Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Daan
Berichten: 1060
Lid geworden op: 22 jun 2006, 19:59
Locatie: Nijmegen

Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Daan » 04 nov 2008, 19:44

Nog een paar uurtjes en dan is bekend wie na bijna 2 jaar de Amerikaanse Presidentsverkiezingen heeft gewonnen. Wie denk jij dat er gaat winnen? Word het de democraat Obama of de republikein McCain?

Laat hier weten wie jij denkt dat er gaat winnen, en natuurlijk ook waarom.

Gebruikersavatar
brandsrus
Berichten: 1966
Lid geworden op: 01 jul 2005, 19:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door brandsrus » 04 nov 2008, 21:24

Obama, populair en symphatiek

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Lucas » 04 nov 2008, 21:42

Inhoudelijk verschillen ze veel, maar ze verschillen niet in punten waarin ik graag zie dat ze het anders doen.

Gebruikersavatar
Gamemaniak
Berichten: 1747
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:03
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Gamemaniak » 04 nov 2008, 21:57

Ach, wij kunnen tenslotte toch niet zelf stemmen, zelf zou ik wel Obama kiezen, maar de rednecks daar zullen hem vast niet graag als president zien :roll:

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Jim » 05 nov 2008, 07:37

En het is toch gebeurd. :)
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Pascal » 05 nov 2008, 09:12

Kei hard verdient, in het land van alle mogelijkheden :)
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Divigo
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 mar 2008, 18:05

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Divigo » 05 nov 2008, 10:57

Jammer genoeg wel. Ik had liever McCain gezien die wel respect heeft voor het land waarin hij leeft.
Bij veel amerikanen die ik ken is er nu de vraag hoe lang hij president blijft.
Er zijn meerdere amerikanen die denken dat hier een nieuwe JF Kennedy situatie gaat ontstaan.
Kans is dus groot dat als hij eenmaal aangesteld is er op korte termijn al een aanslag op hem gepleegd zal worden. Als dat al niet gebeurd voor zijn aanstelling.

Gr Dennis

Insomnia
Berichten: 277
Lid geworden op: 15 apr 2006, 20:52
Contacteer:

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Insomnia » 05 nov 2008, 11:15

Moet opeens denken aan een scetsh denken van Scary movie 1, this is black TV ( there a dead people ) :D

/ontopic.

Mij maakt het niet zoveel uit wie er gewonnen heeft we konden er toch niet meer of minder aan doen. :ugeek:
Binnenkort Phpbb2Support.nl ! voor al je problemen/mods etc voor Phpbb2

We zoeken nog leden !!

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Lucas » 05 nov 2008, 12:11

Divigo schreef:Jammer genoeg wel. Ik had liever McCain gezien die wel respect heeft voor het land waarin hij leeft.
Bij veel amerikanen die ik ken is er nu de vraag hoe lang hij president blijft.
Er zijn meerdere amerikanen die denken dat hier een nieuwe JF Kennedy situatie gaat ontstaan.
Kans is dus groot dat als hij eenmaal aangesteld is er op korte termijn al een aanslag op hem gepleegd zal worden. Als dat al niet gebeurd voor zijn aanstelling.

Gr Dennis
Je stemt toch op iemand omdat je zijn ideeën goed vind, niet om hoe lang hij het uithoud? En voor zover ik door heb heeft Obama respect voor zijn land. Het is alleen een nieuwe generatie, en wat progressiever...maar niet meteen respectloos.

Er moet alleen flink wat gedaan worden in "het-land-waar-alles-kan-behalve-homohuwelijken-en-abortus". Ik betwijfel alleen of Obama het kan.

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Coen » 05 nov 2008, 12:16

Jouw laatste regel zet mij aan tot reageren;
Lucas schreef:Ik betwijfel alleen of Obama het kan.
Ik betwijfel zelfs of iemand dat kan, zonder ietwat respectloos voor een land over te komen.

Er is de laatste tijd zoveel verprutst door de voorgaande man aan het stuurwiel van de VS, dat je wel rigoureus te werk moet gaan om er nog iets van te kunnen maken. Ik vind dat wat Obama beloofd een heel eind de goede weg is, maar er moet inderdaad een heleboel veranderen.

Ik hoop in elk geval dat het Obama gaat lukken, vind het een sympathieke man die eerlijk en oprecht over komt. Heel anders dan McCain, daar heb ik meteen een hekel aan gekregen. Het beeld wat ik van McCain altijd kreeg; een tweede Bush die door kleine dingetjes aan te passen, het grote geheel aan wil passen. Maar dit gaat niet werken, dat heeft Bush de afgelopen jaren wel bewezen.

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Bee » 05 nov 2008, 12:40

Democratie zal nooit het resultaat opleveren waarmee iedereen tevreden is, het zal hooguit het resultaat opleveren waarmee de meeste mensen tevreden mee kunnen zijn. Het is het meest eerlijke systeem, maar ook een van minst praktische. Ik vind persoonlijk dat een meerpartijensysteem zoals in Nederland praktischer is, omdat dan de mening van verschillende groepen voor beleid zorgt, niet die van één groep. Hierdoor komen er niet altijd de beste oplossingen, maar wel de oplossingen die voor de de meeste tevredenheid zorgen.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Divigo
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 mar 2008, 18:05

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Divigo » 05 nov 2008, 14:26

Lucas schreef: Je stemt toch op iemand omdat je zijn ideeën goed vind, niet om hoe lang hij het uithoud? En voor zover ik door heb heeft Obama respect voor zijn land. Het is alleen een nieuwe generatie, en wat progressiever...maar niet meteen respectloos.

Er moet alleen flink wat gedaan worden in "het-land-waar-alles-kan-behalve-homohuwelijken-en-abortus". Ik betwijfel alleen of Obama het kan.
Oh maar als ik een amerikaan zou zijn had ik ook op McCain gestemd.
Ik heb het merendeel van de voorbereiding van de verkiezingen gevolgd aangezien ik veel amerikaanse vrienden hebt.
De media informatie die we hier in NL hebben gekregen is gewoon belachelijk.
NL was en is voor Obama waardoor McCain verkeerd afgeschilderd werd en nog steeds word.
In US gebeurd dit ook genoeg.
Voorbeeldje van de respectloosheid die Obama heeft:
Hij verdomd het om met het national anthem mee te zingen.
Hij is niet bereid een saluut te geven aan de amerikaanse vlag.
Zowel het national anthem als dde vlag zijn niet interessant. (zijn eigen woorden in een interview)

Ander punt wat niet echt uit de doeken is gedaan over Obama:
Homo huwlijken zijn en blijven verboden.
Wapenwet zoals nu gebruikt zal blijven bestaan (iedereen mag dus een wapen hebben)
Het islamitisch geloof zal meer openheid krijgen.
Import van produkten worden nog maar beperkt toegestaan om US een betere economie te geven.

Tja dan mag McCain ook wel niet geweldig zijn maar de punten van Obama kan ik dan toch niet mee leven.

Maar dit is mijn persoonlijke redenering en om zware discussies te voorkomen zal ik proberen mijn mond zoveel mogelijk te houden.

1 ding wat ik nog wel kwijt wil is dat hier in NL er te weinig mensen zijn die zich er echt in verdiept hebben om mee te discussieren. Het merendeel van de NLers lopen zoals gewoonlijk lekker met de rest mee. Hoe dat zichtbaar is. Vraag maar op wie ze zouden stemmen en waarom. Velen antwoorden Obama. Maar het waarom is het lachwekkende: Omdat ik hem sympatiek vind. Dat is in mijn ogen geen reden om erop te stemmen. Het gaat om zijn plannen en niet of hij nu sympathiek is of niet.

Gr Dennis

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Coen » 05 nov 2008, 14:45

Divigo schreef:Oh maar als ik een amerikaan zou zijn had ik ook op McCain gestemd.
Ik heb het merendeel van de voorbereiding van de verkiezingen gevolgd aangezien ik veel amerikaanse vrienden hebt.
De media informatie die we hier in NL hebben gekregen is gewoon belachelijk.
NL was en is voor Obama waardoor McCain verkeerd afgeschilderd werd en nog steeds word.
In US gebeurd dit ook genoeg.
Dit is natuurlijk onzin, er is nergens een nieuwspagina over dit onderwerp, waarom zou het gebeuren? Je argumentatie is erg beperkt. Denk je nou echt dat zoiets niet op zou vallen? Dat er niemand, maar dan ook helemaal niemand, die dit in het nieuws heeft gebracht? Ik kan zo een aantal mensen noemen die alles uit de kast zouden hebben gehaald om dit wereldkundig te maken, als ze ergens lucht van gekregen hadden.

Meer mensen kunnen zich gewoon vinden in het gedachtegoed van Obama, simpel en duidelijk.
Voorbeeldje van de respectloosheid die Obama heeft:
Hij verdomd het om met het national anthem mee te zingen.
Hij is niet bereid een saluut te geven aan de amerikaanse vlag.
Zowel het national anthem als dde vlag zijn niet interessant. (zijn eigen woorden in een interview)
Dit heet nou een 'statement maken'. Hij zal dit heus niet 'verdommen', maar wil duidelijk maken dat er dingen belangrijker zijn dan het salueren voor een vlag of het volkslied meezingen. Dat het een verkeerd statement is ben ik met je eens. Maar het toont wel dat Obama een totaal andere insteek heeft dan de huidige president (en kandidaten) van de Verenigde Staten van Amerika.

Hij toont hiermee dat hij zich wil gaan richten op belangrijke zaken als; kredietcrisis, armoede, oorlogen in Irak e.d. en andere zaken waar Bush niet mee om kon gaan. De bevolking vind dit belangrijk en daarom wordt een man als Obama populair.
Ander punt wat niet echt uit de doeken is gedaan over Obama:
Homo huwlijken zijn en blijven verboden.
Wapenwet zoals nu gebruikt zal blijven bestaan (iedereen mag dus een wapen hebben)
Het islamitisch geloof zal meer openheid krijgen.
Import van produkten worden nog maar beperkt toegestaan om US een betere economie te geven.
Dit is gewoon algemeen bekend, waarom zou dat 'niet uit de doeken gedaan zijn'? Dat mensen zich niet verder in iemand verdiepen voor ze op hem of haar stemmen, is een compleet ander punt. Dat zegt niks over Obama zelf. In mijn ogen, geen geldig argument in deze discussie.
Tja dan mag McCain ook wel niet geweldig zijn maar de punten van Obama kan ik dan toch niet mee leven. Maar dit is mijn persoonlijke redenering en om zware discussies te voorkomen zal ik proberen mijn mond zoveel mogelijk te houden.
Ik weet niet wat je verstaat onder een 'zware discussie', maar daar is een forum voor bedoelt. Zolang het een inhoudelijke en nette discussie is met goede argumenten, zal er niemand over vallen.
1 ding wat ik nog wel kwijt wil is dat hier in NL er te weinig mensen zijn die zich er echt in verdiept hebben om mee te discussieren. Het merendeel van de NLers lopen zoals gewoonlijk lekker met de rest mee. Hoe dat zichtbaar is. Vraag maar op wie ze zouden stemmen en waarom. Velen antwoorden Obama. Maar het waarom is het lachwekkende: Omdat ik hem sympatiek vind. Dat is in mijn ogen geen reden om erop te stemmen. Het gaat om zijn plannen en niet of hij nu sympathiek is of niet.
Nogmaals, dit zegt niks over Obama, maar over de mensen die op hem stemmen. En dat brengt me ook meteen bij de conclusie van mijn mening; kijk eens naar het overwicht waarmee Obama deze verkieziningen (nu al, nog niet alles is geteld) heeft gewonnen! Dan kan het toch niet zo zijn, dat al die mensen in de grootste misleiding ooit zijn getrapt?

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Salomon » 05 nov 2008, 15:10

Weet iemand hoeveel senatoren de democraten hebben gehaald?

Overigens, nog een punt: Als obama doodgeschoten wordt, staat er een redelijk goede vice president klaar.
Als McCain steft (hij heeft meer kans door zijn hoge leeftijd en het feit dat hij huidkanker heeft gehad), staat Palin aan de top. En dat is in mijn mening pas een RAMP.

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Coen » 05 nov 2008, 15:17

Salomon schreef:Weet iemand hoeveel senatoren de democraten hebben gehaald?
Obama heeft op dit moment 349 kiesmannen (neem aan dat je dat bedoelt) gehaald. Nog niet alle resultaten zijn bekend volgens mij... dus het zullen er nog wel wat meer worden.
Overigens, nog een punt: Als obama doodgeschoten wordt, staat er een redelijk goede vice president klaar.
Als McCain steft (hij heeft meer kans door zijn hoge leeftijd en het feit dat hij huidkanker heeft gehad), staat Palin aan de top. En dat is in mijn mening pas een RAMP.
Hoewel ik het een zinloos argument vind om op Obama te stemmen, is het inderdaad wel waar. De vice-president (Joe Biden) die Obama achter zich heeft staan is een man van ervaring en vind ik nóg een positief punt aan Obama als president. Hij zal in de toekomst veel steun en kennis van deze man krijgen.

Gebruikersavatar
Emiel-vR
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2007, 15:56
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Emiel-vR » 05 nov 2008, 15:51

Ach er is gewoon 1 goede reden om voor Obama te zijn: Het is geen oorlogszuchtig persoon.

Over het algemeen vind ik de Amerikaanse verkiezingen van een uitermate laag niveau, in alle opzichten, zo ook de twee kandidaten zelf. Want hoewel de beide kandidaten wellicht intelligente personen zijn, glijden ze beide af naar het spuwen van domme oneliners. Daarom vind ik het ook kiezen tussen twee slechten. En dan is Obama de minst slechte omdat die niet, zoals Mccain, dingen roept als: "Bomb Iran, Bomb Iran, Bomb Iran".

We hebben onze huidige economische tegenspoed maar aan 1 ding de danken, dat is republikeinse oorlogzucht, er worden gewoon dollartjes gedrukt door de oorlog. Het boeit me verder niet wat die domme Amerikanen doen, als ze maar eens minder oorlog gaan voeren.

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Bee » 05 nov 2008, 16:09

Het is niet alleen de schuld van de oorlogen dat er nu een economisch drama is ontstaan, er is gewoon te weinig toezicht gehouden op de banken. Vele banken hebben zich schuldig gemaakt aan het verkopen van spullen waarbij van tevoren al bekend was dat er een groot risico aan zat, maar de banken zagen alleen maar geld en zijn toch doorgegaan met het verkoop van hypotheken aan mensen die dat niet dragen konden. Nu zien ze de effecten van hun poging van afval iets moois te maken: extra afval. Dit beleid is eind jaren 70 en in de jaren 80 ontstaan doordat er minder overheidscontrole moest komen en een grotere vrije markt. Dit leek heel lang goed uit te pakken, maar zoals bij elke poging om een vrije markt te maken gaat dit niet zonder slag of stoot. In dit geval hebben de banken een erg cruciale fout gemaakt waardoor ik het niet vreemd of erg vind dat er weer meer overheidscontrole komt op deze sector, ze hebben het er echt zelf naar gemaakt.

Maar elke sector waar een meer vrijere markt is ontstaan heeft een dergelijke crash meegemaakt, ook in Nederland:
- In de spoorsector is in het verleden een gigantische hoeveelheid achterstallig onderhoud ontstaan, die nu langzaam wordt weggewerkt. De fout gemaakt in de spoorsector is dat de opsplitsing en privatisering vrij onverwacht kwam voor de betrokken bedrijven, terwijl de wet (uit 1995 uit de EU) er toch al erg lang aan zat te komen. Maar zie hier: ons spoorwegennet wordt langzaamaan voorzien van extra sporen en capaciteit, we hebben een van de aantrekkelijkste dienstregelingen in Europa en ons spoorwegennet is daardoor praktisch overbelast. Er komen ontzettend veel nieuwe treinen (nieuwe dubbeldekkers, nieuwe sprinters, koplopers worden omgebouwd, citypendels worden omgebouwd, oude dubbeldekkers worden binnenkort omgebouwd) en regionale spoorlijnen van Arriva, Veolia en Syntus zien een extreme passasiersgroei.
- Overig OV: Er is veel te doen geweest om de werkdruk van het personeel die een omschakeling moest maken naar een commerciele instelling, maar in veel gebieden rijden er nu meer en vaker bussen, er rijden bussen met een lage vloer, en zeer regelmatig. Alleen in de grote steden is het nog wat aanmodderen, maar dat lijkt beter te worden.
- Postsector: TNT is een van de best functioneren postbedrijven van de wereld, een gigantische speler geworden. Dat is zowieso een bedrijf om trots van te zijn, heeft amper geleden onder de scheiding en privatering.
- Telefoonsector: KPN is na een stevige crisis in 2001 nu een zeer stabiel bedrijf, met goede producten in alle markten: Telefonie, Mobiel, Televisie, Internet.
Het komt wel goed hoor, als ik de voorbeelden laat zien, de bankensector had alleen nog niet door wat de vrije markt voor hen aan risico meebracht. Dat we daardoor een economische crisis krijgen, is jammer, maar die zijn zowieso onvermijdelijk, conjuctureel gezien.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Lucas » 05 nov 2008, 16:27

Dus eigenlijk wat je hier concludeert is dat het probleem van de vrije markt het "vrije" stuk is...^^"

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Salomon » 05 nov 2008, 16:34

@Coen, nee, ik bedoel het aantal senatoren, of zetels in de zenaat, hoe je het wil noemen. Als ze 60 zetels halen, hebben ze genoeg stemmen om als dicatuur te regeren, zeg maar: je hebt met 40 stemmen nog een veto als partij.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerikaanse Verkiezingen | Obama of McCain

Bericht door Pascal » 05 nov 2008, 17:13

Salomon schreef:Weet iemand hoeveel senatoren de democraten hebben gehaald?

Overigens, nog een punt: Als obama doodgeschoten wordt, staat er een redelijk goede vice president klaar.
Als McCain steft (hij heeft meer kans door zijn hoge leeftijd en het feit dat hij huidkanker heeft gehad), staat Palin aan de top. En dat is in mijn mening pas een RAMP.
cnn.com ^^.

56 (D) tegen 40 (R)
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Plaats reactie