Fitna the movie

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door Pascal » 27 mar 2008, 23:18

Ger schreef:De film valt mee inderdaad, maar het geeft een enorm vertekend beeld. Hij rukt dingen uit zijn verband, laat alleen zien wat hij wil zien. Mensen die de koran echt kennen weten wel beter, maar helaas zijn de mensen die een welwillend oor hebben bij Wilders juist niet op de hoogte van de koran.

Daarbij is het een klassieke propagandamethodiek om in te spelen op angst- en onderbuikgevoelens op de manier dat Wilders dat doet. Het beeld van homo's die opgehangen worden in Iran alleen maar omdat ze homofiel zijn, met daarbij de tekst "binnenkort in Nederland?" is zó fout en zó laf... Onze complete grondwet zou overhoop gegooid moeten worden voordat dat zover komt. Ik zie het niet gebeuren.

Ook die "statistieken" met een groeiend aantal moslims. Aantal in 1901 in NL, aantal in 1990 NL en aantal in 2007 in Europa. Waarbij er dramatisch uitgezoomd wordt omdat anders geen staaf van 54 miljoen op past... Leuk bedacht, maar als je even nagaat dat er in de Balkan juist enorm veel (miljoenen) etnische moslims wonen, alsmede het Europese deel van Turkije...

Helaas zal hij hiermee wel weer wat zieltjes winnen van mensen die niet de echte feiten kennen, en dat is zó jammer. :(


Enne... vergis je niet in "wat de islam allemaal durft te verkondigen". Dat is namelijk niet de islam. Dat zijn mensen die de islam misbruiken om hun persoonlijke agenda na te streven. Onderzoek van Galoup onder moslims wereldwijd gaf aan dat maar liefst 92% van de moslims niet achter dat soort haatzaaingen staat en maar liefst 72% zich er openlijk van distantiëert.
Precies, ik kan het niet zo lang verwoorden als jij doet, maar hij drukt alleen de negatieve dingen uit, katolieken hebben hebben ook soms wel rare dingen in de bijbel toch? en wilders gebruikt
Dat zijn mensen die de islam misbruiken om hun persoonlijke agenda na te streven.
mensen moeten meer naar de feiten kijken ;)

Mooie film qua opbouw, maar komt niet echt met de werkelijkheid over...

Ik heb hem nog voor het midden af gezet, wat een bagger...
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door ElbertF » 27 mar 2008, 23:24

Ger schreef:De film valt mee inderdaad, maar het geeft een enorm vertekend beeld. Hij rukt dingen uit zijn verband, laat alleen zien wat hij wil zien. Mensen die de koran echt kennen weten wel beter, maar helaas zijn de mensen die een welwillend oor hebben bij Wilders juist niet op de hoogte van de koran.
Hij rukt niks uit het verband, deze film gaat juist over de extreme kant van de Islam. Hij zegt nergens dat er geen goede moslims bestaan of dat ze allemaal haatdragend zijn.
Ger schreef:Enne... vergis je niet in "wat de islam allemaal durft te verkondigen". Dat is namelijk niet de islam. Dat zijn mensen die de islam misbruiken om hun persoonlijke agenda na te streven. Onderzoek van Galoup onder moslims wereldwijd gaf aan dat maar liefst 92% van de moslims niet achter dat soort haatzaaingen staat en maar liefst 72% zich er openlijk van distantiëert.
Ik neem aan de citaten uit de Koran wel Islam zijn. Er staat blijkbaar letterlijk dat ongelovigen vermoord moeten worden. Dat niet alle Moslims dit letterlijk nemen en uitvoeren staat daar los van.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 2487
Lid geworden op: 24 jan 2006, 17:04
Locatie: Houtvenne (BE)
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door Tom V » 27 mar 2008, 23:31

Ger schreef:Enne... vergis je niet in "wat de islam allemaal durft te verkondigen". Dat is namelijk niet de islam. Dat zijn mensen die de islam misbruiken om hun persoonlijke agenda na te streven. Onderzoek van Galoup onder moslims wereldwijd gaf aan dat maar liefst 92% van de moslims niet achter dat soort haatzaaingen staat en maar liefst 72% zich er openlijk van distantiëert.
Ok, dit heb ik slecht verwoord, ik heb het over die groep mensen die zoiets durft te zeggen.
Maar zulke dingen worden ook in Nederland, Belgie etc gezegd, wat bij mij niet echt kan.

De film laat zoals ElbertF zegt alleen de extreme, haatdragende kant zien. Wat totaal niet wilt zeggen dat ze allemaal zo zijn.

Maar de grafiek bijvoorbeeld toont eigenlijk meer aan dat er in Nederland niet zoveel islamieten zijn. Maar velen zullen dit verkeerd interpreteren.
Je kan over iets honderden grafieken laten zien, met allemaal hetzelfde in, en toch het totaal anders laten interpreteren (denk maar aan logaritmische grafieken).

pokegangsta
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mar 2008, 12:03
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door pokegangsta » 28 mar 2008, 07:59

idd helemaal niet elke moslim is haatzinnig ofzo maar een heleboel hebben wel die haatzinnige ideen tegen nederlanders ;) daarom voelt wilders zich aangesproken en maakt ie een film waarbij bush nog langs en iran en irak. Afghanistan etc. maar het ging toch om nederland ? ofniet

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: Fitna the movie

Bericht door Salomon » 28 mar 2008, 08:05

Zoals ik gisteren het goed hoorde: "Het kwaad bestrijden, dat is opzich nog niet zo'n slechte opdracht. Maar je moet je afvragen; wie is het kwaad?"

Hij laat natuurlijk alleen de dingen zien die slecht zijn... De extreme dingen... En zo krijgt hij een heleboel mensen met zich mee. Als er een film over de hele koran gemaakt zou worden... Maargoed, dat doet wilders natuurlijk niet... En hij maar weer extra beveiliging krijgen, en wie gaat dat betalen? Juist, wij, de nederlandse burger. Laat het hem zelf betalen, ohnee, hij was bijna blut door fitna.

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: Fitna the movie

Bericht door Lucas » 28 mar 2008, 08:18

Het grappige is dat exact hetzelfde in de bijbel staat.(Jaaa...ook de bijbel is geen braaf boek) De ongelovige is vogelvrij oid.

En ook als je kijkt naar de versie van Wilders en van de Nederlandse vertaling, staat er bijvoorbeeld "verschrikking" i.p.v. "terrorisering".

Gebruikersavatar
Gamemaniak
Berichten: 1747
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:03
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door Gamemaniak » 28 mar 2008, 08:50

Ik heb de film voor de helft gezien en toen was ik het beu, Geert Wilders laat in deze film zien dat iedere moslim gevaarlijk is. Dit is zeker niet het geval, je hebt overal wel een rotte appel tussen zitten, en dat zijn de mensen die aanslagen plegen. En ik ben het eens met Lucas dat de bijbel ook een soort gelijk boek is als de koran. Er word ook geen rekening mee gehouden, dat het extremisten zijn die aanslagen plegen, hoewel ze dat niet allemaal doen. Ik weet ook bijna zeker dat er niet in de koran staat dat je iedereen moet afmaken als hij/zij niet hetzelfde denkt als jouw of niet het zelfde geloof heeft.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door Ger » 28 mar 2008, 09:18

ElbertF schreef:Ik neem aan de citaten uit de Koran wel Islam zijn. Er staat blijkbaar letterlijk dat ongelovigen vermoord moeten worden.
Dat is nu net één van de problemen. Jij neemt aan dat wat Wilders "citeert" ook zo in de koran staat. Kan ik jou niet kwalijk nemen, jij kent de koran niet en dat kun je ook niet verwachten van iedereen. Echter verbouwt hij de teksten net zo, dat ze hem wat beter uitkomen. Zo noemt hij Soera 8:60 alsof daar staat dat ongelovigen "geterroriseert" moeten worden. In de officiële nederlandse vertaling staat echter dat "gij ongelovige tegenstanders zult verschrikken". Niet zomaar ongelovigen dus, maar ongelovige tegenstanders. En terroriseren is zelfs een begrip dat in die tijd (7e eeuw Midden-Oosten) nog niet bestond. Hoe kan dat ooit in de koran staan dan? Geert Wilders maakt echter een vrije interpretatie die hem uitkomt en rukt het dan ook nog eens uit zijn context.

Punt is dat het grote publiek dit alles niet weet. Ze gaan er vanuit dat het wel zal kloppen, want anders zou hij dat toch niet kunnen citeren? Dat de waarheid anders ligt weet men niet. Dat is het grote "gevaar" van deze film (en van zoveel dingen uit Wilders' mond).

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door ElbertF » 28 mar 2008, 09:41

Ger schreef:"gij ongelovige tegenstanders zult verschrikken".
Heb jij de Koran wel gelezen? En ook dit citaat vind ik eigenlijk al kwalijk, het zaait verdeling.

Dat de Islam een 'donkere' kant heeft is een feit, en dat is waar deze film over gaat. Wilders zegt nergens dat alle Moslims dezelfde denkwijze hebben of dat ze allemaal slecht zijn (integendeel zelfs), hij strijdt dan ook niet tegen Moslims of religie, maar tegen het "Islamitisch idealisme" om iedereen te bekeren.

Natuurlijk staan er vergelijkbare dingen in de Bijbel en hebben andere religies ook extremisten, maar daar zijn weer andere films over gemaakt.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door Pascal » 28 mar 2008, 09:46

De islam is erop uit de westerse samenleving omver te werpen
Dit zal heel wat mensen bang maken, en bij somige mensen wordt het bange omgezet tot kwaad :|
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door Derky » 28 mar 2008, 09:59

Als je de "leiders" ziet in de film zou je denken dat hun alleen maar haat willen zaaien tegenover de niet-moslims. Zulke personen moeten ze dus gelijk ontslaan als leider, maarja in die landen gaat dat niet zomaar...

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door Pascal » 28 mar 2008, 10:13

Derky schreef:Als je de "leiders" ziet in de film zou je denken dat hun alleen maar haat willen zaaien tegenover de niet-moslims. Zulke personen moeten ze dus gelijk ontslaan als leider, maarja in die landen gaat dat niet zomaar...
Ik heb nog niet zo iman gezien hier in nederland, het gaat toch over nederland? Kijk in amerika zijn er ook cristen die andere mensen overhoop schieten,
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door ElbertF » 28 mar 2008, 10:14

@Derky: dat is het punt ook, ik denk dat een groot deel van de Moslims in Nederland hun draai wel hebben gevonden en aardig kunnen omgaan met de cultuurverschillen, maar in een aantal Moslimlanden zitten flink extreme leiders die heel wat ellende kunnen veroorzaken in naam van de Koran. Het probleem is ook niet het boek, het had ook het grote 'my little pony'-boek kunnen zijn. En dan zou de film daarover gaan. :ugeek:

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: Fitna the movie

Bericht door Johan » 28 mar 2008, 13:48

Het is wel jammer dat Wilders de teksten uit hun context haalt; bij stukken waarin dingen worden gezegd als Gij mag niet met heidenen omgaan, maar moet deze doden (bijvoorbeeld!) staat ook - maar niet geciteerd - Willen uw vijanden vrede, bied deze dan de vrede aan.

Jammer dat Wilders dat zulk dingen doet. Natuurlijk zijn er moslim-extremisten die aanslagen veroorzaken, maar we moeten vooral niet vergeten dat er in vooral moslims zijn met goede wil en goede bedoelingen.
Voormalig Support Teamlid

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: Fitna the movie

Bericht door Salomon » 28 mar 2008, 15:59

Hij geeft een ander beeld van de Koran... Bijvoorbeeld, niemand weet hoe je het precies moet vertalen. Wilders vertaald het zodat het hem uitkomt...

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door ElbertF » 28 mar 2008, 16:03

Denk je echt dat Wilders het zelf uit het Arabisch vertaald heeft? :|

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: Fitna the movie

Bericht door Lucas » 28 mar 2008, 16:17

Ja en nee ^^

Er staan namelijk fouten in de vertaling, mag ik het nrc. Next geloven. Het begint bij het eerste stuk, waarin het woord: "Terroriseren" staat...dat hoort "Verschrikken" te zijn.(Zo staat het in de Nederlandse versie van de Koran)

Om even een idee te geven, een vogelverschrikker blaast ook geen vogels op die hem aanraken. :)

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door ElbertF » 28 mar 2008, 16:29

viewtopic.php?p=353669#p353669

Hoe dan ook, echt een braaf boek zal het niet zijn naar huidige maatstaven. De Bijbel evenmin trouwens, prachtig boek maar worden als 'haat', 'wraak' en 'doden' komen er toch echt meermalen in voor. Nou is dat in de gemiddelde speelfilm ook het geval (verschil is dat kinderen die niet mogen zien), maar het is gevaarlijk als het als 'de waarheid' gepresenteerd wordt en leidt makkelijk tot interpretaties als die van terroristen. Niet de schuld van het boek of de religie, maar toch een feit dat je niet kan en mag negeren.

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: Fitna the movie

Bericht door Lucas » 28 mar 2008, 16:45

Als ik puur kijk naar de film...is het eigenlijk gewoon een provocatie. Het is propaganda, daar kan je niet omheen.

Maar hij zegt dat er is, maar draagt geen oplossingen voor. Ik vind niet dat het klopt, deze woorden...maar hij wil iets bereiken. Inmiddels weet iedereen dat hij hier niets mee bereikt...

P.s: Dat die film niet gecontroleerd is, lijkt me duidelijk... Deze man is gebruikt:

Afbeelding

Een rapper...dus niet Mohammed B. xD

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: Fitna the movie

Bericht door ElbertF » 28 mar 2008, 17:07

Wij hebben het er nu toch over? Dat heeft hij ermee bereikt. Blijkbaar dragen mensen nog altijd een angst voor de Islam, het is alleen maar goed als deze uitgesproken wordt en erover gepraat kan worden. Het feit dat zowel Nederlanders als Moslims verontwaardigd zijn over deze film brengt ze alweer een stukje dichter bij elkaar. Dat vind ik toch wel een knappe prestatie van Wilders.

Plaats reactie