Meteen aan de slag?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Black Tiger » 26 aug 2022, 19:50

El torro schreef:
01 aug 2022, 10:05
Ik neem aan dat het geheel alleen maar is om wat te spelen, een openbare webserver op een rpi is helemaal niet slim en vaak zelfs niet toegestaan.
Ik zou niet weten waarom dat niet zou zijn toegestaan en wie dat dan zou moeten verbieden.
ISP's? Dan maakt het ook geen ruk uit of het een PC met apache is of een RPI, komt op hetzelfde neer. Bij misbruik gaat het dicht of wordt het account even afgesloten.

Ik ben hem elders aan het proberen te helpen. Gaat hier inderdaad om een oefen/speel situatie om er lokaal iets van te leren, niet om naar buiten toe open te zetten.

Het gekke is wel dat phpbb3 blijft klagen over het niet aanwezig zijn van php XML/DOM terwijl php-xml en php-mbstring wel zijn geinstalleerd.
Maar er is vanwege de handleiding begonnen met php 7.2.x i.p.v. 7.4.x dus dat kan wel een dingetje zijn misschien.

Het document v.w.b. installatie is een Engelstalige handleiding, niet echt van het veilige en zoals het hoort, maar om lokaal eens mee te spelen en er van te leren werkt het nog wel.

Mocht iemand weten waarom phpBB3 (3.3.8) toch blijft zeuren over afwezigheid van php-xml/dom dan zou dat wel interessant zijn om te weten.
Greetings, BlackTiger

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4172
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door El torro » 26 aug 2022, 20:38

Het andere draadje van Gerard is al afgesloten wegens geen doelstelling van het forum, waarom begin je nu weer overnieuw?
Als phpBB3 (3.3.8) toch blijft zeuren over afwezigheid van php-xml/dom dan komt dat omdat het die extensie niet vind en geïnstalleerd moet worden.
Lijkt mij vrij simpel.

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Black Tiger » 26 aug 2022, 21:12

Hoezo overnieuw? Deze is nog van deze maand en staat nog open. En het gaat mij niet om Gerard, wilde alleen bevestigen dat het voor lokaal was om iets te leren.

De vraag stelde ik echter omdat ik zelf gewoon nieuwsgierig naar waar die melding vandaan komt. Want qua hulp aan hem heb ik 'm al gezegd php 7.4 te gaan gebruiken.
El torro schreef:
26 aug 2022, 20:38
Als phpBB3 (3.3.8) toch blijft zeuren over afwezigheid van php-xml/dom dan komt dat omdat het die extensie niet vind en geïnstalleerd moet worden.
Lijkt mij vrij simpel.
Lijk mij vrij simpel te concluderen dat je niet gelezen hebt wat er staat.

Ik schreef toch heel duidelijk dat php-xml en php-mbstring wel degelijk geinstalleerd zijn. Als je even op internet gaat zoeken kom je hetzelfde euvel overigens vaker tegen i.c.m. phpBB3 en Debian. Zag het ook op het Engelstalige forum.
Tevens geprobeerd om de extensie handmatig in de php.ini toevoegen hielp ook niet.

Maar laat maar zitten, je hebt er duidelijk geen zin in, dan moet je ook niet reageren.
Greetings, BlackTiger

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4172
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door El torro » 26 aug 2022, 21:21

IK wil best helpen maar dit forum gaat over phpbb en niet over hoe servers op te zetten.
Dus als dit draadje ook gesloten wordt moet je niet naar mij kijken.
Begin ook aub niet over dat het vaker voorkomt omdat het nu toevallig een paar keer in 20 jaar genoemd wordt op phpbb .com

Kijk eens welke versie phpbb nu gebruikt.
En installeer in die php versie de gevraagde extensie.
phpbb vraagt daar echt niet om als de extensie er wel is anders zou elke phpbb installatie die melding geven en ik ben die in 15 jaar nog nooit tegen gekomen0

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Black Tiger » 26 aug 2022, 21:35

El torro schreef:
26 aug 2022, 21:21
IK wil best helpen maar dit forum gaat over phpbb en niet over hoe servers op te zetten.
Het gaat toch om een foutmelding die phpbb genereert ondanks aanwezigheid van betreffende extensie volgens de package manager?
Dan is het niet meteen 100% te zeggen dat het een server issue is. Ik heb dit op een server nog nooit mee gemaakt.
Kan ook aan die RPI liggen.

Een paar keer in 20 jaar? Hmmz.. 2018, 2019, 2020 en zelfs 2021 op reddit.

Ben inmiddels er uit.
Raar overigens dat Debian er 2 versies op na houdt, php-xml en php7.2-xml. Dat laatste zal het euvel wel oplossen voor het geval hier nog eens iemand naar mocht zoeken, alhoewel ik betwijfel dat er nog eens iemand met 7.2 gaat werken.
Ik ben blij dat ik met name met RH alikes werk, daar heb je dit geneuzel met versies niet.

Wat mij betreft mag ie rustig dicht, lijkt mij verder opgelost inmiddels. ;)
Greetings, BlackTiger

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4172
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door El torro » 26 aug 2022, 21:40

Fijn dat je het gevonden hebt.

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Black Tiger » 26 aug 2022, 21:54

Yup. Toch bedankt voor je antwoord!
Greetings, BlackTiger

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 772
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door AarClay » 26 aug 2022, 22:52

Je kan ook uittesten of PHP de extensies herkent....
Maar waarom gebruik je geen 7.4.30 (De 7.4 branche).

De PHP 7.2 branche wordt al sinds eind 2020 niet meer ondersteund.
Daarom vroeg ik @Gerard X ook naar de PHP versie. Soms willen packages zonder versienummer eraan oude versies installeren. En als je er een versie aan hangt, dwing je altijd de juiste af. Maar dan moet je wel zeker zijn welke het is. :P

Code: Selecteer alles

<?php
echo 'Huidige PHP-versie: ' . phpversion();
print_r(get_loaded_extensions());
?>
In het vervolg kan je ook wel op Tweakers, HelpMij.nl of PHPhulp (ja, er is ook een forumcategorie voor dit soort zaken) terecht.
Zoals @Paul al eerder zei is dit een supportforum voor phpBB forumsoftware, en niet voor PHP of serverzaken.

Black Tiger
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:45
Locatie: State Penitentiary
Contacteer:

Re: Meteen aan de slag?

Bericht door Black Tiger » 26 aug 2022, 23:05

AarClay schreef:
26 aug 2022, 22:52
Je kan ook uittesten of PHP de extensies herkent....
Maar waarom gebruik je geen 7.4.30 (De 7.4 branche).
Gaat niet om mij. Ik had al voordat ik hier postte geadviseerd om 7.4.x te gaan gebruiken.
Was me ook niet bekend dat hier ook al een ander (gesloten) topic was.

Ik hoef zelf geen hulp op server niveau, werk al jaren met servers, alleen niet met Debian maar met RH alikes en daar komen dit soort gekke dingen niet voor, ook een van de redenen dat ik niet echt een Debian fan ben.

Anyway het was al opgelost schreef ik maar toch bedankt voor de reactie, kan ik die bij een volgend Debian debacle eens testen. ;)
Greetings, BlackTiger

Plaats reactie