De handleiding doet het niet meer.

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
CP Freak
Berichten: 100
Lid geworden op: 23 jun 2016, 13:48

De handleiding doet het niet meer.

Bericht door CP Freak » 25 aug 2021, 18:34

Ik weet niet of het mogelijk is phpBB handleiding weer online te zetten. Ik krijg nu deze foutmelding: Not Found
The requested URL was not found on this server. Apache/2.4.25 (Debian) Server at wiki.phpbb.nl Port 80

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door Paul » 25 aug 2021, 19:57

Dat klopt, we zijn ermee bezig, maar kan nog even duren

CP Freak
Berichten: 100
Lid geworden op: 23 jun 2016, 13:48

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door CP Freak » 25 aug 2021, 20:48

Dank je wel voor je reactie Paul!

Fijn dat jullie ermee bezig zijn :D.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door Gerard X » 09 jan 2022, 12:28

Paul schreef:
25 aug 2021, 19:57
Dat klopt, we zijn ermee bezig, maar kan nog even duren
Deze onderwerpdraad had ik niet gezien voordat ik vandaag hetzelfde "mankement" meldde. Niettemin, is er op de een of andere manier toch aan een Nederlandstalige handleiding te komen? Scheelt waarschijnlijk veel vragen hier.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door El torro » 10 jan 2022, 13:51

Niettemin, is er op de een of andere manier toch aan een Nederlandstalige handleiding te komen? Scheelt waarschijnlijk veel vragen hier.
Zo moeilijk is het niet hoor.
Download het volledige phpbb pakket van deze pagina downloads
Pak het bestand uit op je computer.
Upload alles naar de gewenste map op je server, uploaden doe je met een ftp programma zoals Filizilla.
Maak een database aan op je server.
Ga naar www.jouwwebsite.eu/gewenste map/install.php
volg de aanwijzingen.
stel alles in naar je wensen.

Zegt dit alles je helemaal niets dan ben je vermoedelijk beter af om het forum door iemand anders te laten installeren.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door Gerard X » 10 jan 2022, 15:50

El torro schreef:
10 jan 2022, 13:51
Niettemin, is er op de een of andere manier toch aan een Nederlandstalige handleiding te komen? Scheelt waarschijnlijk veel vragen hier.
Zo moeilijk is het niet hoor.
Om die handleiding te sturen? Nou, graag dan. M'n e-mailadres is bekend, maar zekerheidshalve g.vankatwijk(at)freeler(punt)nl
Download het volledige phpbb pakket van deze pagina downloads
Heb ik afgelopen week gedaan. Maar waar ik het vervolgens kan vinden (het zat niet in de map "Downlads")? Ik moet er wel bij vertellen dat het RaspberryPi-besturingssysteem en wat daarbij geleverd is, vrij nieuw en dus onbekend voor mij is. Voorheen werkte ik altijd, en doe dat eigenlijk nog steeds het liefst, met het RISC-besturingssysteem en daarbij mogelijke programma's vanwege de gebruiksvriendelijkheid (lees: het intuitieve karakter).

Ik zie inmiddels dat de optie "Handleiding" is verwijderd (mogelijk n.a.v. mijn attentie vorige week, dat die niet functioneert naar verwachting, waarop al bijna 5 maanden geleden is geattendeerd).

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door El torro » 10 jan 2022, 17:09

Om die handleiding te sturen?
Om phpbb te installeren ;) ik heb het hierboven voor je uitgetypt.

Voor de rpi zijn er zelfs filmpjes te vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=ZBkYluYeEY4

Maar met alle respect, als je gedownloade bestanden al niet meer terug kan vinden denk ik niet dat dit iets voor jouw is.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door Gerard X » 10 jan 2022, 17:35

El torro schreef:
10 jan 2022, 17:09
Om die handleiding te sturen?
Om phpbb te installeren ;) ik heb het hierboven voor je uitgetypt.
Nee, dat heb je niet. Ik ben bepaald niet onervaren in het schrijven van handleidingen. Wat je moet doen is niet hetzelfde als hoe je iets moet doen, maar deze klassieke denkfout komt veel voor.
Maar met alle respect, als je gedownloade bestanden al niet meer terug kan vinden denk ik niet dat dit iets voor jou is.
Ook dit lijkt mij een denkfout. Immers, wanneer iets niet werkt zoals te verwachten valt, ligt dat niet aan degene die elders info moet zoeken. Natuurlijk kan ik ook wel op zo'n zelfde manier als jou redeneren (maar dan niet meer dan als een plaagstootje bedoeld); wanneer je niet eens een handleiding 'on line' kunt zetten of kunt doorsturen ....

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door El torro » 10 jan 2022, 20:41

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt met phpbb.
Op de eerste plaats is het gratis software waar een hoop vrijwilligers aan meewerken, en als er niemand zin heeft om een uitgebreide handleiding in het NL's te schrijven dan kun jij een aantal dingen doen.
Een handleiding in een andere taal zoeken (en eventueel vertalen)
Het zonder handleiding proberen (wat in 99.9% van de gevallen prima lukt, misschien met wat hulp van dit forum of de .com.
Niets doen en klagen.

Verder ben ik ook maar een gewone phpbb gebruiker en heb niets met deze site te maken, mijn plaagstootjes geven betekend dus alleen maar dat je niet begrijpt hoe het werkt.

Als je echt goede hulp zoekt, kun je beter gewoon beginnen en gerichte vragen stellen als je vastloopt i.p.v. wachten op iets wat er vermoedelijk nooit gaat komen.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door Gerard X » 11 jan 2022, 02:45

El torro schreef:
10 jan 2022, 20:41
Op de eerste plaats is het gratis software waar een hoop vrijwilligers aan meewerken, en als er niemand zin heeft om een uitgebreide handleiding in het NL's te schrijven dan kun jij een aantal dingen doen.
Ik begreep, dat er een Nederlandstalige handleiding was en dat het dus geen kwestie was van dat er nog zo'n Nederlandstalige handleiding geschreven hoefde te worden. Je kent vast de afkorting RTFM (Read The *beep* Manual) wel die mensen nogal eens wordt toegeworpen wanneer ze vragen stellen die voorkomen hadden kunnen worden wanneer ze een handleiding zouden hebben geraadpleegd. Vandaar dat ik interesse heb in zo'n handleiding, juist om overbodige vragen te voorkomen. Via www.phpbb.nl/forums/page/documentatie wordt dit ook aangeraden. Helaas valt het advies om daar eerst doorheen te bladeren (nog of niet meer) te volgen. :(
Een handleiding in een andere taal zoeken (en eventueel vertalen)
Dat is optie 2 en wat ik meestal doe wanneer er geen Nederlandstalige handleiding beschikbaar is. Vervolgens stel ik die ook aan anderen weer beschikbaar, want er gaat niets boven je moers taal vind ik.
Het zonder handleiding proberen (wat in 99.9% van de gevallen prima lukt, misschien met wat hulp van dit forum of de .com.
Dat is mijns inziens de 3e optie. De Engelstalige handleiding die ik vond middels https://download.phpbb.com/pub/document ... tation.pdf telt overigens 160 pagina's hetgeen mij doet vermoeden, dat "zonder handeiding proberen (wat in 99,9% van de gevallen prima lukt" wat te optimistisch zou kunnen zijn, toch?
Niets doen en klagen.
Dat laatste lijkt mij zinloos.
Verder ben ik ook maar een gewone phpbb gebruiker en heb niets met deze site te maken,
Dat had ik niet door (ik had beter moeten kijken).

Als je echt goede hulp zoekt, kun je beter gewoon beginnen en gerichte vragen stellen als je vastloopt i.p.v. wachten op iets wat er vermoedelijk nooit gaat komen.
Uit het bericht (25 aug. '21) waarmee dit draadje begint, valt af te leiden, dat ik niet de enige ben die een Nedrlandstalige handleiding op prijs zou stellen en dat zo'n Nederlandstalige handleiding ook al 'on line' beschikbaar was, maar dat dat beschikbaar zijn kennelijk onklaar is geraakt. Beheerder Paul schreef destijds (bijna 5 maanden geleden) dat men er mee bezig was maar dat dat nog wel even zou kunnen duren. Op mijn eerste reactie daarop reageerde jij waardoor ik de indruk kreeg, dat jij tot het beheerderteam hoorde.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door El torro » 11 jan 2022, 07:56

Mijn laatste reactie hier, want in de tijd dat we hier reageren en wachten had je allang een draaiend forum kunnen hebben als je gewoon was begonnen.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: [1.0.14] Nederlandse vertaling

Bericht door Gerard X » 17 jan 2022, 17:32

Paul schreef:
11 jan 2022, 08:37
Die is momenteel niet beschikbaar, als geschreven .
"Momenteel" suggereert, volgens mij, dat dat binnenkort (?) wel weer het geval zou kunnen zijn. Te meer daar in aug. geschreven werd, dat dat nog wel even kan duren. Maar ja, wat is "even"?
Verder heeft dat weinig met de vertaling te maken dus graag weer ontopic.
Het onderwerp ('on topic' voor Anglofielen) luidt "Nederlandse vertaling". Dat is erg ruim. Wanneer het om de Nederlandse vertaling van iets specifieks gaat, is het waarschijnlijk handig om dat te vermelden ("Nederlandse vertaling van ...") zodat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [1.0.14] Nederlandse vertaling

Bericht door Paul » 17 jan 2022, 20:47

Gerard X schreef:
17 jan 2022, 17:32
Paul schreef:
11 jan 2022, 08:37
Die is momenteel niet beschikbaar, als geschreven .
"Momenteel" suggereert, volgens mij, dat dat binnenkort (?) wel weer het geval zou kunnen zijn. Te meer daar in aug. geschreven werd, dat dat nog wel even kan duren. Maar ja, wat is "even"?
momenteel betekend dat hij op dit moment niet beschikbaar is. Dit geeft geen indicatie van wanneer wel. Wanneer dit is is simpelweg op het moment dat de weer werkt.
Verder heeft dat weinig met de vertaling te maken dus graag weer ontopic.
Het onderwerp ('on topic' voor Anglofielen) luidt "Nederlandse vertaling". Dat is erg ruim. Wanneer het om de Nederlandse vertaling van iets specifieks gaat, is het waarschijnlijk handig om dat te vermelden ("Nederlandse vertaling van ...") zodat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Volgens mij heel duidelijk, maar een vertaling is toch echt iets compleet anders als handleiding. Daarnaast werd je ook nog op de juiste plek gewezen. Het is echt niet nodig om in discussie te gaan hierover.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door AarClay » 18 jul 2022, 10:02

Over de Wiki die niet werkt. Is het niet handig om in de tussentijd een "binnenkort online" pagina te plaatsen i.p.v dat iedereen tegen een lege directorie of 404 aankijkt?

En een doorverwijzing naar de Engelse docs.

Gerard X
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jan 2022, 11:35
Locatie: Waar m'n schip ligt.

Re: De handleiding doet het niet meer.

Bericht door Gerard X » 19 jul 2022, 01:14

AarClay schreef:
18 jul 2022, 10:02
Over de Wiki die niet werkt. Is het niet handig om in de tussentijd een "binnenkort online" pagina te plaatsen i.p.v dat iedereen tegen een lege directorie of 404 aankijkt?
Dat zou in elk geval wat zijn. Maar ... wat is " binnenkort"? Als het alleen een smoesje is, kun je beter die koppeling weghalen, toch? Immers, de grootste ergernis van klanten/bezoekers, is een leeg schap c.q. iets wat niet doet wat je zou mogen verwachten.
En een doorverwijzing naar de Engelse docs.
Ik (en ik ben niet de enige) heb de pest aan doorverwijzingen waarin je ineens geconfronteerd wordt met een andere taal zonder dat je dat kon vermoeden voordat je op een koppeling klikte. Zo'n koppeling zou dan in de Engelse taal moeten zijn.

Plaats reactie