Referendum Grondwet, wat stem jij?

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen

Referendum Grondwet, wat stem jij?

Voor
6
14%
Tegen
21
48%
Mag niet stemmen
17
39%

Totaal aantal stemmen: 44

abcde

Bericht door abcde » 17 mei 2005, 14:38

Menace2Society schreef: Voor beiden geldt: De grondwet is een begin! Wat is de volgende stap die genomen gaat worden en wie geeft de garantie dat softdrugs niet per wet (EU) verboden gaat worden? Die garantie kan men nu niet geven, laat staan in de toekomst! Fervente tegenstanders van ons drugsbeleid zoals Frankrijk en Duitsland zullen er ALLES aan doen om het drugsbeleid aan te passen!
Je hoeft daar echt niet bang voor te zijn, aangezien er ook genoeg landen die het gedoogbeleid zelf ook willen invoeren.

Over het sociale stelsel hoef je je al helemaal geen zorgen te maken; want landen als Zweden hebben al een goede sociale zekerheid.

Het toelaten van Poolse werknemers zal niet heel veel banen kosten; vroeger, toen Polen niet in de EU hoorde, verhuisden veel naar landen als Polen en Tsjechie; nu kunnen ze in Nederland blijven; waardoor voor Nederlanders genoeg banen over zijn (ze zullen namelijk niet verhuizen).

En over de Euro, de guldens was gekoppeld aan de Duitse Mark, anders zou de gulden nog minder waard zijn, dus samenwerking op alle vlakken is (haast) noodzakelijk.
Bijna 1500 posts!

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 17 mei 2005, 15:14

Je hoeft daar echt niet bang voor te zijn, aangezien er ook genoeg landen die het gedoogbeleid zelf ook willen invoeren.
Duitsland en Frankrijk hebben hun vetorecht en dat zijn fervente tegenstanders van het drugsbeleid in Nederland! Zij zullen dus ALTIJD tegen een godoogbeleid stemmen waardoor de kans op legalisering nihil is!
Over het sociale stelsel hoef je je al helemaal geen zorgen te maken; want landen als Zweden hebben al een goede sociale zekerheid.
Ja en? Polen, Turkije en al die andere oost-blok landen ook?
Het toelaten van Poolse werknemers zal niet heel veel banen kosten; vroeger, toen Polen niet in de EU hoorde, verhuisden veel naar landen als Polen en Tsjechie; nu kunnen ze in Nederland blijven; waardoor voor Nederlanders genoeg banen over zijn (ze zullen namelijk niet verhuizen).
Heel fout. De productie zal misschien hier blijven, wat ik betwijfel, maar ook dan kunnen die productiebedrijven Poolse werknemers aannemen die mogen werken tegen de in Polen geldende CAO's en arbeidsvoorwaarden!! Die kunnen dus tegen een veel LAGER tarief aan het werk!! Nederlandse werknemers worden dus in eigen land duurder dan Poolse!

Straks heb jij een Poolse glazenwasser, een Poolse timmerman, een Turkse taxichauffeur en een Turkse verzorgende! Zit jij daarop te wachten dan? En dat gaat allemaal niet ten koste van banen voor Nederlanders??
En over de Euro, de guldens was gekoppeld aan de Duitse Mark, anders zou de gulden nog minder waard zijn, dus samenwerking op alle vlakken is (haast) noodzakelijk.
Wat is dit dan voor een loos argument?? Omdat er een munt gekoppeld was zijn wij genoodzaakt om met ALLES samen te gaan werken?!?!? En Engeland dan? Die ook in de EU zitten maar die wel de pond hebben? ZIj hebben wel een ECONOMISCHE GROEI!! Wij dalen alleen maar!

Bee

Bericht door Bee » 17 mei 2005, 15:52

Menace2Society schreef:- De democratie in de EU wordt sterker, minder achterkamertjespolitiek (wat iedereen haat sinds Pim Fortuyn, maar die ik niet zo mocht)
Weer een loze kreet! Dit is een argument wat de regering ook steeds aanvoert maar hoe kun je spreken van een democratie als er landen zijn met een vetorecht?!?!
Het vetorecht wordt afgeschafd, dat had ik al gezegd :wink:
... Maar ik modereer (nog) niet.

Luuk

Bericht door Luuk » 17 mei 2005, 15:55

Moeten ze zeker over stemmen, en dan moet niemand zijn veto gebruiken :lol:
Afbeelding

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 17 mei 2005, 17:24

bee schreef:
Menace2Society schreef:- De democratie in de EU wordt sterker, minder achterkamertjespolitiek (wat iedereen haat sinds Pim Fortuyn, maar die ik niet zo mocht)
Weer een loze kreet! Dit is een argument wat de regering ook steeds aanvoert maar hoe kun je spreken van een democratie als er landen zijn met een vetorecht?!?!
Waar vind je dat dan? Want ik denk net dat Rouvoet onzin verkondigt!

abcde

Bericht door abcde » 17 mei 2005, 17:40

Menace2Society schreef:
Duitsland en Frankrijk hebben hun vetorecht en dat zijn fervente tegenstanders van het drugsbeleid in Nederland! Zij zullen dus ALTIJD tegen een godoogbeleid stemmen waardoor de kans op legalisering nihil is!
Duitsland is voor zover ik weet niet zo'n grote tegenstander van het drugsbeleid. (Frankrijk overigens wel!). Je vergeet dat alle landen erover mogen stemmen; volgens mij wil Belgie (en nog een hoop andere landen) een soepeler beleid ten aangezien van softdrugs. Overigens gaan de nationale parlementen hierover (STAAT IN DE GRONDWET!) dus hier hoef je je geen zorgen over te maken.
Ja en? Polen, Turkije en al die andere oost-blok landen ook?
Die krijgen op den duur ook een beter sociaal stelsel. Maar daar wonen wij niet dus hoeven we ons ook geen zorgen over te maken. (Overigens regelen we het nu zelf => een hoop wordt wegbezuinigd => daar kunnen we bijvoorbeeld aan landen als Zweden nemen!)
Heel fout. De productie zal misschien hier blijven, wat ik betwijfel, maar ook dan kunnen die productiebedrijven Poolse werknemers aannemen die mogen werken tegen de in Polen geldende CAO's en arbeidsvoorwaarden!! Die kunnen dus tegen een veel LAGER tarief aan het werk!! Nederlandse werknemers worden dus in eigen land duurder dan Poolse!
Kijk, mensen willen, vooral in de econnomie, voor een kwartje op de eerste rang zitten. Nu verhuizen de bedrijven naar de nieuwe economische grootheden (China & India en etc.), als die bedrijven aan iets goedkopere werknemers kunnen komen in Nederland, blijven de bedrijven in Nederland. Dus de werknemers ook. Die moeten allemaal eten en kopen bijvoorbeeld hun brood bij een bakker. Als die bedrijven verhuizen dan gaat die bakker ook faillait dus zo blijft een deel van de banen op zijn minst behouden!
Straks heb jij een Poolse glazenwasser, een Poolse timmerman, een Turkse taxichauffeur en een Turkse verzorgende! Zit jij daarop te wachten dan? En dat gaat allemaal niet ten koste van banen voor Nederlanders??
Ik kan zelf kiezen wie ik aanneem; dus als ik een Poolse timmerman inhuur dan doe ik dat zelf; daar gaat de EU niet over. Op deze manier komt er tenminste nog wat belasting op; anders werken die mensen misschien wel zwart.
Wat is dit dan voor een loos argument?? Omdat er een munt gekoppeld was zijn wij genoodzaakt om met ALLES samen te gaan werken?!?!? En Engeland dan? Die ook in de EU zitten maar die wel de pond hebben? ZIj hebben wel een ECONOMISCHE GROEI!! Wij dalen alleen maar!
Als, de gulden, niet zelfstandig kan overleven, hoe kunnen de nog belangrijkere dingen dat dan wel?
Bijna 1500 posts!

svenn
Contacteer:

mmm

Bericht door svenn » 17 mei 2005, 20:38

bee schreef:
veto heeft ook zijn voordelen , stel frankrijk en duitsland willen america aanvallen ... dank u veto... enkel moet het voor elk land zijn en niet voor de 'gelukkige' 5

grt svennson

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 17 mei 2005, 23:49

Kijk, mensen willen, vooral in de econnomie, voor een kwartje op de eerste rang zitten. Nu verhuizen de bedrijven naar de nieuwe economische grootheden (China & India en etc.), als die bedrijven aan iets goedkopere werknemers kunnen komen in Nederland, blijven de bedrijven in Nederland. Dus de werknemers ook. Die moeten allemaal eten en kopen bijvoorbeeld hun brood bij een bakker. Als die bedrijven verhuizen dan gaat die bakker ook faillait dus zo blijft een deel van de banen op zijn minst behouden!
Wat is dit nou voor een vergelijking?!?! Mensen hebben brood nodig dus blijven er banen bestaan? Dat meen je toch niet serieus, of wel? Goh, dan heeft dat handje vol ambachtelijke bakkers toch mooi geluk! Of zouden zij helemaal geen brood meer verkopen en zullen mensen brood gaan halen bij de supermarkten?? Want dat doe je nu eenmaal als je het niet breed meer hebt!

Ik kan zelf kiezen wie ik aanneem; dus als ik een Poolse timmerman inhuur dan doe ik dat zelf; daar gaat de EU niet over. Op deze manier komt er tenminste nog wat belasting op; anders werken die mensen misschien wel zwart.
Weet je zeker dat je dat zelf kan weten? Op den duur zullen er geen Nederlanders meer te vinden zijn omdat zij niet kunnen concurreren met de prijzen die hun Poolse collega's hanteren!

Volgens mij heb jij het niet zo op werkgelegenheid in Nederland of je snapt er helemaal geen reet van?
Als, de gulden, niet zelfstandig kan overleven, hoe kunnen de nog belangrijkere dingen dat dan wel?
Wie zegt dat de gulden niet kon overleven?? Dat is ons wijs gemaakt, maar de pond overleeft PRIMA!! Nee, ook de invoering van de Euro is op een slinkse manier ons door de strot gedwuwd! Net als ze nu willen doen met de grondwet!

svenn
Contacteer:

de e

Bericht door svenn » 18 mei 2005, 11:57

De euro is sowieso een vooruitgang , enkel wordt er goed gebruik gemaakt van de hooge koers door America die trouwens ook vele BeNeLux bedrijven in de grond boort , bedankt America lovers ...

Eefjuh
Contacteer:

Bericht door Eefjuh » 18 mei 2005, 14:20

Tegen..

Europa komt allemaal met van die "leuke" dingetjes, de euro zou ook zo goed zijn, nou.. ik heb het gemerkt! :evil:

Neej hoor, ze mogen dat gehele europa mooi in hun kont steken van me, nederland moet gewoon blijven zoals het VROEGER was...

abcde

Bericht door abcde » 18 mei 2005, 16:24

Menace2Society schreef:
Wat is dit nou voor een vergelijking?!?! Mensen hebben brood nodig dus blijven er banen bestaan? Dat meen je toch niet serieus, of wel? Goh, dan heeft dat handje vol ambachtelijke bakkers toch mooi geluk! Of zouden zij helemaal geen brood meer verkopen en zullen mensen brood gaan halen bij de supermarkten?? Want dat doe je nu eenmaal als je het niet breed meer hebt!
Ik wil alleen zeggen dat je op deze manier nog iets binnenhoudt aan je eigen economie.

Weet je zeker dat je dat zelf kan weten? Op den duur zullen er geen Nederlanders meer te vinden zijn omdat zij niet kunnen concurreren met de prijzen die hun Poolse collega's hanteren!

Volgens mij heb jij het niet zo op werkgelegenheid in Nederland of je snapt er helemaal geen reet van?
Jij zegt dus dat die Polen hier dan komen werken, maar dan kunnen ze die prijzen niet zo laag houden om te overleven.

Ik heb het wel op de werkgelegenheid en snap de economie uitstekend, iedereen wil alles zo goed mogelijk. Maar dat gaat dan wel ten koste van iets anders (he, zo is onze economie gebouw).
Wie zegt dat de gulden niet kon overleven?? Dat is ons wijs gemaakt, maar de pond overleeft PRIMA!! Nee, ook de invoering van de Euro is op een slinkse manier ons door de strot gedwuwd! Net als ze nu willen doen met de grondwet!
Destijds, waren er vier stabiele munteenheden (Dollar, Deutsche Mark, Pond Sterling en nog een Dinar - soort (een bepaalde soort (ja je het er vele!)), toen koppelden veel landen hun eigen valuta hieraan. En een hoop probeerden zich daarna los te koppelen, weet je wat er gebeurde? In die landen brak een grote economische crisis uit (hun valuta was opeens niks meer waard - mensen werden straatarm!!). Dit is in een hele hoop landen gebeurd!!!!!
Dit is de realiteit, onze economie (wereldwijd) is nu eenmaal zo.

En het klinkt cliche maar de grondwet heeft nu eenmaal niet veel met de Euro. En als een land het niet eens is met het beleid van de EU kan je eruitstappen (althans, dat staat in de grondwet!!!!!).
Bijna 1500 posts!

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 18 mei 2005, 16:41

Ik wil alleen zeggen dat je op deze manier nog iets binnenhoudt aan je eigen economie.
Leuk, maar dat verhaal klopt dus niet!
Jij zegt dus dat die Polen hier dan komen werken, maar dan kunnen ze die prijzen niet zo laag houden om te overleven.
Waarom niet? Er werken hier nu ook veel Polen (legaal) en die leven ook van een belachelijk laag salaris!
Ik heb het wel op de werkgelegenheid en snap de economie uitstekend, iedereen wil alles zo goed mogelijk. Maar dat gaat dan wel ten koste van iets anders (he, zo is onze economie gebouw).
Ga je nu beweren dat de groei van de economie ten koste moet gaan van de werkgelegenheid? Sorry, maar dan snap je er echt geen drol van! Werkgelegenheid en groei van de economie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden!! Als de wergelegenheid hier DAALT zal de KOOPKRACHT afnemen!! Dit leidt tot minder productie en verlies van banen!! Zo moeilijk is dat toch niet??

abcde

Bericht door abcde » 18 mei 2005, 17:21

Menace2Society schreef:
Leuk, maar dat verhaal klopt dus niet!
Jawel, dat verhaal, over de verhuizingen klopt gewoon, zo zijn bepaalde steden, zoals Eindhoven groot geworden.
Waarom niet? Er werken hier nu ook veel Polen (legaal) en die leven ook van een belachelijk laag salaris!
Als ze onder de kost prijs zouden werken houden ze het natuurlijk niet vol.
Ga je nu beweren dat de groei van de economie ten koste moet gaan van de werkgelegenheid? Sorry, maar dan snap je er echt geen drol van! Werkgelegenheid en groei van de economie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden!! Als de wergelegenheid hier DAALT zal de KOOPKRACHT afnemen!! Dit leidt tot minder productie en verlies van banen!! Zo moeilijk is dat toch niet??
Zo moelijk is het niet, maar je begrijpt niet helemaal waar ik het over had (of ik had het beroerd geformuleerd :wink: ). Economie en werkgelegeheid zijn met elkaar verbonden. Ik had dus ook NIET over de werkgelegenheid.

Ik bedoelde te zeggen dat onze welvaart indirect ten koste van andere gaat. Alswij meer gaan verdienen betekent dat er iemand minder gaat verdienen (anders was het wel eerlijk verdiend). Als de een meer heeft heeft de ander minder.
Bijna 1500 posts!

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 18 mei 2005, 19:04

Tegen. Ik wil in de supermarkt nog nederlands kunnen praten, zonder poolse vakkenvullers. :bier:

abcde

Bericht door abcde » 18 mei 2005, 19:47

WebSiteNet schreef:Tegen. Ik wil in de supermarkt nog nederlands kunnen praten, zonder poolse vakkenvullers. :bier:
Waarom, wat is er zo erg dat die vakkenvullers Pools, klinkt een beetje (zo zonder rede).
Bijna 1500 posts!

Rico
Contacteer:

Bericht door Rico » 18 mei 2005, 20:53

Als je in een winkel iets zoekt, en je kan het niet vinden.
Aan wie vraag je het dan?
Juist ja het personeel. Als die geen Nederlands kunnen heb je gauw een probleem.
Guess who's back..

abcde

Bericht door abcde » 18 mei 2005, 21:49

Rico schreef:
Als die geen Nederlands kunnen heb je gauw een probleem.
Die kunnen dat lijkt me wel, anders verstaan ze hun baas niet.
Bijna 1500 posts!

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 19 mei 2005, 00:39

abcde schreef:
Rico schreef:
Als die geen Nederlands kunnen heb je gauw een probleem.
Die kunnen dat lijkt me wel, anders verstaan ze hun baas niet.
Wat als hun baas ook een Pool is? Want dat gaat de werkelijkheid worden! Pools ondernemers kunnen hier een bedrijf starten en werken volgens de in Polen geldende CAO!

abcde

Bericht door abcde » 19 mei 2005, 14:03

Menace2Society schreef: Wat als hun baas ook een Pool is? Want dat gaat de werkelijkheid worden! Pools ondernemers kunnen hier een bedrijf starten en werken volgens de in Polen geldende CAO!
Ja, maar dat valt niet vol te houden als men in Nederland leeft tegen die lage prijzen.
Bijna 1500 posts!

Menace2Society

Bericht door Menace2Society » 19 mei 2005, 17:55

abcde schreef:
Menace2Society schreef: Wat als hun baas ook een Pool is? Want dat gaat de werkelijkheid worden! Pools ondernemers kunnen hier een bedrijf starten en werken volgens de in Polen geldende CAO!
Ja, maar dat valt niet vol te houden als men in Nederland leeft tegen die lage prijzen.
Waarom valt niet vol te houden?? Als mensen werken voor onder de uitkering??

Plaats reactie