Bloggen voor een vergoeding, goede of slechte zaak?

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
Coen

Bericht door Coen » 10 dec 2007, 21:41

Een tijdje geleden waren dit soort praktijken al erg in opspraak, doordat ze voor een verlaging in de Pagerank zouden zorgen. Op mijn eigen weblog ga ik gewoon verder met het plaatsen van advertorials. Bij deze posts geef ik duidelijk aan dat het om een advertorial gaat, zowel in de titel als de categorie bevat het woord.

Daarom ging ik wat verder onderzoeken, om te kijken of er meer bloggers zijn die advertorials plaatsen. En gelukkig, ik ben niet de enige. Er zijn veel meer bloggers die wat verdienen met het plaatsen van een posting over een bepaald onderwerp. Zorgt dit nu echt voor zo’n groot probleem, dat ook de Pagerank hierdoor ernstig moet dalen, of is het allemaal wat overdreven?

Bloggen voor keiharde euro’s
Er zijn inmiddels al wat bedrijven, waar je je als blogger in kunt schrijven en je zo beschikbaar te stellen om advertorials te plaatsen. Adverteerders (vaak bedrijven) kunnen via een dergelijk systeem contact opnemen met bloggers die mee willen werken aan een dergelijk project. De blogger krijgt de keuze of hij/zij wel of niet wil posten voor dat bedrijf. Het is dus een vrije keuze, een blogger is niet verplicht om te bloggen, zodra een adverteerder een keuze heeft gemaakt.

Na het accepteren van een adverteer-campagne kan een blogger aan de slag, om een posting te maken voor de adverteerder. Deze plaatst hij/zij op het weblog, waarna de blogger betaald krijgt. Een prima systeem, maar het word bijna dagelijks getrakteerd op een flinke portie kritiek. Het zou de mening van bloggers beïnvloeden, iets wat totaal niet waar hoeft te zijn, een blogger kan nog steeds zijn/haar mening geven ook al word er voor de posting betaald!

Verschillen met posts uit vrije wil
Goed, we weten nu wat het plaatsen van een betaalde posting inhoud. Natuurlijk zijn er verschillen met het bloggen ‘uit vrije wil’. Door een betaalde posting zal een blogger soms van zijn/haar onderwerp afwijken. Er word soms geblogt over zaken die normaal niet aan bod zouden zijn gekomen. Maar is dit negatief, of juist positief?

Zolang de mening van de blogger behouden blijft, zie ik geen enkel probleem in het plaatsen van betaalde postings. Veel bloggers hebben inmiddels een leuk extra zakcentje elke maand, waar ze bijvoorbeeld de hosting voor hun weblog van kunnen betalen. Zolang de advertenties niet gaan overheersen en de ‘normale’ content er niet onder te lijden heeft, zie ik het probleem van betaalde postings niet.
Op meerdere blogs en forums ben ik deze discussie gestart. De quote hierboven zegt genoeg denk ik over mijn mening. Hoe denken jullie er over? :)

BetaDevil

Re: Bloggen voor een vergoeding, goede of slechte zaak?

Bericht door BetaDevil » 10 dec 2007, 21:46

Ik snap wel dat bloggers hier mee akkoord zouden gaan om wat extra geld te verdienen, en als het bij een paar posts per maand blijft is er niets aan de hand lijkt mij.

Lucas

Bericht door Lucas » 11 dec 2007, 08:15

Onzin en totaal niet goed. >.>

Als blogger hoor je je opinie over iets te hebben...geen geld eruit te slaan. Advertenties en donaties vind ik een ander verhaal, maar nu een "verwrongen mening" krijgen doordat je betaald wordt.

"Heineken! Top-bier! Ik weet dat ik in mijn vorige stuk zei dat het naar slootwater smaakt...maar ik vind het top-bier!"....

Bloggers mogen naar mijn mening geen reclame maken...maar mijn tik-tijd is tekort...ik edit op school wel xD

Coen

Bericht door Coen » 11 dec 2007, 08:38

Lucas schreef:Onzin en totaal niet goed. >.>

Als blogger hoor je je opinie over iets te hebben...geen geld eruit te slaan. Advertenties en donaties vind ik een ander verhaal, maar nu een "verwrongen mening" krijgen doordat je betaald wordt.

"Heineken! Top-bier! Ik weet dat ik in mijn vorige stuk zei dat het naar slootwater smaakt...maar ik vind het top-bier!"....

Bloggers mogen naar mijn mening geen reclame maken...maar mijn tik-tijd is tekort...ik edit op school wel xD
Dit is dus een vertekent beeld, je mag als blogger in een paid post gewoon je eigen mening geven. Er is geen enkele regel die je er aan bind om een positief artikel te schrijven.

Wel zijn er regels omtrend het plaatsen van de artikelen. Als er een negatief artikel geplaatst word, word er niet uitbetaald. Maar het ligt ook helemaal aan de blogger zelf. Als hij of zij eerst wat onderzoek doet voor hij/zij een posting accepteerd, kun je er voor zorgen dat je geen betaalde posting doet voor een onderwerp waar je negatief over denkt.

Daarna kun je alsnog je mening geven, in een 'vrije' post! :)

Lucas

Bericht door Lucas » 11 dec 2007, 13:44

Coen schreef:Er is geen enkele regel die je er aan bind om een positief artikel te schrijven.

Als er een negatief artikel geplaatst word, word er niet uitbetaald.
Dit lijkt me al regel genoeg >.>" Ik vind een blog een opinie-website. Eentje die gevrijwaard moet blijven van advertenties zoals dit. Ik drink geen Heineken, ik gebruik geen Dove en ik was m'n haar niet met Head&Schoulders... Ik heb een eigen mening die ik uit via mijn blog. Dàt is een blog. Een plek waar ik kan klagen waarom Heineken smerig is en dat Hertog Jan gewoon het beste bier is. Dàt is mijn mening.

Ook krijgen we zo steeds meer irritante blogs. Wat is belangrijk bij een goede website? De content. Als ook de content maar voor 10% uit advertenties bestaat, is het al dodelijk irritant. Adverteerders dringen zich op.
Coen schreef:Daarna kun je alsnog je mening geven, in een 'vrije' post!
Adverteerders werken nooit via de regels...dus de kans is groot dat ze zich dan verhalen op de regel:
"Schade voorvloeiend uit een negatieve posting kunnen op de blogger worden verhaald.
Ook adverteerders betalen niet graag...zoals menigeen al heeft ervaren bij Google Ads.
Als dit een doorslaand succes wordt heb ik er ook weer een blog bij, waarbij ik deze manier van "bloggen" compleet de grond in boor...

Coen

Bericht door Coen » 13 dec 2007, 14:13

Inmiddels stromen op mijn weblog de reacties binnen, omdat ik niet mag linken post ik ze hier wel in een quote. Maurice Smits van Chear! heeft gereageerd, net als Blog.Mij. Beide hebben zij bijna dagelijks te maken met advertorials en betaalde postings, dus zijn deze reacties prima inhoud om op verder te lezen;
Maurice Smits van Chear! schreef:Hallo dames en heren, ik ben dus van Chear!

Ten eerste vind dus dat mensen moeten schrijven wat ze ergens van vinden los of je ervoor betaald of niet.
Daarbij vind ik dat je eerst kunt checken wat je “moet” daarom vind ik het goed dat er vermeld wordt dat beschrijven en dan kunt kiezen of je wel of niet wilt. En zelfs melden dat je iets niets accepteerd omdat je het om redenen niets vind. Kortom vrijheid voor de blogger.
Ik persoonlijk heb er niets op tegen wanneer er negatief geschreven word over `n site. Want dan is er waarschijnlijk iets niet goed geregeld!! Leerzaam voor de advertorial-betaler. Overigens hebben wij bij de laatste aanvraag 8 bloggers gevraagd om een stukje te schrijven. Ik kan aan het entousiasme haast zien of er wel of geen interesse is voor onze site. Maar wil dan weer wel weten wat.

Ik vind daarbij dat Google een heel grote rol speelt in deze want ik weet zeker dat wanneer je het echt niks vind wat je moet beschrijven, je ook niets schrijft of negatief. (dan maar geen geld!) En dit schrijf ik dan boven een banner van adds bij google met alleen reclame erin ;).

Ook wij adverteren via affiliates. Maar de gein is natuurlijk toch om tussen de blogs te staan zodat het lijkt dat we gevonden zijn en de moeite waard van het beschrijven. Dit is tevens het probleem denk ik dan van de mensen die moeite hebben met dit systeem. Voor ons het de moeite waard om eens op een andere manier aandacht te krijgen dan via banners.

Daarom vind ik het goed dat vermeld wordt dat een stukje een advertorial is en uiteindelijk is het natuurlijk zo dat je zelf kunt kiezen of je het wilt lezen.
Blog.Mij schreef:Beste Coen,

Dank voor de uitnodiging om deel te nemen aan de discussie :)

Op dit moment is het zo dat wij uitgaan van positieve of neutrale advertorials, maar ik sta positief ten opzichte van advertorials met opbouwende kritiek.

Naar aanleiding van deze discussie ga ik in overweging nemen adverteerders de volgende mogelijkheid te bieden:

O Ja, de advertorial mag opbouwende kritiek bevatten.

Ik deel de mening van Maurice inzake het vermelden dat een bepaald bericht een advertorial is, immers dan kan de lezer zelf bepalen of hij het bericht wil lezen.

Wij gaan voor de kwaliteit van de redactionele advertentie en vinden het erg belangrijk dat de blogger zelf kan bepalen of hij wil schrijven of een bepaalde dienst en dat hij of zij ook zelf het bericht schrijft. Blog.mij gaat NIET voor linkbuilding.

Blog.mij staat open voor reacties en ideeen.

DoubleJ
Contacteer:

Bericht door DoubleJ » 16 dec 2007, 11:03

Ik vind het idee niet heel slecht.
Ik heb ook al dergelijke diensten elders gezien.

Zolang in de post maar duidelijk aangegeven wordt, bijvoorbeeld door deze in een aparte categorie te plaatsen of via de titel, dat het om een 'advertorial' gaat zie ik het probleem er niet van in.

Verder vind ik wel, dat wanneer een adverteerder akkoord gaat met een bepaalde blogger en deze de site 'niks vind', dat dan niet schade vergoeding gevraagd zou moeten worden. Daarnaast vind ik dan wel dat je als blogger niet een afkraak bericht moet plaatsen, maar een bericht met goed geargumenteerd en opbouwend kritiek.

Ik vind dus dat dit niet per se een slechte zaak is, zolang het per blog maar binnen de perken blijft als het gaat om de hoeveelheid berichten die op deze wijze geplaatst worden en dat het gaat om 'goed beargumenteerde' berichten en het niet gaat uitdraaien op blog posts in de orde van

'Site x is vette shizzle, je moet hem bezoeken wat het is allemaal goed en geweldig..'
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."

Plaats reactie