Koop PC-Active oktober 2004!

Voor discussies rondom phpBB2. phpBB2 wordt niet meer ondersteund en deze berichten kunnen wellicht gedateerd zijn.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 2741
Lid geworden op: 02 dec 2003, 17:38
Locatie: Omgeving Goslar (Duitsland)
Contacteer:

Koop PC-Active oktober 2004!

Bericht door Bas » 28 sep 2004, 12:33

Voor een interresant artikel over phpBB!

Stijlen!
Met als voorbeeld http://www.hetlab.tk/gametalk/ ...

In het novembernummer zal waarschijnlijk iets komen over een soort artikel-pagina maken!

Gebruikersavatar
mosymuis
Berichten: 6940
Lid geworden op: 05 feb 2003, 14:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 28 sep 2004, 12:56

Interessant, juist ook omdat de auteur ook op dit forum rondwandelt. Ben een jaar of twee lid geweest van de PC-Active, maar momenteel enkel nog van C!T. Misschien dat ik het in de winkel eens doorblader.

Henk van de Kamer
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2004, 12:09

Bericht door Henk van de Kamer » 29 sep 2004, 19:42

mosymuis schreef:Misschien dat ik het in de winkel eens doorblader.
Tenzij je laserogen hebt, gaat dat vast niet lukken :)

Bert Bakker en mijn persoontje hebben voor de PC-Active cd-rom een tweedelige cursus phpBB verbouwen geschreven. Bij deze cursus hoort uiteraard het verbouwde forum dat te vinden is op http://www.hetlab.tk/gametalk/

In deel 1 (wat dus nu in de winkel ligt) houden we het nog redelijk simpel. Naast installeren laten we zien hoe de template structuur in elkaar steekt en hoe je zelf een kopie maakt die we daarna zowel qua stijlsheet en plaatjes aanpassen naar een stijl die je voor een klassieke games forum kan verwachten.

In deel 2 gaan we de topics in een subforum "misbruiken" om zo een echte verbouwing van phpBB te maken. Het idee is een webpagina met bovenaan een stukje tekst over een klassiek spel (denk aan Myst, Warcraft etc.). Daaronder kunen mensen dan reacties geven. Deze reacties zijn niets anders dan de posts in een thread die we dus hard koppelen aan de spelbeschrijving. Uiteraard kunnen mensen dan ook het forum bezoeken en zien dat het ook daar nog steeds naadloos functioneert.

Zodra beide nummers een maand of drie uit roulatie zijn (dus rond 1 maart 2005), gaan Bert en ik beide HandsOns verwerken in de website die we dus Gametalk gedoopt hebben. Gezien de vragen die ik in dit forum regelmatig zie langskomen zijn beide delen voor een aantal bezoekers van dit forum zeker interessant.
Henk van de Kamer
auteur Het Lab

Gebruikersavatar
V!ncent
Berichten: 1138
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:08
Locatie: 127.0.0.1
Contacteer:

Bericht door V!ncent » 29 sep 2004, 20:08

nice! :bier:

Gebruikersavatar
Podium4
Berichten: 3009
Lid geworden op: 07 aug 2003, 15:32
Locatie: Groningen / Zwolle

Bericht door Podium4 » 29 sep 2004, 20:40

Ben zelf lid van de computertotaal dus zie dat blad eigenlijk nooit liggen. Wanneer ligt het eerste nummer over phpBB in de winkel? En wanneer het tweede nummer?
Alleen support via het forum, dus geen support via email, msn of pb.

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 2741
Lid geworden op: 02 dec 2003, 17:38
Locatie: Omgeving Goslar (Duitsland)
Contacteer:

Bericht door Bas » 30 sep 2004, 06:12

Het 1e nummer is er nu al :D

Henk van de Kamer
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2004, 12:09

Bericht door Henk van de Kamer » 04 okt 2004, 10:35

podium4 schreef:Wanneer ligt het eerste nummer over phpBB in de winkel? En wanneer het tweede nummer?
Het oktobernummer bevat deel 1 en deze ligt t/m 14 oktober in de winkel. Het novembernummer ligt vanaf vrijdag 15 oktober in de winkel.
Henk van de Kamer
auteur Het Lab

MarlyNL
Berichten: 453
Lid geworden op: 06 feb 2004, 22:14
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Bericht door MarlyNL » 04 okt 2004, 15:17

alleen op cd of niet?

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 2741
Lid geworden op: 02 dec 2003, 17:38
Locatie: Omgeving Goslar (Duitsland)
Contacteer:

Bericht door Bas » 04 okt 2004, 16:29

Yup...

Gebruikersavatar
WebSiteNet
Berichten: 6524
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:56
Locatie: Wieringerwerf
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 05 okt 2004, 16:28

Ik mag me sinds vanmiddag eigenaar van een exemplaar noemen. (7 euro... grmbl)

Heel erg leuk, al moet ik wel zeggen de de plaatjes in de rechter bovenhoek me bekend voorkomen. :wink:

En dan het volgende.

In paragraaf 3.3 zeg je dat phpbb slordig is na het maken van de nieuwe theme. Als je eerst van alle bestanden de map naam veranderd had (met name theme_info.cfg) en dan de template geinstalleerd had in plaats van een nieuwe theme aan te maken was het gewoon gelukt met de goede stijlsheet en de goede gegevens in de database. Dit staat ook in de kennisbank hier.

En je had in paragraaf 5.5 gezegd dat de .css ook een "bende" was. Jouw aangepaste versie was ietsje netter door meer tabs te gebruiken. Maar dat is expres niet op die manier gedaan omdat dat met sommige editors problemen geeft.

Verder.... alles goed uitgelegd voor beginners. Ik wacht op deel twee die me interesanter lijkt! :bier:

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 2741
Lid geworden op: 02 dec 2003, 17:38
Locatie: Omgeving Goslar (Duitsland)
Contacteer:

Bericht door Bas » 05 okt 2004, 17:07

En dit is een plaatje van wat ze maken in deel 2: http://www.hetlab.tk/gametalk/index.php?deel=2&t=16 (nee, je kunt alleen die pagina zien...)

Gebruikersavatar
Repsaj
Berichten: 393
Lid geworden op: 15 apr 2004, 19:19
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Repsaj » 05 okt 2004, 17:14

Ik vind het eigenlijk geen goed artikel.
Er staat precies in wat ook in onze kennisbank staat!
In één stap wordt de eigenlijke lay-out gemaakt, die stap is:
Verander de plaatjes met Photoshop ofzo.
GRMBL!
Voor de rest is het een leuk blaadje :P
http://www.jasper-webdesign.nl

Was ik wéééééééééééééééér uit het raam gevallen!
(C) Flance

Gebruikersavatar
WebSiteNet
Berichten: 6524
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:56
Locatie: Wieringerwerf
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 05 okt 2004, 17:19

Meer valt er ook niet over te zeggen omdat iedereen iets anders wil. Nou ja, mischien een paar regels meer.

Henk van de Kamer
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2004, 12:09

Bericht door Henk van de Kamer » 05 okt 2004, 18:51

WebSiteNet schreef:Heel erg leuk, al moet ik wel zeggen de de plaatjes in de rechter bovenhoek me bekend voorkomen. :wink:
Dat zijn de vrijheden die vormgevers zich veroorloven. Daar heb ik geen zeggenschap over :)
WebSiteNet schreef:In paragraaf 3.3 zeg je dat phpbb slordig is na het maken van de nieuwe theme. Als je eerst van alle bestanden de map naam veranderd had (met name theme_info.cfg) en dan de template geinstalleerd had in plaats van een nieuwe theme aan te maken was het gewoon gelukt met de goede stijlsheet en de goede gegevens in de database. Dit staat ook in de kennisbank hier.
Ga ik zeker eens uitproberen. De HandsOn had echter een iets andere opzet. Wat Bert en ik graag wilden laten zien, is dat je gewoon de bestanden kunt pakken en dan met wat logisch nadenken, uitproberen en gewoon doen helemaal niet met een standaard forum hoeft te blijven zitten. het subSilver thema is prachtig hoor, maar ik zie het veel te vaak.

Ofwel de virtuele vloeken in de HandsOn moet je niet te serieus nemen. Ik denk dat door het op deze manier te brengen, de nodige mensen op ideeën gebracht worden. En ook dat ze inzien dat het geheel best fraai is opgebouwd en dus aan de eigen wensen aan te passen. Wat ik zo hier en daar aan reacties heb gekregen, tonen dat ook aan. Dus wie weet zien we straks wat minder subSilver :)
WebSiteNet schreef:Verder.... alles goed uitgelegd voor beginners. Ik wacht op deel twee die me interesanter lijkt! :bier:
Dank. En ik denk dat deel 2 inderdaad iets interessanter is. Maar zonder deel 1 gaan de meeste mensen daar nooit aan beginnen. Als je trouwens goede ideeën hebt voor een deel 3, dan weet ik zeker dat je van de PC-Active redactie een poging mag wagen ;)
Henk van de Kamer
auteur Het Lab

Henk van de Kamer
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2004, 12:09

Bericht door Henk van de Kamer » 05 okt 2004, 18:56

Repsaj schreef:Er staat precies in wat ook in onze kennisbank staat!
Dat zou heel goed kunnen. Als auteur en redacteur heb je een vreemd beroep. Eigenlijk is alles al ergens beschreven. Onze taak is dan ook om de leuke krenten uit de pap te halen en die aan de doelgroep door te geven.

In dit geval dus phpBB en wat voor leuke dingen je daar allemaal mee kunt doen. De doelgroep is natuurlijk iemand die al wat met websites heeft gestoeid en nu klaar is om zdeze verder op te tuigen. Mijn ervaring is dat zulke mensen niet snel leuke software als phpBB uit zichzelf zullen vinden. En dus zeker niet die kennisbank.
Henk van de Kamer
auteur Het Lab

Gebruikersavatar
Repsaj
Berichten: 393
Lid geworden op: 15 apr 2004, 19:19
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Repsaj » 05 okt 2004, 19:01

Henk van de Kamer schreef:
Repsaj schreef:Er staat precies in wat ook in onze kennisbank staat!
Dat zou heel goed kunnen. Als auteur en redacteur heb je een vreemd beroep. Eigenlijk is alles al ergens beschreven. Onze taak is dan ook om de leuke krenten uit de pap te halen en die aan de doelgroep door te geven.

In dit geval dus phpBB en wat voor leuke dingen je daar allemaal mee kunt doen. De doelgroep is natuurlijk iemand die al wat met websites heeft gestoeid en nu klaar is om zdeze verder op te tuigen. Mijn ervaring is dat zulke mensen niet snel leuke software als phpBB uit zichzelf zullen vinden. En dus zeker niet die kennisbank.
Owkeey, maar het viel me ff tegen. Ik dacht dat jullie van de grond af een template gingen bouwen. Daar zit ik nu mee :P
En wat kunnen we van deel 2 verwachten?
http://www.jasper-webdesign.nl

Was ik wéééééééééééééééér uit het raam gevallen!
(C) Flance

Henk van de Kamer
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2004, 12:09

Bericht door Henk van de Kamer » 06 okt 2004, 08:59

Repsaj schreef:Ik dacht dat jullie van de grond af een template gingen bouwen.
Deze begrijp ik niet? We hebben in deel 1 toch laten zien hoe je een eigen stijl voor het forum maakt?
Repsaj schreef:En wat kunnen we van deel 2 verwachten?
Als je het niet verder verteld ( :) ), heb ik hier alvast een voorproefje. Ik moet begin volgende week nog even wat dingen op scherp zetten, maar het laat denk ik goed zien wat je van deel 2 kunt verwachten.
Henk van de Kamer
auteur Het Lab

Gebruikersavatar
Repsaj
Berichten: 393
Lid geworden op: 15 apr 2004, 19:19
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Repsaj » 06 okt 2004, 15:08

Henk van de Kamer schreef:
Repsaj schreef:Ik dacht dat jullie van de grond af een template gingen bouwen.
Deze begrijp ik niet? We hebben in deel 1 toch laten zien hoe je een eigen stijl voor het forum maakt?
Ik dacht dat jullie met lege files gingen beginnen, de variabelen uitleggen enzo.
Dus echt html maken.
http://www.jasper-webdesign.nl

Was ik wéééééééééééééééér uit het raam gevallen!
(C) Flance

Gebruikersavatar
WebSiteNet
Berichten: 6524
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:56
Locatie: Wieringerwerf
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 06 okt 2004, 16:52

Henk van de Kamer schreef: Dat zijn de vrijheden die vormgevers zich veroorloven. Daar heb ik geen zeggenschap over :)
:bier:
Henk van de Kamer schreef:
WebSiteNet schreef:Verder.... alles goed uitgelegd voor beginners. Ik wacht op deel twee die me interesanter lijkt! :bier:
Dank. En ik denk dat deel 2 inderdaad iets interessanter is. Maar zonder deel 1 gaan de meeste mensen daar nooit aan beginnen. Als je trouwens goede ideeën hebt voor een deel 3, dan weet ik zeker dat je van de PC-Active redactie een poging mag wagen ;)
Wil je ook nog een deel drie gaan maken? Leuk!

Je kan het zo uitgebreid maken als je wilt. Ik weet niet hoever je wilt gaan in deel twee, maar wat ik zelf een boeiende bezigheid vind is om andere scripts in phpbb in te bouwen (zoals mohd gedaan heeft met PaFileDb, die hier ook staat) en alles te automatiseren (logo kiezen in acp, desnoods via gebruikers profiel en dat soort dingen). Nog een mogelijkheid is om de code xhtml te maken. De html van phpBB is een bende (ipv de css :wink: ) die half xhtml is en half html 4.01. Zelf vind ik het leuk om alles html 1.0 strict te maken of xhtml 1.1.

Ik ben in iedergeval graag bereid om te helpen! :)

Henk van de Kamer
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2004, 12:09

Bericht door Henk van de Kamer » 07 okt 2004, 10:06

WebSiteNet schreef:Wil je ook nog een deel drie gaan maken? Leuk!
Dat idee moet ik eerst nog zien te verkopen aan de redactie. Maar voordat ik dat doe, moet ik eerst natuurlijk een idee hebben. Zelf dacht ik aan het toevoegen of aanpassen van de PHP code of het uitbreiden van de database. Maar ik vrees eigenlijk dat zoiets te ver gaat voor de doelgroep. Mogelijk dat ik het wel ga doen op Gametalk. Bert en ik zitten er serieus aan te denken om het geheel over een paar maanden te verbouwen naar een website die mensen invoert in het verbouwen en aanpassen van phpBB.

Maar dat is er toch al? Jullie kennisbank bijvoorbeeld. Klopt. Alleen is die niet te vinden als je de volgende logische Google doet:

Code: Selecteer alles

phpbb verbouwen aanpassen
Ofwel er is een markt :)
WebSiteNet schreef:Ik ben in iedergeval graag bereid om te helpen! :)
Ok. Deze hou ik in gedachten. Eerst een serie andere projecten afronden :)
Henk van de Kamer
auteur Het Lab

Gesloten