hoe doen jullie dat toch?

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
steefaman
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:34
Locatie: Lelystad

hoe doen jullie dat toch?

Bericht door steefaman » 09 jul 2007, 15:59

ik vraag me altijd maar af, hoe maken jullie zo'n logo, zo'n lay-out, zo'n site?
een vriend van me heeft het stomme geluk dat hij iemand gevonden heeft die een mooie lay-out voor hem maakte... ...maar mij is dat nog niet gelukt :?
zie trouwens ook m'n bericht: viewtopic.php?f=62&t=38726
ik dacht, ik plaats het maar even hier omdat er nog niet zoveel mensen op het prikbord kijken...

steefaman
Forum Hoster. Gratis, snel en gemakkelijk je eigen phpBB3 forum.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 09 jul 2007, 16:19

steefaman schreef:ik vraag me altijd maar af, hoe maken jullie zo'n logo, zo'n lay-out, zo'n site?
een vriend van me heeft het stomme geluk dat hij iemand gevonden heeft die een mooie lay-out voor hem maakte... ...maar mij is dat nog niet gelukt :?
zie trouwens ook m'n bericht: viewtopic.php?f=62&t=38726
ik dacht, ik plaats het maar even hier omdat er nog niet zoveel mensen op het prikbord kijken...

steefaman
Zoals ook op het Prikbord te zien is bieden Stef & Elbert zich aan, daarin vermelden ze hun kennissen met verschillende Design & Scripting-ervaringen.. en zulke dingen kan je aanvragen (bij bijv. Elbert en Stef, maar ook bij andere designers die zeker weten via internet te vinden zijn!)
Voormalig Support Teamlid

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door BetaDevil » 09 jul 2007, 16:23

Dat vraagt hij niet :P Ze doen het gewoon veel, hebben veel kennis opgedaan met dit soort shit... en je hebt: deze site :P

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 09 jul 2007, 16:26

BetaDevil schreef:Dat vraagt hij niet :P Ze doen het gewoon veel, hebben veel kennis opgedaan met dit soort shit... en je hebt: deze site :P
Als je de eerste regel van zijn bericht bekijkt.. ("ik vraag me altijd maar af, hoe maken jullie zo'n logo, zo'n lay-out, zo'n site?")

Tadaa!
Voormalig Support Teamlid

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 09 jul 2007, 16:48

Het is erg makkelijk als je alles zelf kan, ik doe al jaren niets anders. Voor mij is het inmiddels m'n werk, en als afleiding steek ik graag wat energie in deze site. Stef is tegenwoordig ook te koop. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 09 jul 2007, 16:58

ElbertF schreef:Het is erg makkelijk als je alles zelf kan, ik doe al jaren niets anders. Voor mij is het inmiddels m'n werk, en als afleiding steek ik graag wat energie in deze site. Stef is tegenwoordig ook te koop. :mrgreen:
Ik heb echt enorm respect voor mensen die zulke dingen kunnen maken en ontwerpen!
En jij doet phpBB.nl als afleiding?? ik zou er ongeveer 4jaar mee bezig zijn om zo'n site te maken (misschien wel langer :o )
Voormalig Support Teamlid

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 09 jul 2007, 17:03

Wij een paar dagen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 09 jul 2007, 18:03

Dat wil ik ook kunnen :cry:


Zijn er cursussen voor? (of geef je ze zelf? :P )
Voormalig Support Teamlid

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 09 jul 2007, 18:51

Die zijn er, maar ik heb er nooit een gedaan. Gewoon een kwestie van proberen en informatie opzoeken.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Paul » 09 jul 2007, 18:53

En vooral oefenen oefenen oefenen, zonder kom je nergens.

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 09 jul 2007, 19:00

Ik ben trouwens door phpBB met PHP begonnen, een kleine 3 jaar terug (ik maakte wel al HTML sites). Ik was toen 21, dus als je jonger bent en je begint er nu mee komt het helemaal goed. :P

Gebruikersavatar
Ganondorf
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 jun 2005, 17:58
Locatie: Soesterberg, Utrecht, Nederland
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Ganondorf » 09 jul 2007, 19:10

Ik ben met phpBB begonnen zonder eigenlijk iets van website technologie af te weten. :P Dat was zo'n drie jaar geleden. (ik was toen 12 :P ) Het kan best snel gaan als je maar wilt.
Afbeelding
Mijn phpBB3 MODs: Simpel Punten Systeem || Advanced Dungeons & Rabbits
Geen PM hulp!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 09 jul 2007, 19:41

Ik ben nu 13, alleen de opmaak-kennis van HTML, verder niks..


Waarmee kan ik het best beginnen? HTML uitbreiden, XHTML, PHP, CSS, JavaScript, etc.???
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
Ganondorf
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 jun 2005, 17:58
Locatie: Soesterberg, Utrecht, Nederland
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Ganondorf » 09 jul 2007, 20:20

(X)HTML en CSS. Daarna Javascript en PHP.

HTML en XHTML is bijna hetzelfde. XHTML heeft alleen een striktere syntax. Meer info hier: XHTML @ Wikipedia.

CSS is te gebruiken om pagina's opmaak te geven. Je kan met één onveranderde HTML pagina, duizenden verschillende ontwerpen maken, allemaal door middel van CSS. Op csszengarden.com hebben ze allemaal verschillende soorten CSS bestanden verzameld die allemaal één onveranderd HTML bestand een totaal andere vormgeving geven.

PHP wordt gebruikt om pagina's dynamiek te geven. PHP.net.

Over Javascript kan ik niet zo veel vertellen, omdat ik daar zelf ook nog niet al te veel van weet. :P
Afbeelding
Mijn phpBB3 MODs: Simpel Punten Systeem || Advanced Dungeons & Rabbits
Geen PM hulp!

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 09 jul 2007, 20:25

Zorg dat je HTML vrij goed kent, als het meteen goed wilt doen XHTML (bijna hetzelfde). Dan CSS, wat je vrij snel onder de knie hebt. JavaScript is een mooie taal om mee te beginnen, zeker als je nooit geprogrammeerd hebt. Je kan al vrij snel functionele dingetjes maken en het is een perfecte aanvulling op HTML. Alle talen lijken een beetje op elkaar, maar JS kan behoorlijk simpel zijn. Om PHP te leren is JS geen vereiste, in principe is HTML kennis voldoende. Ik zou gewoon beginnen phpBB hier en daar aan te passen en uiteindelijk een mod te maken.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Paul » 09 jul 2007, 21:07

Ik ken persoonlijk zeer slecht HTML (Enkel de basis), wel goed javascript, en vanuit daar PHP geleerd. Ooit begonnen op me 11de met javascript, 12de php, en nu behoorlijk goed met PHP (Sommige zeggen meer als behoorlijk maar wil niet overdrijven :oops: ).

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 09 jul 2007, 21:16

Nog steeds niet? :P Terwijl de middelste letter in PHP voor hetzelfde staat als de eerste letter in HTML..

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Paul » 09 jul 2007, 21:49

ElbertF schreef:Nog steeds niet? :P Terwijl de middelste letter in PHP voor hetzelfde staat als de eerste letter in HTML..
Nope, nog steeds niet. Ik ken de basis, en weet ongeveer wat waarvoor is, maar meer echt niet. Het schrijven van HTML is ook niet mijn favoriete onderdeel. (Zonder dhn had ik trouwens ook de moddb niet kunnen maken voor phpBB.com :P)

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 09 jul 2007, 21:55

Toch vat ik het niet, want HTML bestaat maar uit een stuk of 100 tags die je in een middag in je kop stampt (of bedoel je dat met "basis"?). Semantiek, geldige XHTML en CSS gaat natuurlijk wel iets verder (wat ik eigenlijk net zo boeiend en leuk vindt). :P

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Paul » 09 jul 2007, 22:05

ElbertF schreef:Toch vat ik het niet, want HTML bestaat maar uit een stuk of 100 tags die je in een middag in je kop stampt (of bedoel je dat met "basis"?). Semantiek, geldige XHTML en CSS gaat natuurlijk wel iets verder (wat ik eigenlijk net zo boeiend en leuk vindt). :P
Ik ken een aantal tags, weet wanneer ik ze moet gebruiken, en verder niets. Sematiek/CSS ga ik niet eens aan beginnen (CSS heel soms wel). Ik ben echt een coder, en doe net zo lief command line scripten als echt webscripten (Wat ik ook erg leuk vind), zolang maar niet teveel HTML erbij komt.

Leuk command line tooltje is bijvoorbeeld een MSN bot die ik aangepast heb geheel geschreven in php, die ik gebruik om MSN status bij te houden. En phpBB MODs uiteraard :D

Plaats reactie