Hulp gevraagd!!!

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Robert B

Hulp gevraagd!!!

Bericht door Robert B » 23 feb 2010, 16:49

• Adres van je forum: http://www.duivenvereniging.nl
    Event. modificaties op je forum:Portal XL 5.0
    Wanneer ontstond het probleem?
    phpBB versie: 3.0.6

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Ben gaan stoeien met stylesheets
    Wat is het probleem?
Tot het weekend draaide mijn forum: duivenvereniging.nl erg traag, maar wel redelijk stabiel. Niet alle knoppen zaten op elk moment goed, en konden sommige gebruikers niet inloggen.

Ik heb geprobeerd de snelheid op te voeren, door het verwijderen van sommige items/modules. Dit is gelukt. Bovendien de cookies goed ingesteld: hierdoor verdwenen ook de inlogproblemen. Met het juist plaatsen van de knoppen, is het mis gegaan. Stylesheets aangepast, verkeerd vervangen, verkeerde gedeleted, etc. etc.

Al met al is het forum nu 1 grote puinhoop.

Vraag: Is het mogelijk om het forum opnieuw op te bouwen, met een verse installatie van phpbb3 3.0.6, zonder de databases van MySQL te beschadigen (zodat ik de oude database weer gebruiken kan)?

Bij voorbaat dank!

Robert

Imense
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd!!!

Bericht door Imense » 23 feb 2010, 19:26

Heb je geen backup gemaakt?

FreakyBlue
Contacteer:

Bericht door FreakyBlue » 23 feb 2010, 21:25

Even los van het feit dat je allerlei files/modules hebt verwijderd (en ik niet weet welke) en het verwijderen/veranderen van je template files de problemen hebben veroorzaakt, kan je het volgende doen.
Upload een nieuw style pakket (van de style die je als standaard gebruikt) en overschrijf daarmee de oude files. Verwijder vervolgens uit je cache map alle bestanden behalve index.htm en .htaccess.
Dan moet het weer in orde zijn. Consequentie van deze actie is wel dat je alle edits in je styles kwijt bent en dus eventueel ingestalleerde MODS niet meer werken (voor deze zal je de edits opnieuw moeten uitvoeren).
My music and tutorials -> https://youtube.com/gh0stwrit3rMusic/
Former phpBB Style and Mod Author -> https://www.phpbb.com/customise/db/auth ... tributions

Robert B

Bericht door Robert B » 23 feb 2010, 21:41

Helaas,

Geen backup, en geen .htacces en index.html in de cache meer :roll: !

Vervolgens de portal-files in de database verwijderd.
Lijkt me simpeler om de site opnieuw te installeren (phpbb3), is immers zo gebeurt.

Vraag me alleen af of het bij een nieuwe installatie, de database-file (mySQL op de server) overschreven wordt.
Zou het anders een mogelijkheid zijn om de database te backuppen --> nieuwe site opbouwen --> database terugzetten, alles weer werkend??? Of denk ik hier te simpel over, en kan ik mijn leden beter informeren om opnieuw een account aan te maken?

Maar: Heb in ieder geval geleerd een backup te maken voortaan :oops: !

FreakyBlue
Contacteer:

Bericht door FreakyBlue » 23 feb 2010, 21:45

Je hoeft helemaal geen nieuw forum te installeren of je database weg te gooien.
Als je er echt een puinhoop van hebt gemaakt, maar je database is nog in tact dan adviseer ik het volgende.

Download een volledig nieuw phpBB pakket. Upload vervolgens (en overschrijf daarmee de oude files):
- alle files in de root folder behalve config.php (laat deze staan!)
- ./includes
- ./adm
- ./language
- ./styles

Leeg je cache. En upload uit het nieuwe pakket de .htacces en index.htm bestanden naar de cache map.
Bouw vervolgens je forum weer op (installeren MODs en style-edits).
My music and tutorials -> https://youtube.com/gh0stwrit3rMusic/
Former phpBB Style and Mod Author -> https://www.phpbb.com/customise/db/auth ... tributions

diamont

Bericht door diamont » 23 feb 2010, 23:21

Las dit toevallig en werd nieuwsgierig. Heb zelf versie 3.0.1 en het systeem geeft aan MySQL 5.0.84. Hoe dan ook, ik kan niet meer fatsoenlijk upgraden naar 3.0.6 of elke andere tussenversie want dan krijg ik foutmeldingen dat er zaken ontbreken. Ik denk dus ook dat het bij mij ook een zootje geworden is.

Maar waar ik eigenlijk om schrijf:

Download een volledig nieuw phpBB pakket. Upload vervolgens (en overschrijf daarmee de oude files):
- alle files in de root folder behalve config.php (laat deze staan!)

BETEKENT DAT DAT HIER ONDER ALLES VERVANGEN MOET WORDEN (sorry, het is geen schreeuwen, het is gewoon om de vraag te accentueren).
- ./includes
- ./adm
- ./language
- ./styles

Ben voorzichtig, vandaar mijn voorzichtige vraag.
Dan nog een vraag, ik backup het hele forum, dus alle bestanden. Verder nog het bestand dat aangemaakt wordt binnen het admin gedeelte van het forum. Moet ik nog meer backuppen, c.q. heb ik iets vergeten in het rijtje?

Henk

EelkeB

Bericht door EelkeB » 24 feb 2010, 10:30

Als je met het bestand uit het admin-gedeelte de database dump bedoeld, dan heb je alles ja.

In principe is het geen probleem om je forum-bestanden te vervangen door een verse download, zoals je aangeeft en zoals FreakyBlue eigenlijk ook voorsteld; vrijwel alle data van je forum zit in de database. Aandachtspunten zijn geuploade bestanden (avatars en attachments) en eventuele wijzigingen die je hebt aangebracht, zoals niet-standaard stijlen of geinstalleerde modificaties.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

diamont

Bericht door diamont » 24 feb 2010, 11:06

Ja ik bedoel inderdaad een bestand als bijvoorbeeld "backup_1266998997_3c4cd35706682917.sql.gz".
Maar dan, vervang ik de forum-bestanden door een verse download. En dan? Plaats ik dan de map install ook en ga via het install bestand verder (als het forum gewoon nog bereikbaar is na het vervangen van de forum-bestanden), of benader ik direct het forum (als er geen foutmelding te zien is) en zet dan de backup terug uit het admingedeelte?

Sorry dat ik zo veel vraag, maar ik ben blij met jullie zinvolle reacties.

Even terzijde: Een update kan ik niet doen want ik heb een (waarschijnlijk gemangelde) versie 3.0.1 en de updates zijn alleen beschikbaar vanaf versie 3.0.2 zo ver ik zie. Heeft toch geen zin want het systeem klaagt dan over het feit dat er iets niet voorhanden is (heb ik in versie 3.0.2 toentertijd al geprobeerd).

Groet,
Henk

diamont

Bericht door diamont » 25 feb 2010, 00:09

Heb weer eens geprobeerd de bestanden te vervangen (met alles voor 3.0.6) maar dan krijg ik alleen een wit scherm of een sql fout. Heb dus alles weer terug gezet en gelukkig werkt het forum weer. Waarschijnlijk vervang ik te veel. Heb natuurlijk niet vervangen waar FreakyBlue ook op attendeerde. Ik denk dat ik de santekraam maar laat draaien op 3.0.1 in de hoop dat er niets stuk gaat. Misschien doe ik ook iets in een verkeerde volgorde, of ik vergeet iets. Ik weet het niet. Bedankt voor jullie tips in ieder geval.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 25 feb 2010, 08:32

Als je de bestanden overschreven hebt dan moet je twee dingen doen:
- Controleren of je config.php nog de juiste gegevens bevat
- (Indien de versie afwijkt) install/database_update.php draaien.

Ik ben even in de code van de database update gedoken, maar die voert updates uit all the way vanaf 3.0.0, dus daar zou je mee moeten uitkomen (de update packages waar jij het over hebt zijn relatieve update packages die je kunt gebruiken als je mods hebt die je wilt behouden).

Sowieso is het verstandig om:
- De database dump die je hebt een keer proberen te herstellen (in een andere database, bij voorkeur op een lokale ontwikkelomgeving)
- De update een keer op een test-omgeving te draaien alvorens je hem afstuurt op je "echte" forum. Zo weet je of het werkt en wat je te wachten staat. (Niet dat het zo schokkend is, maar geeft je wel wat peace of mind).
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gesloten