ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
sammey_nl
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2021, 13:34

ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door sammey_nl » 01 feb 2021, 13:43

  • Wat is het probleem? Na updaten van 3.3.2 naar 3.3.3 een ERROR_DEFAULT_CHARSET foutmelding in de CP
    Wanneer ontstond het probleem? Na het updaten van 3.3.2 naar 3.3.3
    Adres van je forum: http://di-zorg.nl
    Extensies op je forum: Advanced BBCode Box, External Links Open in New Window, Print all posts in a topic, Scheduled Maintenance, Simple Mentions, VigLink
    Huidige stijl:prosilver
    phpBB versie: 3.3.3
    Waar is je forum gehost: Strato
    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
Update naar 3.3.3


Hallo allen, ik ken PHPBB al heel wat jaren, maar ben zeker geen expert. Ik heb zojuist mijn forum geupgrade van 3.3.2 naar 3.3.3 met de auto upgrade. Helaas krijg ik een rode balk met de volgende melding op mijn CP:

ERROR_DEFAULT_CHARSET_EXPLAIN

Ik vind op internet het volgende;
https://www.phpbb.com/community/viewtop ... p=15664951

Mijn vraag is, moet ik simpelweg wachten tot er een update komt voor de Nederlandse taalpakket welke ik geinstalleerd heb, of moet ik het ergens anders in zoeken?

Vast bedankt,
Sam

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door El torro » 01 feb 2021, 14:42

Best even aan je host voorleggen als je geen php.ini hebt
Het heeft niets met het taalpakket te maken.

sammey_nl
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2021, 13:34

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door sammey_nl » 02 feb 2021, 09:49

Bedankt voor je reactie. Helaas geeft Strato aan dat er geen wijzigingen kunnen worden aangebracht aan de standaard configuratie. Heeft iemand een suggestie?

maan1
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 okt 2019, 17:27
Contacteer:

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door maan1 » 02 feb 2021, 10:55

ik vond dit maar je moet even vertalen is in het duits

https://forum.eselsstieg.de/viewtopic.p ... 666&p=6753

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door nl1sms » 02 feb 2021, 11:02

maan1 schreef:
02 feb 2021, 10:55
ik vond dit maar je moet even vertalen is in het duits

https://forum.eselsstieg.de/viewtopic.p ... 666&p=6753
Dat kan dus alleen als je een php.ini hebt. Met shared hosting heb je dat niet. Ik zou toch heel erg hard aandringen bij strato dat zij het wijzigen en anders op zoek naar een echte hostingboer ;)

sammey_nl
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2021, 13:34

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door sammey_nl » 02 feb 2021, 13:01

nl1sms schreef:
02 feb 2021, 11:02
maan1 schreef:
02 feb 2021, 10:55
ik vond dit maar je moet even vertalen is in het duits

https://forum.eselsstieg.de/viewtopic.p ... 666&p=6753
Dat kan dus alleen als je een php.ini hebt. Met shared hosting heb je dat niet. Ik zou toch heel erg hard aandringen bij strato dat zij het wijzigen en anders op zoek naar een echte hostingboer ;)
Bedankt voor je reactie. Ik heb Strato nogmaals verzocht dit aan te passen gezien ik anders genoodzaakt ben om de boel te verhuizen. Maar is dat ook echt zo vraag ik mij nu af? :) m.a.w., zal dit puur een cosmetisch dingetje blijven die melding in de CP, of zal ik later (na bijv meerdere updates) problemen kunnen krijgen met mijn forum?

Continuiteit van het forum is zeer belangrijk in ons geval.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door El torro » 02 feb 2021, 15:33

Strato heeft wel meer van die vreemde dingen op hun servers.
Ik zou bij de volgende verlenging ook maar een echte host kiezen.

sammey_nl
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2021, 13:34

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door sammey_nl » 02 feb 2021, 15:55

Ja dat moet ik misschien maar eens doen, maar het hangt er vanaf hoe noodzakelijk dit is.

Op dit moment merk ik alleen dat er een lelijke rode balk in de CP staat met deze melding. Maar houd dit functioneel ook nog iets in? Maw waar zou ik aan kunnen merken dat dit probleem er is?




Edit: Ps. Strato reageert zojuist met het volgende;
Je zou wellicht nog naar onderstaande link kunnen kijken, hierin wordt beschreven hoe je gebruik kan maken van de .htaccess file.

https://www.w3.org/International/questi ... ss-charset

Het is niet mogelijk op onze shared webhosting omgeving een php.ini aan te passen. Mocht je bijvoorbeeld gebruik maken van een VPS server kan dit wel, je hebt dan volledige toegang tot de server. Wellicht is dit iets voor je?
Zou dit een oplossing kunnen zijn? Voor de update van 3.3.2 naar 3.3.3 had ik deze foutmelding niet.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door El torro » 02 feb 2021, 17:15

Dat is een standaard truc van een "slechte" hosting om je een duurder pakket te verkopen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het alleen een melding is of ook werkelijk een fout die gevolgen heeft voor het functioneren van phpbb of misschien een klein scriptfoutje ergens in phpbb.

sammey_nl
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2021, 13:34

Re: ERROR_DEFAULT_CHARSET na update 3.3.3

Bericht door sammey_nl » 03 feb 2021, 23:10

Ondanks dat ik nog niets merk behalve de melding in beheer, heb ik begrepen dat dit wel serieuze gevolgen kan hebben. Mijn webhost (strato) heeft blijkbaar ISO-8859-1 als charset ingesteld, en geen UTF-8 wat PHPBB nodig heeft.

Daar schrijft iemand op phpbb.com het volgende over;
If "PHP Information" shows that the setting on your server is literally defined to some encoding other than UTF-8, then indeed there could be problems. I would expect that phpBB's code (and/or the underlying frameworks it passes data to) are written to expect UTF-8 encoded data, but if the 'default_charset' is set to some other encoding, then the PHP APIs are producing whatever the configured encoding is when phpBB invokes them. Leading to incorrect calculations of what the encoded characters represent when that data is immediately or sometime later passed to a function that explicitly encodes/decodes only UTF-8, or that isn't controlled by the PHP default charset.
Misschien moet ik voor de zekerheid toch maar verhuizen...

Plaats reactie