Wie is online gegevens vergelijken bij schaduwaccounts

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten

Wie is online gegevens vergelijken bij schaduwaccounts

Bericht door Online » 02 apr 2010, 23:07

Ik heb een vraag en ik hoop hier antwoord te kunnen krijgen.

Ik beheer een redelijk groot forum (ruim 6000 leden). Nu komt het helaas regelmatig voor dat mensen een SA maken. Vaak is is dit direct uitgemaakte zaak via het IPnummer en de posts die er dan volgen.

Maar het gebeurt ook wel eens dat het niet om een SA gaat, maar dat de provider een IP aan meerdere klanten geeft. Hiermee heb ik al eens een blunder mee gemaakt.

Pas geleden presteerde iemand het om 3 accounts aan te maken om te rellen. Op mijn 'wie is online' lijst zie ik een hoop, en ik heb van deze persoon iedere keer als deze inlogde de gegevens gekopiëerd en onder elkaar gezet. Alles was exact hetzelfde. Ook heb ik contact opgenomen met de provider die het voor mij bevestigde dat het IP maar op één adres gebruikt werd.

Maar nu had ik kortgeleden weer iemand die een SA maakte (denk ik) maar toch twijfel ik, ondanks dat alles hetzelfde is.

Kan iemand mij uitleg geven over de gegevens?
Ik gebruik hiervoor fictieve gegevens als voorbeeld:

Pietje IP: 83.177.195.9 » Whois
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 6.0; GTB6; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; InfoPath.2; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Wie is online gegevens vergelijken bij schaduwaccounts

Bericht door Paul » 03 apr 2010, 10:02

Verplaatst naar support.

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 03 apr 2010, 11:08

Wat het nog lastiger maakt, is dat mensen achter een webfilter van hun provider vaak met meerdere, soms wel 4 IP-adressen tegelijk internetten, vanwege het gebruik van meerdere filterservers. Dit heb ik zelf bijvoorbeeld ook, en is ook een lastig probleem. Er is echter ook een IP-adres te lezen in de variabele $_SERVER["HTTP_X_FORWARDED_FOR"], dat vaak wel uniek is per gebruiker en meestal niet verandert. Deze variabele kijkt dwars door proxy's en filterservers heen, en kan dus beter gebruikt worden. Bij mij is deze altijd 83.247.76.47 terwijl mijn 'normale' IP 212.45.63.x is waarbij x een getal rond de 100. Dit zijn echter de IP's van de filterservers.

AirWarrior

Bericht door AirWarrior » 03 apr 2010, 12:53

Er kunnen ook meerdere accounts gemaakt worden over 1 IP doordat er steeds vaker bij mensen thuis meerdere pc's achter een router zitten.
Als er dan meeerdere personen van dat huishouden op jouw forum een account maken, heb je dus verschillende mensen met het zelfde ip adres.
Signed by:
AirWarrior
Heb fun in het leven, neem niet alles serieus.

Bericht door Online » 03 apr 2010, 14:34

Van de info in de bovenstaande reacties ben ik op de hoogte. Bij het account waar het nu om gaat wordt steeds hetzelfde IPnr gebruikt. Ook weet ik zeker dat in dit huishoouden niet nog een persoon aanwezig is die het tweede account heeft aangemaakt.

Als voorbeeld:

Pietje IP: 83.177.195.9 » Whois
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 6.0; GTB6; SLCC1;
.NET CLR 2.0.50727;
Media Center PC 5.0; InfoPath.2;
.NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0

en

Annie IP: 83.177.195.9 » Whois
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 6.0; GTB6; SLCC1;
.NET CLR 2.0.50727;
Media Center PC 5.0; InfoPath.2;
.NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0

Bij beiden op de naam na dus identiek, zelfde IP, zelfde browser, enz.

Het lijkt me stug dat dit bij 2 leden exact hetzelfde kan zijn?

Waar staat bijv. dit voor? .NET CLR 2.0.50727;

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 04 apr 2010, 10:37

Ik heb nu hier last van: een permanent verbannen gebruiker die van zijn internetprovider ongeveer iedere 2 maanden een nieuwe IP krijgt. Hij heeft het op een ander forum al eens gepresteerd om als verbannen gebruiker een schaduwaccount met ander e-mailadres aan te maken, en dit wil ik beslist voorkomen.

Bericht door Online » 04 apr 2010, 11:01

Contact opnemen met de provider. Die zijn over het algemeen erg welwillend in dit soort gevallen.

Bericht door Online » 05 apr 2010, 09:52

De maker van de SA heeft inmiddels toch maar toe gegeven, nadat ik heel subtiel en vriendelijk zei dat ik bij de provider navraag zou doen :mrgreen:

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 05 apr 2010, 10:00

Misschien is dit iets voor jullie, het voorkomt dat er met het zelfde ip adres meerdere accounts aangemaakt worden.

open includes/ucp/ucp_register.php

zoek:

Code: Selecteer alles

$error[] = $user->lang['TOO_MANY_REGISTERS'];
                }
            }   
plaats erachter:

Code: Selecteer alles

$sql = 'SELECT user_ip
                FROM ' . USERS_TABLE . "
                WHERE " . $db->sql_in_set('user_ip', $user->ip);
            $result = $db->sql_query($sql);
            $row = $db->sql_fetchrow($result);
            $db->sql_freeresult($result);
            if ($row)
            {
                $error[] = 'Met dit IP-adres heeft zich iemand al geregistreerd';
            }   
Er komen wel is leden bij mij die vragen waarom hun partner zich niet kan aanmelden, dan maak zelf een account aan voor die gebruiker met de mod "acp add user".
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

AlbertPool

Bericht door AlbertPool » 05 apr 2010, 10:22

Online schreef:Contact opnemen met de provider. Die zijn over het algemeen erg welwillend in dit soort gevallen.
Ga ik zeker doen, maar eerst moet er nog overleg gebeuren binnen het team, of de ban erop blijft. Het is een lastig geval, het team is verdeeld over de vraag of deze gebruiker een ban moet hebben.

Edit: de gebruiker krijgt geen ban, maar permissies waarmee hij alleen het forum kan lezen. De code van Kevin ga ik op de site zetten, en zijn provider krijgt ook mail. Dit om te voorkomen dat hij geen andere account kan maken om toch te lezen.

Gesloten