MSN Invites: Spam of niet?

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Salomon » 19 apr 2008, 19:12

Wat ik me nou afvraag, zijn MSN Invite-scripts (je contactlijst uploaden/op een andere manier beschikbaar stellen, en vervolgens worden er mails naar iedereen in die lijst verstuurd) spam of niet?

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 2741
Lid geworden op: 02 dec 2003, 17:38
Locatie: Omgeving Goslar (Duitsland)
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Bas » 19 apr 2008, 19:14

Het valt onder spam, je hebt er zelf niet om gevraagd, en volgens mij is de persoon die domweg de hele contactlijst uploadt ook in overtreding van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, of iets dergelijks. :( Verder heb je de persoon ook geen toestemming gegeven je e-mailadres hiervoor te gebruiken...

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Salomon » 19 apr 2008, 19:21

In mijn geval is er nog een punt wat het gecompliceerder maakt: degene die opdracht heeft gegeven tot het verzenden van de mail, is niet de eigenaar van het emailadres. Ik ga toch maar eens kijken wat ik hieraan kan doen in mijn geval.. ik wordt gek van die msn-invites.

Artikel 11.7 van de Tellecommunicatiewet:
Spoiler: bekijk
Bij het gebruik van elektronische berichten voor de in het eerste lid genoemde doeleinden dienen te allen tijde de volgende gegevens te worden vermeld:
3a. de werkelijke identiteit van degene namens wie de communicatie wordt overgebracht, en
3b. een geldig postadres of nummer waaraan de ontvanger een verzoek tot beëindiging van dergelijke communicatie kan richten.
Mails als
Spoiler: bekijk
Hey,

Een goede bekende van jou, zit al langere tijd in de onderwereld.
In deze onderwereld is het plegen van moorden aan de orde van de dag.
Join de game om erachter te komen wie deze bekende nou was.

Kun jij je hoofd boven water houden in deze bloed dorstige game ?
Meld je dan nu aan op x!
lijken mij aan punt a noch aan punt b te voldoen.
Volgens punt B moet er ook een geldig postadres of telefoonnummer instaan, wat in feite betekend dat een opt-out niet genoeg is. Maar in deze mail is zelfs de opt-out niet aanwezig.

En gezien artikel 47 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens:
Spoiler: bekijk
Artikel 41

1.
Indien gegevens worden verwerkt in verband met de totstandbrenging of de instandhouding van een directe relatie tussen de verantwoordelijke of een derde en de betrokkene met het oog op werving voor commerciële of charitatieve doelen, kan de betrokkene daartegen bij de verantwoordelijke te allen tijde kosteloos verzet aantekenen.

2.
In geval van verzet treft de verantwoordelijke de maatregelen om deze vorm van verwerking terstond te beëindigen.

3.
De verantwoordelijke die voornemens is persoonsgegevens aan derden te verstrekken of voor rekening van derden te gebruiken voor het in het eerste lid bedoelde doel, neemt passende maatregelen om de betrokkenen de mogelijkheden bekend te maken tot het doen van verzet. De bekendmaking vindt plaats via een of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze. Bij regelmatige verstrekking aan derden of gebruik voor rekening van derden vindt de bekendmaking ten minste eens per jaar plaats.

4.
De verantwoordelijke die persoonsgegevens verwerkt voor het in het eerste lid bedoelde doel, draagt zorg dat, indien daartoe rechtstreeks een boodschap aan de betrokkene wordt toegezonden, deze daarbij telkens wordt gewezen op de mogelijkheid tot het doen van verzet.
Deze verantwoordelijke lijkt mij in dat geval degene die de MSN lijst upload, maar ik krijg niet van te voren per MSN een vraagje of ik dit wel goed vind, of daarna een optie om te zeggen dat ik niet meer van dat soort dingen wil ontvangen...

Je kan nu aankomen met het argument "Maar je geeft toch geen toestemming om mails te sturen"? Nee, maar als jij mij jouw emailadres geeft, is dat feitelijk hetzelfde als toestemming geven om mais naar dat adres te sturen. Als iemand anders mij jouw adres geeft, is hij in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens, en dus is hij strafbaar.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Johan » 19 apr 2008, 20:46

Die persoon verstuurt dus via mijn e-mailadres.
Ik weet ook niet hoe hij bij mijn contactlijst komt, hij weet mijn password niet en speelt die games wel.

Ik ga nu, ivm zulke mails, overstappen naar GMail. :| (niet dat ik GMail slecht vind, maar ik vind zulke personen gewoon zielig)


@Salomon; zodra ik mijn MSN-contacten op GMail heb staan, zal ik mijn huidige adres laten verwijderen. :(

@Salomon; wil je je even registreren (of die link nog eens sturen via MSN, dan doe ik het) op die website, dan kan je (of ik dus) even kijken wie het is :x
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Derky » 19 apr 2008, 21:08

Persoonlijke dingen niet via phpBB.nl uitvechten graag.

En met je tig keer @salomon.. Stuur Salomon maar een mailtje ofzo..

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door svenn » 20 apr 2008, 00:05

Bij veel van die sites staat het wel in de kleine lettertjes hoor :)

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Salomon » 20 apr 2008, 07:49

Wat staat daar in kleine lettertjes?

Gebruikersavatar
MandersOnline
Berichten: 732
Lid geworden op: 27 aug 2003, 22:58
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door MandersOnline » 20 apr 2008, 09:43

In hele kleine lettertjes of ergens in een frame verborgen want je zou dan moeten screollen staat er dat je akkoord gaat met het feit dat ze de mensen uit jou lijst een e-mail sturen.

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Salomon » 20 apr 2008, 10:42

Ja, maar dat maakt het nog niet legaal?

Gebruikersavatar
MandersOnline
Berichten: 732
Lid geworden op: 27 aug 2003, 22:58
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door MandersOnline » 20 apr 2008, 10:50

Of het dan wel of niet legaal is dat weet ik niet, echter je gaat er mee accoord, enigste wat je zou kunnen doen is dit soort dingen aanmelden bij de Opta

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door svenn » 20 apr 2008, 11:03

Als je ergens registreert, moet je meestal de voorwaarden accepteren, niemand leest die, maar meestal staat dit wel vermeld, gevolg : legaal. Je word op de hoogte gebracht dat een deel van je privacy zal worden "gebruikt" en dat is het enigste wat moet worden gedaan om legaal te zijn.

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Salomon » 20 apr 2008, 11:11

Maar dan is degene die akkoord gaat met het feit dat er emails worden verstuurd naar zijn contacten alsnog illegaal bezig...

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door ElbertF » 20 apr 2008, 11:29

Als ik in Gmail naar al m'n kennissen een mail verstuur is Gmail toch ook niet illegaal bezig.. Die mensen geven hun adres aan mij, ik stuur hun een e-mail via een client. 't Is allemaal een beetje twijfelachtig, maar als je je MSN-gegevens gaat invoeren op een dergelijk site ben je wel een beetje stom bezig..

lifeguard
Berichten: 2861
Lid geworden op: 05 jul 2005, 08:20
Locatie: Dakloos
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door lifeguard » 20 apr 2008, 12:56

Markeren al sspam.
Eruit filteren die rommel.

Wat maak je je druk :ugeek:
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Salomon » 20 apr 2008, 13:01

Dan is het probleem: waar trek je de grens? Als ik 1 mailtje krijg, en dat van 1000 van die scripts, zijn het toch 1000 spam mails...

Gebruikersavatar
MandersOnline
Berichten: 732
Lid geworden op: 27 aug 2003, 22:58
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door MandersOnline » 20 apr 2008, 15:16

100 script maaal 10 kennissen van je die de scripts gebruiken kom je op 10.000 mailtjes uit.

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Lucas » 21 apr 2008, 06:41

Het is niet illegaal. Wel zeer irritant, maar niet illegaal. Een brief naar iemand sturen is toch ook niet illegaal als ik er niet van weet. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet zijn, maar iemand op de hoogte brengen van een product middels een duidelijk adres is niet illegaal.

Gebruikersavatar
Emiel-vR
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2007, 15:56
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Emiel-vR » 21 apr 2008, 08:53

Heel simpel: Als het niet legaal was geweest had een groot bedrijf als Hyves het niet gedaan. Hyves maakt al jaren gebruik van een soort van msn invite script, dus lijkt me niet dat je daarmee illegaal bezig bent.

Gebruikersavatar
MandersOnline
Berichten: 732
Lid geworden op: 27 aug 2003, 22:58
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door MandersOnline » 21 apr 2008, 15:35

bij Hyves kan je aangeven dat je die mail niet wil ontvangen als ik het me goed herinner.

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: MSN Invites: Spam of niet?

Bericht door Jim » 21 apr 2008, 16:05

Moet je dan toch eerst geregistreerd zijn? Dan heeft het toch nog geen nut. Want dan ben je al lid en ontvang je die mails sowieso neit meer.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Plaats reactie