Wachtwoorden van aspBB naar phpBB

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
weetweinig

Wachtwoorden van aspBB naar phpBB

Bericht door weetweinig » 02 mar 2011, 13:32

Ik heb een aspBB forum. Maar ik wil die migreren naar een phpBB forum. Op zich kan dat wel maar ik zit met de wachtwoorden. Die wil ik ook meenemen maar die zijn encrypted. Kan ik die ook decrypten? En hoe dan?

Ger
Contacteer:

Re: Wachtwoorden van aspBB naar phpBB

Bericht door Ger » 02 mar 2011, 13:43

Ik denk dat je daarvoor bij de supporters van aspBB moet zijn, die weten hoe dat is opgeslagen.

weetweinig

Bericht door weetweinig » 02 mar 2011, 13:58

Heb ik gedaan. Maar die kwamen met een sha256 plugin voor het phpBB forum. Bestaat die dan?

Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 02 mar 2011, 14:16

Niet dat ik weet. PhpBB gebruikt een geheel eigen hash om de wachtwoorden op te slaan. Zie http://wiki.phpbb.com/Function.phpbb_hash

Een hash converteren is nog niet zo gemakkelijk. Ik weet niet hoe het in aspBB is geregeld, maar een hash is meestal eenrichtingsverkeer. De hele bedoeling van wachtwoorden middels een hash opslaan is dat je ze niet of vrijwel niet kunt terugleiden naar het origineel. Dus zelfs als je een database kraakt, dan nog heb je niet zomaar de beschikking over de wachtwoorden van alle gebruikers.

weetweinig

Bericht door weetweinig » 02 mar 2011, 14:27

Maar het zou wel kunnen, is niet onmogelijk, begrijp ik. Maar dat moet dan een beveiligingsexpert of hacker zijn. Kent iemand hier zo iemand?

Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 02 mar 2011, 16:24

Het is vrijwel onmogelijk. Een hash "terugrekenen" levert vele mogelijke oplossingen op, waarvan de juiste alleen met brute force (ofwel: tig keer proberen totdat je de juiste hebt) achterhaald kan worden.

En ik denk niet dat het de bedoeling is dat je hier een hacker probeert te rekruteren. ;)

Laten we even teruggaan naar de bron van het probleem. Je wil waarschijnlijk de wachtwoorden converteren zodat je gebruikers kunnen inloggen. In phpBB is het, zoals in vrijwel alle software, mogelijk om je wachtwoord te resetten. Zou het een groot probleem zijn als je dit door alle gebruikers laat doen als ze voor het eerste willen inloggen? Desnoods kun je een massa-email sturen om mensen daarop te wijzen.

weetweinig

Bericht door weetweinig » 02 mar 2011, 16:33

Zou zeker een optie zijn. Maar door de jaren heen zijn veel mailadressen verouderd, helaas. daarom zullen niet alle gebruikers de mail ontvangen. Willen ze inloggen, dan is opeens hun wachtwoord niet meer geldig en gaan ze mij mailen. En dat zijn heleboel mensen :-(

Gesloten