Dag van de download (weg met die limieten)

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
mr.Stone
Contacteer:

Dag van de download (weg met die limieten)

Bericht door mr.Stone » 16 dec 2007, 22:52

Telenet heeft enkele dagen na een grote promootactie de downloadsnelheid van hun kleine paketten verhoogd. Dit hebben ze gedaan omdat dat is wat de klant vroeg aldus Telenet.

Echter is dit niet wat de klant vraagt, we vragen al maanden/jaren voor een hogere downloadlimiet, we kunnen amper 2 legale dvd's downloaden en we worden al op smallband gezet omdat we de limiet bereikt hebben.

Telenet zegt dat de limieten goed zijn zo, er is maar 6% dat meer download dan de limiet. Dit kan misschien wel zo zijn maar waar ze wel geen rekening mee houden is dat boven die 6 ook nog eens 20% stopt met downloaden omdat ze de limiet bijna bereikt hebben en niet willen bijbetalen of op smallband zitten.

Gisteren heeft Tik een site opgezet om hier tegen te protesteren.

Afbeelding
Naar aanleiding van het massaal protest van de gebruikers over de knop van Telenet, lanceert Tik vzw de Dag Van De Download op 30 december 2007, een actie tegen de datalimieten en voor betere internetproducten in België.

Reeds jarenlang vragen de Belgische internetgebruikers meer concurrentie en meer vooruitgang voor hun internetproducten. Belgacom en Telenet hebben het volume van hun internet-producten sinds de lancering van hun breedband-producten niet noemenswaardig gewijzigd.

In onze buurlanden stellen wij vast dat de internetgebruiker meer krijgt voor minder geld: een snellere verbinding en geen datalimieten.

Telenet en Belgacom domineren de markt in België en hebben zich genesteld in hun positie van alleenheersers. Beiden stellen dat de modale internetgebruiker niet méér nodig heeft dan wat hij nu krijgt en dat slechts een klein percentage van de gebruikers tegen zijn datalimiet loopt. Deze cijfers zijn voor buitenstaanders niet controleerbaar en zijn bovendien vertekend omdat veel klanten bewust onder hun datalimiet gaan blijven. Als Telenet bovendien stelt dat slechts 6% van zijn klanten problemen heeft met de datalimiet, gaat dit wel om meer dan 50.000 klanten en dan houden we nog geen rekening met de klanten die bewust op de rem gaan staan om steeds wat reserve te hebben. 50.000 klanten is een equivalent van meer dan het aantal inwoners van een stad als Dendermonde!

Met deze actie willen wij een statement maken: stilstand is achteruitgang. De toestand op de Belgische markt dient te veranderen. De gebruikers willen van de datalimieten af, meer concurrentie en betere tarieven voor hun breedband-internet.

Dat meer volume komt niet alleen de "gevorderde gebruiker" ten goede, zoals de providers wel eens stellen.
Wat in België als "light" breedband abonnement verkocht wordt, heeft over het algemeen een belachelijk lage datalimiet en is uitermate duur in vergelijking met de tarieven in onze buurlanden. Gebruikers worden zo verplicht om over te stappen naar een duurder abonnement of volume bij te kopen om hun beveiligingsupdates te downloaden of om digitale foto's en video's te uploaden. Meer datavolume, over de gehele productlijn, helpt niet alleen de "extreme grootverbruikers", maar verlaagt ook de drempel tot internet als we dit toepassen op de "light" producten!

Aangezien de zoveelste petitie voor meer datavolume ongetwijfeld weinig zou uithalen, willen we met deze Dag Van De Download deze problematiek op een ludieke manier onder de aandacht brengen bij politici en de internet-providers.
Doelstellingen
Actie tegen de achterhaalde datalimieten van de Belgische providers, in het bijzonder Belgacom en Telenet

Aantonen dat met de huidige internetsnelheden gebruikers met zo goed als alle abonnementstypes op enkele uren tegen hun limiet kunnen lopen

Betere prijzen en voorwaarden voor de internet-abonnementen in België en dit zowel voor de lichte als de zware gebruikers!

Promoten van legale downloads

Hoe deelnemen of steunen?
Steun onze actie door in te schrijven op deze website!

Download zoveel mogelijk op de dag van de download, 30 december 2007 en confronteer je provider met eventuele problemen! Op de dag van de download zelf zullen wij gedurende de hele dag suggesties posten op onze blog voor goede legale downloads zodat iedereen kan deelnemen. Kan je om één of andere reden toch niet deelnemen op 30 december, dan kan je nog altijd als ondersteuning van onze doelstellingen intekenen!
We zijn nu op het einde van dag 2 met de volgende statistieken:

Dag 1: 450+ ondertekenaars
Dag 2: 2545+ ondertekenaars

Hoe verder we gaan hoe sneller er meer ondertekenaars zijn.

Zeg stop tegen deze belachelijke achterhaalde limieten en steun deze actie!

http://www.dagvandedownload.be

Afbeelding

nickdhnick
Contacteer:

Re: Dag van de download (weg met die limieten)

Bericht door nickdhnick » 17 dec 2007, 00:22

Dit is alleen voor België, ben blij dat NL het niet meer heeft (ja misschien nog ergens als je goed zoekt) maar k zal het voor jullie ondertekenen, want k heb zelf een hekel aan limieten :P

Derky
Contacteer:

Bericht door Derky » 17 dec 2007, 07:47

Hebben ze in dat grote België maar 1 internetprovider dan? :P

Bas
Contacteer:

Bericht door Bas » 17 dec 2007, 08:36

Derky schreef:Hebben ze in dat grote België maar 1 internetprovider dan? :P
2, Telenet en Belgacom, de ene is kabel, de andere DSL (tenminste, volgens de reacties op T.net :P )

Robin Huurman

Bericht door Robin Huurman » 17 dec 2007, 09:35

Slikt een opmerking in :P

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 17 dec 2007, 11:10

Tweakers rept er ook over. De limieten moeten natuurlijk gewoon weg, ik zit op onbegrensde 30Mbit glasvezel voor bijna geen geld dus het kan best.

http://life.tweakers.net/nieuws/50868/o ... oaden.html

Jan
Contacteer:

Bericht door Jan » 17 dec 2007, 11:37

Allemaal de schuld van die Walen he.

Maargoed, dit haalt bijna zeker niets uit. Vorige keer hadden we een petitie voor 50 gig download. 60.000 mensen hebben de getekend, wat hebben Belgacom en Telenet verandert: niets!

Toch mooi initiatief :)
Vriendelijke groet,
Jan
Gratis Forum - Gratis Blog - Blokart

Gamemaniak
Contacteer:

Bericht door Gamemaniak » 17 dec 2007, 11:38

ElbertF schreef:Tweakers rept er ook over. De limieten moeten natuurlijk gewoon weg, ik zit op onbegrensde 30Mbit glasvezel voor bijna geen geld dus het kan best.
Nou moet je mij niet jaloers gaan maken he :D Dit hebben we namelijk niet in heel Nederland ;) En dit probleem speelt al een tijdje in Belgie, ik vind het gewoon ronduit belachelijk. Als er nou een paar Nederlandse providers ook in Belgie beginnen zou dit geweldig zijn voor de markt daar :) Een beetje gezonde concurentie kan geen kwaad.

mr.Stone
Contacteer:

Bericht door mr.Stone » 17 dec 2007, 15:34

Gamemaniak schreef:
ElbertF schreef:Tweakers rept er ook over. De limieten moeten natuurlijk gewoon weg, ik zit op onbegrensde 30Mbit glasvezel voor bijna geen geld dus het kan best.
Nou moet je mij niet jaloers gaan maken he :D Dit hebben we namelijk niet in heel Nederland ;) En dit probleem speelt al een tijdje in Belgie, ik vind het gewoon ronduit belachelijk. Als er nou een paar Nederlandse providers ook in Belgie beginnen zou dit geweldig zijn voor de markt daar :) Een beetje gezonde concurentie kan geen kwaad.
Dat is het dus! Het probleem is dat Telenet en Belgacom de markt domineren en eigenlijk monopolisten zijn (in principe oligopolisten) daarbovenop heeft de staat veel geld in deze 2 bedrijven gestoken in de vorm van aandelen -> Hoe hoger de prijzen, hoe beter.

Ik lees op tweakers dat je in Nederland voor 20 euro/maand een 20Mbit connectie hebt zonder download limiet. In België is het standaard pakket 10Mbit en 12Gb downloadlimiet voor 42 euro/maand.

Er zijn dus meerdere providers maar deze 2 staan zo sterk dat er niet veel valt te concurreren.

Gamemaniak
Contacteer:

Bericht door Gamemaniak » 17 dec 2007, 15:40

Ik hoorde wel geruchten dat er misschien een aantal nederlandse providers ook in Belgie proberen te komen ;)

Robin Huurman

Bericht door Robin Huurman » 17 dec 2007, 15:56

Lang leve @home! 60GB Datalimiet aan nieuwsgroepen, de rest is ongelimiteerd... Ik denk dat ik in een week de datalimiet van die belgen al zou overschrijden!

wimsito

Bericht door wimsito » 17 dec 2007, 17:16

En dat zal je ook. Ik wist niet dat er in Nederland geen limieten zijn, en nu ik dit allemaal lees...

Zonder limieten heeft veel voordelen :
-Veel kunnen downloaden
-Mogelijkheid een beetje een fatsoenlijke server op te zetten
-Niet elke keer de laatste week voor de reset weinig of niet downloaden moeten downloaden om niet boven die idiote limieten te komen
-...

Ik krijg al zin om naar Nederland te emmigreren... Geen limieten, kroketten uit de muur halen, ...

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 17 dec 2007, 17:23

En broodtrommels niet te vergeten!

Tom V
Contacteer:

Bericht door Tom V » 17 dec 2007, 17:45

Robin Huurman schreef:Lang leve @home! 60GB Datalimiet aan nieuwsgroepen, de rest is ongelimiteerd... Ik denk dat ik in een week de datalimiet van die belgen al zou overschrijden!
Wij kunnener dus binnen de dag overzitten :s

^^ krankzinnig niet?

Salomon

Bericht door Salomon » 17 dec 2007, 17:55

Idioot... Heeft xs4all limieten? Ik geloof het niet.

@Robin: Had @home niet een fair use policy, dat wil zeggen, diezelfde troep als Mijndomein heeft voor dataverkeer?

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 17 dec 2007, 18:38

Elke provider heeft een FUP, als je streaming DVD's gaat versturen vanuit thuis krijg je vroeg of laat echt wel een briefje.

Robin Huurman

Bericht door Robin Huurman » 17 dec 2007, 18:46

Mwa... per maand zit ik denk ik op zo'n 15-20GB en heb nog nooit zo'n brief gehad, volgens mij betalen we €29.00 per maand.

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 17 dec 2007, 19:32

Die zal wel een stukje hoger liggen ja (de 6GB mijndomein is idd pure flauwekul), en zelfs als je die een keertje overschrijd zullen ze vaak een beetje door de vingers kijken.

Johan

Bericht door Johan » 17 dec 2007, 19:46

Ja, @Home bevalt goed, behalve de bijna dagelijkse storingen dan ;)
Voormalig Support Teamlid

Bas
Contacteer:

Bericht door Bas » 17 dec 2007, 19:47

Robin Huurman schreef:Lang leve @home! 60GB Datalimiet aan nieuwsgroepen, de rest is ongelimiteerd... Ik denk dat ik in een week de datalimiet van die belgen al zou overschrijden!
10 GB bij mij?

Plaats reactie