Automatische backup grote database

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 20 jan 2008, 23:09

Laat je de cron uitvoeren via de interface van je host? Zo ja, heb je dan ook aan het begin van de regel staan:

Code: Selecteer alles

/usr/bin/php 
Dit is nodig om de cron te vertellen dat hij met een php-bestand te maken heeft.

golem85
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 jan 2007, 19:36

Re: Automatische backup grote database

Bericht door golem85 » 20 jan 2008, 23:13

ik gebruik DirectAdmin en dit heb ik ingevoerd:

/home/pchelp/domains/pc-helpforum.be/public_html/tmp/lontronics_sqlbackup_V105.php?exec=1

De mail komt wel door maar is 0 kb.

Bedankt alvast voor jullie hulp

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 20 jan 2008, 23:19

Vervang dat eens door:

Code: Selecteer alles

/usr/bin/php /home/pchelp/domains/pc-helpforum.be/public_html/tmp/lontronics_sqlbackup_V105.php?exec=1
Want het ligt aan je cron. Ik heb zojuist namelijk de vrijheid genomen om het via mijn browser aan te roepen en dat werkt. Je kunt het daarom beter in een directory zetten die niet public bereikbaar is (ofwel: niet in public_html).

PS:Hmm... ik heb die hele lap code weggehaald en downloadbaar gemaakt, maar ben nog steeds absurd wiki-cool...

golem85
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 jan 2007, 19:36

Re: Automatische backup grote database

Bericht door golem85 » 20 jan 2008, 23:59

Ger schreef: PS:Hmm... ik heb die hele lap code weggehaald en downloadbaar gemaakt, maar ben nog steeds absurd wiki-cool...
Klopt ook niet, probeer het eens te downloaden :D Hacking attempt haha
Misschien in een zipje plaatsen

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 21 jan 2008, 07:54

Iets verder lezen... rechtsklikken, doel opslaan als. Overigens staan er geen enkele database- of andere gegevens in, dus ik maak me geen zorgen.

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Derky » 21 jan 2008, 09:24

Ger schreef:Iets verder lezen... rechtsklikken, doel opslaan als. Overigens staan er geen enkele database- of andere gegevens in, dus ik maak me geen zorgen.
Je kan geen php-bestanden downloaden als er op die server php draait, je krijg dan een .htm bestandje met de output. :P

Ik zou hem gewoon in de wiki pleuren, raak je hem ook niet kwijt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Paul » 21 jan 2008, 10:35

Een database van 40mb is niet groot, eerder klein.
Vergeet bij mailen niet dat veel ISPs bijlages groter als 10-20MB blokkeren. Email verkeer is daar niet voor geschikt. Het beste kan je het laten uploaden naar een andere server dmv ftp.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 21 jan 2008, 15:17

Derky schreef:Je kan geen php-bestanden downloaden als er op die server php draait, je krijg dan een .htm bestandje met de output. :P
Ik zou hem gewoon in de wiki pleuren, raak je hem ook niet kwijt. :mrgreen:
Hmm... vaag. Bij mij werkte het gisteravond wel goed. Zal het vanavond wel ff zippen. In de wiki pleuren gaat niet, want die pikt geen php. Ik heb Stef trouwens gevraagd om het op phpBB te hosten.

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: Automatische backup grote database

Bericht door BetaDevil » 21 jan 2008, 15:24

Waarom zou het hier gehost moeten worden? Is het niet allemaal je eigen verantwoordelijkheid?

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 21 jan 2008, 15:30

Nou ja, ik heb dit gedaan voor de community, zelf heb ik er natuurlijk helemaal niets aan. Bovendien lijkt het me in zijn algemeenheid beter dat phpBB zelf de dingen host die voor haar artikelen van belang zijn. Net zo host ik ook zoveel mogelijk dat voor SFB van belang is op de SFB server, en niet extern.

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: Automatische backup grote database

Bericht door BetaDevil » 21 jan 2008, 15:42

Ik kan je inzet wel waarderen, maar als je het hier wilt hosten moet er toch iets meer achter zitten.
Maak er een MOD van ofzo.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 21 jan 2008, 16:37

Het is geen mod, het staat geheel buiten phpBB. Je modificeert ook niets, je maakt alleen een backup van de database en daartoe roep je iedere nacht een scriptje op wat dat doet. Dat scriptje heb ik nu gehost, maar wat nu als ik besluit heel SFB op te doeken? Dan is die link ook weg. En als ik een keer een grote schoonmaak houd, wie houdt mij dan tegen om dat bestandje te verwijderen? Dan wordt heel dat wiki-artikel dus per direct nutteloos. Daarom lijkt het me beter als het beheer van zulke bestanden bij phpBB ligt en niet bij allerlei externen.
Ik snap je weerstand ook niet zo... Het is een bestandje van een paar luttele kB's. Je doet het overkomen alsof er gigantische hoeveelheden data op de phpBB server geplaatst moeten worden en alsof het een enorme gunst is als phpBB dit gaat hosten. Mij maakt het niet uit hoor, ik probeer alleen maar het beste voor de commuity te bereiken. Maar heel eerlijk: ik kan niet garanderen dat het bestandje over een half jaar nog steeds op die locatie staat.

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Coen » 21 jan 2008, 16:40

Ger schreef:Het is geen mod, het staat geheel buiten phpBB. Je modificeert ook niets, je maakt alleen een backup van de database en daartoe roep je iedere nacht een scriptje op wat dat doet. Dat scriptje heb ik nu gehost, maar wat nu als ik besluit heel SFB op te doeken? Dan is die link ook weg. En als ik een keer een grote schoonmaak houd, wie houdt mij dan tegen om dat bestandje te verwijderen? Dan wordt heel dat wiki-artikel dus per direct nutteloos. Daarom lijkt het me beter als het beheer van zulke bestanden bij phpBB ligt en niet bij allerlei externen.
Dat is een beetje een probleem op heel het internet. We (phpBB.nl) waarderen dit soort dingen enorm, maar we hebben hier nog geen consequente oplossing voor. Ik ga dit geval bespreken met de rood-mutsen.
Ger schreef:Ik snap je weerstand ook niet zo... Het is een bestandje van een paar luttele kB's. Je doet het overkomen alsof er gigantische hoeveelheden data op de phpBB server geplaatst moeten worden en alsof het een enorme gunst is als phpBB dit gaat hosten. Mij maakt het niet uit hoor, ik probeer alleen maar het beste voor de commuity te bereiken. Maar heel eerlijk: ik kan niet garanderen dat het bestandje over een half jaar nog steeds op die locatie staat.
Die paar luttele kb's zijn het probleem ook niet, maar wél als iedereen straks een paar luttele kb's wil uploaden. Als we het bij jou doen, moeten we het bij iedereen doen, dat is het probleem. Maar zoals gezegd ga ik hier over praten met de beheerders.

Laten we het hier nu gewoon vriendelijk houden en de discussie niet heftiger maken, dan hij al is, okay? ;)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 21 jan 2008, 17:10

Coen schreef:Dat is een beetje een probleem op heel het internet. We (phpBB.nl) waarderen dit soort dingen enorm, maar we hebben hier nog geen consequente oplossing voor. Ik ga dit geval bespreken met de rood-mutsen.
Laten we het hier nu gewoon vriendelijk houden en de discussie niet heftiger maken, dan hij al is, okay? ;)
Snap ik. Ik had gisteravond laat overigens ook al een PB'tje naar Stef gestuurd (i.c.m. mijn absurde wiki-coolheid), dus hij weet ervan.

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Salomon » 21 jan 2008, 20:08

Kan je het bestandje niet gewoon in de wiki zetten?

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Coen » 21 jan 2008, 20:20

Salomon schreef:Kan je het bestandje niet gewoon in de wiki zetten?
Kun jij niet gewoon de rest van het topic lezen, voor je een berichtje plaatst? :?

Nu weer terug naar waar dit topic over ging. :)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 21 jan 2008, 21:02

@Golem85: is het nu gelukt?

En Stef heeft trouwens het bestandje gehost op phpBB.nl.

pieterbas12
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 sep 2006, 15:08

Re: Automatische backup grote database

Bericht door pieterbas12 » 18 feb 2008, 21:30

Code: Selecteer alles

Warning: fopen(18-02-08-deb3887_forum2.sql) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /usr/home/deb3887/domains/wieisdemolonline.nl/public_html/backup_wieisdemolonline.php on line 329
-- Lontronics SQL Dump script V1.05_ALPHA -- -- Backup gemaakt op: Feb 18, 2008 -- Host: localhost -- Server versie: 5.0.22 -- -- Database: deb3887_forum2 -- -- -------------------------------------------------------- -- -- Tabelinhoud v
Wie kan mij helpen :D

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Paul » 18 feb 2008, 23:04

De fout zegt al wat het probleem is ;).

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Automatische backup grote database

Bericht door Ger » 19 feb 2008, 11:10

Controleer even of de CHMOD goed staat ingevuld. De cronjob moet de rechten hebben om het script uit te voeren.

Plaats reactie