[gesplitst] Installatie forum is mislukt

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
-Mieke-

[gesplitst] Installatie forum is mislukt

Bericht door -Mieke- » 20 jan 2013, 21:22

Mendel schreef:Nadeel is wel dat installatron een a typische instalatie doet, waar ondersteuning lastig wordt
Ehm... ik ben nieuw hier. Heb bij Versio een domeinnaam en ruimte gekocht. Ik heb via Instalatron een phpBB forum geupload. Ik wil hierop nu een languagepack installeren, maar kom niet verder (hij staat er al wel in via FileZilla).
Is het voor mij handiger toch zelf een forum te uploaden? Er wordt al gepost op mijn huidige forum, maar ik wil nu de boel gaan tweaken. Wat is wijsheid?

David
Contacteer:

Re: Installatie forum is mislukt

Bericht door David » 20 jan 2013, 21:54

-Mieke- schreef:
Mendel schreef:Nadeel is wel dat installatron een a typische instalatie doet, waar ondersteuning lastig wordt
Ehm... ik ben nieuw hier. Heb bij Versio een domeinnaam en ruimte gekocht. Ik heb via Instalatron een phpBB forum geupload. Ik wil hierop nu een languagepack installeren, maar kom niet verder (hij staat er al wel in via FileZilla).
Is het voor mij handiger toch zelf een forum te uploaden? Er wordt al gepost op mijn huidige forum, maar ik wil nu de boel gaan tweaken. Wat is wijsheid?
Welkom op phpbb.nl :)

Je moet het language pakket nog installeren
  • Ga naar je Beheerderspaneel
  • Klik op het tabblad: Systeem
  • Klik aan de linkerkant op: Taalpakketten
  • Aldaar kun je het taalpakket "installeren"
Maak voor je andere vraag even een nieuw topic aan dat is iets overzichtelijker dan iemand anders zijn topic overnemen ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 20 jan 2013, 22:03

-Mieke- schreef:Is het voor mij handiger toch zelf een forum te uploaden? Er wordt al gepost op mijn huidige forum, maar ik wil nu de boel gaan tweaken. Wat is wijsheid?
Het algemene advies welke ik kan geven is: Ja, het is verstandiger om zelf een forum te uploaden. Dan weet je zeker dat het startpunt goed is, mocht je tegen problemen aanlopen.

Het is mogelijk dat de installatron versie die je nu hebt, al voorgeinstalleerde MOD's of andere stijlen heeft. Die MOD's raak je in ieder geval kwijt als je de forumsoftware van hier gebruikt. De eventuele stijlen (m.u.v. prosilver en subsilver2) zou je het beste kunnen verwijderen.

Mocht je tegen functies aanlopen die voorheen wel aanwezig waren, maar nu niet meer, dan kunnen we die waarschijnlijk achteraf nog wel weer in orde maken, door de MOD te zoeken en te installeren.

Om je forum te updaten naar de officile versie, moet je de volgende procedure volgen:

Maak (bij voorkeur) eerst een backup van files en database.
  • Download de volledige laatste versie 3.0.11 Nederlands van phpBB.nl.
  • Unzip het bestand op je PC en open de phpBB3 map.
  • Verwijder het config.php bestand, en de images en files mappen.
  • Via FTP moet je de overige bestanden en mappen uploaden naar de rootfolder van je forum op de server, waarmee je de oude bestanden overschrijft.
  • Ga in je internet browser naar [url]http://<pad_naar_jouw_forum>/install/database_update.php[/url]
  • Laat deze database update volledig uitvoeren.
  • Met je FTP programma moet je dan de install map uit de rootfolder van je forum op de server verwijderen.
  • Met je FTP programma kun je dan de cache map op je server openen en daaruit alles BEHALVE, index.htm en .htaccess verwijderen.
  • Klaar.
Gebruik alleen een goed FTP programma, zoals FileZilla, om je bestanden over te zetten naar de server.

Je hebt nu je forum op versie 3.0.11 met de standaard stijlen subsilver2 en prosilver, inclusief alle forums, topics, berichten, gebruikers, avatars, enz.
HGN op phpbb.com

-Mieke-

Bericht door -Mieke- » 21 jan 2013, 04:57

David schreef:
-Mieke- schreef:
Welkom op phpbb.nl :)

Je moet het language pakket nog installeren
  • Ga naar je Beheerderspaneel
  • Klik op het tabblad: Systeem
  • Klik aan de linkerkant op: Taalpakketten
  • Aldaar kun je het taalpakket "installeren"
Maak voor je andere vraag even een nieuw topic aan dat is iets overzichtelijker dan iemand anders zijn topic overnemen ;)
Ik zal een ander topic aanmaken. Het punt in dit verhaal is dat ik wel bij taalpakketten kom, maar dan niets meer kan. Maar goed, eerst een ander topic. ;)

--
Pola schreef:
-Mieke- schreef:Is het voor mij handiger toch zelf een forum te uploaden? Er wordt al gepost op mijn huidige forum, maar ik wil nu de boel gaan tweaken. Wat is wijsheid?
Het algemene advies welke ik kan geven is: Ja, het is verstandiger om zelf een forum te uploaden. Dan weet je zeker dat het startpunt goed is, mocht je tegen problemen aanlopen.

Het is mogelijk dat de installatron versie die je nu hebt, al voorgeinstalleerde MOD's of andere stijlen heeft. Die MOD's raak je in ieder geval kwijt als je de forumsoftware van hier gebruikt. De eventuele stijlen (m.u.v. prosilver en subsilver2) zou je het beste kunnen verwijderen.

Mocht je tegen functies aanlopen die voorheen wel aanwezig waren, maar nu niet meer, dan kunnen we die waarschijnlijk achteraf nog wel weer in orde maken, door de MOD te zoeken en te installeren.

Om je forum te updaten naar de officile versie, moet je de volgende procedure volgen:

Maak (bij voorkeur) eerst een backup van files en database.
  • Download de volledige laatste versie 3.0.11 Nederlands van phpBB.nl.
  • Unzip het bestand op je PC en open de phpBB3 map.
  • Verwijder het config.php bestand, en de images en files mappen.
  • Via FTP moet je de overige bestanden en mappen uploaden naar de rootfolder van je forum op de server, waarmee je de oude bestanden overschrijft.
  • Ga in je internet browser naar [url]http://<pad_naar_jouw_forum>/install/database_update.php[/url]
  • Laat deze database update volledig uitvoeren.
  • Met je FTP programma moet je dan de install map uit de rootfolder van je forum op de server verwijderen.
  • Met je FTP programma kun je dan de cache map op je server openen en daaruit alles BEHALVE, index.htm en .htaccess verwijderen.
  • Klaar.
Gebruik alleen een goed FTP programma, zoals FileZilla, om je bestanden over te zetten naar de server.

Je hebt nu je forum op versie 3.0.11 met de standaard stijlen subsilver2 en prosilver, inclusief alle forums, topics, berichten, gebruikers, avatars, enz.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Misschien kunnen deze reacties en mijn vraag opgesplitst worden naar een nieuw topic?
Enne, ik ga op dit moment even uit bij het maken van de backup. Hoe doe ik dat?

Dank je wel voor het splitsen. Ik ga hier vanavond verder aan knutselen. :P

PhilipvD

Re: [gesplitst] Installatie forum is mislukt

Bericht door PhilipvD » 21 jan 2013, 13:00

Beste Mieke,

Het is op phpBB.nl niet toegestaan om te dubbelposten binnen 24 uur. Als je nog iets wilt toevoegen aan je laatste bericht kan je dat doen via de knop 'Wijzig'. Ik heb je berichten nu samengevoegd.

Zie onze Algemene voorwaarden #3.5. Bedankt! :)

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 21 jan 2013, 23:34

-Mieke- schreef:Enne, ik ga op dit moment even uit bij het maken van de backup. Hoe doe ik dat?
Zie ook het Wiki artikel Forum verhuizen. Voor het maken van een backup van de bestanden en de database, moet je de aaanwijzingen tot en met "Backup maken" volgen.
Bij de backup van de forumbestanden, is het het handigst om alle bestanden en folders uit de root naar je PC te downloaden met FileZilla.
HGN op phpbb.com

-Mieke-

Bericht door -Mieke- » 23 jan 2013, 20:39

PhilipvD schreef:Beste Mieke,

Het is op phpBB.nl niet toegestaan om te dubbelposten binnen 24 uur. Als je nog iets wilt toevoegen aan je laatste bericht kan je dat doen via de knop 'Wijzig'. Ik heb je berichten nu samengevoegd.

Zie onze Algemene voorwaarden #3.5. Bedankt! :)
Mijn excuses. Ik had wel gelezen over het dubbelposten, maar begreep in eerste instantie niet wat er mee bedoeld werd.

@Pola: ik ga het eens goed bekijken en nadoen. Dank je wel!
ETA: Ik kom er niet uit. Ga een nieuw topic openen.

-Mieke-

Bericht door -Mieke- » 24 jan 2013, 20:08

Goed, ik ben een heel stuk verder gekomen (waarvoor hartelijk dank!) en kom nu weer terug op mijn initiële vraag. Ik wil de berichten van het oude forum weer terugkrijgen op het nieuwe forum. Ik heb een backup gemaakt. Hoe doe ik dat nu het best?

ETA: ik heb het toegevoegd op de database en met succes, maar kan dus niets vinden van de oude berichten op het nieuwe forum. Ligt dat aan Instalatron?
Laatst gewijzigd door -Mieke- op 24 jan 2013, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 24 jan 2013, 20:16

Je zult dan de database backup van je oude forum moeten importeren in een database op de server waar je nieuwe forum draait.

ik neem aan dat je ook gebruikers, berichten, instellingen enz terug wilt zetten?
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

-Mieke-

Bericht door -Mieke- » 24 jan 2013, 20:20

Kevin schreef:Je zult dan de database backup van je oude forum moeten importeren in een database op de server waar je nieuwe forum draait.

ik neem aan dat je ook gebruikers, berichten, instellingen enz terug wilt zetten?
Dat heb ik gedaan en ja, dat wil ik dus juist.

Nog een toevoeging: Dit kreeg ik te zien na het uploaden.
Import is geslaagd, 173 queries uitgevoerd. (backup_1358971605_de089a5f0136b0d1.sql)

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 25 jan 2013, 00:54

Kun je controleren of je één of meerdere databases hebt?
HGN op phpbb.com

-Mieke-

Bericht door -Mieke- » 25 jan 2013, 15:34

Ik heb één database. Nu heb ik de boel weer opnieuw geinstalleerd (na dat andere gesukkel) en de webhost gevraagd om een backup. Die heb ik direct gekregen, maar die staat in mijn FTP. Alleen kom ik daar dan niet bij? Ik ben weer even helemaal de weg kwijt. :roll:

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 25 jan 2013, 20:07

Even voor de duidelijkheid, waar loop je nu precies op vast momenteel?
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

-Mieke-

Bericht door -Mieke- » 25 jan 2013, 21:48

Ik heb het forum online gekregen (waarvoor dank aan jullie hier!). Nu had ik al een forum via INstallatron, waar in die vier dagen al wel flink op gepost was. Ik wilde dus een backup van die gegevens (gebruikers, berichten etc) uploaden op het forum.
Ik heb de backup gekregen van de host, maar krijg nu de volgende melding:
Fout
SQL-query:

--
-- Current Database: `aaaa`
--
/*!40000 DROP DATABASE IF EXISTS `aaaa`*/;

MySQL retourneerde:

#1044 - Access denied for user 'bbbbb'@'localhost' to database aaaa'
Wat heb ik hier verkeerd gedaan en hoe kan ik dit oplossen?

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 26 jan 2013, 02:56

Het is me toch niet helemaal duidelijk. Als je mijn instructies in dit bericht volgt, was het niet nodig om een nieuwe database te maken, maar zou je gewoon gebruik blijven maken van de bestaande database met alle gebruikers, berichten, enz.

Heb je nu twee fora actief, de oude via Installatron en het nieuw geinstalleerde forum?
Kun je hier de inhoud geven van het bestand /config.php van beide fora?
Als je alleen nog maar het nieuwe forum hebt, zou je me dan toegang kunnen geven tot het controle paneel van je hosting? Dan kan ik voor je controleren wat er aanwezig is en wat het beste gedaan kan worden om het forum werkend te krijgen met de originele gebruikers, berichten, enz. Je kunt me de inloggegevens per PB sturen.
HGN op phpbb.com

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 26 jan 2013, 16:34

Mieke, als je nu de /install folder verwijderd, heb je je forum terug, met de gebruikers, forums, berichten, enz. die al aangemaakt waren op het "installatron forum".
Ik hoefde niets te importeren, maar moest alleen de gegevens in /config.php aanpassen, zodat daar de gegevens van de originele database in staan.

Ik heb ook het nederlandse taalpakket geinstalleerd in het beheerderspaneel, Nederlands als standaard taal ingesteld en ervoor gezorgd dat alle gebruikers de nederlandse taal ingesteld hebben.
Het engelse taalpakket is ook geinstalleerd. Gebruikers kunnen op je forum dus kiezen of ze Nederlands of Engels willen gebruiken. Eventueel kun je Engels in het beheerderspaneel deinstalleren.
HGN op phpbb.com

-Mieke-

Bericht door -Mieke- » 26 jan 2013, 16:59

Wow!! Super, super, super bedankt! Ik heb het gedaan en het forum draait weer. *maakt diepe buiging*

Gesloten