"Grootte" van een site/Forum

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
GerC
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jan 2013, 18:31

"Grootte" van een site/Forum

Bericht door GerC » 09 apr 2013, 18:53

Wat wordt in de forum- / site-beheerders / phpBB / hosting-bedrijf / en "algemene internet" - taal
bedoeld als men spreekt van een 'klein' - 'middel' - of 'groot' forum..?

Qua subfora, berichten en geregistreerde gebruikers ..?

(En dan ook in verband met GB-dataverkeer wat je verbruikt??)


Bedankt!

GerC
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jan 2013, 18:31

Re: "Grootte" van een site/Forum

Bericht door GerC » 14 apr 2013, 15:19

Kan iemand me alsjeblieft hier even iets duidelijk in geven...?

Dankjewel.

Gebruikersavatar
PhilipvD
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:06

Re: "Grootte" van een site/Forum

Bericht door PhilipvD » 14 apr 2013, 15:41

Wat wil je precies weten?
Klein = 50 geregistreerde gebruikers, 650 berichten en 26 onderwerpen?
Middel = 200 geregistreerde gebruikers, 12000 berichten en 73 onderwerpen?
Groot = 500+ geregistreerde gebruikers, 70000 berichten en 1276 onderwerpen?

Klinkt allemaal vaag, toch? En dat is je vraag eigenlijk ook. Hierboven verzin ik ter plekke getallen, maar als ik phpBB.nl en phpBB.com naast elkaar leg krijg je dit:
- phpBB.nl Totaal aantal berichten 421004 • Totaal aantal onderwerpen 54532 • Totaal aantal leden 18224
- phpBB.com Totaal aantal berichten 3834000 • Totaal aantal onderwerpen 642121 • Totaal aantal leden 439132

Dan lijkt phpBB.nl een klein forum, terwijl als je phpBB.nl naast een gemiddeld hobbyforum legt is het juist andersom en is phpBB.nl de 'reus'.

Aantal dataverkeer wat je gebruikt hangt van meer dingen af dan alleen het aantal leden dat je forum bezoekt. Denk aan het gebruik van afbeeldingen, compressie e.d.

Schept dit wat meer duidelijkheid? Dan doel ik dus op het feit dat deze vraag niet concreet te beantwoorden is.

GerC
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jan 2013, 18:31

Re: "Grootte" van een site/Forum

Bericht door GerC » 15 apr 2013, 03:35

Sorry als mijn vraag wat vaag is...

Toch bedankt voor al 'n beetje meer duidelijkheid Philip.

Ik doelde meer op wat een server "aankan" qua forum-gewicht.
Misschien maak ik me onnodig zorgen, en stellen mijn 3 fora nog niks of niet veel voor (Zeker in vergelijking met phpbb.nl en phpbb.com die jij als voorbeeld aan haalt, maar ik weet uiteraard niet op welke webhoster jullie draaien). -
Maar toch zou ik het dus graag voor de zekerheid willen weten, totdat ik van m'n webhost een foutmelding of waarschuwing krijg dat m'n forum te groot en te zwaar is (of aan het worden is), om op hun server te kunnen blijven draaien.

Ik zit namelijk bij webhost Versio (in feite verder niks te klagen over hun), en ik las laatst jammer genoeg 'n paar vrij negatieve klachten over dat bij sommige klanten 'n paar keer gewoon de site off-line is gehaald zonder melding, (en zover ik begrepen heb, hopelijk later wel weer terug online gebracht), omdat ie "te zwaar was om gedragen te blijven door hun server", en dat ze zo'n site dan dus blijkbaar heel makkelijk zonder pardon, zonder waarschuwing, doen 'wegkieperen' als die dus te veel wordt voor hun.

Ik weet uiteraard niet precies wat wel of niet waar is van de berichten die op dergelijke van die webhost-recensie sites geplaatst worden, maar daarom wil ik toch graag wat zekerheid / bevestiging voor mijn 3 fora, dat mij straks niet hetzelfde overkomt, als ik in Versio's mening "te groot" wordt.

Bij hun kun je namelijk kiezen uit een "Starter" - "Zilver" - en "Groot" webhosting-pakket; http://www.versio.nl/webhosting.php

met iedere dus en eigen aantal / omvang van Gigabyte voor 'n site of Forum.

Ik zit momenteel bij Zilver, maar betwijfel dus of het misschien nodig is voor mij om over te stappen naar groot. - Of misschien denk ik dus wel helemaal verkeerd, en zouden mijn 3 sites ook makkelijk onder een "Klein"-pakket kunnen passen (waardoor ik me dus weer wat extra geld uit kan sparen).

Mijn 3 sites: http://www.lectomunda.net/ + http://www.rlstinefansite.com./ + http://www.thehorrorlibrary.con/ - (pas begonnen, maar ben ik dus van plan flink mee te gaan uitbreiden).

Daar wil ik dus graag voor mezelf wat duidelijkheid in krijgen.

Hopelijk begrijp je m'n vraag nu wat beter. :)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: "Grootte" van een site/Forum

Bericht door Ger » 15 apr 2013, 07:33

Vaak kun je in het controlepaneel van je host (cPanel, Plesk, DirectAdmin oid) nagaan hoeveel % van je beschikbare dataverkeer en opslag je gebruikt. Zolang je daar nog ruim genoeg onder zit, hoef je je geen zorgen te maken. phpBB zelf (uitgezonderd misschien een paar zware MODs) is erg lichtgewicht als je het hebt over concrete serverbelasting (zeg maar processorkracht). Er zijn forumhosts die honderden of misschien wel duizenden phpBB forums draaien op één server. Als Verso dat niet aankan, dan moeten ze eens een nieuw apparaat neerzetten. ;)

GerC
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jan 2013, 18:31

Re: "Grootte" van een site/Forum

Bericht door GerC » 19 apr 2013, 21:36

Oké, bedankt Ger!

Plaats reactie