daalder schreef:Bedankt voor je antwoorden!
Kan ik met BigDump alleen de databae terugzetten, of ook backuppen? Want dat laatste wil ik eerst doen, en heb ik dus geen .sql bestand in de map staan.
Met Big Dump kun je volgens mij alleen de database terugzetten. Als je een kleine database hebt, kan dat ook met PhpMyAdmin. Ik heb geen idee of je die utility hebt. Mijn webhostingprovider levert dat standaard bij de beschikbaarstelling van de webdirectory.
Dat kopieren snap ik nog niet helemaal. Moet ik eerst een kopie van mijn phpbb2 maken naar een nieuwe map? Momenteel staat het in domein/forum geinstalleerd. Wat ik precies moet doen is mij niet duidelijk. Ik begrijp wel dat na het converteren ik mijn oude en mijn nieuwe forum beschikbaar heb?
Je maakt een backup van de huidige database (gebruik daarvoor PhpMyAdmin, of een ander programma) en je kopieert de mappen en bestanden van je huidige PHPBB2 forum naar een subdirectory. Als je dezelfde database wilt gebruiken (een extra database kost extra geld bij de meeste webhostingproviders) moet je met een tekstverwerker (Word, WordPad) of editor (Notepad of Kladblok) het backup-bestand openen en overal waar de huidige tabelprefix staat, bijv phpbb_, verander je dat in phpbb2_ of iets anders. Dat kan snel gebeuren met een zoek-en-vervang-functie die de meeste tekstverwerkers en editors wel hebben. In het backupforum moet je config.php wel aanpassen. Als dat is gebeurt maak je op de webruimte een aparte directory aan, dump bijv. en je kopieert bigdump.php en de backup daarin. Je volgt de aanwijzingen op, wat betekent dat je een paar regels van bigdump.php moet veranderen en je roept het terugzetproces aan met
URL/dump/bigdump.php
Het proces dat dan opgestart is mag niet worden afgebroken. Klik op STOP als je spijt hebt. Bij het proces word er steeds 3000 regels per stap uitgevoerd. Je kunt in het venster zien hoever het terugzetten gevorderd is. Je mag alleen het venster sluiten als het terugzetten helemaal voltooid is.
Dan upload je PHPBB3 en je gaat naar ROOT/install/index.php. Je installeert PHPBB3, je geeft een andere tabelprefix op, bijv. phpbb3_, maar - in tegenstelling tot wat het programma zegt - verwijder je de install-directory
niet. In plaats daarvan ga je naar de conversiegedeelte. Als pad naar het PHPBB2-forum geef je het pad naar het kopieforum op, en de grote conversie kan beginnen. Dat kan heel erg lang duren, afhankelijk van de grootte van je forum. Wacht het conversieproces af. Daarna moet je install-directory
wel verwijderen. Het nieuwe forum is geopend en toegankelijk voor andere gebruikers.
Het maken van een kopie-forum blijkt belangrijk te zijn. Er zijn mensen geweest die direct het live-forum gaan converteren, maar tijdens het converteerproces waren er gebruikers die nog berichten posten, en het converteren mislukte.
Als ik echt helemaal overstap op PHPBB3, vernietig ik de huidige bestanden, want ik heb nog een kopie daarvan in een subdirectory. Door de vernietiging van die bestanden, kunnen de gebruikers geen berichten meer versturen. En tijdens de installatie en de conversie kunnen de gebruikers het forum niet op want dat is vergrendeld totdat de conversie helemaal voltooid is.