Op meerdere blogs en forums ben ik deze discussie gestart. De quote hierboven zegt genoeg denk ik over mijn mening. Hoe denken jullie er over?Bloggen voor een vergoeding, goede of slechte zaak?
Een tijdje geleden waren dit soort praktijken al erg in opspraak, doordat ze voor een verlaging in de Pagerank zouden zorgen. Op mijn eigen weblog ga ik gewoon verder met het plaatsen van advertorials. Bij deze posts geef ik duidelijk aan dat het om een advertorial gaat, zowel in de titel als de categorie bevat het woord.
Daarom ging ik wat verder onderzoeken, om te kijken of er meer bloggers zijn die advertorials plaatsen. En gelukkig, ik ben niet de enige. Er zijn veel meer bloggers die wat verdienen met het plaatsen van een posting over een bepaald onderwerp. Zorgt dit nu echt voor zo’n groot probleem, dat ook de Pagerank hierdoor ernstig moet dalen, of is het allemaal wat overdreven?
Bloggen voor keiharde euro’s
Er zijn inmiddels al wat bedrijven, waar je je als blogger in kunt schrijven en je zo beschikbaar te stellen om advertorials te plaatsen. Adverteerders (vaak bedrijven) kunnen via een dergelijk systeem contact opnemen met bloggers die mee willen werken aan een dergelijk project. De blogger krijgt de keuze of hij/zij wel of niet wil posten voor dat bedrijf. Het is dus een vrije keuze, een blogger is niet verplicht om te bloggen, zodra een adverteerder een keuze heeft gemaakt.
Na het accepteren van een adverteer-campagne kan een blogger aan de slag, om een posting te maken voor de adverteerder. Deze plaatst hij/zij op het weblog, waarna de blogger betaald krijgt. Een prima systeem, maar het word bijna dagelijks getrakteerd op een flinke portie kritiek. Het zou de mening van bloggers beïnvloeden, iets wat totaal niet waar hoeft te zijn, een blogger kan nog steeds zijn/haar mening geven ook al word er voor de posting betaald!
Verschillen met posts uit vrije wil
Goed, we weten nu wat het plaatsen van een betaalde posting inhoud. Natuurlijk zijn er verschillen met het bloggen ‘uit vrije wil’. Door een betaalde posting zal een blogger soms van zijn/haar onderwerp afwijken. Er word soms geblogt over zaken die normaal niet aan bod zouden zijn gekomen. Maar is dit negatief, of juist positief?
Zolang de mening van de blogger behouden blijft, zie ik geen enkel probleem in het plaatsen van betaalde postings. Veel bloggers hebben inmiddels een leuk extra zakcentje elke maand, waar ze bijvoorbeeld de hosting voor hun weblog van kunnen betalen. Zolang de advertenties niet gaan overheersen en de ‘normale’ content er niet onder te lijden heeft, zie ik het probleem van betaalde postings niet.