Recht om vergeten te worden

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 818
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Recht om vergeten te worden

Bericht door nl1sms » 10 okt 2019, 10:01

Het komt bij alle beheerders wel eens voor denk ik. Een gebruiker die op een gegeven moment wil dat zijn account wordt verwijderd en ook verzoekt om zijn/haar geplaatste berichten te verwijderen.

Hoe gaan jullie daar mee om ? Een gebruiker verwijderen vind ik niet zo erg maar als alle berichten van die gebruiker ook weg moeten dan worden sommige topics onlogisch of onleesbaar. Toch hebben gebruikers ook het recht om "vergeten te worden".

Hoe gaan jullie met zulke verzoeken om ?

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Recht om vergeten te worden

Bericht door Paul » 10 okt 2019, 11:37

viewtopic.php?f=39&t=61372 lees dat topic eens zou ik zeggen

CP Freak
Berichten: 100
Lid geworden op: 23 jun 2016, 13:48

Re: Recht om vergeten te worden

Bericht door CP Freak » 10 okt 2019, 11:56

Hoi nl1sms,

Ik heb het zelf nog nooit gehad, maar als het een lid is met weinig berichten zou ik die denk ik dan op verzoek verwijderen. Zijn het veel berichten dan is de kans groot dat hele topics onleesbaar worden als je de berichten van dat lid verwijderd.

Volgens onze wetgeving is een forumbeheerder niet verplicht berichten te verwijderen, wel mag worden verlangt dat de berichten geanonimiseerd worden zodat de berichten niet meer te herleiden zijn naar het ex-lid.

https://blog.iusmentis.com/2012/02/10/w ... at-vraagt/

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Recht om vergeten te worden

Bericht door El torro » 10 okt 2019, 16:20

Ik verwijder helemaal niets of niemand, of er moet een zeer goede reden voor zijn.
En ik heb daarin blijkbaar gelijk gekregen, zie andere draadje (ging wel over België)

Endymion
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 sep 2011, 09:05

Re: Recht om vergeten te worden

Bericht door Endymion » 29 dec 2019, 21:25

Het is niet noodzakelijk om alle berichten te verwijderen.
Alleen de persoonlijke gegevens en verder hoogstens en dat moet gedetailleerd met verwijzing naar de eventuele berichten en het bijbehorende onderwerp worden opgegeven door het opstappende lid en waarom. Het forum hoeft daar nog niet mee akkoord te gaan.
Dat houdt dus in dat niet hele posten kunnen worden afgedwongen om te verwijderen.
Depersonaliseren dus, adressen en persoonlijke foto's enz.
Iemand die iets op een forum plaatst geeft daartoe impliciet toestemming.
Meestal post men onder een nickname, dus tenzij iemand zich zo profileert dat hij herkenbaar is, kan geen aanspraak maken op anonimiteit want die heeft hij/zij immers zelf al gecreëerd met een nickname.
Een forum heeft ook rechten en als de structuur ernstig zou worden aangetast kan niet worden verwacht dat men die eisen opvolgt.
Het is bovendien de verantwoordelijkheid van ieder lid om af te wegen wat hij/zij al dan niet op een publiek forum plaatst.
Het recht vergeten te worden reikt dus niet zo ver.
Ik heb meerdere keren van die lastpakken gehad en ettelijke duizenden posten verwijderd. Niet omdat ze mij iets konden maken maar omdat ik ze gewoonweg niet meer op de forums wenste te hebben. Enkelen dreigden met serieuze procedures maar dat bleef maar loos geblaat.
Er was geen grond om een geding te starten.
Gelukkig bestaan er regels die forums beschermen. Ik zou een naam of verwijzing kunnen geven waar dat haarfijn wordt uitgelegd.
Het kan niet worden gevergd dat men grote aantallen posten, soms tien-, duizenden, zou moeten wissen of checken, dat is niet mogelijk.
Verder moet men goed oppassen met het plaatsen van afbeeldingen of info want de Admin wordt erop aangesproken als er rechten worden geschonden en niet het betreffende lid. Omdat men meestal geen adresgegevens bezit is het niet te achterhalen wie er achter een schuilnaam steekt, vandaar.

Prima link van CP freak.

meneertest
Berichten: 0
Lid geworden op: 29 jul 2020, 06:24

Re: Recht om vergeten te worden

Bericht door meneertest » 29 jul 2020, 06:32

Iemand die zijn profiel wil verwijderen zou daar, in mijn opinie, zelf over moeten kunnen beschikken i.p.v. afhankelijk zijn van de 'gratie' van de mods.
Hij/zij heeft vaak een goede reden, anders zou je een forum gewoon niet langer bezoeken.

Plaats reactie