Inrichten van forum

Voor discussies rondom phpBB2. phpBB2 wordt niet meer ondersteund en deze berichten kunnen wellicht gedateerd zijn.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
cb005978
Contacteer:

Inrichten van forum

Bericht door cb005978 » 05 feb 2006, 22:22

Voor mijn werkgever zou ik een forum willen inrichten dat over verschillende subdomeinen verspreid staat en waar een deel gezamelijk beheerd wordt en op elk subdomein identiek en een ander deel dat door elk filiaal apart wordt beheerd in elk apart subdomein.

Als je kijkt op http://lmwe.pandela.net (filiaal Enschede) dan kun je zien dat het forum verdeeld is in twee delen. Een deel wat gemeenschappelijk moet zijn voor alle subdomeinen en het deel (vacatures) dat voor elk filiaal anders is en door de mensen van het filiaal bijgewerkt moet worden.

Ik kan bij pandela nog wel een subdomein maken (bijvoorbeeld http://lmwd.pandela.net voor filiaal Diemen) om eventueel uit te testen.

Wie waagt zich hieraan?

Jos van der Voort

Raimon
Contacteer:

Bericht door Raimon » 05 feb 2006, 22:30

Beste cb005978,

Volgens mij zoek je mensen die je forum willen maken en bewerken en installeren etc.
Die kun je in dit topic vinden http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?t=22107

Succes

cb005978
Contacteer:

Bericht door cb005978 » 05 feb 2006, 22:41

Hallo, Ik heb daar gekeken.

Het gaat me niet zozeer om te ontwikkelen maar meer over inrichten.

Ik ben nog maar net nieuw in deze business. Voor mijn doeleinden is het belangrijk om aan mijn werkgever te kunnen laten zien dat een dergelijk forum haalbaar is.

Als ik het nog een beetje in kan richten als het optimaal zal kunnen functioneren dat zou het mooiste zijn. Als het werkt en in gebruik genomen gaat worden dan moet het toch verhuizen van pandela (gratis provider) en zal het gaan draaien op de corporate servers (http://www.loyalis.nl of http://www.abp.nl).

Tot die tijd is het aan mij. Ik doe dit ook in mijn eigen vrije tijd.

Even ter zijde: als ik je reactie goed begrijp, denk je dat er ontwikkeld of gebouwd moet worden? Of is het een kwestie van inrichten of mods (hier heb ik me nog niet in verdiept).

Het liefste laat ik alles zo veel mogelijk standaard om grote kosten bij upgrades in de toekomst te vermijden.

Jos van der Voort

Bee

Bericht door Bee » 05 feb 2006, 22:55

Je kan met permissies gaan werken.

Groep Enschede heeft beheerrechten en toegang tot forum A
Groep Diemen heeft beheerrechten en toegang tot forum B
Beheerders hebben standaard toegang voor alles, met mods kan je dat aanpassen.

Het installeren van phpBB updates kan tegenwoordig ook gewoon als mod, dus daar hoef je het niet om te laten.
... Maar ik modereer (nog) niet.

-=|Rik|=-

Bericht door -=|Rik|=- » 05 feb 2006, 22:58

Ik neem aan dat vacatures voor iedereen leesbaar moeten zijn?
-=|Rik|=- kan schadelijk zijn voor de gezondheid.
Krijg toch allemaal de kolere, val voor mijn part allemaal dood.

cb005978
Contacteer:

Bericht door cb005978 » 05 feb 2006, 22:59

Helemaal top! Daar was ik naar op zoek.

Als we gebruikers in groepen gaan indelen, hoe moet dat dan bij de registratie?

Moet de beheerder de clienten dan eerst gaan indelen voordat ze toegang krijgen?

Een andere optie is dat wij gebruikers zelf toegang geven tot een bepaald forum. Kan dat ook? Dan kunnen we ze er ook weer afknikkeren als de cliënt niet meer bij ons in traject is.

Rik: juist de vacatures zijn specifiek voor een filiaal. Ik ben er nog niet uit of we die door de cliënten ook in laten voeren of juist door ons met een beheerder per filiaal die de vacatures uit die regio invoert. Suggesties welkom.

Komt ook nog de vraag: ik zou ook wel een lijst met links naar vacature banken willen opnemen die weer voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn door middel van links. Daar nog ideeën over?

Bedankt voor jullie hulp

Jos van der Voort

Bedankt!

Jos van der Voort

cb005978
Contacteer:

Bericht door cb005978 » 06 feb 2006, 15:43

Hallo

Ik heb een beetje geexperimenteerd met permissies en dergelijke. Ik kom daar niet helemaal uit. Het liefste hebben we een gesloten forum waarbij slechts beperkte toegang van buiten mogelijk is. Als het kan willen we eigenlijk alleen gasten met zeer beperkte leesrechten die we bijvoorbeeld naar onze website kunnen verwijzen en een paar algemene fora kunnen laten lezen. Alle andere gebruikers krijgen (beperkt) toegang tot een aantal fora en onbeperkt naar een aantal andere. De toegang van gebruikers wordt bepaald door de duur van hun begeleiding door ons. Daarna worden ze als gebruiker verwijderd en hebben ze geen toegang meer tot de forum website.

Wat ik graag zou willen is de volgende situatie:

1. een client meld zich bij ons en wordt in traject genomen

2. wij melden de client aan bij een groep bijvoorbeeld Kantoor Enschede

3. De groep Enschede heeft toegang tot alle fora die algemeen toegankelijk zijn en verder alleen tot die fora die specifiek voor dat kantoor toegankelijk zijn

4. Alle andere niet algemeen toegankelijke fora zijn niet toegankelijk voor kantoor Enschede EN niet zichtbaar

Kortom alle clienten kunnen dus de algemene fora raadplegen zoals de info van ons bedrijf maar alleen de vacatures die bij zijn eigen kantoor horen.

De centrale informatie wordt door de admin bijgehouden. De vacatures door een admin of moderator van het betrokken kantoor. Wat is hiervoor de beste oplossing?

Gasten mogen het forum benaderen via Internet maar kunnen alleen lezen, maar IN IEDER GEVAL NIET de vacatures van welk kantoor ook.

Kortom ik denk dat ik een of ander admin mod nodig heb. Wie helpt om dit overzichtelijk te houden?

Alvast bedankt

Jos van der Voort

Bee

Bericht door Bee » 06 feb 2006, 18:07

Je hebt onderaan bij de forumpermissies een link geavanceerd, en daarmee kan je diverse dingen instellen.

VIEW / BEKIJK = Forum zichtbaar op forumindex
READ / LEES = Berichten van forum te zien en te lezen
POST / VERSTUUR = Openen van nieuwe onderwerpen
REPLY / ANTWOORD = Reageren op onderwerpen
EDIT / BEWERKEN = Bewerken van berichten
DELETE / VERWIJDER = Verwijderen van berichten (Bij REG alleen laatste bericht in topic, en alleen door de poster daarvan)
STICKY / STICKY = Maken van een sticky
ANNOUNCE / AANKONDIGEN = Maken van een mededeling
VOTE / STEMMEN = Stemmen op poll's (REG of hoger)
POLL / POLL AANMAKEN = Maken van een nieuwe poll

ALL = Iedereen, inclusief gasten
REG = Ingelogde gebruikers en hoger
MOD = Moderators en hoger
ADMIN = Alleen beheerders
PRIVÉ = Specifieke gebruikers/groepen, eventuele moderators en beheerders

Stel, ik heb forum X, en daarin mogen alleen groep Y, en het forum is alleen te zien voor die groep.

Dan zet je in ieder geval VIEW en READ op PRIVÉ. Vervolgens zet je in de groepspermissies voor welke forums de groep toegang heeft. Dat veranderd automatisch.

Groepen stel je in op gesloten, zodat de groepsbeheerder en beheerders het kunnen beheren. Eventueel kan je met de Group Moderatorz mod meerdere moderators in een groep aanstellen.

Verder is er ook nog een mod van OXPUS, waarmee je een kleine enquete houdt na de registratie (verplicht om in te vullen) en hierop kan je automatisch in groepen geplaatst worden.

cb005978
Contacteer:

Bericht door cb005978 » 06 feb 2006, 19:10

Bee:tops! Ik ga even aan de slag! Kom er nog op terug.

Hoe zit het met het zelf aanmaken van de gebruikers?

Jos

Raimon
Contacteer:

Bericht door Raimon » 06 feb 2006, 19:20

Gebruikers kunnen zich Registeren ook hoe je het hier op PhpBB.nl hebt gedaan.

Of je kan het zo instellen in Admin Control Panel dat de Beheerder de accountend eerst aktiveert. dat is afhankelijk van de keuze die je maakt.
Ja kan de keuzes maken door geen aktivaring,door de Beheerd (admin) of door de gebuiker zelf dat ze een email aktivering krijgen.

Dat kun je instellen door naar het
Admin Control Panel te gaan,
vervolgens algemaan Beheer,
En daarna configuratie,
en dan zoeken Account activering aanzetten.
En dan als je het wil aktiveren door de beheerder of geen of door de gebruiker zelf.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik heb geschreven.

Succes ermee :wink:

cb005978
Contacteer:

Bericht door cb005978 » 06 feb 2006, 19:27

Gaaf Bee! Ik heb het al uitgeprobeerd en ik kan het gedrag van het forum aanpassen aan de verschillende groepen die wij kennen (= gelijk aan de kantoren/filialen).

Nou moet ik nog moderators zetten op alle filialen. Heb je daar ook een handige kort door de bocht oplossing voor?

Ik heb denk ik dan alleen nog een mod nodig om zelf de gebruikers aan te kunnen maken. Het liefst door de moderator van het betreffende kantoor zodat we de verantwoordelijkheid kunnen leggen daar waar die hoort. En dan natuurlijk het liefts in het NL. Ik ben graag in grote stappen thuis.

<<edit

Voor Opeltijger: Ik had de activering door de admin al aangezet. Probleem is dat wij echt een gecontroleerde gebruikersgroep hebben. Ik moet het hele gedoe rond de permissies goed in de kijkert hebben anders heb ik straks een forum wat volledig out-of-control is en de bedoeling is dat het zich grotendeels zelf bedruipt met minimale inspanning van de admins.

Jos

Raimon
Contacteer:

Bericht door Raimon » 06 feb 2006, 19:35

Een moderator kun je zo instellen.

Eerst ga je het volgende doen een mkoderator aanstellen.
Dat je in het admin control panel, vervolgens kies je Gebruikers beheer en daarna managment.
Nu krijg je een zoek scherm nou je zoekt de gebruiker die je als moderator wilt hebben.
Zodra je hem hebt geslecteerd krijg je ene managment scherm van de gebruiker.
En helemaal onderin zie je rank staan en die moet je zetten op Moderator.
En zodra je dat hebt gedaan klik je op oke

Nu het neer zetten van moderotors op forums.

Je gaat naar het admin control Panel, vervolgens gebruikers beheerd en dan ga je naar Premissies.
Daarna krijg je een venster om een gebruiker te zoeken.
Nu zoek je de gebruiker die moderator wordt en wilt zijn.
En vervolgens zie je alle forum's en kun je kiezen Modertor of niet ;)

XP-Rene
Contacteer:

Bericht door XP-Rene » 06 feb 2006, 19:37

Om als admin gebruikers toe te kunnen voegen heb je deze mod nodig.
KNAVIVO DIERENHULP
Stimuleer verdraagzaamheid. Wees eens wat vaker irritant.

cb005978
Contacteer:

Bericht door cb005978 » 06 feb 2006, 19:41

Heb hem uitgeprint ga even kijken wat ik moet doen. Ben niet zoon held met modden.

Ook moet ik voorzichting zijn en een complete audit trail vasthouden van de dingen die ik verander in de standaard phpBB zodat ik het OK kan overdragen aan de ICT jongens bij ons op het hoofdkantoor.

Jos

Bee

Bericht door Bee » 06 feb 2006, 20:18

cb005978 schreef:Heb hem uitgeprint ga even kijken wat ik moet doen. Ben niet zoon held met modden.

Ook moet ik voorzichting zijn en een complete audit trail vasthouden van de dingen die ik verander in de standaard phpBB zodat ik het OK kan overdragen aan de ICT jongens bij ons op het hoofdkantoor.

Jos
http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=24 ;) Voor informatie hoe je aanpassingen installeert.

cb005978
Contacteer:

Bericht door cb005978 » 06 feb 2006, 21:20

Bee,

Ik ben vol energie aan de slag gegaan met de mod. Ik heb hem uitegprint en met de mod en mijn te wijzigen file in Crimson editor de eerste wijzigingen aangebracht met type en copieren en plakken.

Sofar so good. Tot ik in een regel een wijziging aan moest brengen waarbij de MOD een andere tekst aangaf die ik in de regel moet vinden als er in mijn te wijzigen file staat.

Ik heb geprobeerd om op phpBB.com/mods een bijgewerkte versie te vinden van deze mod maar kom daar eigenlijk niet verder.

Ik heb geen idee of het ligt aan mijn versie van phpBB (de laatste) of dat er iets anders niet klopt in de MOD.

Heb ij of iemand anders suggesties. Heeft iemand recente ervaring met het installeren van deze MOD? Ook: maak ik een enorme omweg of kan ik met EZmod met grote stappen thuis zijn of heeft het geen zin om me hier in te verdiepen.

Jos

Xanland
Contacteer:

Bericht door Xanland » 06 feb 2006, 21:30

Je kan ook nog easyMOD gebruiken. Die installeert alle mods voor jou! Maar hij is wel heel (fout)gevoelig...

Link to EM: http://area51.phpbb.com/phpBB/viewforum ... be9a9&f=15!
Mvg, Xanland.
phpBBmods
---
Muziekforum
---

Bee

Bericht door Bee » 06 feb 2006, 21:45

Wat is de regel die je moet aanpassen en wat is de regel die je vind in je bestand.

cb005978
Contacteer:

Bericht door cb005978 » 06 feb 2006, 22:46

Source in admin_user.php

if( $HTTP_POST_VARS['deleteuser'] )

Destination:

if( $HTTP_POST_VARS['deleteuser'] && ( $userdata['user_id'] != $user_id ) )

Wijziging toevoegen voor laatste haak sluiten. && $new_user==o

Kun je er zo wijs uit? Source is dus de MOD en destination is dus de file in phpBB laatste versie.

En is EZ MOD een optie voor deze MOD?

Jos

XP-Rene
Contacteer:

Bericht door XP-Rene » 07 feb 2006, 08:21

Kun je de code uit de install.txt eens tussen code-tags zetten? Dat leest iets makkelijker.
En laat EasyMod maar zitten, maakt te vaak fouten, en in jou geval zou ik EasyMod al helemaal niet gebruiken.

Zoek in admin_users.php naar

Code: Selecteer alles

if( $HTTP_POST_VARS['deleteuser'] && ( $userdata['user_id'] != $user_id ) )
En maak daar

Code: Selecteer alles

if( $HTTP_POST_VARS['deleteuser'] && ( $userdata['user_id'] != $user_id && $new_user==0 ) )
van.
KNAVIVO DIERENHULP
Stimuleer verdraagzaamheid. Wees eens wat vaker irritant.

Gesloten