Hulp bij forum opzetten

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Fientje
Contacteer:

Hulp bij forum opzetten

Bericht door Fientje » 02 jun 2010, 23:39

• Adres van je forum: http://briardforum.forum2go.nl/
    Event. modificaties op je forum: ?
    Wanneer ontstond het probleem? Meteen want ik moet alles nog leren.
    phpBB versie: 3.0.7-PL1 ?

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?Ja, een foto geplaatst. En die staat erg bommig op de banner!
    Wat is het probleem?
Zie hieronder.

..
Hoi Allemaal,

Mijn naam is Wilma en ik heb ergens een forum aangemaakt, omdat ik over mijn hobby een forum wilde hebben. Mijn onderwerp zijn Briards en ondertussen ken ik al veel mensen die ook Briards hebben.

Ik heb nog nooit een forum gebouwd -heb wel een website [ http://www.chief-fauve-vandehoolhoeve.nl/ ] en ben al aardig aan het leren om die te onderhouden, al heb ik nog wel veel hulp nodig. Het bouwen en onderhouden van een forum is toch echt ingewikkelder! Daarom zocht ik een forum, die mij een heel eind op weg wil helpen.

Mijn huidige forum is volgens mij iets gedateerd. Ik kan er niet veel mee en wat medebepalend is dat ik nog nooit een forum heb gehad. Het is mij gelukt om een plaatje in de banner te plaatsen maar om nou te zeggen dat ik mijn banner geweldig vind? Nee! Ik zou graag het forum willen aanpassen maar volgens mij is het een kant en klare Template waar ik niet veel mee kan doen? Helaas weet ik dit niet zeker? Het plaatje uploaden ging prima maar ik moet genoegen nemen met hoe en waar het staat. Ik kan dit bv niet aanpassen.

De balken zijn mooi licht en ik wil heel graag het schrijfgedeelte ook lichter willen hebben. Niet het geel wat er nu in staat. Waar en vooral hoe ik die kleuren moet aanpassen...ik heb geen idee?

Ook zou ik graag een reclamevrije forum willen met een back-up. :lol:

Zijn er mensen die een beginner verder kan helpen?

Oh ja, Briards zijn franse herdershonden

PhilipvD

Re: Hulp bij forum opzetten

Bericht door PhilipvD » 03 jun 2010, 07:13

Fientje schreef:Ik heb nog nooit een forum gebouwd
en
Fientje schreef:Mijn huidige forum is volgens mij iets gedateerd.
Heb je nu wel of niet al een phpBB forum? Eerste link niet gezien. :oops:

Als je een eigen phpBB forum wilt opzetten is dat in principe helemaal niet ingewikkeld. Lees dit wiki artikel maar eens door, daar wordt uitgelegd hoe je een phpBB3 forum installeert.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je ze hier stellen. :)

EelkeB

Bericht door EelkeB » 03 jun 2010, 07:38

Je hebt een fotum bij een zogenaamde forumhoster. Zij zorgen er al voor dat de software geinstalleerd is en je vraagt een forum aan met een paar kliks (net als dat je een email-account bij Hotmail of GMail kunt aanmaken, of een blog bij blogger.com). Voordeel: erg snel en makkelijk. Nadeel: je hebt weinig controle over je forum. Ik vermoed dat je wel een andere template kunt kiezen, maar hoe dit precies in zijn werk gaat moet je navragen bij de site waar je je forum hebt aangemaakt.

Zij hebben hun software gebaseerd op phpBB, de software waar deze site over gaat, maar om het mogelijk te maken dat mensen met een paar kliks een eigen forum kunnen aanmaken hebben ze hier wel aanpassingen in aangebracht. Ook aan de beheermogelijkheden hebben ze waarschijnlijk zaken veranderd; het is dus geen "standaard" phpBB wat je daar krijgt, dus voor technische vragen moet je primair bij hun aankloppen.

Waar deze site voor bedoeld is, is als je phpBB zelf installeert op een meer generieke web host. Je hebt dan veel meer controle over je forum, kunt templates naar keuze installeren of je eigen template maken, je kunt modificaties aanbrengen, etc. Dit is wel ietsje complexer, dus het is verstandig om je daar eerst wat meer in te verdiepen en misschien er eerst eens wat mee te experimenteren op je eigen computer.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Fientje
Contacteer:

Bericht door Fientje » 03 jun 2010, 08:47

Je hebt een fotum bij een zogenaamde forumhoster.

Ja, dit klopt en prettig is het niet omdat de forummogelijkheden te beperkt zijn. Ik kan niks aanpassen en als dit al zou kunnen dan heb ik daar hulp bij nodig. Is het een optie om naar een andere forumhoster te verhuizen?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 03 jun 2010, 09:02

Ik ben niet zo goed bekend met de diverse forumhosters, maar ik vermoed dat het elkaar niet veel ontloopt, qua mogelijkheden. Het meest flexibele is gewoon je eigen forum draaien. Het kost wat moeite (je verdiepen in het draaien van je eigen dynamische website), maar voor niks gaat alleen de zon op :) Het is het een of het ander; het gemak van een forumhoster die veel voor je heeft geregeld, of de flexibiliteit van een eigen installatie (kom niet in de verleiding om een zgn. one-click install te doen bij een generieke webhost, ook dit zijn aangepaste pakketten).
Dutch Open Projects

Fientje
Contacteer:

Bericht door Fientje » 03 jun 2010, 10:43

maar voor niks gaat alleen de zon op Het is het een of het ander;

Ja, ik wil graag mijn eigen forum....maar dan heb ik veel hulp nodig. Al doende leert men, toch lijkt het mij handig om te weten wat je aan het doen bent en die kennis ontbreekt bij mij nog.

Als je dan je eigen forum hebt, kun je daar een dagelijkse back-up van hebben? Vrees dat het een en ander misschien zoek raakt of chrasht en dan is een back-up handig.

In iedergeval...hoe start je met het opzetten van een eigen forum?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 03 jun 2010, 10:59

Over wat je nodig hebt om een web-applicatie als phpBB te draaien is heel veel te vinden op Internet. In het kort: een account bij een webhost die PHP en MySQL aanbiedt. Het gelinkte Wiki-artikel geeft ook een indruk, hoewel dat gaat over als je op je eigen computer phpBB wil draaien (en dat is niet geschikt om een publieke website van te maken).
Dutch Open Projects

Fientje
Contacteer:

Bericht door Fientje » 03 jun 2010, 22:01

Eelke,

Ik vrees dat ik niet veel verder ben gekomen en dat is best jammer.

Gesloten