'Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor reacties'

Voor discussies rondom phpBB2. phpBB2 wordt niet meer ondersteund en deze berichten kunnen wellicht gedateerd zijn.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

'Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor reacties'

Bericht door Stef » 22 apr 2006, 22:18

Op Tweakers las ik het volgende artikel:
De Hamburgse rechtbank heeft afgelopen donderdag de uitspraak gepubliceerd in een zaak die eind september 2005 was aangespannen door Universal Boards-directeur Mario Dolzer tegen Heise Zeitschriften Verlag. Rond 20 september vorig jaar was op een van de forums van Heise een artikel verschenen waarbij in de reacties werd opgeroepen tot het downloaden van een bepaald bestand van de servers van Universal Boards.
Dat zal dus betekenen dat wij verantwoordelijk zijn voor de reactie van de gebruikers en we bij elke verkeerde reactie aangeklaagd zouden kunnen worden.

Vooral dit vond ik vreemd..
Heise gaf gehoor aan dit verzoek, maar wilde geen schuldbekentenis tekenen. Heise vond namelijk dat het geen actie had hoeven te ondernemen zolang men niet van de 'foute' reacties op de hoogte was, iets wat Universal Boards wel vond
Je kunt niet 24/7 aanwezig zijn, dus je zult gebruikers van te voren moeten checken, dit is gewoon weg onmogelijk.. jullie visie?

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Derky » 22 apr 2006, 23:05

Op Techzine.nl las ik: Rechtbank: Forummods verantwoordelijk voor content

Moderators lijkt me helemaal vreemd.


Dan krijg je misschien straks dat je ieder bericht moet goed keuren ofzo. :P

Nymphy
Berichten: 1504
Lid geworden op: 28 mar 2003, 18:00
Locatie: Grevenbicht

Bericht door Nymphy » 22 apr 2006, 23:10

ik vind het gewoon belachelijk..

in de regels waarmee je akkoord gaat als je je registreerd staat niet voor niets dat de beheerders niet verantwoordelijk zijn voor wat de leden posten ?

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 22 apr 2006, 23:19

Ik vindt het rondom belachelijk, waarom zijn beheerders verantwoordelijk.

Ik vindt persoonlijk, dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun geplaatsen berichten, onderwerpen.

Zou wat moois zijn ik post hier iets heel raars, en dan krijgen de beheerders worden dan straf rechtig vervolgd.
Enigzins niet logisch maar ja , maar vergeet niet dat dat wel de duitse rechtstaat is, in Nederland zal dit enigzins ander wegen.

De Nederlandse rechtstaat is veel soepeler, dus ik denk dat dat wel een tijdje duurt voordat zoeits in nederland strafrechtelijk wordt aangepakt.

Maar correct is het niet hoor, in een woord onzin iedereen is verantwoordelijk voor hun geplaatse berichten en/of uitspraken.

wizzzzzzzz
Berichten: 661
Lid geworden op: 05 feb 2005, 14:26
Locatie: Op zolder
Contacteer:

Bericht door wizzzzzzzz » 23 apr 2006, 06:50

Vermoed dat dit nog wel een vervolg zal krijgen, de aangeklaagde partij gaat in hoger beroep..

Gevolg van eerdere uitspraak zo zou maar kunnen betekenen dat op heel internet zeer veel forums gesloten zullen worden en dat veel moderators/beheerders zullen stoppen met hun activiteiten...

Maar om vooruit te lopen op zaken die nog moeten komen heeft nu weing of geen zin...

Gebruikersavatar
mattle
Berichten: 848
Lid geworden op: 05 mar 2005, 07:40
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door mattle » 23 apr 2006, 07:32

Nymphy schreef:ik vind het gewoon belachelijk..

in de regels waarmee je akkoord gaat als je je registreerd staat niet voor niets dat de beheerders niet verantwoordelijk zijn voor wat de leden posten ?
ik ben het met nymphy eens.
je hebt voor de registratie een agreement doorgelezen en dan moest je zeggen of je akkoord ging.
daarin stond. zie hieronderwat erin staat.
voorwaarden schreef:De beheerders en moderators van dit forum zullen proberen ongewenst materiaal zo snel mogelijk te verwijderen van de site. Het is echter onmogelijk om ieder bericht te controleren. Door in te stemmen met de voorwaarden erken je dat alle berichten op dit forum de meningen en gezichtspunten van de gebruikers zijn en niet van de beheerders, moderators of webmaster (behalve bij de berichten die door deze mensen geplaatst zijn). Het beheer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van berichten van gebruikers.

Je geeft verder aan dat je geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, seksueel georiënteerde berichten plaatst. Verder dien je je te houden aan de van toepassing zijnde wetten en regels. Als je je niet houdt aan deze voorwaarden of aanwijzingen van het beheer niet volgt kan je meteen en permanent gebanned worden en zal eventueel je service provider op de hoogte worden gesteld van je gedrag. Het IP adres van je computer wordt bij ieder bericht opgeslagen om het beheer van de site te vereenvoudigen. Verder bewaard het systeem cookies op jouw computer. Deze cookies bevatten geen gebruikers informatie die in het profiel opgegeven wordt. Door deze voorwaarden te accepteren stem je er in toe dat bovenstaande gegevens bijgehouden worden. Deze informatie zal niet bekend worden gemaakt aan derden zonder jouw toestemming. Het beheer van de site is niet aansprakelijk voor hack pogingen die het gevolg zijn van het eventueel bekend worden van deze informatie.

Het beheer van de site heeft het recht alle berichten te verwijderen, bewerken, verplaatsen en hebben het recht onderwerpen en forums te sluiten op het moment dat zij dit passend vinden. Het e-mail adres dat je opgeeft wordt alleen gebruikt voor het bevestigen van je account en wachtwoord en voor het verzenden van een nieuw wachtwoord als je je wachtwoord vergeet.



Ik stem toe met de voorwaarden en ben ouder dan 13 jaar

Ik ben het niet eens met de voorwaarden

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 23 apr 2006, 09:41

Je moet ervanuit gaan dat de internetwetgeving in Duitsland kwa basisprincipe al anders is. Belangrijk om te weten hierbij:

Op websites die in Duitsland zijn gehost zijn de pagina's waarnaar extern gelinkt wordt en die problemen veroorzaken ook een verantwoordelijkheid van de webmaster van de site waar de link naar die site op stond. Om dit te controleren is het hebben van een adrespagina verplicht op veel soorten websites.

Je hebt als Duitse webmaster wel de mogelijkheid om te zeggen dat je niet verantwoordelijk bent voor de inhoud van de site. Wanneer dat echter goed is geregeld en gedeponeerd ben je nog nergens, en kan je voor dit soort zaken verantwoordelijk gehouden. Zolang in Nederland de basiswetgeving anders is, is het moeilijk om het op deze manier aan te pakken. Je moet echter altijd blijven controleren op "smerige inhoud", want je ziet nu wel wat er van kan komen.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 23 apr 2006, 10:12

Lees het einde eens.. het is dus maar te zien hoe andere rechters reageren.
Als de uitspraak ondanks een hoger beroep toch blijft staan, zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor andere Europese landen. Rechters zoeken voor hun uitspraken namelijk naar vergelijkingsmateriaal en dat kan bij dit soort zaken, die veelal nog een onontgonnen gebied vormen, ook buiten de landsgrenzen. Het is daarom dan ook onduidelijk hoe een dergelijke rechtszaak in Nederland zou verlopen. De pogingen die fora in de regel doen om zichzelf in te dekken in de vorm van huisregels, een faq of algemene voorwaarden, garanderen niet per definitie de onaansprakelijkheid van het medium in kwestie. Het was voor de rechter overigens geen vraag of de geplaatste en verwijderde content niet door de beugel kon, dat was namelijk sowieso niet toegestaan en daar ging de rechtszaak niet over.

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 23 apr 2006, 11:24

Vergelijkingsmateriaal in rechtzaken is alleen te gebruiken als de zaak bijna gelijk is, en dan nog spelen veel meer zaken mee dat alleen vergelijkingsmateriaal. De uitkomst zal zeer waarschijnlijk weinig tot geen invloed hebben op eventuele Nederlandse zaken, ook omdat de wetgeving absoluut niet gelijk is, wat wel nodig is om goede vergelijkingen te maken.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 23 apr 2006, 11:58

Daar staat precies het tegenover gestelde, kwestie van wie er dichtste bij het rechte eind zit.

lot
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:03
Contacteer:

Bericht door lot » 23 apr 2006, 11:58

Klopt, Duitse wetgeving is qua Internet heel anders dan die van ons. Het downloaden van films bijvoorbeeld is in Duitsland illegaal, bij ons mag je gewoon films downloaden.

Lotte.

maico
Berichten: 562
Lid geworden op: 04 jan 2004, 18:26

Bericht door maico » 25 apr 2006, 09:16

mattle schreef: ik ben het met nymphy eens.
je hebt voor de registratie een agreement doorgelezen en dan moest je zeggen of je akkoord ging.
daarin stond. zie hieronderwat erin staat.
Als je hier voor de rechtbank iets mee kunt "registratie een agreement" betwijfel ik ten zeerste we kunnen allemaal onze eigen regeltjes wel maken maar rechts geldig zijn die lang niet altijd.

Niet te hopen dat wij er hier ook mee te maken gaan krijgen!
Dat zou vele doen besluiten om te stoppen met het draaien van een openbaar forum.

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 795
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:17
Locatie: Biertje?

Bericht door Aeolus » 27 apr 2006, 14:20

Het klopt inderdaad dat je wel allerlei leuke agreements en regeltjes en algemene voorwaarden kunt gaan maken, en daar ben je op zich een stap mee in de goede richting, maar rechtsgeldig is het niet. Als je regeltjes tegen de nederlandse wet in gaan zijn ze niets waard.

Het blijft wel een feit dat de strekking van de berichten en de uitspraken niet helemaal kloppend zijn imho. Als aanklagende partij (bijv justitie) heb je namelijk de mogelijkheid om bij ISP's e.d. n.a.w. gegevens op te vragen naar aanleiding van het ip-adres. Als forumbeheerder heb je die mogelijkheid niet, en kun je dus ook niets ondernemen tegen je gebruiker die iets heeft gedaan waarvan ook jij van mening bent dat het niet door de beugel kan. Je weet namelijk niet wie het is. Erg onzinnig dus dat er dergelijke uitspraken door rechters gedaan worden.
-----------------------------------8<------(Hierlangs Afknippen)----------------------------------
Gebruik altijd de supporttemplate ! Deze is er niet voor niets !
! Geen support via pb, tenzij ik zelf anders aangeef !

Gesloten