Upgrade forum vraagje

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Lt_Jozef

Upgrade forum vraagje

Bericht door Lt_Jozef » 13 dec 2010, 21:51

Heren en dames,

Ik heb een vraag:
Momenteel ben ik in het bezit van een forum met versie 2.0.21. Is het mogelijk om deze te upgraden naar de nieuwste versie of is het simpelweg verstandiger/sneller/simpeler om een backup van de oude db te maken en deze in een geheel nieuwe installatie van de nieuwste versie van phpbb te importeren?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jeroen

Re: Upgrade forum vraagje

Bericht door Jeroen » 13 dec 2010, 23:07

Verplaatst van phpBB Discussie
- Jeroen
Jeroen

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 14 dec 2010, 06:43

een database van phpbb2 importeren in phpbb3 gaat niet lukken.
Jij zult moeten converteren.

Dus je gaat eerst 3 installeren naast je draaiende 2 versie en in een aparte database.
Als dat gelukt is ga je weer naar die install map van phpbb3 maar kiest dan niet voor het tabblad installeren maar dus voor converteren.

Dan zet hij de database om voor je naar een voor phpbb3 geschikt. Als dat eenmaal gelukt is en werkt kun je de bestanden en database van phpbb2 verwijderen van je server.
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 14 dec 2010, 10:25

Hmmm oke, klinkt vrij logisch. Ik denk dat ik maar eens een zondagnachtje ga plannen om het een en ander om te zetten. Wordt nog een leuke klus...

Betekend dus uiteindelijk:
- Eerst nieuwe bestanden PHPBB3 uploaden naar de server
- Installatie uitvoeren phpbb3 met een nieuwe db
- Daarna weer via de browser naar de installatiepagina gaan en dan voor converteren kiezen.
- Daarna gaat hij de db automatisch converteren
- En dan kan ik de oude db verwijderen

Zo mis ik niets?

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 14 dec 2010, 13:38

Klop dat is de volgorde.

Je installeert 3 in een andere mao dan waar 2 staat dan blijft de boel lekker overzichtelijk.
Bij het converteren word gevraagd om de database gegevens van je phpBB2 database indien je die goed invult word daarna de je database geconverteerd.

Als dat gebeurt is heb je 2 werkende forums, als alles goed verlopen is kun je alles van 2 (bestanden en database) verwijderen van je server.
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 14 dec 2010, 13:53

Je bent geweldig. Bedankt voor de info!
Ik ga eens even kijken of ik het forum een keer ergens apart kan draaien. Er zitten namelijk ook wat eigen mods in het forum die ook mee moeten...

Ik laat weten hoe het verder is verlopen.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 14 dec 2010, 16:31

Die neemt ie niet mee net als de stijl. Je zult daarmee van 0 af aan moeten beginnen met mods en stijlen geschikt voor 3.
Afbeelding

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 15 dec 2010, 15:08

Dan nog even een vraagje. Ik heb het nieuwe forum nu apart draaien in een aparte map op een aparte database. Kan ik dan al gaan converteren zonder dat het oude forum aangetast wordt? Dus dat men gewoon nog in de oude door kan werken maar dat ik al wel kan gaan testen in de nieuwe?
Zo kan ik dus op de achtergrond mooi gaan testen zonder dat men er last van heeft....

Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 15 dec 2010, 16:30

Je kunt inderdaad een testconversie doen. Bij het converteren wordt de oude database ingelezen, en "on-the-fly" geconverteerd en dan weggeschreven naar de nieuwe database, zonder dat daarbij de oude database aangetast wordt. Wel kan ik aanbevelen om tijdens de conversie even het oude forum uit te schakelen zodat er geen posts gemaakt worden op het moment dat de posts ingelezen worden e.d. (voorkomt mogelijke conflicten). Denk er daarbij aan dat je niet uitlogt uit je phpBB2-forum, want dan kun je niet meer inloggen!

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 15 dec 2010, 16:38

Hmmm oke, dank voor de info.
Is het eventueel een probleem als het oude forum wel gewoon geactiveerd blijft?
Ik wil namelijk nu even een test uitvoeren en zaterdag echt alles om gaan zetten. Dan kan ik nu alvast kijken of de conversie goed gaat en of ik tegen dingen aan loop om te voorkomen dat er zaterdagavond iets mis gaat.

PS Wat zal allemaal omgezet worden tijdens de conversie?
Mijn idee:
- De berichten
- De gebruiksaccounts + bijbehorende instellingen
- De gebruiksgroepen + bijbehorende rechten

Mis ik nog iets? :)

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 15 dec 2010, 17:16

Volgens mij worden permissies niet overgezet, maar daar kom je snel genoeg achter. Groepen sowieso niet.

Ja je kunt versie 2 blijven gebruiken, alleen als er nieuwe berichten bij komen of leden zul je later weer opnieuw moeten converteren.
Afbeelding

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 19 dec 2010, 15:03

Nou, de update is uitgevoerd. Er waren wat probleempjes bij het converteren maar uiteindelijk is alles goed gekomen.

Echter zit ik met het volgende probleem. Zoals velen al hebben, zoals ik via de zoekfunctie zag, worden de plaatjes niet meer geresized. Ik heb hiervoor wat dingen uitgezocht via de zoekfunctie, maar ik wordt er nog niet echt wijs uit. Er staat zoveel over op dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Dussss, hierbij de vraag: Ik wil het zo hebben dat de plaatjes automatisch verkleind worden naar een normaal formaat zodat de layout niet verprutst wordt en dat wanneer je er dan op klikt de foto in een popup geopend wordt op origineel formaat.

Kan iemand me hier bij helpen?

Voorbeeld: http://www.alfa147club.nl/forum/viewtop ... =11&t=8705

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 19 dec 2010, 16:22

Daar voor dien je een mod te installeren en wel een image resizer, bijvoorbeeld deze.
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... ilit=reimg
Afbeelding

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 19 dec 2010, 17:17

Thanks voor de tip, ik ga daar vanavond eens even naar kijken.

Echter zit ik nog met een vraagje. Heel wat leden hebben het "probleem" dat ze telkens opnieuw in moeten loggen als de pc uit is geweest. Ze zetten dan wel het vinkje aan voor automatisch inloggen en ik heb in de settings ook aan staan dat dat kan, maar toch... Het lijkt voor als nog alleen bij IE gebruikers te zijn.
Laatst gewijzigd door Lt_Jozef op 20 dec 2010, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 19 dec 2010, 17:24

Kevin schreef:Daar voor dien je een mod te installeren en wel een image resizer, bijvoorbeeld deze.
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... ilit=reimg
Hmmm, ik wou er eigenlijk 1 waar een popup geopend wordt. Dus niet dat de foto op dezelfde pagina weer gegeven wordt...
En dan natuurlijk de vraag hoe ik die het snelst en makkelijkst geïnstalleerd krijg..

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 21 dec 2010, 10:18

Samenvattend zit ik nog met de volgende problemen. Hopelijk heeft iemand hier nog de oplossingen voor:
  • - Image resizer (De afbeeldingen worden niet meer goed weergegeven binnen de perken van het forum)
    - Opnieuw inloggen (IE-gebruikers moeten elke keer opnieuw inloggen)
    - Links openen in nieuw venster (links die op het forum geplaatst zijn worden niet in een nieuw venster geopend)

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 21 dec 2010, 13:49

in die imageresizer zit een litybox en highslide optie, daarmee opent hij toch in een pop-up. Je moet die extra dingen nog wel even installeren en activeren als je de image resizer hebt geinstalleerd (zie mapje contrib).

Links openen in een nieuw venster of tabblad is ook een mod voor die je moet installeren, mod heet "Prime Links"
Afbeelding

Lt_Jozef

Bericht door Lt_Jozef » 22 dec 2010, 20:07

Kevin schreef:in die imageresizer zit een litybox en highslide optie, daarmee opent hij toch in een pop-up. Je moet die extra dingen nog wel even installeren en activeren als je de image resizer hebt geinstalleerd (zie mapje contrib).

Links openen in een nieuw venster of tabblad is ook een mod voor die je moet installeren, mod heet "Prime Links"
Zou je me eventueel kunnen helpen om die image resizer te installeren?

Dat links openen in een nieuw venster is inmiddels gelukt door het aanpassen van wat scriptjes... :D

Zit ik nog met een probleempje: Mensen met als browser Chrome kunnen helemaal niet inloggen op het forum... :-|

Gesloten