BBCodes

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Ger
Contacteer:

Re: BBCodes

Bericht door Ger » 04 apr 2009, 16:50

Het nut ervan is dat je naar een locatie binnen een pagina kunt linken. En dus ook binnen een (lange) post. Maar als je het nut er niet van inziet, waarom wil je het dan? :?

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 04 apr 2009, 17:08

Ik wil het 'proberen' omdat erna gevraagd werd, zoals ik toch al eerder aangaf...

Maar.. wat is de exacte html/bboce en gebruik ervan, zodat het helemaal duidelijk is.
Oude gebruikersnaam: Splashing Mudkip

Helpt graag bij support maar geeft geen support via MSN of PM
Domme vragen bestaan niet, dus zul je niet dom zijn als je vraagt, je bent dom als je niet vraagt
http://www.forums.jongerenblogs.nl

EelkeB

Bericht door EelkeB » 06 apr 2009, 07:11

Ik gebruik het volgende. Definieer twee bbcodes, goto en anchor (ik weet niet in hoeverre dit een standaard is, ik heb het overgnomen van phpbb.com en ik heb het geloof ik ook wel eens ergens anders gezien).

Anchor
BBcode-gebruik:

Code: Selecteer alles

[anchor]{IDENTIFIER}[/anchor]
HTML-vervanging:

<a name="{IDENTIFIER}"></a>
Goto
BBcode-gebruik:

[goto={IDENTIFIER}]{TEXT}[/goto]
HTML-vervanging:

<a href="#{IDENTIFIER}">{TEXT}</a>
Voorbeeld gebruik
Om ergens in je post een anker toe te voegen waar je naar kunt linken:

[anchor]mijnanker[/anchor]
Om daarnaar te linken vanuit de pagina zelf:

[goto=mijnanker]Link naar mijn anker[/goto]
Om vanaf een andere pagina ernaar te linken:

[url=<URL van de pagina>#mijnanker]Link naar mijn anker vanaf een andere pagina[/url]
Ik gebruik dit bijvoorbeeld voor mijn forumregels (die ik in een post heb staan), om te kunnen linken naar secties.

Overigens moet je natuurlijk niet meerdere dezelfde anchors op de pagina gebruiken. Ik weet eigenlijk niet hoe browsers daar in het algemeen op reageren, c.q. of er een specificatie voor is wat een browser moet doen als hetzelfde anchor meerdere keren voorkomt. Kan natuurlijk vrij makkelijk gebeuren als twee personen de bbcode gebruiken en (al dan niet toevallig) dezelfde naam gebruiken voor het anker, of als iemand een post quote waar een anker in zit.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 06 apr 2009, 08:32

Ik raad je aan SIMPLETEXT te gebruiken, ipv TEXT, omdat het nu een XSS security issue heeft ;)

EelkeB

Bericht door EelkeB » 06 apr 2009, 09:10

Hmm.. Heb je daar een voorbeeld van, hoe het te misbruiken zou kunnen zijn? Ik kan me voorstellen dat het niet slim is om {TEXT} binnen een tag te gebruiken, maar hij staat nu gewoon tussen twee tags in. Als {TEXT} niet op die manier is te gebruiken, hoe is het dan wel te gebruiken?
Dutch Open Projects

Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 06 apr 2009, 10:10

EelkeB schreef:Overigens moet je natuurlijk niet meerdere dezelfde anchors op de pagina gebruiken. Ik weet eigenlijk niet hoe browsers daar in het algemeen op reageren, c.q. of er een specificatie voor is wat een browser moet doen als hetzelfde anchor meerdere keren voorkomt.
Dan wordt bij mijn weten de eerst gevonden gepakt.
EelkeB schreef:Hmm.. Heb je daar een voorbeeld van, hoe het te misbruiken zou kunnen zijn? Ik kan me voorstellen dat het niet slim is om {TEXT} binnen een tag te gebruiken, maar hij staat nu gewoon tussen twee tags in. Als {TEXT} niet op die manier is te gebruiken, hoe is het dan wel te gebruiken?
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 06 apr 2009, 10:23

argh, je hebt gelijk, ik keek niet goed.D acht dat de {TEXT} in de tag zelf stond. Buiten de tag is het geen probleem idd.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 06 apr 2009, 10:56

Kan de beste overkomen :)
Dutch Open Projects

Masterbas
Contacteer:

Bericht door Masterbas » 10 apr 2009, 22:05

Is er ook een BBcode die de huidige datum en tijd plaatst (op tijdstip van posten dan)? Dus bijvoorbeeld voor regels e.d. dat ik onderaan bij laatst gewijzigd maar [date][/date] hoef neer te zetten en dat hij dat dus elke keer vervangt door de datum van het posten... Ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel. Kon hier en op phpBB.com zo snel niets vinden... ;)
Groeten,
Masterbas

EelkeB

Bericht door EelkeB » 11 apr 2009, 14:11

Dat is niet te doen zonder mod. Tenzij je HTML weet die dat kan :)
Dutch Open Projects

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 11 apr 2009, 14:18

Met wat javascript en DOMscripting zou het geloof ik wel mogelijk moeten zijn, maar echt simpel kan het niet daarmee.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 11 apr 2009, 14:21

Wat niet eens zo heel lastig zou zijn is een knopje te maken die de huidige tijd invoegt (net als dat er knopjes zijn die bbcodes invoegen). Maar dat heeft dan niet zoveel met bbcodes te maken.
Dutch Open Projects

schoppenvrouw

Bericht door schoppenvrouw » 12 apr 2009, 10:34

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met de BBCode van Youtube. Ik heb alle 30 pagina's doorgelzen hier, en alle mogelijkheden die ervoor genoemt staan geprobeert maar ze werken geen van allen bij mijn forum.
Als ik probeer een filmpje te plaatsen dan krijg ik een wit vlak met de afmeting die het filmpje zou moeten hebben. Linksbovenin het vlak staat een klein hokje met daarin een of ander figuurtje, bestaand uit 3 kleuren. Onder het vlak staat het woord link en als ik daarop klik wordt ik doorgestuurt naar het filmpje op de pagina van Youtube.

Ik heb hier een paar andere BBCodes gevonden die wel goed werken, dus zou het toch mogelijk moeten kunnen zijn.

Is er iemand die weet wat er fout gaat bij mij?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 12 apr 2009, 10:53

Waarschijnlijk zit er een foutje in je HTML-vervanging. Maar welke precies kunnen we alleen aangeven als je jouw code even plaatst (in

-tags zodat het leesbaar blijft als code).
Dutch Open Projects

schoppenvrouw

Bericht door schoppenvrouw » 12 apr 2009, 12:59

Ik heb alle mogelijkheden die hier in dit topic genoemt zijn geprobeert en ze doen het geen van allen. Ik heb ze gewoon letterlijk gecopieert met Selcecteer alles.
Ik weet niet of het iets uithaald, ik heb een yourbb forum. Misschien kn het daarop gewoon niet?
Deze heb ik nu erop staan (zonder succes dus):
Lucas schreef:Ik heb een paar aanpassingen gemaakt.

Youtube

[youtube]{TEXT}[/youtube]
HTML

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/{TEXT}"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/{TEXT}" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>  
Het enige dat je dus hoeft te doen is het achterste stuk van de url in te voegen. Bijvoorbeeld
Spoiler: bekijk
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=VZWczcd69Ow[/youtube]
wordt
[youtube]VZWczcd69Ow[/youtube]

EelkeB

Bericht door EelkeB » 12 apr 2009, 13:58

Heb je ook gekeken of de HTML wel opgenomen wordt in de uiteindelijke webpagina? Heb je een link waar je deze bbcode hebt gebruikt? Het zou inderdaad goed kunnen, dat als je een kant-en-klaar forum ergens gebruikt, dat dat afwijkt van standaard phpBB. In feite moet je dan voor support aankloppen bij de aanbieder van het forum, omdat het strikt gesproken geen phpBB meer is.
Dutch Open Projects

schoppenvrouw

Bericht door schoppenvrouw » 12 apr 2009, 14:03

O, ok. Dan moet ik het dus eigenlijk aan yourbb zelf vragen.
Maar ik vind het vreemd dat andere codes die ik hiervandaan heb gehaalt het wel doen. Bijvoorbeeld de code om een spoiler te plaatsen, of om een edit toe te voegen, zoals ze hier op de eerste pagina staan. Die heb ik ook gewoon zo gecopieerd en die doen het uitstekend.

Lucas

Bericht door Lucas » 13 apr 2009, 08:07

Maar hierin wordt code gebruikt waar niet iedere forumprovider dol op is. Dat zal de reden zijn dat het wellicht niet werkt. ^^

schoppenvrouw

Bericht door schoppenvrouw » 13 apr 2009, 15:13

Ah, dat kan het natuurlijk ook nog zijn. Dan heb ik dus blijkbaar gewoon pech en kan ik zo'n code niet plaatsen

TF_Team

Bericht door TF_Team » 06 mei 2009, 13:07

Hey de shaker werk niet als ik hem invoeg dan blijft gewoon tekst staan in het midde zo wat , het betreft van op deze page
viewtopic.php?f=40&t=37570&start=380

Gesloten