Ik weet het beter @ phpBB.nl

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 23 okt 2006, 22:05

Stef schreef:Haha, "goed" mag ik niet zeggen. Maar wel leuk. Overigens is het niks ernstigs voor diegene die zich zou druk maken.
Enigste wat je kan doen is cookies manupileren, meer niet. Fix is simpel, controleren of de input wel numeric is.

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 23 okt 2006, 22:07

Je vorige post en deze post die ik hieronder citeer zijn volledig juist
Kaza schreef:Ik denk dat respect (res·pect (het ~)1 eerbied uit hoogachting of angst) komt waneer sommige weer met beide voetjes op de grond komen en zich niet verheven voelen. Misschien is het een idee als jullie het petje weer gewoon met de klep naar voren draaien en dan komt misschien het respect waar zo op gegeilt wordt!
*knip*

We gaan even terug in de geschiedenis. Ongeveer anderhalf jaar geleden. Er werd actie gevoerd waar werd gevraagd om nieuwe moderators toe te voegen. Het team luisterde, en er werden twee nieuwe moderators toegevoegd. Stef en ik. Iedereen blij, want er waren actieve moderators, en de gebruikers zagen het forum beter worden.

Er werd veel geluisterd, tot een tijdje geleden. Eerst (al is dit persoonlijk) werd er op een vreselijk achterbakse manier een moderator eruit gekotst. Deze gebruiker (en misschien is dit egoistisch) had een boel respect, want hij gaf veel en kwalitatieve goede antwoorden.

Vervolgens werd er door middel van natte vingerwerk een groepje moderators aangesteld. Een deel hiervan is inactief, en als dat zo is, dan moet je passende maatregelen nemen, en je dan niet verbazen over negatieve reacties. In het verleden is te lang aangepapt met inactieve gebruikers, zeker Stef zou dat moeten weten.

Er veranderen nog meer dingen, soms belangrijk (een setje nieuwe regels) en soms minder, maar nooit met communicatie naar de gebruiker (ieuw, een nieuw bericht in mededelingen is eng)

Dat gaat dus niet. Op dit moment is er geen onderling respect. Maar je kan als team niet zomaar respect gaan eisen. Ik woon dan wel midden in het Groene Hart, maar met steden als Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer en Leiden om de hoek, en met contacten in die plaatsen, door dit forum, door familie, door school of door werk, weet ik dat respect nooit iets is wat je zomaar krijgt. Ik neem een voorbeeld

Ik werk bij een overbekend restaurantketen. Op de eerste dag dat ons filiaal open was, heb ik continue friet gestaan. In de avond doe je dat altijd met zijn tweeen. Ik heb daar echter, met abnormale drukte, in mijn eentje friet staan bakken en scheppen. Andere crewleden en managers waren zwaar onder de indruk dat er geen problemen waren, terwijl het gewoon zwart zag van de mensen. Dan het hoofd koelhouden, dat verdient respect. Maar ik ga echt niet zeggen van: "Ik heb dit en dat gedaan, en nu eis ik respect". Respect krijg je door je goed in te zetten, en dat om te zetten in opmerkbare prestaties. Respect krijg je niet door te zeggen dat je een zware taak hebt aan deze site en dat je nu respect wil. Dat werkt zo niet.

Dat gebeurt hier wel. Mensen pikken dat niet, en vinden je verwaand. Zeker door continue te zeggen: ik verander niet omdat de andere niet veranderen, veranderd er niets. Een iemand moet het iniatief geven, en het lijkt mij logisch dat dat in dit geval het team is, want het is jullie site (en nee, het WAS deels mijn site)

Het lijkt mij een goed begin door van gebruikers die het nu niet met je eens zijn, te vragen al hun problemen en klachten op een rij te zetten, deze door te nemen, en dat met zelfreflectie te bekijken waarom deze klachten er zijn, in plaats van gebruikers halverwege af te breken, en te zeggen dat het niet klopt en niet juist is. Een mening hoor je in je waarde te laten, en volgens de bewijzen die ik hier bij mij heb liggen, gebeurt dat echt niet.
Laatst gewijzigd door Bee op 23 okt 2006, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
Kaza
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 sep 2003, 07:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Kaza » 23 okt 2006, 22:28

Bee, je slaat de spijker op zijn kop :thumb: Goed voorbeeld frietbakkert :D
Last edited by Kazango on Sat sep 23, 2004 6:35 am; edited 458 times in total

Jivisstudios
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2003, 21:51
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Jivisstudios » 23 okt 2006, 22:35

Ik huil hier van ontroering om Bee's prachtige anakdote. Het is allemaal zò waar gewoon :cry:

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 23 okt 2006, 22:40

Jivisstudios schreef:Ik huil hier van ontroering om Bee's prachtige anakdote. Het is allemaal zò waar gewoon :cry:
Moet ik even een teilbakje voor je pakken?

Jivisstudios
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2003, 21:51
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Jivisstudios » 23 okt 2006, 22:47

Het gaat wel weer :(

Maareuh, mensen! Ik vind dat jullie vrij dramatisch doen over een simpel internetforum. Verder snap ik niet echt wat jullie lopen te zeuren over moderators die moeten supporten? Ik dacht altijd dat moderators er waren om orde te houden, niet om veel support te verlenen. Het idee van een forum is naar mijn mening dat users elkaar helpen. Dit forum is bijvoorbeeld voor en door phpbb-gebruikers. Alleen door elkaar als users te ondersteunen bij problemen houd je het in leven lijkt mij.
Of sla ik de plank hier volledig mis?

Gebruikersavatar
Carlo Claessen
Berichten: 1280
Lid geworden op: 02 jul 2005, 14:05

Bericht door Carlo Claessen » 23 okt 2006, 22:55

Wat ik er veel tussendoor lees is het feit dat de rang moderator gewoon uit zijn verband wordt getrokken.

Zoals ik al aangaf, een moderator helpt bij het orderlijk houden van het reilen en zeilen van een site, extra kennis of extra support zijn dingen die bijkomstig zijn, niet wegdenkbaar maar wel makkelijk al ze dat hebben.

Een beheerders groep zoals we nu hebben bestaat dan ook dus uit diverse gebruikers die dus ook daadwerkelijk allemaal eigen karakters hebben.

(thx god, stel je voor iedereen was zoals ik, moet er niet aan denken hoor allemaal Carloos)

Met respect wijs ik dus ook meer in de richting dat je elkaar moet kunnen respecteren als persoon, dit wil niet zeggen dat je heel de wereld moet, het wil wel zeggen dat er nog altijd een vorm is van respect waar je niet mensen zwart maakt en of beledigt achter de rug om van die personen.

Dit is niet een vorm van respect die je verdient maar die iedereen gewoon heeft.

Als er geen wederzijds respect op dit gebied kan zijn, waar verwachten we dan dat de andere vormen van moeten komen.
''Do not meddle in the affairs of wizards, for they are subtle and quick to anger. '' J.R.R Tolkien

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 23 okt 2006, 22:56

Simpelinternet forum?

Nee hoor phpBB is een belangrijke community, vooral support forums zijn zeer belangrijk.
Met de goude regel goede support, Waar moeten gebruikers anders heen?
Vergeet gewoon neit , niet iedere gebruiker is combetabel om alles uit zijn blote hoofd te doen.
Weet je een antwoord niet reageer gewoon niet ;)

Nou dat was het voor en door gebruikers, maar wat er nu is er wordt om respect gevraagd dat is niet juist.
Respect krijg je , verdien je en dat vraag je "NOOIT"
En modertors moeten juist wel supporten, bezoekers die heir komen verwachten dat modertors hun kunnen helpen en goede support geven.

En moderators moeten juist supporten,
de omschrijving luidt van moderator groep:
Groepsomschrijving: De moderators zorgen ervoor dat alles goed verloopt en zorgen voor support.
en dat onbreekt helaas, actieve moderators, en dat zijn meningen van diverse mensen als ik het zo lees.
Doe wat met deze suggesties :thumb:

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 23 okt 2006, 23:00

Carlo Claessen schreef:Wat ik er veel tussendoor lees is het feit dat de rang moderator gewoon uit zijn verband wordt getrokken.

Zoals ik al aangaf, een moderator helpt bij het orderlijk houden van het reilen en zeilen van een site, extra kennis of extra support zijn dingen die bijkomstig zijn, niet wegdenkbaar maar wel makkelijk al ze dat hebben.
Dus modertors zijn alleen verplaatsen, splitsen en geen support.
Beetje rare omschrijving dan voor de mod groep.
Trouwens een Moderator van een support forum verwacht ik zelf wel dat ie toch enig zins kennis heeft.

En dat ie open staat als die wat fout zegt, en dat er niemand op iemand zijn lip hoeft te zitten.

Hoeft geen php kennis te zijn, kan ook html, mensenkennis zijn, dat zijn ook belangrijke dingen.
Carlo Claessen schreef: Een beheerders groep zoals we nu hebben bestaat dan ook dus uit diverse gebruikers die dus ook daadwerkelijk allemaal eigen karakters hebben.

(thx god, stel je voor iedereen was zoals ik, moet er niet aan denken hoor allemaal Carloos)
Dat klopt iedereen is verschilend, niet idereen is het zelfde, waar wil je na toe met dit punt?
Carlo Claessen schreef: Met respect wijs ik dus ook meer in de richting dat je elkaar moet kunnen respecteren als persoon, dit wil niet zeggen dat je heel de wereld moet, het wil wel zeggen dat er nog altijd een vorm is van respect waar je niet mensen zwart maakt en of beledigt achter de rug om van die personen.

Dit is niet een vorm van respect die je verdient maar die iedereen gewoon heeft.

Als er geen wederzijds respect op dit gebied kan zijn, waar verwachten we dan dat de andere vormen van moeten komen.
Nogmaals respect krijg je, rodelen klaar mischien dat andere mensen ook wel rodelen?
Daar moet je ver boven staan, en je rug toe draaien met rodelen nou en!
Maar waar wil je na toe, iedereen kent toch wel een beetje mensen kennis, en hoe te handelen?
Hoort beetje bij de opvoeding toch.

XP-Rene
Berichten: 2168
Lid geworden op: 01 dec 2004, 19:33
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Bericht door XP-Rene » 25 okt 2006, 19:23

Jongens jongens toch......
Kalmeer nu toch een beetje en probeer een en ander te relativeren.
Iedereen doet op zijn/haar manier zijn best en de een kan dat beter waarderen dan de ander.
Mensen in "real life" vinden elkaar ook niet altijd even leuk.
Maar wat in elk geval zonder enige twijfel een waarheid als een koe is, is het volgende;
Zonder leden geen forum, en zonder forum geen leden.
En de een heeft nu eenmaal meer tijd als de ander.
Ik heb hier ook heel lang niet meer gepost omdat ik er geen tijd voor heb.
Zo kan dat ook gelden voor moderators e.d.
Iedereen heeft ook nog een prive leven, en je kunt niet van alle moderators en andere teamleden verwachten dat ze continue online zijn.
Het is en blijft allemaal nog steeds vrijwilligerswerk en niemand is iets verplicht. (Ook de moderators niet, tenzij ze zichzelf die verplichting opleggen en dit dan ook kenbaar maken naar de buitenwereld).

Wat is nu mijn punt?
Heb je hulp nodig en krijg je die niet direct, blijf kalm en oefen wat geduld uit, dan komt er vanzelf wel een antwoord als iemand dat heeft op je vraag.
Koester de mensen die met kennis antwoord weten te geven op je vragen, en trek je van de rest niets aan.
En verder, als leden problemen hebben met de organisatie van het forum, moeten ze daarvoor bij de teamleden zijn en niet onderling gaan lopen zeuren over wie wel of niet een goede moderator is, dit doet helemaal niet terzake en geeft ook totaal geen toegevoegde waarde aan phpbb.nl

Dit is mijn uitspraak en daar zullen jullie het allemaal mee moeten doen.
Was getekend, René
KNAVIVO DIERENHULP
Stimuleer verdraagzaamheid. Wees eens wat vaker irritant.

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 25 okt 2006, 19:52

XP-Rene schreef:Jongens jongens toch......
Kalmeer nu toch een beetje en probeer een en ander te relativeren.
Iedereen doet op zijn/haar manier zijn best en de een kan dat beter waarderen dan de ander.
Dat klopt, en daarbij komt ook de opvoeding,
Laat iedereen in hun waarden, zeik niemand ordinair af vindt ik ;)
Mensen in "real life" vinden elkaar ook niet altijd even leuk.
Maar wat in elk geval zonder enige twijfel een waarheid als een koe is, is het volgende;
Zonder leden geen forum, en zonder forum geen leden.
En de een heeft nu eenmaal meer tijd als de ander.
Daar heb je gelijk in, iedereen heeft er ook een prive leven op na daar heeft iedereen begrip om.

Ik heb hier ook heel lang niet meer gepost omdat ik er geen tijd voor heb.
Zo kan dat ook gelden voor moderators e.d.
Iedereen heeft ook nog een prive leven, en je kunt niet van alle moderators en andere teamleden verwachten dat ze continue online zijn.
Het is en blijft allemaal nog steeds vrijwilligerswerk en niemand is iets verplicht. (Ook de moderators niet, tenzij ze zichzelf die verplichting opleggen en dit dan ook kenbaar maken naar de buitenwereld).
En dat vindt ik niet, Moderators moeten enigzins actief zijn, support geven.
Het is vrijwillegers werk, maar als je moderator bent ga je voor dat forum.
Anders kan je toch beter geen moderator worden als je niet actief mee doet?
Zie voorbeeld bij phpBB.com, ook al zijn er wat mods inactief, andere mods nemen het over.

Zie mijn voorbeeld wat ik gezegt heb, zorg voor overname bij zikete.
Zoals het ook bij jou of u werkgever gaat.
Ben je ziek heb je een invaller, snapt u mijn punt in dit opzicht?
Wat is nu mijn punt?
Heb je hulp nodig en krijg je die niet direct, blijf kalm en oefen wat geduld uit, dan komt er vanzelf wel een antwoord als iemand dat heeft op je vraag.
Koester de mensen die met kennis antwoord weten te geven op je vragen, en trek je van de rest niets aan.
En verder, als leden problemen hebben met de organisatie van het forum, moeten ze daarvoor bij de teamleden zijn en niet onderling gaan lopen zeuren over wie wel of niet een goede moderator is, dit doet helemaal niet terzake en geeft ook totaal geen toegevoegde waarde aan phpbb.nl

Dit is mijn uitspraak en daar zullen jullie het allemaal mee moeten doen.
Was getekend, René
Er zijn geen problemen met de organisatie, tenminste dat weet je meer als mij.
Maar de regel geldt weet je het niet antwoord niet, en die geldt toch voor "iedereen"
En ja niet om zieltjes te likken, maar Bee was een echte moderator, gewoon actief met alles.
Als je moderator bent op een site komt er een stukje leven bij, leven om te vervullen, voor er voor te gaan.
Niemand of wat dan ook in de steek te laten, goede support op de eerste plaats zetten.

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 26 okt 2006, 14:58

Let even op; dit topic is niet om met elkaar te discussiëren, iedereen heeft zijn eigen mening en het maar blijven overtuigen of tegen de ander ingaan heeft geen zin. Dit topic is er enkel om ons tips te geven. Hoe jullie vinden dat wij dingen op phpBB.nl beter kunnen oppakken.

Ik heb tot nu toe enkel maar gehoord over de inactiviteit van de moderators hier. Dat is onze zaak, daar zijn wij mee bezig en als jullie het aangaat dan krijgen jullie dat gerust te weten. Maar er is nu genoeg over de moderators gezegd. Dus daar hoeven we geen reactie meer op. Dankjewel.

Verder heb ik enkel nog gehoord van een support team, dat staat al heel lang op het "ToDo"-lijstje om daar eens naar te kijken. We zullen dit dan ook binnen het team bespreken om het eventueel wat te vervroegen.

LinkinTED
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 dec 2005, 13:05
Contacteer:

Bericht door LinkinTED » 26 okt 2006, 16:05

Ik loop hier nog niet zo lang en kom hier ook niet zo vaak. Ik vraag me af hoe de moderators (zoals jullie zeggen) om respect vragen? Kan iemand dat letterlijk citeren?

Verder heb ik zelf de ervaring als mod op een forum en heb ik op mijn eigen site ook wat mensen "onder mij". Beide draaien op volledig vrijwillige basis. Ik ben al lang blij dat mensen tijd maken om mijn forum in de gaten te houden als ik dat niet kan, en het hier en daar op ruimen. Zoals eerder gezegd is het een leuke bijkomstigheid als een mod ook nog veel kennis heeft, maar dat is (voor mij dan) geen pre. Goed modereren (alles in goede banen leiden) is ook een kunst op zich!

Verder is er meer dan internet en wm-community's. Ik heb momenten dat ik veel online ben en veel support geef. Er zijn ook momenten dat ik wel veel online ben maar geen zin heb om support te geven of helemaal niet online ben. So what, zolang de mensen maar geholpen worden.

Sommige van jullie zeggen dat de mods geen respect mogen vragen, maar jullie mogen ze wel vertellen hoe ze moeten modereren? Zie je de tegenstrijdigheid?


Eindpleidooi:
Let op jezelf en wat jij doet. Probeer mensen te helpen en ander jou te laten helpen (als dat nodig is). En probeer het gezellig te houden en elkaar niet af te blaffen. Have fun & Enjoy
Slicer nodig? ( xHTML | CSS | Semantische opbouw | Div )
http://www.iSlice.nl/
Mastercode webmasterresourse

Gebruikersavatar
hendry
Berichten: 629
Lid geworden op: 04 sep 2005, 10:41
Contacteer:

Bericht door hendry » 26 okt 2006, 16:15

Waarom splitsen jullie dan niet de moderators dan niet in 2 groepen. Eentje die het forum in de gaten houd en de ander geef goede suport.

Dan lijkt het mij toch opgelost?
haai

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 26 okt 2006, 16:23

hendry schreef:Waarom splitsen jullie dan niet de moderators dan niet in 2 groepen. Eentje die het forum in de gaten houd en de ander geef goede suport.

Dan lijkt het mij toch opgelost?
Wie geeft van de moderators dan actief support? (Voordat dit bericht gepost werd, daarna is stef meer support gaan geven :thumb: )

Gebruikersavatar
hendry
Berichten: 629
Lid geworden op: 04 sep 2005, 10:41
Contacteer:

Bericht door hendry » 26 okt 2006, 16:35

paul schreef:
hendry schreef:Waarom splitsen jullie dan niet de moderators dan niet in 2 groepen. Eentje die het forum in de gaten houd en de ander geef goede suport.

Dan lijkt het mij toch opgelost?
Wie geeft van de moderators dan actief support? (Voordat dit bericht gepost werd, daarna is stef meer support gaan geven :thumb: )
Ze kunnen toch ook nieuwe aan nemen, zoals jouw ;)
haai

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 26 okt 2006, 16:36

Hendry mag ik je er even op wijzen dat we niet over personen praten en over het support team daar heb ik voor je bericht al op geantwoord.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 26 okt 2006, 17:14

hendry schreef:
paul schreef:
hendry schreef:Waarom splitsen jullie dan niet de moderators dan niet in 2 groepen. Eentje die het forum in de gaten houd en de ander geef goede suport.

Dan lijkt het mij toch opgelost?
Wie geeft van de moderators dan actief support? (Voordat dit bericht gepost werd, daarna is stef meer support gaan geven :thumb: )
Ze kunnen toch ook nieuwe aan nemen, zoals jouw ;)
Dat zouden ze kunnen doen ja. Enkel wil niet iedereen dat.

Gebruikersavatar
DoubleJ
Berichten: 502
Lid geworden op: 22 jan 2005, 17:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DoubleJ » 26 okt 2006, 18:53

Inactiviteit werd al een paar keer genoemd.

Simpel weg door mijn stage heb ik niet veel tijd voor het lezen/moderaten van forums.
Dit kwam daardoor op een dusdanig laag pitje, dat ik besloten heb dat met de activiteit die ik toonde, het embleem Moderator niet op zijn plaats is.

Ik heb er dus ook voor gekozen, om de tijd die ik heb, in phpbb.com te steken en niet in phpbb.nl.
Dat is mijn keuze. Ik kom hier nu af en toe even langs.

Ik vind het persoonlijk jammer dat mensen worden afgekauwt, als ze een tijdje niet 'actief' zijn.
Mensen kunnen ook redenen hebben, dat ze een paar weken(met een paar weken bedoel ik hooguit een week of 5 - 6) niet beschikbaar zijn.
Men moet respecteren dat men door persoonlijke omstandigheden, even niet actief bezig kan zijn met bijvoorbeeld phpBB.nl, om na die periode de draad weer op te pakken.
Voor mij was de paar weken, meer dan een paar weken waardoor ik ben afgehaakt.

Mensen doen hun best, en steken hun vrije tijd vrijwillig in dit forum. Iedereen steekt zijn tijd vrijwillig in alle phpBB support fora, dus vind ik het simpelweg niet terecht dat men elkaart afkauwt vanwege inactiviteit.

DJ
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."

Gebruikersavatar
desmarties
Berichten: 187
Lid geworden op: 25 aug 2005, 20:01
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door desmarties » 26 okt 2006, 19:23

Subliem antwoord DoubleJ. Helemaal mee eens.

Eigenlijk is dit gewoon een goed hulpforum. Meestal word je goed op weg geholpen. Soms duurt het even wat langer...so what..het is idd. vrijwilligerswerk!

Denk dat er wat oud zeer zit bij deze of gene. En dat hoor je niet publiekelijk op het forum uit te spitten. Is de gewone gebruiker van dit hulpforum niet mee gebaat en bederft de sfeer.

Het hele phpbb-gebeuren is dermate populair en zoveel mensen gebruiken het, zodat het logisch is dat er met deze (voor de meesten) toch vrij ingewikkelde materie er veel vragen en problemen om oplossingen vragen. Hartstikke mooi toch dat we hier terecht kunnen met deze zaken.

Misschien een ideetje: Als de moderators merken dat een bepaalde gebruiker verstand van zaken heeft en veel goede support inbrengt geef deze dan een bepaalde status , aan te geven met bijv. een sterretje oid. Zodat we bepaalde adviezen beter op hun waarde kunnen inschatten.

Gesloten