Back up terugplaatsen, lukt niet via admin.paneel.

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Imense
Contacteer:

Re: Back up terugplaatsen, lukt niet via admin.paneel.

Bericht door Imense » 11 jul 2008, 22:32

pieterbas12 schreef:als je databasis te groot is dan loopt vaak je internet browser vast.
Wat is groot? En waarom is er geen standaard progje voor van PHP zelf.
pieterbas12 schreef:bigdump is echt niet moeilijk
Als je dit topci heb gelezen snap ik dr iig geen bal van. Je moet het copieren naar de database ofzo, en dan gaat hier het licht toch écht uit.

Imense
Contacteer:

Bericht door Imense » 11 jul 2008, 22:33

Bee schreef:Ik geef een antwoord op je laatste vraag, of die pagina importeren bedoeld is om een backup terug te zetten. Voor de goede orde, het antwoord daar op is ja.
Okay bedankt, want je collega zei het volgende;
Derky schreef:In je eerste screenshot klikken op het tabje "exporteer" dan klik je aan "verzenden" onderaan en dan start
Dat was even dus andersom :mrgreen:

Bee

Bericht door Bee » 11 jul 2008, 22:51

Je hebt twee verschillende berichten. In het eerste bericht staat de pagina exporteren. Met die pagina kan je een backup maken. Afhankelijk van de instellingen wordt dat in het scherm geladen of kan je het downloaden.

In het tweede bericht staat de pagina importeren. Op die pagina kan je een backup terugplaatsen. Dat is een groot verschil.

PHP en MySQL zijn twee verschillende zaken. De makers MySQL heeft helemaal niets te maken met PHP, en andersom. Alleen levert PHP een module mee waardoor het mogelijk wordt om met MySQL te werken. phpMyAdmin is gemaakt omdat het gebruikersvriendelijker en veiliger is dan gebruikers commando's laten uitvoeren via een commandoregel (wat het echte MySQL eigenlijk is, want dat heeft geen gebruikersinterface zoals bijvoorbeeld Microsoft Office Access 2007 dat wel heeft). Toch is phpMyAdmin niet perfect. Uit veiligheidsoverwegingen en stabiliteitsredenen wil een webserver vaak liever geen processen langer dan een bepaalde tijd (vaak is dat 30 seconden), en als je een enorme backup hebt kan je die niet in 30 seconden uploaden naar de server. phpMyAdmin lukt het vaak wel om de tijd al te rekken, maar veel meer dan 5 minuten wordt het vaak niet.

BigDump vereist alleen het invullen van de databasegegevens zoals je dat ook doet in de installatie van phpBB, alleen dan direct in de code in plaats van een installatiescherm. Met bigdump zet je de backup via FTP op de server, en daarna open je in de browser bigdump. Het zal dan de backup terugzetten met een X aantal regels tegelijk. Daarna herlaad het de pagina en doet het de volgende X-aantal regels. Door op deze manier te werken loopt het script niet tegen de maximale tijd dat een proces mag duren, en kan een backup volledig worden teruggezet. Wel is het natuurlijk iets minder gebruikersvriendelijk dan phpBB of phpMyAdmin, maar het is relatief eenvoudig.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Imense
Contacteer:

Bericht door Imense » 12 jul 2008, 12:41

Super bedankt voor je uitleg Bee, zeer interessant.
Dus het uploaden met MSQL zitten risicoá aan klinkt heel aannemelijk.
Ik blijf het jammer vinden dat het forum zelf niet de mogelijkheid heeft
oom grotere back ups terug te plaatsen, zou toch geweldig kunnen zijn...

Maar goed ik heb iemand gevonden die me helpen wil met big dump,
ik hoop dat ik dat ooit ga leren.

Waar moet ik big dimp trouwen splaatsen op de server? Gewoon helemaal in
het begin daar waar de dir naar je forum staat?

Bee

Bericht door Bee » 13 jul 2008, 08:48

Het maakt niet perse uit waar BigDump plaatst, als het maar in het deel van het FTP staat wat daarna via je browser bereikbaar is.

Imense
Contacteer:

Bericht door Imense » 13 jul 2008, 13:06

Bee volgens mij heb je mn laatste reactie niet gelezen :D

Bee

Bericht door Bee » 13 jul 2008, 21:09

Snel als ik ben beantwoord ik natuurlijk alleen de vragen en ga ik stil in een hoekje mij warm van binnen voelen over elk complimenten :lol: Overigens, waarom de backup in phpBB niet zo goed is weet ik niet, maar het heeft niet bepaald prioriteit.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 13 jul 2008, 21:42

Bee schreef:Snel als ik ben beantwoord ik natuurlijk alleen de vragen en ga ik stil in een hoekje mij warm van binnen voelen over elk complimenten :lol: Overigens, waarom de backup in phpBB niet zo goed is weet ik niet, maar het heeft niet bepaald prioriteit.
Omdat phpBB een forumsysteem is, en geen database beheerings tool :)

Imense
Contacteer:

Bericht door Imense » 14 jul 2008, 14:35

Bee schreef: Overigens, waarom de backup in phpBB niet zo goed is weet ik niet, maar het heeft niet bepaald prioriteit.
Okay maar hier heeft het inmiddels wel een beetje prioriteit, ik heb nog steeds geen manier waarmee ik backups kan verwerken....
bigdump werkt dus niet.

Mid

Bericht door Mid » 14 jul 2008, 17:53

Bigdump moet wel eerst goed worden ingesteld om te kunnen werken; de aanwijzingen daartoe staan in het bestand.

Bee

Bericht door Bee » 14 jul 2008, 18:51

Wat Mid zegt. Je kan wel zeggen dat BigDump niet werkt, maar ben nog nooit een situatie tegengekomen dat het niet werkte op een server waar phpBB wel werkte.

pa.do

Bericht door pa.do » 14 jul 2008, 20:36

Hoi Imense,

Waar ik goede ervaringen mee heb, is MySQLDumper . Zie: http://forum.mysqldumper.de/portal.php

Dat is weliswaar een Duitstalige site maar via "Downloads" kun je de stabiele release 1.22 downloaden. Probeer het maar eens. Werkt ook goed met hele grote databases. Je kunt de backups ook in stukken knippen. Alles automatisch! Backup en restore werken prima met mijn forum (20MB).

Ik heb een backup gemaakt op mijn webserver en deze gedownload naar mijn PC. Daar heb ik op een lokale server een restore van de database gedaan en daar (op mijn PC dus) het forum weer werkend gemaakt. Werkt als een trein!

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 14 jul 2008, 21:09

pa.do schreef:Hoi Imense,

Waar ik goede ervaringen mee heb, is MySQLDumper . Zie: http://forum.mysqldumper.de/portal.php

Dat is weliswaar een Duitstalige site maar via "Downloads" kun je de stabiele release 1.22 downloaden. Probeer het maar eens. Werkt ook goed met hele grote databases. Je kunt de backups ook in stukken knippen. Alles automatisch! Backup en restore werken prima met mijn forum (20MB).

Ik heb een backup gemaakt op mijn webserver en deze gedownload naar mijn PC. Daar heb ik op een lokale server een restore van de database gedaan en daar (op mijn PC dus) het forum weer werkend gemaakt. Werkt als een trein!
Een database van 20mb is geen grote DB ;) Verder zijn dat soort tooljes ook niet nodig, met het commando mysqldump op de server kan je perfecte mysql backups maken :)

pa.do

Bericht door pa.do » 14 jul 2008, 21:34

Bedankt Paul, zal het eens proberen op mijn lokale server. ;)

Het "tooltje" werkt anders wel flitsend hoor :mrgreen:

Imense
Contacteer:

Bericht door Imense » 14 jul 2008, 22:04

pa.do schreef:Waar ik goede ervaringen mee heb, is MySQLDumper .
Ja was ik vanmiddag ook mee aan aan het stoeien, en zag er eenvoudig uit.
Alleen bij het Chmodden ging het al mis, deze moet op 777 gezet worden.
Kreeg alleen de

Code: Selecteer alles

www.jousite.nl/msqldump/
niet online
pagina kon niet worden weergegeven :roll:

Dit programma staat me dus wel aan omdat het ook beide optie's bevat, backups maken
en weer terugplaatsen.

Heb jij hem hier vandaan Pa.do?

http://www.mysqldumper.de/en/

pa.do

Bericht door pa.do » 15 jul 2008, 07:18

Ja, dat is 'm inderdaad.

Voor het "cmodden" gebruik ik Leechftp, zie http://www.download.com/Leech-FTP/3000- ... 22207.html.

Je moet bij de bestanden mysqldumper en work en de subfiles in work de "attributes" op 777 zetten!

Ik vind dit veel handiger dan het gedoe met het commando mysqldump waar Paul het over had.

Succes!

PS. Je schrijft:
www.jousite.nl/msqldump/ komt niet online
maar het moet zijn:
tenminste, zo heet die file die je naar je server moet uploaden ;)

Imense
Contacteer:

Bericht door Imense » 15 jul 2008, 13:20

Dankjewel voor je supportPa.Do ga dr vanavond weer een poging aan wagen,
pa.do schreef:Je moet bij de bestanden mysqldumper en work en de subfiles in work de "attributes" op 777 zetten!
Ja en dat stond niet in de gebruiksaanwijzing :)
www.jousite.nl/msqldump/ komt niet online
maar het moet zijn:
tenminste, zo heet die file die je naar je server moet uploaden ;)[/quote]

Klopt was een type foutje van me maar had het wel goed ingegeven maar had dus te kort mappen gechmod.

pa.do

Bericht door pa.do » 15 jul 2008, 15:59

In het Duitse deel van de Mysqldumper-site staan 3 goede video-tutorials. Zeer de moeite waard om (alle 3) eerst even te bekijken. Ook als je niet zo goed bent in Duits is het volgens mij nog wel aardig te volgen.

Hier kun je ze vinden: http://www.mysqldumper.de/tutorials/ ;)

Imense
Contacteer:

Bericht door Imense » 15 jul 2008, 22:01

O dankjewel Pa.do, fijn dat je meedenkt, mijn Duits is redelijk maar hier ga ik ook weer afhaken :roll:
Het is te ingewikkeld voor me.

pa.do

Bericht door pa.do » 15 jul 2008, 23:04

Jammer Imense, maar je hebt in dit topic in ieder geval veel informatie over het backuppen en restoren. Wie weet heb je er toch nog iets aan. Gewoon later nog eens proberen in een test-omgeving op je PC.

Ik vind dit toch een onderwerp dat eigenlijk heel slecht beschreven is. Je krijgt allerlei goedbedoelde adviezen die waarschijnlijk meestal ook wel kloppen maar als je er geen ervaring mee hebt, is het best lastig.

Ik heb zelf vele jaren ervaring in de ICT maar doordat ik geen Unix-ervaring heb en ook geen kaas heb gegeten van SQL, is het ook voor mij soms lastig. Maar, de aanhouder wint! ;)

Succes verder!

Gesloten