kritieke grens grootte database?

Voor discussies rondom phpBB2. phpBB2 wordt niet meer ondersteund en deze berichten kunnen wellicht gedateerd zijn.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
desmarties
Contacteer:

kritieke grens grootte database?

Bericht door desmarties » 08 mei 2006, 20:00

omdat we de laatste tijd 2 errors (onverwacht, zonder dat er aanpassingen waren verricht) vanuit de database hebben gekregen, waardoor ons forum een dagdeel plat lag vraag ik me af : Is er een bepaalde kritische grootte van de database waarna bij na overschrijding die errors te verwachten zijn? En zo ja, welke acties zijn dan verstandig om te nemen.

Nog wat info vanuit het acp:

Code: Selecteer alles

Aantal berichten: 15618 Berichten per dag: 61.16 
Aantal onderwerpen: 1124 Onderwerpen per dag: 4.40 
Aantal gebruikers: 172 Gebruikers per dag: 0.67 
Forum gestart: vr. 26 aug. 2005, 12:06:29 Avatar directory formaat: 131.88 KB 
Database formaat: 18.12 MB Gzip compressie: AAN 

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 08 mei 2006, 20:01

Dit forum heeft een db van > 300 mb.
Een database kan evengroot worden als de grote van de harde schijf - de ruimte die gebruikt wordt.

Welke fouten krijg je dan?

desmarties
Contacteer:

Bericht door desmarties » 08 mei 2006, 20:36

Paul, ik snap dat, maar we zoeken een reden voor die uitvalverschijnselen.

Gisteren een error over de sessietabel van de database ...heb toen via phpBB.com een fixtabel.php laten draaien. Werd toen goed hersteld.

Vandaag : message_die() was called multiple times. This isn't supposed to happen. Was message_die() used in page_tail.php?
Is mbv. phpBB.nl verholpen.

Alles draait nu weer okee, maar ik vind het vreemd dat dit zo maar "spontaan" ontstaat zonder dat er een aantoonbare reden voor is. Althans ik zie die reden niet :shock:

Bee

Bericht door Bee » 08 mei 2006, 20:41

De oorzaak heeft niet altijd aan phpBB te liggen, het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat de harde schijf van de databaseserver een schrijffout had, of er een geheugenfout was, dat de server tijdelijk overbelast was, de oorzaak is bijna nooit direct aanwijsbaar.

Maar databasegrootte heeft er weinig mee te maken, want elke tabel is in principe losstaand, dus de grootte van de een, heeft geen effect op de ander.
... Maar ik modereer (nog) niet.

desmarties
Contacteer:

Bericht door desmarties » 08 mei 2006, 20:48

Bedankt voor deze uitleg, Bee.
We hebben ook naar onze host toe onze vragen gesteld en deze heeft de aanwijzingen van phpBB.nl opgevolgd en de database hersteld.
Nou ja, het blijft natuurlijk een complex geheel, waarbij van alles en nog wat mis kan gaan.
Gelukkig overheerst de gebruiksmogelijkheden en de lol die we eraan beleven :wink:

Gesloten