Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 09 feb 2022, 20:36

  1. Wat is het probleem?
    Antwoord: phpBB3 forum naar subdomein verplaatst en nieuwe database aangemaakt, maar 'config.php' overschreven met gegevens oude database.
    Het forum werkt maar ik heb nu een nieuwe database met oude gegevens en oude database met de nieuwste gegevens.
  2. Wanneer ontstond het probleem?
    Antwoord: 'config.php' na aanpassingen per ongeluk overschreven met gegevens oude database.
    Ik heb alle gegevens van de nieuwe database behalve 'database voorvoegsel' (prefix), die ben ik kwijt.
  3. Adres van je forum:
    Antwoord: http://computerhulp.mkservices.nl
  4. Extensies op je forum:
    Antwoord: n.v.t
  5. Huidige stijl:
    Antwoord: n.v.t
  6. phpBB versie:
    Antwoord: n.v.t
  7. Waar is je forum gehost:
    Antwoord: n.v.t
  8. Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Antwoord: Voor phpBB3 forum nieuwe database aangemaakt, maar per ongeluk later 'config.php' toch overschreven met gegevens oude database.
    Forum werkt nog steeds goed maar ik wil het forum naar de nieuwe database laten wijzen door 'config.php' opnieuw aan te passen, hiervoor heb ik ook database voorvoegsel nodig, dat ben ik nu kwijt.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door El torro » 09 feb 2022, 23:36

Dat staat toch gewoon voor de tabellen.
Dus bij mij

Code: Selecteer alles

pp3_acl_groups
waarin "pp3_" de prefix is

Overigens kan je forum niet goed werken als je naar de verkeerde database verwijst maar dat doet hier blijkbaar niet ter zake.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 11 feb 2022, 11:50

@El torro, ik kan je bewijzen dat wat je schrijft in mijn geval niet helemaal waar is.
Oorspronkelijk, dat is voordat ik besloot om het forum naar een subdomein over te zetten, stond in 'config.php' de verwijzing naar de 'Joomla' database.
Toen ik besloot om het forum naar een subdomein te kopieren/verplaatsen, wilde ik ook een eigen database voor het forum.
Inhoud van de forummap (een submap van de Joomla website folder) heb ik in FileZilla 1 op 1 gekopieerd naar de hoofdmap van het subdomein.
Ik heb een kopie gemaakt van het bestaande 'config.php' bestand en dit naar mijn pc gedownload en hernoemd om het aan te passen in Notepad++ zodat het verwijst naar de nieuwe database met login naam, wachtwoord en database voorvoegsel en het daarna weer geupload.
Maar het oorspronkelijk 'config.php' bestand heb ik niet verwijderd.
In het forum heb ik ook een backup gemaakt van het forum en database.
De database heb ik in phpMyAdmin geëxporteerd en daarna gekopieerd (importeren) naar de nieuwe database.
Het hernoemde 'config.php' bestand heb ik toen opnieuw naar mijn pc gedownload omdat er iets misging met het forum.
Toen ik wilde inloggen in het forum en kreeg een blanco (witte) webpagina, ik verwachtte dat de oorzaak in het 'config.php' bestand zat en heb het opnieuw gedownload naar mijn pc en aangepast.
Omdat ik het oude 'config.php' bestand niet had verwijderd of de naam had aangepast, kreeg ik de melding dat het bestand op de plek waar ik het wilde downloaden al bestond.
Na hernoemen heb ik vervolgens per ongeluk het verkeerde bestand geupload en het aangepaste verwijderd.
Het 'config.php' bestand heb ik daarna niet gecontroleerd omdat ik nu wel gewoon kon inloggen en in de veronderstelling verkeerde de problemen te hebben opgelost.
De oorspronkelijke forummap met inhoud en locatie van de content (in Joomla map) heb ik ook nog niet verwijderd, vandaar dat het inloggen ineens wel lukte.
Het resultaat is dus dat ik nu een nieuwe (met oude gegevens) gevulde forum database heb en de Joomla database met daarin de nieuwste forum gegevens.
Ik kan niet inloggen op het forum met het aangepaste 'config.php' bestand dat verwijst naar de nieuw aangemaakte database met bijbehorende naam, login gegevens en database voorvoegsel, ondanks dat ik het geëxporteerde sql bestand uit de oude database heb geïmporteerd in de nieuwe database.
Omdat ik niet in het forum kan inloggen kan ik ook niet de backup die ik in het forum had gemaakt, terugzetten.
Er zit ergens iets fout, of ik ben iets vergeten, maar ik kom er zonder hulp dus niet uit.
Misschien is het nu iets duidelijker?
Laatst gewijzigd door BBgebruiker op 11 feb 2022, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door AarClay » 11 feb 2022, 12:14

Als je een blanko pagina krijgt moet je even in de error.log van je hosting kijken.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 11 feb 2022, 16:11

AarClay schreef:
11 feb 2022, 12:14
Als je een blanko pagina krijgt moet je even in de error.log van je hosting kijken.
En waar zoek ik dan naar?
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door El torro » 11 feb 2022, 16:28

Misschien is het nu iets duidelijker?
Sorry maar voor mij niet.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 11 feb 2022, 16:47

Concreet had ik het geëxporteerde sql document van de Joomla database gekopieerd (geïmporteerd) naar de nieuwe forum database.
De inhoud van de forum map (uit de Joomla map) heb ik in FileZilla 1 op 1 naar de subdomein map gekopieerd en de oorspronkelijke map (met inhoud) niet uit de Joomla map verwijderd.
Daarna heb ik het bestand 'config.php' aangepast met de database en logingegevens van de (nieuwe) forum database.
Vervolgens heb ik het aangepaste 'config.php' in FileZilla naar de hoofdmap van het subdomein gekopieerd.
Tot slot heb ik geprobeerd in te loggen in mijn forum en dat lukte niet, ik kreeg een blanco pagina.
Ik verwachtte een (typ)fout in het config.php bestand.
Daarom heb ik het bestand in FileZilla opnieuw gekopieerd van de subdomein map naar mijn pc, zodat ik het kon bekijken/bewerken.
Omdat ik het oude bestand niet had verwijderd, kreeg ik de melding van een dubbel bestand en heb ik het per ongeluk laten overschrijven met de gegevens van de oude database i.p.v de nieuwe database.
Ik heb toen niet goed opgelet en per ongeluk met FileZilla het verkeerde 'config.php' bestand geupload naar de subdomein map.
Nu kan ik wel weer inloggen, maar het forum communiceert met de (oude) Joomla database en niet met de (nieuwe) phpBB3 forum database.
Het gevolg is een nieuwe database met oude gegevens (na import sql document uit Joomla database) en een oude database met de nieuwste gegevens.

Wat er nu moet gebeuren zijn 3 dingen:
1: Ik wil uitzoeken wat de reden is waarom het phpBB3 forum toch niet communiceert met de nieuwe database (reden blanco pagina).
2: Indien mogelijk wil ik de phpBB3 forum database inhoud (uit de Joomla database) mergen (samenvoegen) met de gegevens in de phpBB3 forum database ---- liefst zonder de nieuwe phpBB3 forum database te vervuilen met Joomla inhoud!
3: Als alles werkt wil ik het database toevoegsel van de nieuwe database wijzigen (ook wijzigen in config.php).
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 11 feb 2022, 17:27

Als dat allemaal niet mogelijk is wil ik:
1: Eerst een kopie maken van de (huidige) inhoud van de subdomein map met phpBB3 forum bestanden.
2: In het bestaande forum een backup maken van forum met database en deze bewaren?
3: Dan de nieuwe database met inhoud verwijderen en een nieuwe (schone) aanmaken.
4: Een schone phpBB3 installatie uitvoeren.
5: De eerder gemaakte backup (forum en database) in het schone forum terugzetten.
6: De nieuwe phpBB3 bestanden na de schone installatie in FileZilla laten overschrijven door opgeslagen inhoud uit subdomein map
7: Database voorvoegsel wijzigen in phpMyAdmin.

Is dat een verstandige manier van werken of ben ik nog iets vergeten?
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door El torro » 11 feb 2022, 18:25

ik denk dat je vreselijk ingewikkeld aan het doen bent .
Maar ik heb nu geen tijd om op te schrijven wat je wel moet doen, dan zal vanavond laat worden.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door AarClay » 11 feb 2022, 21:50

BBgebruiker schreef:
11 feb 2022, 16:11
AarClay schreef:
11 feb 2022, 12:14
Als je een blanko pagina krijgt moet je even in de error.log van je hosting kijken.
En waar zoek ik dan naar?
Zoals ik zei: Zoeken naar een bestand error.log of error_log.log of iets in die geest.
Je kan ook een kijkje nemen in je hosting-controlpanel. Die geeft ook vaak aan waar die staat.
En anders vraag je aan je hosting waar je jouw error_log kan vinden. Ze weten heus wel wat je bedoelt.

Als je die gevonden hebt, zoek je de datum en tijd van wanneer je jouw blanko scherm zag, en dan staat daar de foutmelding erbij.
Dat lijkt mij stap 1.

Verder denk ik dat je gewoon even schoon schip moet maken.
Zoek eerst eens uit welke phpBB 3 versie je momenteel draait.

Ik ben ook van plan om komende week een oud overgenomen forum van versie 3.1.5. (geloof ik) te upgraden naar 3.3.5.
Ik had recentelijk nog een topic geopend. Misschien staan daar nog goede tips in.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door El torro » 11 feb 2022, 22:52

Als dat allemaal niet mogelijk is wil ik:
1: Eerst een kopie maken van de (huidige) inhoud van de subdomein map met phpBB3 forum bestanden.
2: In het bestaande forum een backup maken van forum met database en deze bewaren?
3: Dan de nieuwe database met inhoud verwijderen en een nieuwe (schone) aanmaken.
4: Een schone phpBB3 installatie uitvoeren.
5: De eerder gemaakte backup (forum en database) in het schone forum terugzetten.
6: De nieuwe phpBB3 bestanden na de schone installatie in FileZilla laten overschrijven door opgeslagen inhoud uit subdomein map
7: Database voorvoegsel wijzigen in phpMyAdmin.
1 Een backup maken kan nooit geen kwaad.
2 In 1 heb je de forumbestanden gebackup dus nu alleen de database
3 geen idee waarom je dat wilt doen?
4 Waarom?
5Wat is er dan nog schoon als je de oude bestanden weer terug zet?
6 dat snap ik helemaal niet?
7 snap ik ook niet

Eigenlijk heb ik geen idee wat je nu wilt bereiken met het bovenstaande, als de verkeerde/verouderde database aan het forum gekoppeld is zet je de gegevens van de juiste database in de config.php, leeg de cache map en klaar.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 12 feb 2022, 00:44

El torro schreef:
11 feb 2022, 22:52
Als dat allemaal niet mogelijk is wil ik:
1: Eerst een kopie maken van de (huidige) inhoud van de subdomein map met phpBB3 forum bestanden.
2: In het bestaande forum een backup maken van forum met database en deze bewaren?
3: Dan de nieuwe database met inhoud verwijderen en een nieuwe (schone) aanmaken.
4: Een schone phpBB3 installatie uitvoeren.
5: De eerder gemaakte backup (forum en database) in het schone forum terugzetten.
6: De nieuwe phpBB3 bestanden na de schone installatie in FileZilla laten overschrijven door opgeslagen inhoud uit subdomein map
7: Database voorvoegsel wijzigen in phpMyAdmin.
1 Een backup maken kan nooit geen kwaad.
2 In 1 heb je de forumbestanden gebackup dus nu alleen de database
3 geen idee waarom je dat wilt doen?
4 Waarom?
5Wat is er dan nog schoon als je de oude bestanden weer terug zet?
6 dat snap ik helemaal niet?
7 snap ik ook niet

Eigenlijk heb ik geen idee wat je nu wilt bereiken met het bovenstaande, als de verkeerde/verouderde database aan het forum gekoppeld is zet je de gegevens van de juiste database in de config.php, leeg de cache map en klaar.
Begrijp ik nu goed dat alleen de inhoud van de subdomein map en de backup die ik in het forum van het forum inclusief database maak voldoende is?
Hoe moet het dan verder?
Moet ik dan eerst 'config.php' naar de phpBB3 forum database laten wijzen (dat is naam database, gebruikersnaam met wachtwoord en het database voorvoegsel) en daarna de backup terugzetten die ik eerder vanuit het forum heb gemaakt?
Want ik verwacht dat de database die ik in phpMyAdmin geëxporteerd heb zal vervuild zijn met phpBB3 en Joomla inhoud, klopt dat of niet?

En dan zou alles weer werken zoals het hoort??
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door El torro » 12 feb 2022, 10:13

En dan zou alles weer werken zoals het hoort??
Probeer nu eens kort en bondig in 3 zinnen neer te schrijven wat het probleem is
b.v.
forum bestanden zijn in orde en wel/niet van de laatste versie.
Huidige database is wel/niet in orde
Waar bevindt de juiste database zich.


Daarna kunnen we gericht advies geven want ik begrijp er nu helemaal niets van.
Die Joomla database heeft er ook niets mee te maken en hoef je ook niet te vernoemen.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 13 feb 2022, 23:24

El torro schreef:
11 feb 2022, 22:52
als de verkeerde/verouderde database aan het forum gekoppeld is zet je de gegevens van de juiste database in de config.php, leeg de cache map en klaar.
Dat is wat je schrijft.
Als dat zo is, moet ik daarna kunnen inloggen in mijn forum om het cache te legen (of bedoel je cache van browser?).
Als ik kan inloggen in mijn forum, moet ik daarna de backup die ik eerder in het forum heb gemaakt van het forum met database terugzetten.
Is mijn forum dan 'up to date'?
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door AarClay » 14 feb 2022, 00:10

Hij bedoelt de cachemap van het forum.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door El torro » 14 feb 2022, 12:25

Je maakt het jezelf en ons erg moeilijk.
Ik vraag je vriendelijk om in drie zinnen te beschrijven wat het probleem nu is

En dat antwoord je met
Dat is wat je schrijft.
:?:

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 15 feb 2022, 15:04

@El torro, het spijt me maar ik denk dat je mij totaal verkeerd begrijpt.
Ik ga jouw uitleg proberen uit te voeren, waarin je schrijft dat ik in 'config.php' de gegevens van de correcte database ga instellen.
Daarna ga ik het cache van het forum legen en dan zou ik verder kunnen.
Eerder heb ik al een backup gemaakt in het forum van het forum met database, dus die kan ik terugzetten en zien of mijn forum dan weer werkt maar nu vanuit de correcte database.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 15 feb 2022, 15:28

Ik heb gedaan zoals in mijn vorige bericht geschreven
Voordat ik de gegevens van de correcte database invoerde, heb ik het cache van mijn forum geleegd.
Daarna heb ik de gegevens van de correcte database ingevoerd in 'config.php' en het origineel hernoemd, ergens gaat er dan iets fout, hierna het resultaat:

Algemene fout
SQL ERROR [ mysqli ]

Unknown column 'f.hidden_forum' in 'where clause' [1054]

Een SQL-fout is opgetreden tijdens het ophalen van deze pagina. Neem contact op met de forumbeheerder als dit probleem zich blijft voordoen.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door El torro » 15 feb 2022, 15:33

Blijkbaar is die correcte database niet zo correct als je denkt.
Hoe heb je die backup gemaakt en weer ingeladen in phpmyadmin?

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waar in phpMyAdmin kan ik database voorvoegsel voor 'config.php' vinden?

Bericht door BBgebruiker » 15 feb 2022, 15:59

Als ik met FileZilla inlog op de map van de (Joomla) website, waar 'config.php' eerst naar verwees, dan zie ik daarin een map met de naam 'phpbb'.
Diezelfde map kom ik ook tegen in de (nieuwe) subdomein map waar ik alle forumbestanden naartoe had gekopieerd.
Als ik in de map 'phpbb' kijk dan staan daar een aantal mappen en bestanden in, de eerste map heet 'auth'.
Kan het zo zijn dat ik in FileZilla de inhoud van die 'phpbb' map uit de (Joomla) site map moet kopiëren naar de 'phpbb' map in de (nieuwe) subdomein map waarin de (nog niet bijgewerkte) forum bestanden staan?
Moet ik de bestaande bestanden dan overschrijven?
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Plaats reactie