Folding@Home distributed computing project

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Folding@Home distributed computing project

Bericht door Ger » 09 apr 2007, 11:57

In het kort gaat dit onderwerp om een oproep om bij te dragen aan een grootschalig proteïne-onderzoek, met als doel een geneesmiddel te vinden tegen ziekten als Alzheimer en kanker. Je doet mee door een stukje software te installeren en zo een beetje "rekenkracht" te schenken aan het laboratorium.

Wat gaan we doen?
Zojuist heb ik een team opgericht om een bijdrage te leveren aan het distributed computing project folding@home.

Distri-watte?
Mocht je het niet kennen: distributed computing is een techniek waarbij de taken niet door één enkele computer worden uitgevoerd, maar door een verzameling van genetwerkte computers en lijkt daarmee enigszins op een computer cluster. De verzameling computers kan bestaan uit machines in één ruimte, of uit computers die over de hele wereld zijn verspreid, waarbij gebruik wordt gemaakt van conventionele netwerktechnieken en internet. Het idee is om een grotere totale rekenkracht (verwerkingscapaciteit) te verkrijgen door het combineren van de rekenkracht van de individuele computers. Wanneer in een netwerk zeer veel relatief eenvoudige computers beschikbaar zijn kan de beschikbare rekenkracht aanzienlijke proporties aannemen, vergelijkbaar met extreem dure supercomputers.

Distributed computing is met name geschikt voor rekentaken waarbij de hoeveelheid data die tussen de cliënt en de server moet worden verstuurd erg klein is in verhouding tot de rekenkracht die nodig is om de data te verwerken. De rekenkracht die gebruikt wordt, is slechts die rekenkracht die op dat moment onbenut is; het proces heeft de laagst mogelijke prioriteit. Kort gezegd: het netwerk wordt nauwelijks belast, en de gebruiker heeft geen last van een tragere computer of werkstation.

Folding@Home? Wat gaan we vouwen dan?
Folding@Home is een distributed computing project, geïnitieerd door Standford University, dat het vouwen van eiwitten, het misvouwen van eiwitten, de samenvoeging en aanverwante ziektes bestudeert. Ze gebruiken nieuwe computertechnieken en op grote schaal 'distributed computing'-methodes om tijdsperiodes die duizenden tot miljoenen keren groter zijn dan tot nu toe bereikt te simuleren. Dit heeft ons in staat gesteld voor het eerst het vouwen na te bootsen, en om ons nu te richten op het onderzoeken van aan het vouwen gerelateerde ziektes. Denk hierbij aan alzheimer, [..], parkinson en BSE. (uit: http://folding.stanford.edu/dutch/)

Momenteel staat het aantal processoren die actief aan het rekenen zijn op ruim 200.000 en doen er ongeveer 50.000 teams mee. Natuurlijk is het leuk als ons team hoog in de rankings komt. Zelfs als maar 10% van alle leden meedoet, hebben we toch een leuk team van zo'n 100 processoren.

Hoe kun je met het phpBB.nl-team meedoen?
Download de software: http://folding.stanford.edu/download.html
Installeer de software en vul je gebruikersnaam in. Het is handig om je forum-gebruikersnaam in te vullen. Zo kunnen we elkaar herkennen.
Vul ook het teamnummer in. Voor phpBB.nl is dit 65805

Omdat het programma iets vertraagd reageert op benodigde processorcapaciteit voor de gebruiker, raad ik aan om bij het tabblad Geavanceerd de maximaal benutte capaciteit op 80% te zetten. Uit eigen ervaring kan ik melden dat je in dit geval als gebruiker niets merkt van het programma, tenzij er zéér zware toepassingen als schietspellen of geluidsbewerking gedraaid worden.
Verder zal de rest van de instellingen waarschijnlijk goed staan, maar misschien is het nuttig om alles toch door te nemen.


Nuttige links
Als je wilt kijken hoe je het in ons team doet, kijk dan op:

http://vspx27.stanford.edu/cgi-bin/main ... mnum=65805

Je kan jezelf overigens pas in de statistieken terugvinden wanneer je meer dan 0 punten hebt. Als je er nog niet meteen instaat dan kan dat dus kloppen.

en hier een grafische weergave (zgn. radar) van de snelheid waarmee wij en de tien teams vóór ons vouwen, zodat je goed kunt zien hoe snél we ze inhalen :)

http://fahstats.com/tr.php?t=65805

Ook de Project Summary op deze site kan interessant zijn; hier vind je een overzicht van alle eiwitten in behandeling. Ook kan je zien wat jouw eiwitje oplevert en wat de deadlines zijn: http://fah-web.stanford.edu/psummary.html

Als je problemen tegenkomt of vragen hebt waarop wij zelf geen antword kunnen geven, kun je terecht op het Internationale Folding Forum.

De FAQ Folding@Home van Wetenschapsforum.nl. Alles wat je moet weten vóórdat je begint, nuttige weetjes als je net begonnen bent en interessante achtergrondvragen.

Mochten jullie meer informatie willen, stel je vragen gerust. Op de meesten kan ik inmiddels wel een antwoord geven. :)


--------------------------------------------
BOINC - project
Gelijklopend project met meerder functies en een beter programma
id : 7828
http://einstein.phys.uwm.edu/team_join_form.php?id=7828

voor meer informatie zie :
http://boinc.berkeley.edu/
Auteur aangepast van mijzelf naar SFB.
- ElbertF
Laatst gewijzigd door ElbertF op 23 apr 2007, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Insomnia
Berichten: 277
Lid geworden op: 15 apr 2006, 20:52
Contacteer:

Bericht door Insomnia » 09 apr 2007, 13:07

Ik heb me aangemeld :)
Zal het progje straks effe op al mijn pc installeren

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Bericht door Salomon » 09 apr 2007, 13:31

Gedownload.
BTW: Volgens mij is het proces winFAH.exe, toestaan (norton geeft hoog risico)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 09 apr 2007, 14:41

Salomon schreef:Volgens mij is het proces winFAH.exe, toestaan (norton geeft hoog risico)
Helemaal goed :thumb:
Zo af en toe maakt Fodling@Home even contact met de centrale server in Stanford om stukjes data heen en weer te zenden, te checken hoe het staat met de deadline, enz.

Trouwens, mensen met een nieuwe ATI videokaart of met een PS3 kunnen op supderdeluxeturbo-snelheid vouwen. Zie http://tweakers.net/nieuws/46880/PlaySt ... boost.html

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Bericht door Salomon » 09 apr 2007, 14:53

Je merkt er inderdaad niks van, alleen is het vakje van CPU als je taakbeheer hebt geopend altijd groen... :)

Daan
Berichten: 1060
Lid geworden op: 22 jun 2006, 19:59
Locatie: Nijmegen

Bericht door Daan » 09 apr 2007, 17:15

even een vraagje moet je je eerst registreren? Of is in configuratie de Naam en groep opgeven ook geneog?

Edit: Nee dus

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 09 apr 2007, 17:53

Svenn doet keihard mee !

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 09 apr 2007, 19:30

Volgens mij kan je dit beter kwijt bij de Dutch Power Cows: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1090208
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 09 apr 2007, 22:04

Bee schreef:Volgens mij kan je dit beter kwijt bij de Dutch Power Cows: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1090208
Waarom zou dat? Het gaat er juist om zoveel mogelijk mensen te bereiken die hun peeceetje inzetten. Mensen die op phpBB.nl komen, zul je niet altijd tegen komen bij Dutch Power Cows. Elke nieuwe community is er één. Dat blijkt ook wel omdat er hier alweer meteen een paar zijn die zich aan hebben gemeld, nietwaar?

markgh
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 mar 2007, 13:50

Bericht door markgh » 09 apr 2007, 22:56

zeker een gaaf project!

Ik weet niet of je er van die mooie plaatjes bij krijgt als bij SETI@HOME maar ik geloof toch dat dit iets nuttiger is ;)

zal het meteen downloaden.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 10 apr 2007, 07:13

Ik zie nooit echt vooruitgang ... :mrgreen: Ik zit nu aan 30/20000 :s op een halve dag ?

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Bericht door Salomon » 10 apr 2007, 07:14

Jij doet te veel met je PC. Ik zit op 1550/5000... :)

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 2741
Lid geworden op: 02 dec 2003, 17:38
Locatie: Omgeving Goslar (Duitsland)
Contacteer:

Bericht door Bas » 10 apr 2007, 07:17

Ik doe al een tijdje niet meer aan distributed computing-projecten. :( De reden: van 100% CPU-load wordt mijn processor én 10 graden warmer, bovenop zijn al niet normale temperatuur, én de fan gaat nog eens dubbel zo hard draaien, bovenop het al vreselijke lawaai.

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Bericht door Salomon » 10 apr 2007, 07:20

Afbeelding
Terwijl daar net zo'n mooie smilie stond :P :lol:
Je snappe...
(Nu werkzaamheden aan de site... :-(
EDIT: Nu niet meer, en SFB staat erbij!

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 10 apr 2007, 07:22

te veel met me pc, :roll: Ik was er niet eens bij :lol:

Coen
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 aug 2004, 10:25

Bericht door Coen » 10 apr 2007, 07:25

svenn schreef:te veel met me pc, :roll: Ik was er niet eens bij :lol:
Dan moet je maar een fatsoenlijke PC gebruiken en niet je 486'je! ;)

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 10 apr 2007, 07:25

3,6 Ghz :oops:

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 10 apr 2007, 13:20

50/20000 gaat lekker 8)

markgh
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 mar 2007, 13:50

Bericht door markgh » 10 apr 2007, 13:40

20k? groot pakketje :roll:

500/5000 10% al! :bier:

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 2741
Lid geworden op: 02 dec 2003, 17:38
Locatie: Omgeving Goslar (Duitsland)
Contacteer:

Bericht door Bas » 10 apr 2007, 13:54

Okee, heb net even mijn 800MHz-pc aan het werk gezet. :) 0/500 :(

Plaats reactie