[beta] Database backup scipt

Zelf bezig aan een modificatie? Wij kijken graag mee..
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Lontronics

[beta] Database backup scipt

Bericht door Lontronics » 26 feb 2006, 21:24

Er zijn al een aantal keren vragen gesteld over het maken van de backup van een phpbb database. De backup kan gemaakt worden via het adminscherm binnen phpbb zelf, echter het is makkelijker om de backup automatisch uit te laten voeren.
Op die manier is het bijvoorbeeld mogelijk elke nacht op een bepaalde tijd het backupscript te laten activeren zodat je 's morgens de backup op je ftp-server of in de mailbox ontvangt.

Ik heb hiervoor een script geschreven, waarvan op dit moment V1.04.

Meer info: http://www.lontronics.nl/forum/viewtopic.php?t=14

Wanneer je het script bij je website op de server plaatst, de gegevens bovenin het script aanpast naar jouw sql-instellingen (server, databasenaam etc...) kan je het script de backup laten maken.

Door nu bijvoorbeeld bij http://www.webcron.org een gratis account aan te vragen is het mogelijk om het script middels webcron automatisch elke dag op een door jou te bepalen tijd een backup uit te laten voeren.

Overigens, zonder de bedoeling om reclame te maken, dit is een van de weinige scripts waarmee je een backup maakt die voor 99,9 procent conform is. Ga maar eens kijken naar de output van de diverse scripts en verbaas je over de verschillen tussen een echte phpmyadmin backup en de output.

Een laatste tip; wanneer je gebruik maakt van welk script dan ook, probeer dan VOOR dat je echt een keer in de problemen zit, de backup een keer terug te plaatsen.
Zowieso leerzaam en ook wel prettig om te weten dat het allemaal in orde is voor wanneer je echt een keer nood aan de man hebt....

Voor het terugzetten van de backup adviseer ik zelf bigdump.

Jan

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 26 feb 2006, 21:30

Als je op je hosting crons kan aanmaken, kan je die beter gebruiken.
En trouwens, de output van phpmyadmin is ook niet goed. backticks ( ` ) mogen volgends de SQL standaard niet, echter staat mysql die wel toe.

EDIT: 9600ste bericht :bier:

Lontronics

Bericht door Lontronics » 26 feb 2006, 21:34

Helemaal mee eens.
Overigens schijnt hier in de volgende versie van phpmyadmin iets aan te worden gedaan?!!
Heb ook iets gehoord over een lek in phpmyadmin dus zal zowieso wel snel een nieuwe versie komen....

Jan

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 26 feb 2006, 21:41

Lontronics schreef:Helemaal mee eens.
Overigens schijnt hier in de volgende versie van phpmyadmin iets aan te worden gedaan?!!
Heb ook iets gehoord over een lek in phpmyadmin dus zal zowieso wel snel een nieuwe versie komen....

Jan
Voor je het nog niet wist, elke keer als er een pl versie is van phpMyAdmin is er minstens een veiligheidslek opgelost. Bij scripts van dergelijke omvang is een dergelijke hoeveelheid fouten normaal. Ik heb niets gehoord, maar weet ook wel dat er snel een nieuwe versie aankomt, dat is nu eenmaal normaal bij phpMyAdmin.
Laatst gewijzigd door Bee op 26 feb 2006, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
XGE_Lithium
Berichten: 1278
Lid geworden op: 26 okt 2005, 19:28
Locatie: Heythuysen
Contacteer:

Bericht door XGE_Lithium » 26 feb 2006, 21:43

Bee schreef:Bij scripts van dergelijke omvang is een dergelijke omvang normaal
lol.. te lang achter de pc?

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 26 feb 2006, 21:45

Nee, jij te kort denk ik.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
XGE_Lithium
Berichten: 1278
Lid geworden op: 26 okt 2005, 19:28
Locatie: Heythuysen
Contacteer:

Bericht door XGE_Lithium » 26 feb 2006, 21:45

Dan zal het wel aan mij liggen. Ik vind jouw taalgebruik altijd lastig :?

Lontronics

Bericht door Lontronics » 26 feb 2006, 21:46

Dit keer scheen het een vrij serieus lek te zijn Bee ;)

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 26 feb 2006, 21:50

Lontronics schreef:Helemaal mee eens.
Overigens schijnt hier in de volgende versie van phpmyadmin iets aan te worden gedaan?!!
Heb ook iets gehoord over een lek in phpmyadmin dus zal zowieso wel snel een nieuwe versie komen....

Jan
Ik denk niet dat er iets aan gedaan wordt, phpmyadmin vind het de standaard. Opzich is het ook wel goed, mysql accepteert het, maar is neit volgens de standaard. Echter, heeft het ook wel weer een handige functie, namelijk dat je verboden keywords mag gebruiken in veldnamen (Zoals time), zonder backticks kan dat niet. Het heeft dus zijn voor en nadelen.

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 27 feb 2006, 17:19

Lontronics schreef:Dit keer scheen het een vrij serieus lek te zijn Bee ;)
Tot nu toe is elk lek zo'n beetje serieus geweest, kijk zelf maar:
http://www.phpmyadmin.net/home_page/sec ... ASA-2005-9
http://www.phpmyadmin.net/home_page/sec ... ASA-2005-8
http://www.phpmyadmin.net/home_page/sec ... ASA-2005-7
En zo gaat het nog wel even door :wink:

En paul, als phpMyAdmin het niet zo zou doen, zou bijvoorbeeld de Activity Mod Plus van AusTiN niet installeren (blijft een rommelaar)
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gesloten