Folding@Home distributed computing project

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 13 apr 2007, 12:33

Weet je wel wat voor computer je nodig zou hebben dan... er zijn zo'n 200.000 CPU's actief ;)

Trouwens, ik vind het niet erg dat je naar BOINC bent overgestapt hoor. Er zijn wel meer mensen die problemen hebben met Folding op hun PC (had ik ook op mijn vorige). BOINC zit idd softwarematig een stuk beter in elkaar. En beter BOINC dan helemaal niet :thumb:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 2487
Lid geworden op: 24 jan 2006, 17:04
Locatie: Houtvenne (BE)
Contacteer:

Bericht door Tom V » 13 apr 2007, 13:04


Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Bericht door Coen » 13 apr 2007, 14:23

dark inca schreef:Deze computer misschien ??? : http://tweakers.net/nieuws/46929/IBM-ga ... ouwen.html
Die verslaat in zijn eentje never-nooit niet de kracht van alle PC's die gebundeld worden door dit soort projecten. Alleen jammer dat niet alle PC's dedicated draaien, maar dat kun je ook niet verwachten! :)

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 14 apr 2007, 10:04

SFB schreef:Weet je wel wat voor computer je nodig zou hebben dan... er zijn zo'n 200.000 CPU's actief ;)

Trouwens, ik vind het niet erg dat je naar BOINC bent overgestapt hoor. Er zijn wel meer mensen die problemen hebben met Folding op hun PC (had ik ook op mijn vorige). BOINC zit idd softwarematig een stuk beter in elkaar. En beter BOINC dan helemaal niet :thumb:
Ik ben alvast blij dat ik kan meewerken, want dat is zoiets dat ik steeds wil om zoeken maar er nooit toekom. Mijn eerste 2 pakketen zijn ingestuurd :bier:

markgh
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 mar 2007, 13:50

Bericht door markgh » 14 apr 2007, 11:02

Ik heb mn eerste WU ingestuurd voor Folding, SFB zal straks niet meer de enige zijn op de lijst ;)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 14 apr 2007, 12:06

markgh schreef:Ik heb mn eerste WU ingestuurd voor Folding, SFB zal straks niet meer de enige zijn op de lijst ;)
Jep, je staat erbij!

We staan nu op gelijke hoogte, maar ik verwacht morgen weer een WU'tje in te leveren. Dus tenzij je een ATi x18xx of x19xx videokaart hebt, blijf ik lekker bovenaan staan. ;)

ik ben gek
Berichten: 1496
Lid geworden op: 25 mei 2005, 14:09

Bericht door ik ben gek » 14 apr 2007, 12:25

WU End

Vrijdag 27 juli 2007

Me pc blijft niet zolang aan hoor ;)

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Bericht door Salomon » 14 apr 2007, 13:27

Iemand de nieuwste computer-idee gelezen?

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 14 apr 2007, 16:24

Salomon schreef:Iemand de nieuwste computer-idee gelezen?
Nee, wat stond erin? :wink:

markgh
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 mar 2007, 13:50

Bericht door markgh » 14 apr 2007, 20:41

heeft iemand enig idee waar die score op http://vspx27.stanford.edu/cgi-bin/main ... mnum=65805 vandaan komt? ik bedoel de 186...

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Bericht door Salomon » 15 apr 2007, 09:22

Stef schreef:
Salomon schreef:Iemand de nieuwste computer-idee gelezen?
Nee, wat stond erin? :wink:
UItleg van distributing computing projecten, en als eerste werd uitgelegd...






*roffel roffel*











*wilhelmus*









*roffel roffel*












Folding@Home.










En daarna?











*roffel roffel*











*amerikaanse volkslied*










*roffel roffel *








B****
str_replace("****", "OINC");

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 15 apr 2007, 10:52

BOINC ruled :)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 15 apr 2007, 13:01

markgh schreef:heeft iemand enig idee waar die score op http://vspx27.stanford.edu/cgi-bin/main ... mnum=65805 vandaan komt? ik bedoel de 186...
Zie Folding@Home points FAQ ;)

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 15 apr 2007, 14:09

:? trage pc's krijgen dan meer punten dan snelle pc's ... of lees ik verkeerd ?

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 15 apr 2007, 19:30

Ik denk dat jij het inderdaad verkeerd begrijpt. :)
Kort samengevat komt het erop neer dat WorkUnits voordat ze de wijde wereld ingaan eerste gedraaid worden op een standaard computer. Afhankelijk van hoeveel dagen die ermee bezig is vermenigvuldigd met een factor 110 levert het aantal punten op.

Indien die benchmark-computer er langer over doet, is het aantal punten wat je ervoor krijgt inderdaad groter. Maar dat geldt dus alleen voor die benchmark, niet voor jouw peeceetje. :)

Voor elke WU geldt een bepaald aantal punten. Zowel een superdeluxe PS3 als een stoffige '98 machine krijgen hiervoor dat bepaalde aantal punten. Wil je weten hoeveel de WU waard is waar jij mee bezig bent, moet je even kijken op http://fah-web.stanford.edu/psummary.html
En daar zie ik dat mijn WU'tje (p2611_POPE) maar liefst 682 punten waard is! :bier:

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 15 apr 2007, 20:13

als een benchmark computer het reeds heeft gedaan, welk nut heeft het dan ? :?

markgh
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 mar 2007, 13:50

Bericht door markgh » 15 apr 2007, 20:27

ja dat vroeg ik me net dus ook af.
misschien doet hij maar een paar frames en kijkt wat de voorspelling is van hoe lang het zou duren...

SFB, 682? Waarom duurt die dan niet veel langer dan die eerste?

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 15 apr 2007, 21:25

svenn schreef:als een benchmark computer het reeds heeft gedaan, welk nut heeft het dan ? :?
Pfoei, hoe leg ik het simpel doch duidelijk uit... let's give it a shot:

Zoals jullie waarschijnlijk wel begrepen hebben, gaat het project erom dat die proteïnen zich vouwen en op die manier eiwit A, B, C of wat dan ook vormen. De clou is juist, dat we dit proces maar nauwelijks begrijpen. Aan het begin van Folding@Home snapten we er kort gezegd geen snars van waarom datzelfde hoopje proteïnen de ene keer eiwit A vormt en de andere keer eiwit B, terwijl de omstandigheden (zo goed als) gelijk zijn.
Work Units bestaan uit virtuele proteïnen die samen een eiwit (kunnen gaan) vormen. Elke Work Unit wordt een bepaald aantal keer geanalyseerd op de gebruikers van de computers. Letterlijk duizenden keren wordt van dezelfde Work Unit gesimuleerd hoe de proteïnenen onder een bepaalde omstandigheid zouden omvormen tot een eiwit, en welk eiwit dat dan zou worden met eventuele onvolkomendheden erin. De resultaten van al deze simulaties worden dan weer verzameld door een projectteam wat zich met met die Work Unit bezig houdt.

Omdat elke WU toch duizenden keren geanalyseerd moet worden, is het dus ook geen tijdverspilling om het op een benchmarkcomputer te laten analyseren. Om een idee te krijgen hoe vaak een WU gesimuleerd moet worden kun je het aantal WU's op de Project Summary delen door het aantal active processoren (momenteel iets van 220.000 meen ik, ATi's en PS3's niet meegerekend, dus ga maar uit van zo'n 270.000).
markgh schreef:SFB, 682? Waarom duurt die dan niet veel langer dan die eerste?
Het is een zogenaamd exerimentele WU. Die kan buiten de CPU-kracht ook veel geheugen eisen. Bij de meeste computers resulteert dat in overlast voor de gebruiker, of je moet een computer hebben die "dedicated" is (dus alleen aan staat voor folding). Daarom moet je dit ook aanvinken in je configuratievenster en krijgt men ze niet standaard toebedeeld. Omdat ze het waarderen dat je wat extra's doet, krijg je er ook extra punten voor.

Diëlle
Berichten: 116
Lid geworden op: 24 feb 2007, 16:40
Contacteer:

Re: Folding@Home distributed computing project

Bericht door Diëlle » 16 apr 2007, 13:02

ElbertF schreef:Omdat het programma iets vertraagd reageert op benodigde processorcapaciteit voor de gebruiker, raad ik aan om bij het tabblad Geavanceerd de maximaal benutte capaciteit op 80% te zetten. Uit eigen ervaring kan ik melden dat je in dit geval als gebruiker niets merkt van het programma, tenzij er zéér zware toepassingen als schietspellen of geluidsbewerking gedraaid worden.
Mijn man speelt graag online-games. Moet het programma dan verlaagt worden in de capaciteit? En zo ja, kan dat gewoon terwijl het programma draait of kun je dat alleen maar van te voren instellen??
En is het goed dat ik het bericht van de topicstarter ook op mijn forum heb geplaatst (voor meer mensen) met een link terug naar jullie?
Who mess with the bull, can get the horns
StormGod Forum,jouw forum over het oude Egypte.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Folding@Home distributed computing project

Bericht door Ger » 16 apr 2007, 13:34

Diëlle schreef:Mijn man speelt graag online-games. Moet het programma dan verlaagt worden in de capaciteit? En zo ja, kan dat gewoon terwijl het programma draait of kun je dat alleen maar van te voren instellen??
Het programma start standaard automatisch op (kun je uitschakelen in MSconfig) en draait continu. De maximaal benutte processorcapaciteit kun je regelen door met de rechtermuisknop op het F@H-icoontje in de taakbalk te klikken en te kiezen voor configure. Ga naar het tabblad advanced en schuif de indicator (bovenin) naar de gewenste waarde. Dit kan wanneer jij er maar zin in hebt. Je hoeft het programma niet af te sluiten of opnieuw op te starten. Het programma reageert vrij snel op de veranderde instelling.

Als je echter een zware game gaat draaien zou ik tijdelijk F@H afsluiten. Dit doe je wederom via de rechtermuisknop op het icoontje in de taakbalk, kies voor close/shutdown (weet het even niet uit mijn hoofd en zit op het werk). Als je uitgegamed bent kun je het gewoon weer opstarten via het startmenu. Dit voorkomt dat je man misschien net te laat reageert en daardoor wordt uitgeschakeld door de tegenstander ;)
Diëlle schreef:En is het goed dat ik het bericht van de topicstarter ook op mijn forum heb geplaatst (voor meer mensen) met een link terug naar jullie?
Het is mijn tekst, maar verspreid het goede woord zou ik zeggen! :D
Alleen lijkt het me misschien handiger om te verwijzen naar het subforum Distributed Computing op Wetenschapsforum. Daar lopen we met veel enthousiastelingen rond en plaats ik ook binnenkort een complete FAQ.
Dit zonder phpBB.nl af te vallen, maar hier is de folding-community nogal smal.

Plaats reactie