hoe doen jullie dat toch?

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
steefaman
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:34
Locatie: Lelystad

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door steefaman » 10 jul 2007, 08:27

Ik ben nu 13 en ik heb ook HTMl kennis... ...maar ik heb absoluut geen ervaring met een lay-out in elkaar stampen en PHP etc. :?
Vandaar de vraag ;)
Forum Hoster. Gratis, snel en gemakkelijk je eigen phpBB3 forum.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 10 jul 2007, 13:13

ElbertF schreef:Zorg dat je HTML vrij goed kent, als het meteen goed wilt doen XHTML (bijna hetzelfde). Dan CSS, wat je vrij snel onder de knie hebt. JavaScript is een mooie taal om mee te beginnen, zeker als je nooit geprogrammeerd hebt. Je kan al vrij snel functionele dingetjes maken en het is een perfecte aanvulling op HTML. Alle talen lijken een beetje op elkaar, maar JS kan behoorlijk simpel zijn. Om PHP te leren is JS geen vereiste, in principe is HTML kennis voldoende. Ik zou gewoon beginnen phpBB hier en daar aan te passen en uiteindelijk een mod te maken.
Dus:
  • HTML
  • CSS
  • JavaScript
  • PHP
Of de anderen: phpBB aanpassen..


Welke raden jullie me aan?
Voormalig Support Teamlid

Rove
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jan 2006, 15:09

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Rove » 10 jul 2007, 13:56

Zelf ben ik eenvoudig begonnen met html en css. Gewoon naar sites gekeken en geprobeerd die na te maken. Als je dat vaak genoeg doet dan leer je vanzelf de technieken wel kennen. Bovendien geldt, als je ergens mee zit, er is altijd wel iemand die het al eerder gedaan heeft en het beschreven heeft op internet ;)

Daarna ben ik begonnen met php, daarvan ken ik nu enigzins de basisbeginselen. Ben nu in staat om bestaande scriptjes aan te passen naar mijn eigen smaak. Zo heb ik bijvoorbeeld zelf een scriptje gemaakt dat alle plaatjes in een directory uitleest en hier een gallery van maakt. Was ook een bestaand scriptje, maar heb dat aangepast.

(X)HTML en CSS zijn wat mij betreft de basis, als je dat onder de knie hebt kun je verder kijken naar scriptingtalen als javascript of php. Welke je kiest maakt eigenlijk niet zoveel uit, is meer een persoonlijke keuze. Maar je leert het natuurlijk door te doen. Door phpBB aan je eigen smaak aan te passen leer je vanzelf wel html en css kennen.

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 10 jul 2007, 14:21

Het grote verschil tussen PHP en JavaScript is dat PHP op de server verwerkt wordt (server-side), en JS bij de gebruiker (client-side). PHP kan HTML pagina's genereren (maken), JS brengt voornamelijk wat interactie. PHP kan dingen opslaan in een database, en heb je dus nodig voor inlogsystemen en dergelijke. Met JS kun je uitklapmenu's maken, roll-overs etc. De vraag is dus wat je wilt doen.

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Lucas » 10 jul 2007, 14:39

Ik ben bezig met php d.m.v aanpassingen aan phpBB en kleine programma'tjes zelf schrijven. Ik kan géén lay-outs. Helaas, maar goed...je kan niet alles nietwaar.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 10 jul 2007, 14:57

HTML snap ik eigenlijk al als ik het alleen lees, je moet alleen wat Engels kennen, maar CSS snap ik helemaal niks van! zijn er sites waar je CSS kan leren, liefst in NL??
Voormalig Support Teamlid

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 10 jul 2007, 15:03

Duizenden, tik maar 's in op Google.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Paul » 10 jul 2007, 15:36

Vergeet niet dat je in de ICT wereld zonder engels eigenlijk niks bent, mijn engels is ook zeer slecht, maar heb het gewoon nodig omdat ik anders nergens kom.

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door ElbertF » 10 jul 2007, 16:15

Een groot deel van mijn Engels heb ik zelfs geleerd door constant op het internet te zitten. :P

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 10 jul 2007, 16:16

Mijn Engels is redelijk goed, en ik leer ook veel terwijl ik op internet zit
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20301
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Paul » 10 jul 2007, 16:19

ElbertF schreef:Een groot deel van mijn Engels heb ik zelfs geleerd door constant op het internet te zitten. :P
Ik ook (en leer nog steeds, hou wel van smithy_dll soms :P)

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 10 jul 2007, 16:27

Ik ben nu bezig met mijn CSS-cursus die uit 8 lessen bestaat (nu les 2 aan het afronden)
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Ger » 15 jul 2007, 12:09

Als je een beetje engels kunt dan raad ik je ten zeerste W3Schools aan. Alle mij bekende talen die je kunt gebruiken om iets via internet op het scherm te toveren worden daar vrij eenvoudig uitgelegd. Van old-skool HTML tot PHP, ASP en .NET applicaties.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Johan » 15 jul 2007, 20:05

Zal ik morgen aan beginnen! :lol:
Voormalig Support Teamlid

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door svenn » 16 jul 2007, 08:14

Ik zie nog steeds geen klaar in JavaScript, het lijkt mij een boeltje aaneen geschoten code. PHP daarentegen is veel duidelijker, en je vind ook meer uitleg zowel in het Nederlands als in het Engels. Ik ben niet vanplan nog iets verder te doen in de ICT sector. PHP kan ik matig, ik gebruik het maar kwa veiligheid en logisch gebruik is het iets minder 8-) . De enige stap die ik nog wil zetten is het programmeren van kleine programma's, en dat is me gelukt met C++. Of ik me er nog echt ga in verdiepen betwijfel ik.

Een echte designer ben ik niet, maar leren kun je dat volgens mij niet. Ik ben begonnen in fireworks en gebruik deze vandaag nogsteeds. Mijn export's zijn nu een stuk beter en meer web-compliant dan wat mijn eerste waren en daar ben ik ook trots op. Hoewel Ellie's creaties stukken beter zijn. ... soms. :lol:

Alvast veel succes het aanleren!

Reakon
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jul 2007, 12:19

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Reakon » 21 jul 2007, 18:34

Ik zelf ben nu 13.
Heb redelijk wat verstand van HTML & CSS voorderest. ho maar :P
Ik kan wel omweg gaan met MySQL databases. maar daar blijft het dan ook hangen :P
Tjaa.... ik ga eerst wat meer oefenen met CSS en dan ga ik miss beginnen aan de PHP/CSS voor forums :)

red wodka
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 nov 2006, 13:58
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door red wodka » 29 jul 2007, 18:00

ik zie hier veel staan "oefenen,proberen en veel lezen op internet"
Maar waar oefenen jullie dan maken jullie dan een testforum of hoe deon jullie dat dan ?
Als ik aan het zagen ben, sorry daarvoor ,maar tis maar door te vragen dat ik het ga leren denk ik zo

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Stef » 29 jul 2007, 18:06

Ja, maak een website over je hobby ( in mijn geval phpBB ) en daar knutsel je dan wat mee.

Gebruikersavatar
Rockographic
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 feb 2007, 21:01
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Rockographic » 29 jul 2007, 18:55

Ik ben dit jaar begonnen met het site/forum building gebeuren.
Forum voor de klas, met dat doel voor ogen ben ik begonnen met forums,
eerst een gratis hostje, in het begin zeer veel problemen gehad met de install van phpBB2 ik wist maar niet hoe het kwam dat ik het forum niet kon zien, moest hem in public_html plaatsen, allemaal heel stom maar als beginner weet je daar niets van.
Daarna een simpel forumpje, is een nieuwe stijl, zelf is een modje installeren (een dat niet te moeilijk is).

Natuurlijk kreeg ik er maar niet genoeg van, ik moest een site maken dat bij het forum hoorde.
Een simpele site, met 2 frames en basis buttons, niets speciaals.
Nu ben ik bezig met een site met css opmaak, een kennis (via internet) helpt me daar bij, hij maakt het css script, eenmaal dat ik dat script heb, bestudeer ik het, ga ik kijken wat voor wat staat en dient.

Wat ik ook regelmatig doe is de pagina bron van een site bekijken, dit om te kijken hoe een site, neem nu zoals phpBB.nl in elkaar zit.

Een paar maanden terug kregen we een crusus dreamweaver in school, mijn kennis is zeer beknopt maar ik wist meer dan mijn leraar zelf, als er klasgenoten waren die vragen hadden vroegen ze die aan mij niet aan mijn leraar..

Het mooie aan heel dit forum builden, site builden is dat ik er ook een paar kennisen aan over heb gehouden.
volgend jaar ga ik in school multimedia technieken doen, een richting waar je leert om sites te maken (al de verschillende talen leert beheersen), foto's leert bewerken voor je site, ...
kortom een perfecte richting.

zo zie je maar dat je door oefenen, opzoek werk en door energie in je hobby te steken, snel, veel bijleert.
Windows Vista | 2,3Ghz Quadcore | 4GB ram
Adobe Creative Suite 3 Master Collection user.
msn status: Afbeelding
Rockographic Design
Rockographic Design myspace

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: hoe doen jullie dat toch?

Bericht door Lucas » 30 jul 2007, 09:19

Ikzelf heb CSS/HTML beginners php geleerd door een template te gebruiken van een site. Eens goed naar gekeken en eerst zelf de informatie toe voegen. Daarna een aanpassing hier, een aanpassing daar. Header anders etc. etc. En zo: al doende leert men ^^

Plaats reactie