Copyrightbeleid

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Bee

Copyrightbeleid

Bericht door Bee » 29 dec 2006, 13:44

Bij de laatste regelverandering is er een naar mijn mening grove fout gemaakt in het copyrightbeleid, waarmee de site in feite een aantal jaren terug in de tijd gaat op het gebied van copyright. Ik had echt verwacht dat een dergelijke discussie niet nodig zou zijn, maar blijkbaar wil het team dat zelf heel graag weer, en verlangen ze weer terug naar die oude tijd van het copyrightlijstje. De tijd dat je als gebruiker zelf moest aangeven dat ze het niet pikten dat er geen copyright wordt vermeld.

Met de huidige regels is het namelijk toegestaan om mods en stijlen te gebruiken waarvan het copyright is verwijderd, zonder dat hiervoor bijpassende maatregelen (het ontnemen van het recht van support) worden genomen. Alleen het phpBB copyright moet vermeld zijn. Dit is een foute manier van denken, want elke copyright moet gerespecteerd worden, en niet alleen die van de makers van phpBB. Toch worden met deze regels de mod- en stijlauteurs overgeslagen. Het is opvallend dat het team het met deze regels eens zou zijn, want in dit team zitten toch enkele gewaardeerde mod- en stijlauteurs.
De copyright van mod- en stijlauteurs is van hetzelfde belang als dat van de phpBB-auteurs. Het "schilderwerk" van hen mag dan wel groter zijn, zij hebben dan niet meer recht hun naam er onder te zetten dan andere auteurs die minder grote schilderijen hebben gemaakt. Tenslotte laten zij ook zonder kosten voor de gebruiker mensen ervan genieten, en dat verdient een evengroot respect.

Dat ook in het team onenigheid over deze regel bestaat is ook voor een gebruiker op het forum duidelijk, er zijn meerdere voorbeelden aan te wijzen waar een moderator anders handelt, terwijl het dezelfde gebruiker met dezelfde copyrightschending betreft. Als gebruiker van phpBB, en die het copyright ervan respecteerd, vind ik niet dat notaire copyrightschenders door een moderator worden geaccepteerd. Ze verdienen geen support, maar als ze een "goede" moderator treffen, krijgen ze het wel. Notaire copyrightschenders verdienen absoluut geen support, dat mag duidelijk zijn.

Dit moest mij gewoon van het hart, en ik vind dat, zoiets schandaligs als dit, voor iedereen ter kennisgeving beschikbaar moet zijn.

Daan

Bericht door Daan » 29 dec 2006, 14:18

Helemaal mee eens, de makers van phpBB lopen niet voor niets zo'n groot systeem te maken. Als dank voor het gebruik, komt er dan wel een klein zinnentje onder je forum. En dan haal je dat weg :twisted: Dat is echt schandalig, en dit geld ook voor eventuele mods/templates.

Jantaxi
Contacteer:

Bericht door Jantaxi » 29 dec 2006, 17:14

Ik denk dat de bedoeling van het PHPbb.nl team goed was/is, maar dat de formulering aangepast dient te worden aan de huidige mentaliteit van de gebruikers. Blijkbaar is het nodig dat gebruikers precies kunnen lezen wanneer men wel/geen support krijgt.

Wat de vermeldingen zelf betreft het volgende:
Ik vind dat als je andermans software gebruikt het wel ergens vermeld dient te staan, maar wat mij betreft hoeft dat echt niet op elke pagina. Een pagina met een lijst van sites zou ook goed moeten zijn...

Een (kort) voorbeeld van wat ik bedoel:
Dit forum is mede tot stand gekomen dankzij de volgende software/auteurs:

- PHPBB - Forumsoftware copyrights 2002,2006 phpBB Group
- Paul - Captcha MOD copyrights 2006 bereikbaar via ....
- PHPbb.nl - Supportforum

(indien je gebruik maakt van veel MODS en/of services van derden, dan zou je zelfs groepen kunnen aanmaken als MODS/TEMPLATES/etc..., zodat een bezoeker zelf in een simpel en duidelijk overzicht kan zien wat de mogelijkheden van die software zijn als ze zelf een forum willen beginnen)

Ik denk dat je dan de auteursrechten/copyrights van derden ook op een nette manier respecteert en een gebruiker (forumbeheerder) zal daar ook geen bezwaar tegen hebben, aangezien hun bezoekers/leden dan zelf kunnen kiezen of ze die vermeldingen willen zien (het wordt ze dan niet opgedrongen zoals nu wel het geval is).

Het is en blijft software die gratis verspreid en gebruikt mag worden. Het mag zelfs veranderd worden, en dan gelden ook de auteursrechten van degene die de veranderingen heeft aangebracht (mits origineel).

Ik denk dat het bovenstaande idee een goed voorstel is om iedereen blij te maken...en de auteursrechten/copyrights te respecteren.
Afbeelding

Bee

Bericht door Bee » 29 dec 2006, 17:39

Wat ik bedoel is dat je nu geen hulp krijgt als je phpBB copyright niet klopt. Je krijgt echter wel hulp als je het copyright van een mod of stijl verwijderd hebt. In het verleden was dat niet zo.

Wat je met je copyright doet, intresseert mij werkelijk helemaal niet. Al print je het 1000 keer uit, of druk je het in een hamburger, grill je die en hang je hem op in een lijstje aan de muur. Het maakt mij niet uit, zolang het copyright van phpBB en mods en stijlen die dat eisen maar vermeld is. Dat is voor de rest glashelder lijkt mij.

Een copyright is meer dan een stukje code of een paar plaatjes, er heeft iemand tijd in gestoken, het verzonnen, geeft het gratis weg (of niet, en moet hij er van leven!!!). Imiteren en kopiëren is zo makkelijk, maar laat dan wel zien dat je de maker respecteert.

Als je de maker niet respecteert, verdien je de hulp niet. Je voorstel is heel leuk, maar daar gaat hier niet om, het gaat er hier om dat mensen die geen copyright vermelden van een gebruikte stijl of mod die dat verplichten toch worden geholpen, en dat ook is toegestaan via de regels. En dat is waar de schoen hier wringt.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Stef

Bericht door Stef » 29 dec 2006, 19:23

Mooi stukje Bas. Ik ga maar niet in op de flauw opmerkingen, daarin ga ik me niet verdedigen. Enkel wel wat vragen terug.

- Wat doe je met templates die als stylesheet FI subSilver hebben maar verder geen gelijkenis meer tonen in de templates (wél in de stylesheets).

- Moeten de moderators echt weer op zoek naar de stijl achter de template om maar te controleren of het copyright correct is?

- Wanneer is hij voldoende aangepast om de copyright er af te halen?

- Copyright op modificaties is naar mijn mening en ook vast wél meerdere "not done".

Dit zijn de vragen die ik stelde toen we de regels gingen herschrijven, als je ze even beantwoord dan neem ik die mee in het topic in het Moderatorforum.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 29 dec 2006, 19:52

1. Laten staan, het is gebaseerd op, iemand heeft er werk in zitten, dus verdient ie het om zijn naam eronder te hebben.
2. Ik vind van niet eerlijk gezegt, wanneer het door ze gezien wordt, dan sluiten, en anders is het jammer.
3. Nooit
4. Waarom zou dat not done zijn? Ook mod ontwikkelaars hebben er tijd inzitten, en verdienen dus hun naam onder hun werk.

Bee

Bericht door Bee » 29 dec 2006, 21:21

Stef schreef:- Wat doe je met templates die als stylesheet FI subSilver hebben maar verder geen gelijkenis meer tonen in de templates (wél in de stylesheets).
De code van de template zit er nog steeds in, dus moet het copyright behouden blijven. Die copyright is een geheel op alles, dus niet alleen op de looks.
Stef schreef:- Moeten de moderators echt weer op zoek naar de stijl achter de template om maar te controleren of het copyright correct is?
Wanneer daar twijfel over bestaat moet dat gecontroleerd worden. Dat lijkt mij ook logisch, want anders heeft het opstellen van een dergelijke regel helemaal geen zin. En daarnaast heeft een gemiddelde moderator genoeg kennis om van bepaalde stijlen of mods te weten of er wel of geen copyright onderstaat. Bij veelgebruikte mods en stijlen kan je die kennis zeker verwachten.
Stef schreef:- Wanneer is hij voldoende aangepast om de copyright er af te halen?
Als alle code is aangepast. Dit streven zal nooit gehaald worden, dus het copyright gaat er nooit af.
Stef schreef:- Copyright op modificaties is naar mijn mening en ook vast wél meerdere "not done".
Maar ze staan er wel onder, en dienen dus gerespecteerd te worden. Als je het er niet mee eens bent dat een mod een copyright heeft, dan installeer je hem toch niet? Een modauteur heeft er ook over moeten nadenken en het gemaakt, misschien zelfs over een langere periode dan een maker van een stijl. Ik zie dus niet in waarom het "not done" is. Een copyright zoals onder de Album Mod van Smartor of onder de Download Mod van OXPUS vind ik niet meer dan normaal.
... Maar ik modereer (nog) niet.

obiewan

Bericht door obiewan » 29 dec 2006, 21:51

Mag ik me er als amateur ook eens mee bemoeien?

Ik heb erg veel respect voor alle modschrijvers... heel erg veel zelfs

Als ik van elke mod een of andere copyright moet plaatsen heb ik geen index meer inmiddels...

Ik PROBEER de ontwikkelaars/schrijvers van de mods enigzins te helpen door anderen zoveel mogelijk te supporten..

En door alert op bugs e.d. te zijn en deze wanneer nodig door te geven.

Het is anders met add-ons daarvan blijft het vanzelfsprekend wel staan

Ook ben ik iig bezig met een mod pagina waar alle mods met hun respectievelijke schrijvers vermeld worden....

Maar echt een verplichting lijkt me erg lastig, aangezien je lang niet elke mod opmerkt

Raimon
Contacteer:

Re: Copyrightbeleid

Bericht door Raimon » 29 dec 2006, 23:03

Ik moet me dit van me hart Bas, je hebt het mooi verkondigd :)

Maar ik wil dit ook kwijt, copyright zal nooit en tennimmer verwijderd mogen worden.
ook al kan je dan niet veranderen, er zullen altijd mensen zijn die niet ander mans werk respecteren en het verwijderen.
Ik ga nu heel eerlijk zijn, en ook deels Webmaster X zijn woorden ook deels achterna wat hij in het verleden heeft gezegt.
Ook al heeft een gebruiker zijn copyright verwijderd, hij zal deels toch ook gewoon support van "mij" krijgen.
ik zal persoonlijk niet zeggen geen copyright geen support

Waarom?
Nou heel simpel er zijn vele mensne niet bewust om de copyright regel, uit ervaring weet ik dat er niet veel mensen de regels van een forum door lezen.
Ten tweede je kan de gebruiker eventjes helpen met alles goed te zetten, de meeste mensen verbazen waarom er een onderwerp wordt gesloten.
Ja kan er voor een sluiting van een bericht toch eventjes de uitleg geven om het erug te plaatsen of hoe te doen?

En als je de gebruiker hier mee helpt komt zeker de waarde van copyright terug en wordt het weer geplaats op het forum.

En ik begrijp ook de deels de regels van phpBB.nl hierin, maar ik weet niet hoe het team eigenlijk tegen de regels van copyright schending opstaat? (persoonlijke en team meningen)

- - - - -

1) Als het in de stijlsheet nog staat is het toch deels copyright van diaz toch?
Tenminste zo kijk er er na toe

2) Nee lijkt me van niet, als ze dat doen is het dubbel dubbel werkt, als ze het zien zien ze het klaar anders niet.

3) Nooit phpBB moet altijd blijven staan (maar nogmaals dit kan je niet tegen houden) je moet met 2 kanten kijken niet te streng zijn en niet te mild.

4) copyright van modificaties moet altijd blijven staan ik sta er persoonlijk tegen over net als de stijlen copyright maar normaals zo zie ik het.
(wat ik beamp wat ik hier boven heb geschreven)

Tot slot een copyright laten staan is deels waardering voor iemand zijn werk, maar ik zal er persoonlijk niet zeggne ik geef geen support om de copyright.

Sorry moest het eventjes kwijt

Raimon

ownageworld

Bericht door ownageworld » 30 dec 2006, 01:13

Alles wat ik installeer, en in veel mods staan tegenwoordig al van:
"voeg toe:
// copyright
'lala' -> etc
// copyright"

Dit vind ik al een aardige toevoeging, die niet direct zichtbaar is voor iedereen (zelfde als wat jantaxi zei). Ik vind dit een redelijke oplossing, niet iedereen weet meteen dat de site eigenlijk door 30 modmakers is samengesteld, maar de volledige copyright staat er impliciet in...
Tevens ben ik van mening dat styles ALTIJD naar de style-maker moeten verwijzen. Ik heb het hier niet over 1 of 2 images, maar over de style zelf (bij veel mensen is het verschil niet meer te zien, en dus moet bijvoorbeeld het mod-team/support team improviseren).

De copyright bij mods laat ik erin, als respect, als naslagwerk van wie het is voor extra info, om "noobs" niet te laten zien dat ik niet alles zelf gemaakt heb, en "experts" alles op kunnen zoeken via 'source'.
Een linkpagina met alle links erin vind ik dus even goed....

Verder is mijn hele website uiteindelijk opgebouwd uit de source van phpBB en die laat ik dus op ELKE pagina zien van mijn website... Weet heus wel hoe ik dit aan moet passen, maar ze verdienen het, en dus geef ik ze die copyright. Ook ik heb er uiteindelijk belang bij dat ze groter/ beter/ efficienter etc worden... betere updates etc etc

// Copyright OwnageWorld ;)
// Alleen te quoten indien volledige copyright vermeld is, alvast bedankt!
// Directie OwnageWorld

Jantaxi
Contacteer:

Bericht door Jantaxi » 30 dec 2006, 02:29

ownageworld schreef: Dit vind ik al een aardige toevoeging, die niet direct zichtbaar is voor iedereen (zelfde als wat jantaxi zei). Ik vind dit een redelijke oplossing, niet iedereen weet meteen dat de site eigenlijk door 30 modmakers is samengesteld, maar de volledige copyright staat er impliciet in...
Dat is inderdaad ook een van de redenen waarom ik het graag op een aparte pagina zou zien (en niet alles onderaan)...
ownageworld schreef: Tevens ben ik van mening dat styles ALTIJD naar de style-maker moeten verwijzen. Ik heb het hier niet over 1 of 2 images, maar over de style zelf (bij veel mensen is het verschil niet meer te zien, en dus moet bijvoorbeeld het mod-team/support team improviseren).
Ik ben het hier grotendeels mee eens, maar ik vind wel dat bij stijlen waar geen support meer op wordt gegeven (en je dus zelf alles moet veranderen om het goed werkend te krijgen met de recentste versie), dat het dan mag vervallen, aangezien het dan een mengeling is van de originele stijl met modificaties van anderen (bijv. PHPbb-updates die niet door de stijlmaker zijn bedacht/gemaakt).

Ik gebruik bijvoorbeeld FI Applegreen als mijn hoofdstijl (nog wel), maar gezien het feit dat ik die stijl zelf heb moeten aanpassen naar de huidige PHPbb-versie en de auteur zelf geen support meer wenst te geven, vind ik ook niet dat ik reclame zou moeten maken voor hem, of dat de copyrights veranderd zouden moeten worden in bijv. F1 Applegreen (c) Daz/JanTaxi.
(niet dat ik daar enige behoefte aan heb, maar het is daarom ook maar een voorbeeld).
ownageworld schreef: De copyright bij mods laat ik erin, als respect, als naslagwerk van wie het is voor extra info, om "noobs" niet te laten zien dat ik niet alles zelf gemaakt heb, en "experts" alles op kunnen zoeken via 'source'.
Een linkpagina met alle links erin vind ik dus even goed....
Ik denk dat het ook het meest overzichtelijke zou/zal zijn...
ownageworld schreef: Verder is mijn hele website uiteindelijk opgebouwd uit de source van phpBB en die laat ik dus op ELKE pagina zien van mijn website... Weet heus wel hoe ik dit aan moet passen, maar ze verdienen het, en dus geef ik ze die copyright. Ook ik heb er uiteindelijk belang bij dat ze groter/ beter/ efficienter etc worden... betere updates etc etc
Hier ben ik het inderdaad wel mee eens. Zonder de BASIS-software van PHPbb zouden er geen alternatieve stijlen/mods/etc. zijn, aangezien ze allemaal gebaseerd zijn op 1 programma: PHPbb.
ownageworld schreef: // Copyright OwnageWorld ;)
// Alleen te quoten indien volledige copyright vermeld is, alvast bedankt!
// Directie OwnageWorld
Voor deze keer dan... :bier:
Afbeelding

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 30 dec 2006, 11:24

[quote="ownageworld"]Alles wat ik installeer, en in veel mods staan tegenwoordig al van:
"voeg toe:
// copyright
'lala' -> etc
// copyright"

[quote]Dat is niet bedoelt als copyright, maar om snel te zien dat daar door een bepaalde mod iets is aangepast.
Ik kan duidelijk zien aan jullie mening dat jullie geen mod auteurs zijn. Wanneer je dat namelijk wel was, zou je beseffen dat die er ook iets voor terug willen, ze steken vaak enorm veel tijd in mods!
Ik zet dan bij mijn mods niet mijn copyright eronder, maar vind het zeker wel fijn als ergens vermeld wordt dat ik de maker ervan ben!

Salomon

Bericht door Salomon » 30 dec 2006, 13:18

Ik heb laatst nog een site erop gewezen via een boos bericht dat het copyright van de stijl en van phpBB weg was......
Topic werd verwijderd, maar ik kreeg wel een mail en het copyright stond terug!
Persoonlijk vind ik een aparte pagina misschien wel een idee, en dan in de footer iets van