testomgeving maken mbv virtual appliance en phpbb backup

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Evil_Ed

testomgeving maken mbv virtual appliance en phpbb backup

Bericht door Evil_Ed » 01 feb 2013, 19:35

Hoi allemaal

Ik doe al een jaartje af en toe bijspringen als er problemen zijn met het board van mijn vriendin der clubje
(http://www.wlsplein.nl\forum) , nu is er eea gaande waardoor het heel erg wenselijk is dat een testongeving komt die ik op basis van bv een wekelijkse backup gelijk kan houden. En waarop zaken getest kunnen worden.

De site draait op :

Database server: MySQL(i) 5.1.63-0+squeeze1-log GZip compressie:Uit
Forumversie: 3.0.8

de virtual appliance draait op :

Database server: MySQL 5.1.66-0+squeeze1 GZip compression:Off
Board version: 3.0.7-PL1

Dus de versie, is geen kwestie van upgrade lijkt het ...

Anyways eea afgeconfigureerd , volledige backup gemaakt vanuit PHPBB (heb geen console/shell toegang tot andere zaken)
Nu met wat vogelen de backup geupload naar de testomgeving, gerestored (succesvol) en daarna reboot en inloggen, en wat schertst mijn verbazing 1 user en geen berichten..
De database is overschreven , dat heb ik op de testomgeving gechecked, maar op een of andere manier lijkt de testomgeving nog te lezen uit een db die niet bestaat.
Daarna voor de zekerheid maar een keer de upgrade db gedraaid (kleine opmerking , bijna alle documentatie gaat uit van een hele hoop voorkennis, alleen om te vinden waar nu de install directory neergezet moest worden :-) was een karwei an sich)
Naja database upgrade gedraaid en die zei :

Code: Selecteer alles

Updating database to latest stable release

Database type :: mysql4
Previous version :: 3.0.7-PL1
Updated version :: 3.0.7-PL1

Updating database schema
Progress :: No updates required

Updating data
Progress :: No updates required

Updating version and optimising tables

Progress :: . . Done
Result :: No errors

Update completed
Maar nog steeds hetzelfde euvel ...

wat zie ik over het hoofd ?? ik heb wel gelezen dat de config.php aangepast / gerebuild moest worden maar welke , ik kom er meerdere tegen maar geen waar de genoemde entries instaan.

(
$dbms = 'mysql'; //database type it may not be mysql
$dbhost = 'database host/domain';
$dbport = 'database port if not default';
$dbname = 'database name';
$dbuser = 'database user name';
$dbpasswd = 'database password';

$table_prefix = 'database table prefix';
$acm_type = 'file';
$load_extensions = '';
)
Dus ik heb nu een werkende omgeving, ik heb een phpbb3 database die ge-restored is en die records en gevulde tabellen bevat
Als ik nu nog eens geregeld kreeg dat eea dus ook daadwerkelijk gekoppeld zat ...

Ik vond wel ergens een verwijzing dat een andere config gelinkt stond namelijk de

\etc\dbconfig-common\phpbb3.conf .. daarin zie ik in ieder geval begrijpelijke namen voorkomen zoals
dbc_dbtype='mysql'
dbc_dbpass='xxx'
dbc_dbserver=''

etc etc ...

Is er een quickfix voor dit euvel ....

Ik snap dat als ik niet de hele folderstructuur overneem van de live omgeving dat ik dan mods en layout mis , maar da's geen probleem, ik wil graag een nieuwe omgeving creeeren op basis van alleen een phpbb backup.
Ik ben blij dat dit geen disaster recovery actie is , want effe een backup terugzetten is er dus niet bij :-)

Ik heb vandaag de hele dag lopen zoeken, maar heb niet alles kunnen vinden om eruit te komen, alvast mijn excuus mocht er toch nog ergens iets staan wat ik over het hoofd heb gezien ....

alvast bedankt voor jullie support :-)
Laatst gewijzigd door PhilipvD op 02 feb 2013, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Code-tags toegevoegd.

Theriddler
Contacteer:

Re: testomgeving maken mbv virtual appliance en phpbb backup

Bericht door Theriddler » 01 feb 2013, 21:48

Als het goed is heb je in de root van je forum een config.php bestand staan deze wordt tijdens installatie van phpbb3 automatisch aangemaakt.

daarin staat het volgende:

<?php
// phpBB 3.0.x auto-generated configuration file
// Do not change anything in this file!
$dbms = 'mysql';
$dbhost = 'localhost';
$dbport = '';
$dbname = 'database gebruikersnaam';
$dbuser = 'database gebruikersnaam';
$dbpasswd = 'jou database wachtwoord';
$table_prefix = 'phpbb_';
$acm_type = 'file';
$load_extensions = '';

@define('PHPBB_INSTALLED', true);
//@define('DEBUG', true);
//@define('DEBUG_EXTRA', true);
?>
verander de gegevens zoals je die van je host gekregen hebt en upload daarna de config.php weer terug naar de forum root, de regels die al leeg waren hoef je niet in te vullen.

Kijk ook goed welke table_prefix je gebruikt in de database, standaard is dit phpbb_ maar het kan in jou database heel anders zijn.

Hier staat er trouwens nog wat meer over: https://www.phpbb.com/kb/article/rebuil ... gphp-file/

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 01 feb 2013, 21:55

Wat is het nu precies dat je zou willen bereiken dan?
Normale gang van zaken is dus config.php aanpassen zodat deze wijst naar de nieuwe database en inlogt met de juiste gegevens.

Maar jij hebt dus eerst een nieuwe installatie gedaan en daarna geprobeerd de backup gemaakt uit het beheerderspaneel te importeren. Zo zou het ook moeten kunnen werken maar vaak blijken backups gemaakt in het beheerderspaneel niet geheel bruikbaar.

Heb je geen toegang tot de database en ftp, dan zou het een fluitje van een cent moeten zijn.
Evil_Ed schreef:\etc\dbconfig-common\phpbb3.conf
De map ect, dbconfig-common en het bestand phpbb3.conff zijn niet van een normale phpBB3 installatie in ieder geval.
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

Evil_Ed

Bericht door Evil_Ed » 01 feb 2013, 22:19

hoi en bedankt voor jullie reactie ...

De config in de root van de (voorgeinstalleerde) virtual appliance bevat niets van wat aangegegeven is ...
dit is de config.php :

------------------------------------

<?php

/* DO NOT CHANGE THIS FILE

This file is part of the Debian package for phpbb. To configure
phpbb3, use dbconfig-common (dpkg-reconfigure phpbb3) or for a manual
override or multiple boards, see below.

For using multiple phpbb boards on this computer with different databases,
include 'php_value auto_prepend_file /etc/phpbb3/alternative_config.php'
in the corresponding <Location> or <VirtualHost> section of your webserver's config.
That file will then override the standard config. For an example file, see
/usr/share/doc/phpbb3/examples/config.php. See also /usr/share/doc/phpbb3/README.multiboard.

*/

if (!defined('PHPBB_INSTALLED')) {
    // database.inc.php also exists when the question if
    // dbconfig-common should be used was answered with "No"
    // therefore we don't need to check its existence
    @include('/etc/phpbb3/database.inc.php');
    if (empty($dbtype) && @constant('IN_INSTALL')!='true') {
        die("The board configuration seems to be incomplete. Use the
             dbconfig-common method provided with the package setup
             (<tt>dpkg-reconfigure phpbb3</tt>) to have a database
             setup automatically, or see
             <tt>/usr/share/doc/phpbb3/README.Debian</tt> and/or
             <tt>/usr/share/doc/phpbb3/README.multiboard</tt> for
             information on how to configure manually.");
    }
    // now translate the dbconfig-common variables to the phpBB internal vars
    $dbms = ($dbtype == 'pgsql' ? 'postgres' : $dbtype);
    if ($dbtype == 'sqlite') {
        $dbhost = "$basepath/$dbname";
    } else {
        $dbhost = $dbserver;
    }
    $dbpasswd = $dbpass;
    if (!isset($table_prefix)) {
        $table_prefix = 'phpbb_';
    }

$load_extensions = '';

define('PHPBB_INSTALLED', true);
}
if (!isset($acm_type)) {
    // don't break multi-sites from < 3.0.7-PL1-1
    $acm_type = 'file';
}

// $url_forum is used inside the patched phpBB code in Debian to
// ensure a working multisite cache/store/...
if (empty($url_forum)) {
    $dir = explode('/', trim(dirname($_SERVER["SCRIPT_NAME"]), '/'), 2);
    $url_forum = preg_replace("/[^a-zA-Z0-9.]/i", '',
                              @str_replace(array('http://', '/', ':'),
                                           array(''     , '.', '.'),
                                           $_SERVER["HTTP_HOST"].'/'.$dir[0]));
}
----------------------------------------

Weten jullie van een virtual appliance die wel een standaard install van phpbb bevat ???
Ik heb niet de mogelijkheid een linux bak zelf op te tuigen en daarbovenop alle benodigdheden, dus ben afhankelijk van wat ik kan vinden....
Ik hoop toch dat jullie een mogelijkheid zien om me op gang te helpen...

het lijkt mij eigenlijk een vrij 'normale' manier om eerst een clean install te doen en daarna de backup er terug overheen te zetten, maar dat is mijn idee...

Ik kan wel kijken of ik direct toegang kan krijgen tot de database, maar nu heb ik dat niet ...
je doelt op een dump maken direct van de db, zonder gebruik te maken van phpbb ???

maar wat ik niet snap, als je toch je db weghaalt en vervangt door een andere dan zegt ie :
a. ik ken er nie in
b. ik snap nie wat er staat want het heet anders
c. hee da ken ik, en vervolgens doet ie het ..

deze installatie zegt : ik zie blijkbaar iets staan, maar ik doe er lekker niks mee en verzin zelf wel wat er hoort te staan ?? ik vind het echt vreemd dat zonder foutmeldingen hij het toch niet doet ...

naja als jullie nog iets voor me kunnen betekenen dan hoor ik het graag :-)
Laatst gewijzigd door PhilipvD op 02 feb 2013, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Code-tags toegevoegd.

Evil_Ed

Bericht door Evil_Ed » 01 feb 2013, 22:26

en daar is dus de eerste clou binnengedruppeld :-) ik zie inderdaad een phpbb_ table prefix , maar de daadwerkelijk gevulde hebben een andere prefix ....

Bummer ..... Nou denk ik dat het makkelijker is in de config de table prefix aan te passen dan alle tables te hernoemen :-)
Had alleen verwacht dat ie alles leeg zou maken ipv eraan vast te plakken ... dus ik ga zo maar eens kijken of en waar ik in de configs die table prefix tegenkom en aan moet/kan passen :-)

Enne bedankt voor de hulp :-) , ik heb inderdaad in de config, de table prefix gewijzigd in de andere, en na uitloggen/inloggen was t er opeens allemaal ... :-)

bedankt voor nu , en mochten er andere dingen zijn dan laat ik wel van me horen :-)

PhilipvD

Bericht door PhilipvD » 02 feb 2013, 19:54

Evil_Ed, dubbelposten (#3.5) is niet toegestaan. Wij zien graag dat je, in plaats daarvan, je bericht bewerkt via de knop 'wijzig'. Bedankt!

En een tip om berichten overzichtelijker te maken: zet (grote) stukken code tussen de [ code ][ /code ] tags. Ik heb je berichten samengevoegd en deze tags in je berichten toegevoegd. :)

Gesloten