IPB ?

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
lifeguard
Berichten: 2861
Lid geworden op: 05 jul 2005, 08:20
Locatie: Dakloos
Contacteer:

Bericht door lifeguard » 21 mei 2006, 16:23

Dat zei Bee omdat jij jou stelling niet duidelijk genoeg beargumenteerd.
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 21 mei 2006, 16:32

Epox schreef:
Bee schreef:Je zit dus gewoon onzin uit te kramen.
En waar haal jij het vandaan dit te zeggen? Waarom gebruiken de meeste grote boards dan IPB of Vbulletin?
Weet wat je zegt. :wink:
http://rankings.big-boards.com/?filter=phpBB,all
http://rankings.big-boards.com/?filter=Invision,all
http://rankings.big-boards.com/?filter=vBulletin,all

Gebruikersavatar
Bloe
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 okt 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Bloe » 21 mei 2006, 16:35

Epox schreef:
Bee schreef:Je zit dus gewoon onzin uit te kramen.
En waar haal jij het vandaan dit te zeggen? Waarom gebruiken de meeste grote boards dan IPB of Vbulletin? En als phpBB beter is als IPB, waarom zou er dan nog iemand zijn die nog geld zou neerleggen voor een slechter forum? Ik zie wel weer dat jij zon fanboy bent van phpBB, zich blind staart en niet open staat voor andere boards.
Oke, ik weet niet precies hoe IPB in elkaar zit.
Maar IPB heeft eigenlijk een beetje het voordeel dat 't betaald is.
Vooral bij grote bedrijven dan.
Daardoor ziet het er beter uit.
En voor dat geld kan je je PhpBB Board zo laten modden dat er qua functies geen verschil meer in zit.
En er zit ook nog een groot voordeel aan PhpBB dat het gratis is.
Natuurlijk dat je er niets voor hoeft te betalen, maar ook de bekendheid.
Je bent bijvoorbeeld op zoek naar mods voor je board:
http://www.googlefight.com/index.php?la ... 2=IPB+Mods
Daarom sta ik toch vooral achter PhpBB.
Ik omdat ze mij niet zo commercieel overkomen.

Bloe.

Gebruikersavatar
Menace2Society
Berichten: 658
Lid geworden op: 21 mei 2003, 23:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Menace2Society » 22 mei 2006, 04:05

Epox schreef:
Bee schreef:Je zit dus gewoon onzin uit te kramen.
En waar haal jij het vandaan dit te zeggen? Waarom gebruiken de meeste grote boards dan IPB of Vbulletin? En als phpBB beter is als IPB, waarom zou er dan nog iemand zijn die nog geld zou neerleggen voor een slechter forum? Ik zie wel weer dat jij zon fanboy bent van phpBB, zich blind staart en niet open staat voor andere boards.
Als jij zo'n fan bent van IPB, wat doe je dan hier?

Bee heeft er iets meer kaas van gegeten dan jij! Hij onderbouwt zijn mening... Jouw onderbouwing 'meer grote boards gebruiken IPB'...

Whatever knul...

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 22 mei 2006, 08:00

Mods kun je in IPB net zo makkelijk uitvoeren als bij phpBB, en er zijn ook vele mods voor IPB. Minder dan voor phpBB (mede doordat veel al standaard is ingebouwd) inderdaad, maar eerlijk gezegd gaat het mij niet om het aantal mods. Zolang we alles kunnen doen wat we willen is het mij OK.
Ook is het handig dat je zowel voor SQL en voor skins vanuit het ACP alles kan aanpassen naar je wens.

Mijn opmerking over de beveiliging: In phpBB worden zo vaak nog lekken gevonden waar dan weer een update voor komt, dat ik wel eens gerede twijfels heb. In IPB worden veel minder lekken gevonden. En natuurlijk, phpBB 2.0.20 lijkt nu weer veilig (muv van die exploit waar Stef het over heeft) maar het zal naar mijn gevoel niet lang meer duren voordat er weer iets gevonden wordt. Zo blijven we bezig.

Misschien is het wel zo dat vanwege het aantal gebruikers van phpBB, het aantrekkelijker is om daarin proberen in te breken dan bij IPB. Vergelijk windows-linux. Maar IPB wordt toch ook wel heel veel gebruikt. En uitgaande van welke boards IPB gebruiken (zie links Stef) dan lijkt me dat toch ook wel een leuk doelwit om te hacken. Omdat dat toch veel minder vaak voorkomt dan bij phpBB boards, wil ik IPB toch veiliger noemen.

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 22 mei 2006, 08:50

Vergeet niet dat er ook veel minder mensen (lees: hackers) zijn die toegang hebben tot de broncode van IPB.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 22 mei 2006, 09:32

En ik denk dat phpbb toch iets meer gebruikt wordt.
Verder zijn er ook in IPB lekken hoor, in IEDERE software zitten lekken.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 22 mei 2006, 12:35

Klopt beide.
@Spambot: het maakt me niet uit hoe het komt, maar het niet-openbaar zijn scheelt een stuk in de veiligheid. En dat heeft dus voordelen.

@Paul: phpBB wordt inderdaad meer gebruikt, maar IPB is ook heel algemeen. Vooral onder de meer professionele boards. En inderdaad zitten er ook wel lekken in. Maar minder, en da's toch prettig.

Kijk, ik heb absoluut niets tegen phpBB hoor, anders zou ik het zelf ook niet gebruiken voor mijn forum. Maar elke software heeft zo z'n voors en tegens. En het enige tegen IPB is dat het betaald is. Omdat ik dat van mijn bijbaan niet kan betalen en phpBB voor mij voldoet, gebruikt ik het. Maar voor het grotere forum waar ik aan werk merken we gewoon de grenzen van phpBB. Zodra we dan ook LaTeX (code voor het weergeven van wiskundige en scheikundige formules) ingebouwd hebben gaan we dan ook over op IPB. Tot die tijd blijven we op phpBB draaien, omdat LaTeX daar wel draait (heeft trouwens ook VEEL moeite gekost).

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 22 mei 2006, 13:30

SFB schreef:phpBB wordt inderdaad meer gebruikt, maar IPB is ook heel algemeen. Vooral onder de meer professionele boards. En inderdaad zitten er ook wel lekken in. Maar minder, en da's toch prettig.
Professionele boards? Ik noem de fora van de NCRV of Tros? Zijn allemaal phpBB fora. Terwijl zij makkelijk IPB kunnen kopen.
SFB schreef:Zodra we dan ook LaTeX (code voor het weergeven van wiskundige en scheikundige formules) ingebouwd hebben gaan we dan ook over op IPB. Tot die tijd blijven we op phpBB draaien, omdat LaTeX daar wel draait (heeft trouwens ook VEEL moeite gekost).
Dat is puur de php kennis neem ik aan en heeft niks met phpBB te maken.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 22 mei 2006, 13:50

Klopt, was ook alleen om even toe te lichten waarom we nu nog op phpBB draaien en niet meteen overstappen. En met professionele boards bedoel ik meer boards die aan winkels of instellingen o.i.d. verbonden zijn. En natuurlijk gebruiken die niet allemaal IPB, maar da's wel de groep waarvan IPB het moet hebben.

Kijk bijvoorbeeld naar Gmail, Lavasoft, HP, en nog vele meer. Er zijn nu eenmaal vele opties buiten phpBB, die allemaal hun eigen voordelen hebben. Toen ik het onderzoek deed naar welke forumsoftware voor ons het beste was (en heb gewoon alle software bekeken, open source en betaald) kwam voor ons Invision als beste uit de bus. Die was dusdanig compleet dat we alleen LaTeX moesten inbouwen en de database migreren (en daarvoor is een script gemaakt). En de 2 doorslaggevende argumenten voor IPB t.o.v. phpBB waren de beveiliging, de reeds bijgeleverde portal, de taskmanager en de rechtstreekse ondersteuning (24/7). En hiervoor is het beheer bereid te betalen.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 22 mei 2006, 14:13

Ik kan je verzekeren dat IPB evenveel veiligheids lekken (Ondekt of niet ondekt) heeft als phpbb.
Phpbb heeft een slecht imago, maar dat komt door meerdere dingen:
1. Veel gebruikt
2. Lek dat MAKKELIJK misbruikt kan worden, waardoro veel fora gehacked werden.
wanneer je wilt dat je forum niet gehacked wordt, schrijf het dan zelf. Dan is de kans het kleinst ;)

ik ben gek
Berichten: 1496
Lid geworden op: 25 mei 2005, 14:09

Bericht door ik ben gek » 22 mei 2006, 14:55

Nou. Zelfgeschreven wordt niet door anderen gebruikt. Dus het bugs ontdekken ( en lekken ) worden door niemand gevonden en ontdekt. ;)

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 22 mei 2006, 14:57

ik ben gek schreef:Nou. Zelfgeschreven wordt niet door anderen gebruikt. Dus het bugs ontdekken ( en lekken ) worden door niemand gevonden en ontdekt. ;)
Dus komen er ook geen hackers opaf, om je forum te hacken ;)

ik ben gek
Berichten: 1496
Lid geworden op: 25 mei 2005, 14:09

Bericht door ik ben gek » 22 mei 2006, 16:57

Hackers gaan altijd opzoek en proberen veel. Als iemand zelf een forum schrijft. Dat forum wordt groot. Dat wordt er zeker geprobeert te hacken!

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 22 mei 2006, 17:17

Als groot wordt is er een iets grotere kans, maar ook dan nog, je krijgt voor die hackaanval niet veel aandacht.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 22 mei 2006, 18:32

// knip knip ...


offtopic.
Laatst gewijzigd door svenn op 23 mei 2006, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Bericht door Ger » 23 mei 2006, 07:51

Zie PB

Gebruikersavatar
satshow
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 dec 2005, 21:47

Bericht door satshow » 23 mei 2006, 10:00

Ik ben best tevreden over phpbb alleen nadeel is dat als je veel mods hebt draaien je die moet blijven bijhouden en veel van die mods zitten standaard al in bv vbulletin.
Ik ben benieuwd wat phpbb 3.0 gaat brengen, zie daar veel leuke dingen maar het blijft maar wachten totdat ze eens een versie voor uitbrengen.
Dat kan morgen zijn maar bv nog een maand of wat duren.

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 23 mei 2006, 19:24

Epox schreef:En als phpBB beter is als IPB, waarom zou er dan nog iemand zijn die nog geld zou neerleggen voor een slechter forum?
Nu zit je zelf uitspraken van mij te verzinnen die ik niet heb gedaan. Ik heb gezegd dat dingen roept zonder argumentatie te geven hiervoor. Zo wordt het voor mij wel heel erg makkelijk om je zaken te weerleggen.

Ik ga ook niet als een of andere gestoorde vent opleggen dat iedereen maar phpBB moet nemen, dat mag iedereen zelf weten, ik zeg alleen dat phpBB niets onderdoet voor IPB.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
brandsrus
Berichten: 1966
Lid geworden op: 01 jul 2005, 19:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Bericht door brandsrus » 24 mei 2006, 08:06

Als nou iedereen voor zichzelf de afweging maakt tussen IPB of phpbb met de voor en nadelen dan is deze discussie toch overbodig? Het is toch een welles en nietes!

Plaats reactie