maximale aantal members?
Forumregels
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.

maximale aantal members?
IK hoorde van iemand uit mijn klas dat een phpbb forum geen 1200 members aan kan. Hij zegt dat het dan telkens vastloopt.
klopt dat?
En is dit forum ook phpbb? Deze heeft namelijk al 3054 members en loopt nog goed.
klopt dat?
En is dit forum ook phpbb? Deze heeft namelijk al 3054 members en loopt nog goed.
- Carlo Claessen
- WebSiteNet
- Contacteer:
Eigenlijk is het niet ongelimiteerd. Maar wel praktisch gesproken ongelimiteerd.webdev schreef:Het grote voordeel van phpbb: het kan ongelimiteerd aantal forums/categorien/berichten/gebruikers/onderwerpen aan. Het enigste is dat je mysql server/apache/verbinding het niet aankan.
Maar, standaard gezien is het maximum aantal members 8388607 (het is een MEDIUMINT) en het maximum aantal posts 16777216 (MEDIUMINT UNSIGNED).
Maar, die limieten zijn beide heel gemakkelijk te verhogen.
- WebSiteNet
- Contacteer:
Het aantal members wordt ZEKER wel in een MySQL veld bij gehouden.webdev schreef:Het wordt niet in een mysql veld bij gehouden.
Tabel <prefix>_users, field: user_id, type mediumint(8), auto_increment, primary.
1 vraagje, webdev... waar anders zou het moeten worden bij gehouden? Hmmm? phpBB slaat alles op in de database, behalve de database inlog info (die wordt opgeslagen in config.php).
- WebSiteNet
- Contacteer:
Die getallen die ik noemde zijn de maximale waarden die zo'n veld kan bevatten.webdev schreef:Die getallen die jij noemde is toch de maximum aantal getallen die zo'n veld kan bevatten. En niet het aantal records?
Er zijn 2 dingen hier aan de hand:
1 - MySQL's capaciteiten, die inderdaad geen enkel probleem heeft met oneindig aantal records.
2 - phpBB's database structuur, die in dit geval bepaalt dat user_id niet boven die 8 miljoen nog-wattes kan uitkomen. Probeer maar eens een user_id aan te maken met user_id 9 miljoen oid. Ik durf je te garanderen dat MySQL met een error terugkomt. Waarom? Omdat phpBB heeft aangegeven bij het creeeren van zijn database dat user_id een signed mediumint is en derhalve niet meer kan zijn dan 8 miljoen nog-wattes.
Nou, mocht je ooit in de problemen komen met user id (8 miljoen leden?!?!?), veranderen hem dan naar een BIGINT(20). Dan kun je tientallen miljarden members aan.
- WebSiteNet
- Contacteer:
Daar zeg je me wat. het ligt niet aan het aantal records maar elke keer wordt het user_id verhoogd.
Zoals je het zegt daag je me uit om het te proberen. En je hebt gelijk. Eest probeerde ik een user_id van 9 mln in te voeren en dat lukte. Alleen dat si zoals je zei meer dan 8mln-nog-iets en dat wordt naar beneden 'afgerond'. Nog een keer proberen lukte dus ook niet.
Zoals je het zegt daag je me uit om het te proberen. En je hebt gelijk. Eest probeerde ik een user_id van 9 mln in te voeren en dat lukte. Alleen dat si zoals je zei meer dan 8mln-nog-iets en dat wordt naar beneden 'afgerond'. Nog een keer proberen lukte dus ook niet.
Vandaar dat het niet oneindig is. Maar, zoals de Engelsen zeggen: for all intents and purposes... is het oneindig genoeg.webdev schreef:Daar zeg je me wat. het ligt niet aan het aantal records maar elke keer wordt het user_id verhoogd.
Ik bedoel, zelfs het grootste phpBB forum op de planeet (Gaia Online / Go-Gaia) heeft "maar" iets als 160,000 leden.
De enige grens die je eventueel kan bereiken als phpBB is het aantal posts. Maar, ook dit is slechts alleen Gaia overkomen. De op 1 na grootste phpBB die ikzelf ken (bokt.nl) is MILJOENEN posts verwijderd van de 16 miljoen.
- Cheeta
- Contacteer:
Ehh die hebben ze denk ik verwijdert omdat er anders te weinig ruimte op de server over bleef!!!
Want de ids gaan oneindig door die stoppen niet!!!
je kan zelfs id 17037289324928764982649827409724982740927487204 hebben en dan nog steeds ben je niet in de buurt van het einde (behalve op je hardeschijf dan)
mzzl 8)
je kan zelfs id 17037289324928764982649827409724982740927487204 hebben en dan nog steeds ben je niet in de buurt van het einde (behalve op je hardeschijf dan)
mzzl 8)
- WebSiteNet
- Contacteer:
Nogmaals, in de users tabel is de user_id een MEDIUMINT( 8 ) en die gaat toch echt maar tot 16777216 unsigned of 8 miljoen+ signed.Cheeta schreef:Ehh die hebben ze denk ik verwijdert omdat er anders te weinig ruimte op de server over bleef!!!
mzzl 8)
En daarna GAAT phpBB fouten geven. Als je bijvoorbeeld 10 miljoen gebruikers zou hebben. Probeer het maar eens. Geen geintje, het gaat problemen geven.
MySQL kan inderdaad zonder problemen triljarden records aan. Maar, omdat de users tabel in phpBB toch een vorm van identificatie moet hebben (in dit geval dus de user_id, soort van Sofi nummer) moet daar een bepaalde variabele aan worden gehangen (een veld MOET een type hebben).
En phpBB.com hebben gekozen voor een MEDIUMINT, die, nogmaals, toch echt maar tot 16777216 unsigned zal gaan. En in dit geval is ie signed.
http://www.bokt.nl/forums/ : 13.257 geregistreerde gebruikersKharay schreef:De op 1 na grootste phpBB die ikzelf ken (bokt.nl)
Zo uit mijn hoofd drie andere grote phpBB forums:

http://www.phpbb.com/phpBB/ (!) : 99.427 registered users
http://forum.computer-totaal.nl : 30.575 geregistreerde gebruikers
http://www.powerzone.nl/forum/ : 20.782 geregistreerde gebruikers