E-mail functie van dit forum werkt niet

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door Black Tiger » 16 jul 2022, 23:31

Het blijkt (ben niet de enige) dat de e-mail functie van dit forum niet werkt.
Ben zelf hoster dus heb in mijn logs gekeken, maar daar wordt zelfs niet eens een verbinding gemaakt zo te zien.

Staat er hier iets verkeerd ingesteld? Of is er een bewuste keuze gemaakt om voor een groot deel de e-mail functionaliteit uit te schakelen?
Greetings, BlackTiger

Gebruikersavatar
BennyBernaer
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 jan 2008, 17:02
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door BennyBernaer » 17 jul 2022, 10:18

Het is niet enkel dit forum, er zijn er zo tientallen (lees maar op phpBB.com), vooral als m'n gebruik maakt van gmail. Als ik gmail gebruik krijg ik nooit e-mail aan van phpBB (dit heb ik niet als ik een ander e-mail adres gebruik.)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door El torro » 17 jul 2022, 13:57

Voor zover ik het kan zien zijn de SPF: DKIM: en DMARC: op dit forum niet goed ingesteld.
Het probleem met gmail is volgens mij opgelost in de laatste versie en was ook alleen als je de SMTP settings niet gebruikte.

Ik heb zelden een probleem met het versturen van mails maar je moet wel zorgen dat alles juist is ingesteld in het beheer en op je server.
Deze site kan je daarbij helpen https://www.mail-tester.com/ minder dan 10/10 is eigenlijk niet goed te noemen.

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door Black Tiger » 17 jul 2022, 14:21

El torro schreef:
17 jul 2022, 13:57
Deze site kan je daarbij helpen https://www.mail-tester.com/ minder dan 10/10 is eigenlijk niet goed te noemen.
Jawel, 9/10 is ook nog goed te noemen. Je kunt een punt aftrek krijgen als je geen unsubscribe link in je mail hebt. Maar die is niet bij alle e-mail nodig. Kijkt ie schijnbaar niet bij alle testen naar, ik haal ook altijd 10/10.

V.w.b. de instelling van SPF en DKIM en DMARC van dit forum weet ik het niet, ik kan niet zien vanaf wel mail adres hier de mail verzonden wordt.
Met SMTP zou het eigenlijk beter moeten gaan dan met php mail.
Ik zie wel dat die postfix die er draait erg traag is. Het duurt behoorlijk voordat je een SMTP banner krijgt, en die komt ook niet overeen met de ingestelde rDNS/PTR, en ook niet met het MX record. Dus dat kan ook tot problemen leiden als er met de phpbb.nl domein naam verzonden wordt.

Als er vanaf een Gmail adres verstuurd wordt, dan kan het zijn dat dit de reden is dat ie niet meer verstuurd. Dan zul je vrijwel zeker nu gebruik moeten gaan maken van een app password. Dat is sinds korte tijd veranderd.
Greetings, BlackTiger

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door Black Tiger » 17 jul 2022, 14:24

BennyBernaer schreef:
17 jul 2022, 10:18
Het is niet enkel dit forum, er zijn er zo tientallen (lees maar op phpBB.com), vooral als m'n gebruik maakt van gmail. Als ik gmail gebruik krijg ik nooit e-mail aan van phpBB (dit heb ik niet als ik een ander e-mail adres gebruik.)
Kwestie van goed onderzoeken wat er loos is. Als je van een andere domein naam wilt verzenden kun je altijd tegen kuren oplopen.
En van Gmail is bekend dat je daar tegenwoordig een app password voor nodig hebt als je een 3rd party app gebruikt die geen oAuth2 authenticatie aan kan. En de meeste forum software ondersteund dat niet.

Ik durf je te garanderen dat het met een app password met Gmail wel werkt.
Werd ook al in 2020 als oplossing genoemd op phpbb.com. Maar begin dit jaar tussen januari en mei zijn ze het gefaseerd bij alle accounts gaan verplichten. Was ook aangekondigd door Gmail.

Maar ik vraag me sowieso af waarom er admins zijn die met Gmail gaan lopen versturen en niet gewoon een mail adres van het domein van het forum nemen. Ben je niet afhankelijk van 3rd party en heb je dit soort problemen zowat nooit.
Greetings, BlackTiger

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door Paul » 17 jul 2022, 19:16

Mail zo weer moeten werken, postfix kon geen DNS meer resolven. Mails van afgelopen dagen zouden nog moeten komen ergens in komende uur...
El torro schreef:
17 jul 2022, 13:57
Voor zover ik het kan zien zijn de SPF: DKIM: en DMARC: op dit forum niet goed ingesteld.
Het probleem met gmail is volgens mij opgelost in de laatste versie en was ook alleen als je de SMTP settings niet gebruikte.

Ik heb zelden een probleem met het versturen van mails maar je moet wel zorgen dat alles juist is ingesteld in het beheer en op je server.
Deze site kan je daarbij helpen https://www.mail-tester.com/ minder dan 10/10 is eigenlijk niet goed te noemen.
Hoewel het wel helpt, zijn geen van drie daadwerkelijk verplicht om mails te laten werken. De kans is alleen groter dat de mail in spam beland, maar ook met DKIM/DMARC is de kans groot dat dat gebeurd met automatische mails.
Black Tiger schreef:
17 jul 2022, 14:24
BennyBernaer schreef:
17 jul 2022, 10:18
Het is niet enkel dit forum, er zijn er zo tientallen (lees maar op phpBB.com), vooral als m'n gebruik maakt van gmail. Als ik gmail gebruik krijg ik nooit e-mail aan van phpBB (dit heb ik niet als ik een ander e-mail adres gebruik.)
Kwestie van goed onderzoeken wat er loos is. Als je van een andere domein naam wilt verzenden kun je altijd tegen kuren oplopen.
En van Gmail is bekend dat je daar tegenwoordig een app password voor nodig hebt als je een 3rd party app gebruikt die geen oAuth2 authenticatie aan kan. En de meeste forum software ondersteund dat niet.

Ik durf je te garanderen dat het met een app password met Gmail wel werkt.
Werd ook al in 2020 als oplossing genoemd op phpbb.com. Maar begin dit jaar tussen januari en mei zijn ze het gefaseerd bij alle accounts gaan verplichten. Was ook aangekondigd door Gmail.

Maar ik vraag me sowieso af waarom er admins zijn die met Gmail gaan lopen versturen en niet gewoon een mail adres van het domein van het forum nemen. Ben je niet afhankelijk van 3rd party en heb je dit soort problemen zowat nooit.
Het probleem hier had helemaal niks met gmail te maken, phpbb.nl gebruikt geen gmail, maar heeft een eigen mailserver die direct stuurt.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door El torro » 17 jul 2022, 19:28

En plots krijg ik weer mails binnen :lol:

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door Black Tiger » 17 jul 2022, 21:04

Yep, het is gefixed. Ze waren schijnbaar in de queue blijven hangen, want alle notificaties (ook die van mijn hulptopic) zijn nu binnen gekomen.

Als Postfix geen DNS meer kan resolven krijg je inderdaad hetzelfde probleem. :)

Mooi dat het opgelost is Paul! :bier:
Greetings, BlackTiger

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door El torro » 26 feb 2023, 20:10

Ik vermoed dat er weer iets fout is met de mailserver, ik krijg toch geen mails meer binnen?

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: E-mail functie van dit forum werkt niet

Bericht door Black Tiger » 26 feb 2023, 21:02

Geen idee, ik kreeg om 20.23 wel een notificatie van een reactie op deze thread, dus ik krijg de mail binnen.
Greetings, BlackTiger

Plaats reactie