Volledig nieuw forum installeren ipv update?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Christophe
Contacteer:

Volledig nieuw forum installeren ipv update?

Bericht door Christophe » 09 mar 2010, 11:13

• Adres van je forum: http://
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem?
    phpBB versie: 3.0.2

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Wat is het probleem?
Beste,

Ik het mogelijk om gewoon een nieuw forum te installeren de bestaande database hieraan te koppelen, in plaats alle bestanden apart up te daten? Net zoals je wordpress update?

Met vriendelijke groeten,
Christophe

Jeroen

Re: Volledig nieuw forum installeren ipv update?

Bericht door Jeroen » 09 mar 2010, 13:03

Je kan inderdaad alle bestanden van je huidige forum overschrijven met een nieuw/schoon pakket. Dit kan overigens alleen als je geen modificatie's geïnstalleerd hebt op je forum, die ben je anders namelijk kwijt.
Alle bestanden overschrijven, behalve config.php, daar staan de database inloggegevens e.d. in.

Als je dat dan gedaan hebt, moet je nog wel je database even updaten door, http://www.jouwforum.nl/install/database_update.php uit te voeren uit het update pakket van de update die je gaat doen.

Maak voordat je hieraan begint wel een goede backup van je forum! (forumbestanden/database). Als er dan wat fout gaat kan je die altijd nog terugzetten.
Jeroen

Christophe
Contacteer:

Bericht door Christophe » 09 mar 2010, 16:58

Hey Pietje,

Ik heb op een testdomein m'n forum eens geupdate. Het ziet er goed uit, maar krijg nu het volgende te zien bij 'Forum versie' op m'n admin panel: 3.0.7-PL1 [ { VERSIONCHECK_FORCE_UPDATE } ]

Is het normaal dat [ { VERSIONCHECK_FORCE_UPDATE } ] erbij staat? Begrijp niet waarom dat daar staat?

Nog een vraagje, is het mogelijk dat spammers via phpBB 3.0.2 (m'n vorige versie) toegang hadden tot m'n server. Er is namelijk een spammer binnengeraakt op de server, en we zoeken hoe dit is kunnen gebeuren ...

Alvast bedankt! :D

Christophe

EelkeB

Bericht door EelkeB » 09 mar 2010, 20:41

De vreemde code is waarschijnlijk een gevolg van een verouderd taalbestand waar deze taalstring niet in zit.

Een spammer kan via elke willekeurige phpBB-versie "binnen komen", want een spammer doet in beginsel niks anders dan een legitieme gebruiker; ze maken een account aan en posten berichten. Dat dat berichten zijn waar jij niet blij van wordt, tja...

Vanaf phpBB 3.0.6 zijn wel de mogelijkheden om spammers te weren verbeterd, maar waterdicht wordt het nooit. Spam is geen beveiligingsprobleem, zoals gezegd doet een spammer in principe niks anders dan een normale gebruiker.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Christophe
Contacteer:

Bericht door Christophe » 09 mar 2010, 21:31

EelkeB schreef:De vreemde code is waarschijnlijk een gevolg van een verouderd taalbestand waar deze taalstring niet in zit.

Een spammer kan via elke willekeurige phpBB-versie "binnen komen", want een spammer doet in beginsel niks anders dan een legitieme gebruiker; ze maken een account aan en posten berichten. Dat dat berichten zijn waar jij niet blij van wordt, tja...

Vanaf phpBB 3.0.6 zijn wel de mogelijkheden om spammers te weren verbeterd, maar waterdicht wordt het nooit. Spam is geen beveiligingsprobleem, zoals gezegd doet een spammer in principe niks anders dan een normale gebruiker.
Hey,

Dank je voor je reactie.

Ivm de spammer bedoel ik dat er een spammer op de server is, niet op het forum. Ik keur elke nieuwe (legitieme) gebruiker immers goed, dus ik filter de spamers er handmatig uit :roll: We blijven zoeken! ;)

Ik zal in de eerste plaats het forum al eens updaten ;)

Christophe

EelkeB

Bericht door EelkeB » 10 mar 2010, 09:44

Dan is het geen spammer, maar een hacker... En om dan antwoord te geven op je vraag, er zijn geen bekende security-gaten in phpBB 3.0.2 waarmee een hacker toegang zou kunnen krijgen tot je server. Dat zal dus via een andere weg gegaan moeten zijn.
Dutch Open Projects

Christophe
Contacteer:

Bericht door Christophe » 10 mar 2010, 12:34

EelkeB schreef:Dan is het geen spammer, maar een hacker... En om dan antwoord te geven op je vraag, er zijn geen bekende security-gaten in phpBB 3.0.2 waarmee een hacker toegang zou kunnen krijgen tot je server. Dat zal dus via een andere weg gegaan moeten zijn.
Ik keur spammers die zich proberen inschrijven op het forum niet goed, noch verwijder ik ze weer (wat een werk zeg :roll: )

Zou het kunnen dat deze spammers massaal proberen in te loggen, of zo. Of hun login proberen ophalen, of wat dan ook waardoor het forum (dus server) steeds nieuwe paswoorden moet verzenden? Ik heb ze momenteel alle spammers verwijderd (tot 5uur s'nachts hiermee bezig geweest) Na de update hoop ik dat ze zich minder goed kunnen inschrijven met hun botjes ;)

Een typische postfix log =
Mar 10 11:23:18 mail postfix/error[9980]: 5AA75B0063: to=<1@alert.com>, relay=none, delay=52376, delays=52376/0.06/0/0.06, dsn=4.4.1, status=deferred (delivery temporarily suspended: connect to alert.com[199.173.152.37]:25: Connection timed out)
Allemaal met alert.com in de log. Aan wat zou dit kunnen liggen?

Christophe

EelkeB

Bericht door EelkeB » 10 mar 2010, 16:06

Ik kan toch moeilijk volgen waar je het over hebt.... Als je gebruikers handmatig goedkeurt, dan is er dus geen legitieme manier voor wie dan ook om een werkende account op je forum te krijgen. Een "spammer" die dat toch voor elkaar heeft gekregen is dus een hacker. Die, als hij alleen spam plaatst, zich redelijk koest houdt... Als hij een mogelijkheid heeft om via een achterdeur aan een account te komen, dan zou hij veel meer schade kunnen toebrengen.
Dutch Open Projects

Christophe
Contacteer:

Bericht door Christophe » 10 mar 2010, 19:01

EelkeB schreef:Ik kan toch moeilijk volgen waar je het over hebt.... Als je gebruikers handmatig goedkeurt, dan is er dus geen legitieme manier voor wie dan ook om een werkende account op je forum te krijgen. Een "spammer" die dat toch voor elkaar heeft gekregen is dus een hacker. Die, als hij alleen spam plaatst, zich redelijk koest houdt... Als hij een mogelijkheid heeft om via een achterdeur aan een account te komen, dan zou hij veel meer schade kunnen toebrengen.
Hey,

Nee hoor ik heb het niet over spam op het forum, maar op de server (postfix) Heb al een vermoeden wat er mis is geweest ;)

Het valt me op dat ik trouwens nog geen enkele spaminschrijving heb gekregen op het forum sinds ik phpbb 3.0.7PL1 heb geïnstalleerd :D

Christophe

EelkeB

Bericht door EelkeB » 11 mar 2010, 15:37

Je bedoelt dat er spammail via je server verstuurd wordt..? OK, dat kan van alles zijn, is niet bepaald de expertise hier op het forum :) Zoals al gezegd, er zijn geen bekende beveiligingsgaten in phpBB waardoor iemand toegang tot de server zou kunnen krijgen.
Dutch Open Projects

Gesloten