Referendum Grondwet, wat stem jij?

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen

Voor
6
14%
Tegen
21
48%
Mag niet stemmen
17
39%

Totaal aantal stemmen: 44

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 13 mei 2005, 14:50

Ik ben wel benieuwd wat jullie gaan stemmen 1 juni!

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 13 mei 2005, 14:54

als ik zou mogen stemmem zou ik denk ik tegen stemmen.

Ik heb enkele folders gelezen, maar ik heb gewoon geen idee wat er in de grondwet staat. Tevens ben ik ook al tegen een aantal andere dingen van de eu, en dat spreekt dus ook niet bepaald mee :)

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 13 mei 2005, 15:00

Ik ben tegen, waarom?

Omdat Bolkestein wil dat het mogelijk wordt dat bijvoorbeeld Poolse werknemers een bedrijf kunnen staretn in Nederland en kunnen werken volgens de in Polen geldende arbeidsvoorwaarden! Dat is oneerlijke concurrentie en dat gaat ten koste van veel praktijk gerichte beroepen! In de bouw, zorg en dienstverlening gaat dat duizenden banen kosten!

Nederland gaat er hoe dan ook op achteruit! Pensioenen, zorg e.d. zijn hier goed geregeld en straks moeten wij die voorzieningen delen met landen die nauwelijks wat geregeld hebben! De pot voor de pensioenen gaat bijvoorbeeld centraal geregeld worden!

Nu al betalen wij het meeste aan de EU per hoofd van de bevolking en wij maken het minste gebruik van subsidies!

De politiek roept alleen 'we worden socialer, slagvaardiger en democratischer' maar ze kunnen geen voorbeelden noemen waaruit dat blijkt!!

Je wordt gedwongen om JA te stemmen!! Donner voorspelt oorlog, JPB voorspelt deportaties! Je wordt puur bang gemaakt! En nu beginnen ze WEER een campagne met folders en spotjes van ONS geld, geld van de belastingbetaler!

van mij mogen ze doodvallen met die grondwet! Ze moeten de strijd EERLIJK voeren en niet met miljoenen gemeenschapsgeld! :evil:

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 13 mei 2005, 15:02

we gaan niet achteruit, we zijn al achteruit gegaan, sinds de euro er is :)

LazyTiger

Bericht door LazyTiger » 13 mei 2005, 15:41

Ik weet niet of ik ga stemmen, ik had er helemaal niet aan gedacht dat ik mocht gaan stemmen :P
hierdoor heb ik eigenlijk ook nog eens niet de moeite genomen om alles te bekijken en ben daardoor ook niet geheel op de hoogte gebleven.
jammer maar helaas.

Bee

Bericht door Bee » 13 mei 2005, 16:46

Pro europa, ook al mag ik niet stemmen!

Waarom:
- Samen kunnen we een front vormen tegen de grote markten van China en de VS
- Samen staan we sterker als een unie in de wereldpolitiek
- De democratie in de EU wordt sterker, minder achterkamertjespolitiek (wat iedereen haat sinds Pim Fortuyn, maar die ik niet zo mocht)
- Burgers hebben meer inspraak door verzoeken in te dienen in de commissie.

De efficiëntie van de EU gaat omhoog:
- Er komt een centrale "president" van de EU, ipv tourbeurten
- De Europese Commissie wordt kleiner, zodat taakverdeling minder ingewikkeld wordt.

Wat veranderd er niet:
- Het sociale stelsel van Nederland
- De tolerante wetgeving op Drugsbeleid

Wat veranderd er wel:
- Er komt in de verre toekomst een Europees stelsel voor wegenbelasting/kilometerheffing voor al het wegverkeer.
- De eurozone wordt uitgebreid (ook als de grondwet wordt afgewezen zal in 2007 het gebied waar je met de Euro kan betalen vergroten)
- Er komt een europees rijbewijs op creditcard formaat
- Er komt een europees integratie en immigratiebeleid
- Er komt een verder vereuropeest paspoort, met nieuwe beveiligingen.

Dingen die niet mogelijk worden met de grondwet, maar onrealistisch zijn:
- Een land kan uit de EU stappen (zal nooit gebeuren)

Dingen die nooit zullen gebeuren:
- De euro verdwijnt
- Nederland wordt een republiek

Zo simpel is het. Sociaal beleid worden buiten de EU om geregeld, en zullen dus niet aangepast worden, en "buitenlanders" kunnen hier niet meer van profiteren van wat nu kon.

@paulus
We zijn er niet op achteruit gegaan met de euro: Dit wordt beweerd door de voorzitter van de Nederlandse Bank, maar is dus eigenlijk beter. Anders hadden we nu nog meer werklozen gehad, en hadden we een slechtere marktpositie op de wereldmarkt gehad dan nu. En als de Euro maar 2 gulden waar was geweest, waren de prijzen waarschijnlijk nog harder gestegen.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Rico
Contacteer:

Bericht door Rico » 13 mei 2005, 16:47

Mag nog niet stemmen.
Ik ben pas 14
Guess who's back..

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 13 mei 2005, 17:12

@bee, dat ben ik niet met je eens.
Kijk eens naar een snackbar:
Guldens:
Patatje: 1.50
Kaassoufle: 1.00
Kroket: 1.00

Euros:
Patatje: 1.45
Kaassoufle: 1.15
Kroket: 1.35

Stijging (In euros):
Patatje: 1.56
Kaasoufle: 1.42
Kroket: 1.84

Stijging (In guldens):
Patatje: 3.18
kaassoufle: 2.89
Kroket: 3.75

Stijging in procenten:
Patatje: 32%
Kaassoufle: 25.7%
Kroket: 21.05%

gemiddelde inflatie: 3%.
Aantal jaar sinds begin euro: 3.
Jaar 1:
Patatje:1.55
Kaassoufle:1.03
Kroket:1.03
Jaar 2:
Patatje:1.59
Kaassoufle:1.07
Kroket:1.07
Jaar 3(Zoveel zou het dus nu ongeveer moeten kosten ;)):
Patatje:1.64
Kaassoufle:1.09
Kroket:1.09
Zoveel is het nu:
Patatje:4.68
Kaassoufle:3.89
Kroket:4.75
verschil:
Patatje:3.04
Kaassoufle:2.80
Kroket:3.66
(Dit laatste is is guldens :))
Ik vind dit een aardige extratje :)

Stef

Bericht door Stef » 13 mei 2005, 19:54

Ik ben voor omdat 9 mei een Nationale feestdag word, en laat 9 mei nét mijn verjaardag zijn. 8)

jh0nny
Contacteer:

Bericht door jh0nny » 13 mei 2005, 21:03

bee schreef:Pro europa, ook al mag ik niet stemmen!

Waarom:
- De democratie in de EU wordt sterker, minder achterkamertjespolitiek (wat iedereen haat sinds Pim Fortuyn, maar die ik niet zo mocht)

De efficiëntie van de EU gaat omhoog:
- Er komt een centrale "president" van de EU, ipv tourbeurten
- De Europese Commissie wordt kleiner, zodat taakverdeling minder ingewikkeld wordt.

Wat veranderd er niet:

Wat veranderd er wel:
- Er komt in de verre toekomst een Europees stelsel voor wegenbelasting/kilometerheffing voor al het wegverkeer.
- De eurozone wordt uitgebreid (ook als de grondwet wordt afgewezen zal in 2007 het gebied waar je met de Euro kan betalen vergroten)
- Er komt een europees rijbewijs op creditcard formaat
- Er komt een europees integratie en immigratiebeleid
- Er komt een verder vereuropeest paspoort, met nieuwe beveiligingen.

Dingen die niet mogelijk worden met de grondwet, maar onrealistisch zijn:
- Een land kan uit de EU stappen (zal nooit gebeuren)

Dingen die nooit zullen gebeuren:
- De euro verdwijnt
- Nederland wordt een republiek

Zo simpel is het. Sociaal beleid worden buiten de EU om geregeld, en zullen dus niet aangepast worden, en "buitenlanders" kunnen hier niet meer van profiteren van wat nu kon.
Waarom niet ... ;)

Tien Veto's tegen de Europese Grondwet

1. Verlies van zeggenschap over eigen land
Nederland verliest de soevereiniteit. Kort en goed hebben we weinig meer te vertellen over ons eigen land na invoering van de grondwet.

2. Onleesbare grondwet
Een grondwet is de basis van de rechtsstaat, en moet dus door iedereen, ongeacht opleiding, gelezen én begrepen kunnen worden. Deze Europese grondwet voldoet totaal niet aan die criteria, en is dus niet geschikt om als grondwet te dienen.

3. Meer machtsmisbruik
Een grondwet hoort burgers te beschermen tegen machtsmisbruik door de overheid. De EU grondwet doet dit niet, deze vergroot juist de mogelijkheden voor politici om autoritair op te treden tegen burgers in naam van het "algemeen belang".

4. Minder democratie
De grondwet regelt dat er een Europese minister-president komt. Dit is echter géén gekozen president. Daarmee is de claim dat Europa democratischer wordt al weerlegd. Bovendien wordt uw stem aanzienlijk minder waard. Nu bent u één van de 15 miljoen die ergens over mogen stemmen, na invoering van de grondwet bent u één van de 440 miljoen.

5. Geen vetorecht meer
Nederland verliest op veel terreinen haar vetorecht. Dit maakt Nederland, en andere kleine landen, tot speelbal van de grote landen.
Op gebieden waar Nederland haar veto wil uitspreken kunnen Duitsland en Frankrijk eenvoudigweg dreigen met voor ons nadelige wetgeving op terreinen waar we geen vetorecht hebben.

6. Meer bEUROcratie
De grondwet verplaatst macht van Den Haag naar Brussel. De introductie van deze extra bestuurslaag zorgt voor veel meer bureaucratie, meer vriendjespolitiek, meer nutteloze regelgeving, en minder democratische controle. Willen we die macht uit handen geven aan zo'n instituut, dat nog nooit een goedgekeurd financieel verslag heeft kunnen uitbrengen?

7. Meer geld in bodemloze putten
De grondwet introduceert een verzorgingsstaat voor heel Europa.
Terwijl zelfs in het rijke Nederland al blijkt dat een verzorgingsstaat onbetaalbaar is. Bovendien mogen wij, als rijk land, de verzorgingsstaat voor de arme deelnemers betalen. En wie moet straks de rekening betalen van ruim 45 jaar communistisch wanbeleid op gebied van infrastructuur, pensioenvoorzieningen, milieu en tal van andere terreinen?

8. Meer terrorisme
Een oud gezegde luidt: "meerdere volken binnen een grens, en de boel vliegt in de hens." Waar volken verplicht worden om samen te leven zullen er altijd groepen opstaan die hun autonomie willen herwinnen, desnoods met geweld. Daar waar Europa heel misschien een vuist kan maken tegen Islamitisch terrorisme, zullen er intern groepen vrijheidsstrijders opstaan. We hebben in Joegoslavië van nabij kunnen zien waar dat toe leidt. En denk aan de nu al decennia durende ellende in Noord Ierland en Baskenland.

9. Eén Europees leger
De grondwet regelt dat er een Europees leger komt, dat indien gewenst ook buiten de grenzen van Europa mag optreden. Wat Amerika nu in Irak doet kan de EU dankzij de grondwet straks ook. Bovendien zorgt dit voor flinke en onnodige investeringen in militair machtsvertoon.

10. Alle macht naar Frankrijk en Duitsland
De grondwet geeft veel macht aan grote landen als Frankrijk en Duitsland, dit ten koste van kleine landen. Frankrijk en Duitsland hebben al vaak genoeg laten merken dat zij maling hebben aan de rest als hun eigen belang er mee gediend is. Denk aan de Euro en het stabiliteitspact.
Barki.nl

Bee

Bericht door Bee » 13 mei 2005, 21:54

@paulus:

En wat is 4.68 gedeeld door 2.20371 -> 2,10
Ik weet niet wat voor achterlijke snackbar jij daar in de buurt hebt, maar een friet medium is hier 1,70 (de mayonaise nog 15 cent), en dat zit er maar 6 cent boven. Misschien eens op zoek gaan naar een betere snackbar?

Overigens, het is een beetje vreemd, om getallen in guldens op te schrijven, als de euro er is, he, en de gulden toch al uitgestorven is.

Weet je wat je moet doen als je zo'n hekel hebt aan de hoge prijzen? Niet naar de snackbar gaan, want de horeca is altijd duurder! Gewoon zakken friet bij de Aldi kopen (en daarvan is de kwaliteit zeker okee :thumb: )

@jh0nny
Verlies van zeggenschap over eigen land
Dus als in 2006 de grondwet ingaat, is het pats-boem-over met Nederland? Wordt wakker, langzaam worden gewoon de regels gelijk getrokken, zodat je niet meet met meerdere maten. Maar Nederland mag zelf die regels omzetten naar wetten.
Onleesbare grondwet
Begrijp jij de Nederlandse grondwet of beter gezegd Weet jij wat erin staat? Zo ja, dan heb ik niets gezegd.
Meer machtsmisbruik
Geef voorbeelden hoe dat moet? Het stelsel in Nederland is echt zo ingericht dat dat bijna onmogelijk is.
Minder democratie
De eerste kamer is ook niet rechtstreeks gekozen, maar daar hoor je ook nooit wat over afwezige democratie.

Overigens, partijen werken op Europees verband samen, en zullen dus ongeveer dezelfde standpunten vormen in een coalitie.
Geen vetorecht meer
Vetorecht is onzin, je ziet het in de VN Veiligheidsraad, er komt alleen maar gedonder van!
Meer bEUROcratie
Die laag was er al, en die zal er gewoon blijven. Die laag was er al sinds de jaren 70.
Meer geld in bodemloze putten
Je weet niet wat er in staat, maar er komt wel een verzorgingsstaat? Dat het hier niet helemaal lukt met de gezondheidszorg is omdat er een paar kakelende partijen zijn, die elk een aparte visie hierover hebben. De een bouwt het, de anders sloopt het, maar het is geen jaar hetzelfde.

In bijvoorbeeld Zweden is het veel beter geregeld, en is de verzorgingsstaat stabiel, waarom zou dat in Europa dan niet kunnen? We kunnen profiteren die andere landen hebben over verzorgingsstaten.
Meer terrorisme
Als die conflictlanden eigen landen krijgen, weet ik zeker dat ze in de EU willen. Zo krijgen ze de mogelijkheid om nog wat te kunnen zeggen.
Eén Europees leger
En nu zit iedereen maar te zeiken dat het Nederlands leger zo flut is. Pfffft
Alle macht naar Frankrijk en Duitsland
Van alle landen in het Europees Parlement heeft Polen de meeste zetels, en in principe dus het meeste recht.

Daarnaast, zoals het nu gaat, met 25 landen (+ een aantal in voorbereiding), gaat het ook niet langer.

-=|Rik|=-

Bericht door -=|Rik|=- » 13 mei 2005, 22:16

Ik stem tegen...

Waarom... Ik zie het gewoon een groot derde rijk worden. Met als enigste verschil de joden worden niet "opgeruimd".

Tevens ben ik van mening dat door deze grondwet Nederland een heleboel vrijheid in het uitstippelen van het beleid kwijtraakt.

@Bee: Spreek me niet van de euro, wat een *beep* munteenheid is dat. We zijn er echt op achteruitgegaan sinds de invoering. Er is laatst ook al gebleken dat Nederlands de gulde te laag heeft ingeruild. Dus dat de guldens veel meer waard waren :roll:
-=|Rik|=- kan schadelijk zijn voor de gezondheid.
Krijg toch allemaal de kolere, val voor mijn part allemaal dood.

Bee

Bericht door Bee » 14 mei 2005, 07:55

bee schreef:We zijn er niet op achteruit gegaan met de euro: Dit wordt beweerd door de voorzitter van de Nederlandse Bank, maar is dus eigenlijk beter. Anders hadden we nu nog meer werklozen gehad, en hadden we een slechtere marktpositie op de wereldmarkt gehad dan nu. En als de Euro maar 2 gulden waar was geweest, waren de prijzen waarschijnlijk nog harder gestegen.
:roll:

XP-Rene
Contacteer:

Bericht door XP-Rene » 14 mei 2005, 10:54

Tegen, waarom?
Nog meer wetten en regels, en een deel van die grondwet mag Nederland naar eigen goeddunken aanpassen/toepassen.
Waar zijn we in Godsnaam mee bezig?
Zelfs Balkenende heeft al toegegeven dat we zo langzamerhand al verzuipen in onze eigen regels en wetten, en dat een en ander maar eens wat vereenvoudigd moet worden.
Nou, dat gaat vast wel lukken met een Europese grondwet, niet dus.
Ik weet niet of jullie het al is opgevallen, maar de laatste 2 a drie jaar is onze democratie al aardig afgebrokkeld, en het gaat meer en meer lijken op een communistische staat.
Wat nou Europese grondwet, pleur toch op!!! :evil:
Laten we eerst onze eigen zaken op orde hebben, voordat we overdreven streberig gaan doen om een Europese grondwet voor elkaar te krijgen.

Komt die grondwet er toch, dan zul je zien dat op bepaalde vlakken dingen in Nederland wel zijn toegestaan, maar op Europees niveau niet, lekker contradictioneel.

Maar Nederland wil natuurlijk weer het braafste jongetje van de klas spelen, om niet al teveel subsidies e.d. kwijt te raken, en er is er maar 1 die zich een breuk lacht, en dat is Mr.Bush
Die denkt zoiets van, laat die rare Europeanen hun gang maar gaan, want alle ogen zijn daarop gericht, en ik, Bush, kan bijna ongestoord m'n gang gaan, voor zover hij dat toch al niet deed.

Let op! Voor een groot deel worden we al gestuurd door de Yanks, dus wat nou Europese grondwet, ja, met Amerikaanse inmenging.

Nogmaals, ik ben tegen!!!
KNAVIVO DIERENHULP
Stimuleer verdraagzaamheid. Wees eens wat vaker irritant.

-=|Rik|=-

Bericht door -=|Rik|=- » 14 mei 2005, 11:04

bee schreef:
bee schreef:We zijn er niet op achteruit gegaan met de euro: Dit wordt beweerd door de voorzitter van de Nederlandse Bank, maar is dus eigenlijk beter. Anders hadden we nu nog meer werklozen gehad, en hadden we een slechtere marktpositie op de wereldmarkt gehad dan nu. En als de Euro maar 2 gulden waar was geweest, waren de prijzen waarschijnlijk nog harder gestegen.
:roll:
Dit wordt ook weer door iemand anders beweerd. :roll:
-=|Rik|=- kan schadelijk zijn voor de gezondheid.
Krijg toch allemaal de kolere, val voor mijn part allemaal dood.

Derky
Contacteer:

Bericht door Derky » 14 mei 2005, 23:02

paulus schreef: Kijk eens naar een snackbar:
hey daar werkt paulus niet meer :wave:

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 15 mei 2005, 11:23

was mac donalds derky :lol:

svenn
Contacteer:

ehe

Bericht door svenn » 15 mei 2005, 20:39

ja wel dit gaat over politiek toch wel in belgie stond de regering op vallen door dat ze het niet / nooit eens kunnen worden .... ik vind het best jammer dat ze niet gevallen zijn want ze hebben nog niks dan slechts gedaan ... ik weet niet hoe het zit in nederland maar ik hoop beter voor jullie

slechte dingen door regering :
- belasting verlaging ?? (ze noemen het nu mileu tax en andere tax en denken dat we het niet doorhebben...)
- DHL (by by dhl gin,g uitbreiden nee zegt de regering nu gaan ze faillit en naaar oostblok landen DANK U guy!!!)
- brussel-halle-vilvoorde (kieskring die we willen splitsen gaat nooit lukken , besluit van guy we steken het in de doofpot)

grt svennson

ukkepuk
Contacteer:

Bericht door ukkepuk » 16 mei 2005, 07:57

En toch volg ik Bee in zijn standpunt :bier:
Iemand met kijk op de dingen.
Bee, je verrast me aangenaam :thumb:

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 17 mei 2005, 00:03

Waarom:
Wie is 'we'in dit geval? Het zal NOG makkelijker worden voor ondernemers om de productie te verplaatsen naar de lage lonen landen binnen de EU! Met Polen en Turkije heb je er straks twee landen bij die voldoen aan de criteria van een lage lonen land! Wat doet dat met de positie van Nederland? De werkloosheid zal drastisch toenemen en ook in Nederland zullen Poolse werknemers volgens de in Polen geldende regels aan het werk kunnen!

Dit is een loze kreet! Waarom worden wij sterker? Wij krijgen als Nederland zijnde alleen MINDER te vertellen! Frankrijk en Duitsland krijgen het UITEINDELIJK voor het zeggen!

Weer een loze kreet! Dit is een argument wat de regering ook steeds aanvoert maar hoe kun je spreken van een democratie als er landen zijn met een vetorecht?!?!

En daar moet je blij mee zijn? De besluitvorming zal door de bureaucratie alleen maar vertragen!

Wat veranderd er niet:
Voor beiden geldt: De grondwet is een begin! Wat is de volgende stap die genomen gaat worden en wie geeft de garantie dat softdrugs niet per wet (EU) verboden gaat worden? Die garantie kan men nu niet geven, laat staan in de toekomst! Fervente tegenstanders van ons drugsbeleid zoals Frankrijk en Duitsland zullen er ALLES aan doen om het drugsbeleid aan te passen!

We zijn er niet op achteruit gegaan met de euro: Dit wordt beweerd door de voorzitter van de Nederlandse Bank, maar is dus eigenlijk beter. Anders hadden we nu nog meer werklozen gehad, en hadden we een slechtere marktpositie op de wereldmarkt gehad dan nu. En als de Euro maar 2 gulden waar was geweest, waren de prijzen waarschijnlijk nog harder gestegen.
Niet? Jij hebt het nieuws niet gevolgd?? De gulden is bij het begin al te goedkoop verkocht! De prijzen zijn hoger, dat is een feit! Alleen wereldvreemde ministers durven te beweren van niet!

Plaats reactie