Groepen en categorieen (gedeeltelijk beantwoord)

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Libby

Groepen en categorieen (gedeeltelijk beantwoord)

Bericht door Libby » 23 nov 2011, 23:37

• Adres van je forum: http://simsexpressie.messageboard.nl/forum/
    (het forum is nog gesloten)
    Event. modificaties op je forum: volgens mij niet.
    Wanneer ontstond het probleem? informerende vragen
    phpBB versie: ik denk 3.0.9

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? ja, ik ben alles aan het instellen.
    Wat is het probleem?
Meerdere vragen over gebruikersgroepen, bijlagen, bestanden, categorieën, links. Ik had ook een vraag over Modulebeheer maar dat is beantwoord, voor de geinteresseerden: deze vraag en antwoord staat onderaan dit bericht.

Beste mensen,

Ik heb meerdere vragen en ik hoop dat ik ze bij het goede subforum heb thuisgebracht. Het leek me zonde en inefficiënt om hier verschillende topics over aan te maken. Ik ben nieuw op het forum dus misschien blijkt wel dat ik hierin op de goede weg gewezen moet worden.

1. Ik kom in drie groepen voor: beheerders, moderators en geregistreerde gebruikers.
- Hoort een beheerder in drie groepen voor te komen?
- Is het handiger mezelf te verwijderen uit al de groepen behalve de beheerder?
- Overschrijven permissies uit de andere groepen waar ik in voorkom die ik eventueel op NOOIT zet dan niet altijd de JA uit de beheerders groep?

Deze vragen heb ik zelf beantwoord, hopelijk goed. Voor mensen die met dezelfde vragen zitten, zie het 2e bericht.

2. Wanneer ik op een link klik wordt deze geopend in hetzelfde venster en ik wil graag dat dit in een nieuw venster geopend wordt.
- Ligt dit aan de PC instellingen of kan ik dit ergens instellen in het beheerderspaneel?

Antw.: volgens mij kan dit niet standaard ingesteld worden. Ik heb ergens gelezen dat met een nieuwe versie van phpBB links in hetzelfde venster geopend worden. Dit om ... (dat ben ik vergeten maar het dient een functie). De enige mogelijkheid is om ergens een code aan te passen/in te voeren. Ik heb het forum via messageboard dus ik kan geen mod. aanbrengen. Maar goed ook, want dat begreep ik toch niet helemaal.
http://wiki.phpbb.nl/3.x/Koppelingen_in_nieuw_venster

3. Ik heb een categorie met daarbinnen een forum. Binnen dit forum staan weer categorieën die weer bestaan uit links. Wanneer ik dat forum bekijk, opent dit forum met de categorie en niet met het forum. Waardoor vrij onderaan de pagina gebruikers pas een bericht kunnen indienen. Ik wil graag dat het forum opent met het forum en de knop "berichten indienen" en dat hieronder pas de categorieen staan. Dit krijg ik niet voor elkaar. Weet iemand of dit uberhaupt wel kan?

Deze vraag heb ik zelf beantwoord, hopelijk goed. Voor mensen die met dezelfde vragen zitten, zie het 2e bericht.

4. - Welke permissie geef ik aan de categorien: alleen lezen?
- Welke permissie geef ik aan links: alleen lezen?
- Welke permissies kan ik het best wel en niet aan anonymous in de gasten groep geven?
Alleen lezen of ook berichten indienen en/of op berichten reageren?

Alleen lezen staat bij mij ingesteld op forum zien, doorzoeken, onderwerpen afdrukken en lezen.

Deze vragen heb ik zelf beantwoord, hopelijk goed. Voor mensen die met dezelfde vragen zitten, zie het 2e bericht.

5. Is het dan een goed idee een extra gebruiker voor mezelf aan te maken waar ik moderator van maak? Zodat ik op het forum moderator ben maar achter de schermen (het paneel) de beheerder.

6. Binnen sommige categorieen heb ik categorieen ingesteld. Zorgt een categorie binnen een categorie op enige manier voor conflicten waar het de functionaliteit van het forum aangaat?

Antw.: nee, ik denk van niet.

7. Bijlagen toevoegen heb ik overal uitgeschakeld.
- Wanneer ik dit wel toesta, waar binnen het beheerderspaneel wordt de bijlagen dan opgeslagen (ik kan het niet vinden)?
- Als ik de bijlagen instellingen aanpas krijg ik een melding dat de opgegeven uploadmap niet bestaat, probleem is dat ik hier niet een map kan opgeven.
Komt dat omdat ik overal bijlagen toevoegen heb uitgeschakeld?
Zonee, waar ligt het dan aan dat ik geen uploadmap kan opgeven?
- De instellingen bijlagen toevoegen en de permissie bestanden toevoegen, houden verband met elkaar toch? De bijlagen zijn bestanden. Dus als bijlagen toevoegen uitstaat is het nutteloos de permissie bestanden toevoegen op JA te zetten. Toch?

Iemand?

8.Na een paar uur bezig te zijn met het forum organiseren en instellen, wordt alles heel traag. Dan duurt het lang voordat pagina's op mijn forum reageren. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit aan mijn PC ligt aangezien ik nog geen twee weken geleden een schone herinstall van win7 heb gedaan (harde schijf geformatteerd en 7 erop).
- Weet iemand of dit trage ergens anders door kan komen?
(achtergrondprocessen al nagelopen, het enige vreemde is dat google chroome 3x opent (in Taakbeheer/processen) als ik maar 1x chroome open met 1 geopend tabblad, het nut hiervan ontgaat me maar voordat ik weet wat het is laat ik dit maar even zo).

Iemand?

Iedereen, hartstikke bedankt voor jullie aandacht en iedere hulp is zeer gewaardeerd. Zelfs al is het op één van de vragen.

Met vriendelijke groet,
Libby

PS. Ik had ook een vraag over waarom ik geen wijzigingen kon aanbrengen in Modulebeheer. Voor het geval iemand hetzelfde heeft schrijf ik het antwooord hier. Het blijkt dus dat ik hier geen aanpassingen kan doen omdat ik het forum via Messageboard heb, zij zijn de systeembeheerder (modulebeheer valt onder systeem)
Laatst gewijzigd door Libby op 28 nov 2011, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Libby

Re: Groepen en categorieen

Bericht door Libby » 28 nov 2011, 13:14

Is er iemand die antwoord weet op één van mijn vragen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er niemand is op dit forum die dit niet weet.

In ieder geval deze vragen,
Libby schreef:
1. Ik kom in drie groepen voor: beheerders, moderators en geregistreerde gebruikers.
- Hoort een beheerder in drie groepen voor te komen?
- Is het handiger mezelf te verwijderen uit al de groepen behalve de beheerder?
- Overschrijven permissies uit de andere groepen waar ik in voorkom die ik eventueel op NOOIT zet dan niet altijd de JA uit de beheerders groep?
- Is het handig om nog een gebruiker voor mezelf aan te maken en hier moderator van te maken?.
Ik ben er uit, in ieder geval voor wat betreft deze vragen.
Antwoord (denk ik):

Een beheerder is geregistreerd dus logischerwijs zit de beheerder ook in de groep van de geregistreerde gebruikers. Daarbij is deze groep en de moderator groep niet mijn standaardgroep (groep standaard maken staat op nee namelijk).
Het is niet handig mezelf te verwijderen uit al de groepen behalve de beheerder denk ik.
Er is ook een permissie "Op moderatie wachtrij". Mocht ik deze permissie ooit toekennen dan moeten berichten goedgekeurd worden door een moderator. Misschien kan dit ook door een beheerder maar als ik ook moderator ben is misschien toch wel handig. Aangezien ik ook in de moderator groep zit is het niet nodig een gebruiker voor mezelf aan te maken die ik moderator maak.
Permissies uit andere groepen waar ik in voorkom kan ik beter nooit op NOOIT zetten want die zullen altijd de JA overschrijven.

Libby schreef:
3. Ik heb een categorie met daarbinnen een forum. Binnen dit forum staan weer categorieën die weer bestaan uit links. Wanneer ik dat forum bekijk, opent dit forum met de categorie en niet met het forum. Waardoor vrij onderaan de pagina gebruikers pas een bericht kunnen indienen. Ik wil graag dat het forum opent met het forum en de knop "berichten indienen" en dat hieronder pas de categorieen staan. Dit krijg ik niet voor elkaar. Weet iemand of dit uberhaupt wel kan?
Antwoord (denk ik): Wat ik wil kan niet. Ik heb iedere mogelijkheid al geprobeerd en het gaat niet.
Libby schreef:
4. - Welke permissie geef ik aan de categorien: alleen lezen?
- Welke permissies kan ik het best wel en niet aan anonymous in de gasten groep geven?

Alleen lezen staat bij mij ingesteld op forum zien, doorzoeken, onderwerpen afdrukken en lezen.
- Welke permissie geef ik aan de categorien: alleen lezen?
Antw: Ja, want met de categorieen kunnen gebruikers verder niets.

Antw.: Ja, want er kan niet gereageerd worden op links. Die sluizen gebruikers alleen maar door naar een andere site.

Welke permissies kan ik het best wel en niet aan anonymous in de gasten groep geven?
Antwoord (denk ik):
Het blijkt dus dat ik die anonymous in de gasten groep niet helemaal goed begreep. Ik dacht dat deze gast tijdelijk via een speciaal account kan inloggen op het forum. Dit is dus niet zo. Deze gast is het account wat toegewezen is aan ongeregistreerde bezoekers. Ik zal deze gast de alleen-lezen toegang geven. Ik heb er zelf een hekel aan dat als ik een antwoord op mijn vraag vindt via google dat ik het dan niet mag zien tenzij ik mezelf registreer op het forum. Alsof ik nog niet genoeg wachtwoorden en accounts heb. Dat hebben we allemaal als kinderen uit de 20 en 21e eeuw. Dus dat ga ik mooi even anders doen. Ik ga geen verplichte registraties door iemands strot duwen. Maar goed, deze persoonlijke afweging terzijde.

Alvast bedankt,

Libby

Gesloten