web 3.0

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

web 3.0

Bericht door svenn » 03 mar 2009, 09:42

Voor de meeste onder ons zitten we nog te denken leuk die web 2.0 ideeën, kom ik vandaag web 3.0 tegen ! Ik luisterde naar het gesprek, en dacht bij mezelf, dat is gewoon web 2.0, (openId), en de nieuwe features die worden aangehaald zijn toch voornamelijk client side gedeeltes (herkennen van gebruikers,...).
Na het scannen van "How web 3.0 will work" dacht ik dat web 3.0 niet zo een nieuw concept was, iedereen weet perfect dat je de bus/trein/tram lijnen, via een 'intelligent' systeem word uitgedacht en deze kunt opzoeken, en de gps is ook al lang niks nieuws meer. Spreken we dan wel nog over web 3.0 ? Tijdens het google'n kwam ik opeens termen tegen als web 3.0 browsers, web 3.0 tools, ... Gaat het web weg van ons vertrouwde computerscherm naar onze mobieltjes (gaan we terug naar flat screen sites?) ?
Mogelijk is phpbb.nl niet de ideale plaats om dit te bediscussiëren, maar ik ga toch een poging doen, ik wil graag weten of dit nieuw is voor jullie ook, of ik alweer een paar maand achter sta en wat met de forums, gaan die opeens intelligent worden ?

achterhaald ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: web 3.0

Bericht door Paul » 03 mar 2009, 10:18

svenn schreef:Mogelijk is phpbb.nl niet de ideale plaats om dit te bediscussiëren, maar ik ga toch een poging doen, ik wil graag weten of dit nieuw is voor jullie ook, of ik alweer een paar maand achter sta en wat met de forums, gaan die opeens intelligent worden ?
wat mij betreft voldoet het niet geheel aan de voorwaarde van AC, maar ik laat het voor nu nog even open.

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: web 3.0

Bericht door BetaDevil » 03 mar 2009, 19:10

Ik heb even het artikel wat je aangaf gelezen en daarover heb ik mijn mening gevormd.
Some Internet experts believe the next generation of the Web -- Web 3.0 -- will make tasks like your search for movies and food faster and easier. Instead of multiple searches, you might type a complex sentence or two in your Web 3.0 browser, and the Web will do the rest. In our example, you could type "I want to see a funny movie and then eat at a good Mexican restaurant. What are my options?" The Web 3.0 browser will analyze your response, search the Internet for all possible answers, and then organize the results for you.
Google Maps.

Je vult bij Google Maps in "bioscoop", waar je bij 90% van de gevallen een link krijgt naar de website van die bioscoop en direct tijden kunt bekijken.
That's not all. Many of these experts believe that the Web 3.0 browser will act like a personal assistant. As you search the Web, the browser learns what you are interested in. The more you use the Web, the more your browser learns about you and the less specific you'll need to be with your questions. Eventually you might be able to ask your browser open questions like "where should I go for lunch?" Your browser would consult its records of what you like and dislike, take into account your current location and then suggest a list of restaurants.
Oww, dat stelt mij gerust, dus Web 3.0 is alles wat Web 2.0 is, maar dan met meer inbreuk op mijn privacy. Ik vind niet dat het internet voor ons moet beslissen bij opties zoals waar we gaan lunchen.

Als je het mij vraagt zijn we op dit moment bezig met het ontwikkelen van Web 2.1. Webapplicaties gaan steeds meer als normale applicaties werken en een minor-opstapje vind ik hierbij wel toepasselijk.

Web 3.0 voorspel ik als een variant die kan communiceren met je hardware, maar dit idee heb ik nog niet helemaal doordacht. :ugeek:

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: web 3.0

Bericht door Pascal » 03 mar 2009, 19:33

Ik denk dat we ooit een chip in onze hersenen krijgen waarmee even snel kunnen "googlen" :lol:
Maar dat duurt nog wel even, en zorgt voor nieuwe uitdagingen (anti virus is er daar 1 van).

Ik denk trouwens niet dat we helemaal naar plain websites gaan zoals nu op je mobiel is, als je bijvoorbeeld kijkt naar de iphone of de android zie je websites even mooi als op je scherm thuis maar dan kleiner, je ziet ook dat steeds meer smartphones dit over gaan nemen. En nu moet je nog betalen met je mobiel wil je op internet (en nee das niet goedkoop) als er straks steeds meer wifi punten open gaan (zoals in de trein) worden iphones en ipods nog meer gewilliger ^^.

Achja techniek gaat zo hard,
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: web 3.0

Bericht door BetaDevil » 03 mar 2009, 23:58

Pascal schreef:Ik denk dat we ooit een chip in onze hersenen krijgen waarmee even snel kunnen "googlen" :lol:
Maar dat duurt nog wel even, en zorgt voor nieuwe uitdagingen (anti virus is er daar 1 van).
Ja, moeten ze eerst zorgen dat zo'n chip op een bloedtoevker kan werken :mrgreen: en dat je hem uit kan zetten wanneer je bloed nodig hebt.
Pascal schreef:Ik denk trouwens niet dat we helemaal naar plain websites gaan zoals nu op je mobiel is, als je bijvoorbeeld kijkt naar de iphone of de android zie je websites even mooi als op je scherm thuis maar dan kleiner, je ziet ook dat steeds meer smartphones dit over gaan nemen. En nu moet je nog betalen met je mobiel wil je op internet (en nee das niet goedkoop) als er straks steeds meer wifi punten open gaan (zoals in de trein) worden iphones en ipods nog meer gewilliger ^^.
Op zo'n kleine telefoon wordt het mooi weergegeven, maar daar heb je weinig aan als het moeilijk te besturen is op zo'n klein touch schreen.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: web 3.0

Bericht door Pascal » 17 mar 2009, 16:34

Ik vind het op mijn touch wel hendig werken, PC scherm blijft altijd beter :ugeek:

Wat inteligentie betref, ik denk niet dat web 3.0 meteen spraakherkingen en al dat shizle heeft, web 1.0 was om dingen op te zoeken, web 2.0 is om te netwerken en social life, ik denk dat 3.0 vooral om het uiterlijk en de beschikbaarheid zal gaan, je weet niet hoeveel progjes er al voor twitter bestaan, (twitterfox, twitterific, ...)

Je kunt tegenwoordig zelfs via je harloge op internet ;)
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Gebruikersavatar
DoubleJ
Berichten: 502
Lid geworden op: 22 jan 2005, 17:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: web 3.0

Bericht door DoubleJ » 31 mar 2009, 22:14

Ik denk dat jullie uberhaupt met jullie hele denkbeeld te veel in websites zitten.

Web is meer dan websites, web staat je straks toe om onder andere via het powerline grid met je apparaten te communiceren. Je apparaten/processen thuis vanuit een vakantie oord te besturen via misschien wel een web interface of andere applicatie.

Wie weet, zitten we straks wel streaming video vanaf mars te bekijken, zie ook deze presentatie van vint cerf welke hij dit jaar op het LIFT congres heeft gegeven.

Ik denk eerder dat het nieuwe internet niet ophoud bij 'interactieve' webpaginas. Ik denk eerder dat het bestaande technieken gaat combineren en dat het verder gaat dan alleen maar data tonen op een webpagina.
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 2487
Lid geworden op: 24 jan 2006, 17:04
Locatie: Houtvenne (BE)
Contacteer:

Re: web 3.0

Bericht door Tom V » 01 apr 2009, 02:06

Ik vind web3.0 nog wat overdreven en te vroeg om over te praten.

Het is wat mij net zoals de tijdperken... Ze komen en gaan, en we weten niet wat er gaat komen. Laat het maar rustig op ons af komen ...

Wat je nu zegt is op zich al allemaal mogelijk ...
Vorige week stond er nog op tweakers.net een artikel ivm het apparaat dat je zonnepanelen op het energienet van je leverancier zet, makkelijk te kraken is door een hacker met 500€ aan hardware

Een web-interface om je apparaten aan te sturen is ook al mogelijk. De eerste is al je router ... moet je alleen aanzetten... Daarbij is domotica ook over netwerk te versturen. En denk verder ook maar over beveiligingscamera's, sommige bedrijven sturen een MMS met de foto van de inbreken zodat je indien je snel genoeg reageert kunt melden dat het bv familie is ...

Web2.0 is ook zo'n ding geweest, waarvan ik nog steeds zeg: is het web nu al 2.0? Sommige websites maken wel gebruik van enkele punten uit 2.0 maar persoonlijk denk ik dat er veel verder in kan gegaan worden.

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: web 3.0

Bericht door joept » 01 apr 2009, 11:11

Ik denk dat we minder code gaan schrijven, dat het nog makkelijker wordt om een website te maken.
Verder denk ik dat sites er mooier uitzien!

Kortom:
Een nog beter en mooier phpBB forum!

Gebruikersavatar
DoubleJ
Berichten: 502
Lid geworden op: 22 jan 2005, 17:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: web 3.0

Bericht door DoubleJ » 01 apr 2009, 15:59

Dark Inca schreef:Wat je nu zegt is op zich al allemaal mogelijk ...
Vorige week stond er nog op tweakers.net een artikel ivm het apparaat dat je zonnepanelen op het energienet van je leverancier zet, makkelijk te kraken is door een hacker met 500€ aan hardware

Een web-interface om je apparaten aan te sturen is ook al mogelijk. De eerste is al je router ... moet je alleen aanzetten... Daarbij is domotica ook over netwerk te versturen. En denk verder ook maar over beveiligingscamera's, sommige bedrijven sturen een MMS met de foto van de inbreken zodat je indien je snel genoeg reageert kunt melden dat het bv familie is ...
Ik weet dat de techniek al lang mogelijk is, bij ons op de opleiding worden al testen gedaan om protocollen in machines als koelkasten op te zetten, zodat deze in samenwerking met een energie meter gaan bekijken of het het juiste moment is om aan te gaan. -> hiermee kun je bijvoorbeeld het piekvermogen in je huishouden omlaag brengen.

Punt dat ik wil maken is, dat ik denk dat we dus verder gaan met het web dan alleen informatie verstrekken en webshops maken. Ik denk dat we binnenkort ook ons huis via het internet gaan besturen op afstand, en dat dus niet meer alleen is weggelegd voor ons technici die teveel hobby projectjes hebben.

Gaat er thuis iets mis, krijg je een melding. Je logt eventjes in op je huis, reset je proces of voert actie uit, en gaat weer lekker verder met je werk/vakantie.
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: web 3.0

Bericht door svenn » 01 apr 2009, 17:55

Dark Inca schreef:Ik vind web3.0 nog wat overdreven en te vroeg om over te praten.

Het is wat mij net zoals de tijdperken... Ze komen en gaan, en we weten niet wat er gaat komen. Laat het maar rustig op ons af komen ...
...
Web2.0 is ook zo'n ding geweest, waarvan ik nog steeds zeg: is het web nu al 2.0? Sommige websites maken wel gebruik van enkele punten uit 2.0 maar persoonlijk denk ik dat er veel verder in kan gegaan worden.
Ik begrijp je punt, web 2.0 is niet als rood en blauw, zelfs binnen 10 jaar gaan nog sites bestaan zonder lay-out en zonder opmaak puurt tekst (web 1.0). Het is een punt dat het web evolueert en dat een voorzichtige kijk op de toekomst nooit slecht is, je kunt blijven afvragen waarom we niet met web 1.0 zijn gebleven, maar persoonlijk denk ik dat het beter is om te kijken wat komen gaat. Het web 3.0 is 4/5 jaar van ons af, het is echter vandaag dat de basis gelegd word om die "vooruitgang" te maken.

Plaats reactie