Automatische registraties voorkomen

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
KittyLolli

Automatische registraties voorkomen

Bericht door KittyLolli » 05 apr 2012, 06:15

• Adres van je forum: http://jackobond.periphrasis.net/index.php
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem? Een paar maanden geleden al.
    phpBB versie: Geen idee. Waar vind ik dat?

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Nee.
    Wat is het probleem?
Ik wil graag een CAPTCHA plugin installeren in mijn forum, omdat zich elke dag ongeveer 15 nieuwe gebruikers registreren. Ik verwijder ze af en toe handmatig, maar 2 seconden nadat ik dat gedaan heb, zijn er al weer 2 nieuwe bijgekomen. Ik heb al gegoogled en zelf geprobeerd het te installeren, maar ik ben een leek op phpBB-gebied. Ik vraag me ook af hoe ik mijn forum ooit opgezet gekregen heb :) Het is al een tijdje geleden en ik heb ook wel wat hulp gehad, maar ik kan me helemaal niks herinneren van hoe het moet.
Zou iemand dus STAP VOOR STAP (dat wil zeggen, inclusief alle stappen binnen de FTP) uit kunnen leggen hoe ik een CAPTCHA installeer?

Alvast bedankt!
Kitty

Pola
Contacteer:

Re: Automatische registraties voorkomen

Bericht door Pola » 05 apr 2012, 09:15

De captcha die je nu gebruikt op je forum heeft inderdaad niet zoveel nut meer. Deze is al een poos geleden gebroken door de spambots.

Voor een goede manier om spambots en deze registraties tegen te gaan, hoef je niets te installeren. Je kunt gebruik maken van de Vraag en Antwoord Captcha die al ingebouwd zit in phpBB.

Instellen van V&A
  1. Beheerderspaneel > Spambotpreventie > Geïnstalleerde plug-ins: > klik op de dropdown box en kies V&A (het is dan "uitgegrijsd")
  2. Klik op de Configureren knop en daarna op Toevoegen.
  3. Voeg je vraag en antwoord toe (je moet een V&A instellen voor elke taal die geinstalleerd is op het forum) en klik op bevestig. (Voordat je op Bevestig klikt, kun je "Strikte controle" op Ja zetten, zodat er ook gecontroleerd wordt op juist gebruik van hoofdletters en kleine letters.)
  4. Klik "Terug naar de vorige pagina." en daarna op "« Terug" (rechts boven)
  5. Kies V&A in de dropdown (opnieuw!)
  6. Klik onderaan de pagina op "Bevestig".
  7. Klaar.
Kies een vraag waarvan het antwoord niet met Google te vinden is, bijvoorbeeld: "Geef de hoofdletters weer uit de titel van dit forum:", antwoord JBF.
HGN op phpbb.com

KittyLolli

Bericht door KittyLolli » 05 apr 2012, 09:34

Dat was snel! :)

Misschien heb ik toch geen phpbb 3.0, want ik vind 'Spambotpreventie' niet. Zit dat in een aparte tab of gewoon bij Algemeen?

Edit: Ik heb het gevonden, ik heb versie 3.0.10.
Laatst gewijzigd door KittyLolli op 05 apr 2012, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

David
Contacteer:

Bericht door David » 05 apr 2012, 09:46

KittyLolli schreef:Dat was snel! :)

Misschien heb ik toch geen phpbb 3.0, want ik vind 'Spambotpreventie' niet. Zit dat in een aparte tab of gewoon bij Algemeen?
Die optie zit inderdaad onder de tab: Algemeen dan aan je linker kant onder het kopje Forumconfiguratie zou Spambotpreventie moeten staan.

Je huidige phpBB versie kun je controleren onder de TAB: Systeem
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 05 apr 2012, 09:48

Je hebt wel phpBB en voor zover ik het kan beoordelen zelfs de laatste versie, 3.0.10.
HGN op phpbb.com

KittyLolli

Bericht door KittyLolli » 06 apr 2012, 05:24

Ik heb het gedaan en de vraag staat ook in mijn beheerderspaneel als ik nu kijk, maar als ik me opnieuw probeer te registreren, stelt hij de vraag niet.

O, ik heb het kopje Spambotpreventie niet gevonden, bij mij staat het onder CAPTCHA module instellingen. Is dat het juiste?

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 06 apr 2012, 11:59

KittyLolli schreef:O, ik heb het kopje Spambotpreventie niet gevonden, bij mij staat het onder CAPTCHA module instellingen. Is dat het juiste?
Dat zou kunnen. Dat hangt af van de nederlandse vertaling die geinstalleerd is.
Het zou ook kunnen dat je forum niet goed geinstalleerd/geupdate is.

Twee mogelijke redenen waarom de Vraag en Antwoord niet werken:
  1. De stijl die je geinstalleerd hebt, Glass (Cyan), is een oude versie. Er is een nieuwere versie (voor phpBB 3.0.10) beschikbaar: http://www.phpbb.com/customise/db/style/glass/
  2. Heb je de vraag en antwoord voor beide talen, engels en nederlands ingesteld?
HGN op phpbb.com

KittyLolli

Bericht door KittyLolli » 10 apr 2012, 08:47

Hoe kan ik de nieuwe versie installeren? Ik heb de file gedownload, wat nu?

Ja, ik heb de vraag voor allebei de talen ingesteld.

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 10 apr 2012, 10:02

Ik weet niet of je MOD's (wijzigingen) hebt geinstalleerd. In dat geval zou je die weer aan moeten brengen in de nieuwe versie van de stijl.

Als je geen MOD's hebt, dan kun je de zip file uitpakken op je PC.
Daarna moet de afbeelding die je in je header hebt, eerst nog even opnieuw ingesteld worden. Daarvoor moet je in /Glass_cyan/imageset/imageset.cfg zoeken naar de regel met img_site_logo en die veranderen in:

Code: Selecteer alles

img_site_logo = blossom03.png*80*500
Dan moet je de folder Glass_cyan met alles erin via een FTP client (bijvoorbeeld FileZilla) uploaden naar /styles/ op je server. Daarmee overschrijf je de oude stijl bestanden.
HGN op phpbb.com

KittyLolli

Bericht door KittyLolli » 10 apr 2012, 16:01

De helft van wat je gezegd hebt, klinkt als Chinees :-) Ik begin me steeds meer af te vragen hoe ik het forum up and running gekregen heb, heel eerlijk gezegd. Ik ga een beetje prutsen, als het niet lukt, hoor je het vanzelf.

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 11 apr 2012, 00:13

Ik ben benieuwd! :)

Als je vertelt waar je eventueel vastloopt, kan ik proberen een meer gedetailleerde stap voor stap instructie te geven.
HGN op phpbb.com

Gesloten