Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Bericht door El torro » 30 dec 2020, 23:22

phpBB 3.3 is bijna direct compatibel met phpBB 3.2 of phpbb 3.1 in veel gevallen blijven extensies werken, of zijn deze geüpdatet om te werken met phpBB 3.3.

Voor je begint is het raadzaam te controleren of je host voldoet aan de vereisten die phpBB3.3 nodig heeft, er zijn namelijk een aantal wijzigingen ten opzichte van phpBB 3.2:

php 7.1.3 of hoger is vereist
PHP’s JSON-extensie is vereist

Is jou php versie lager dan 7.1.3, ga dan niet updaten, je bent dan niet instaat phpBB 3.3 op jouw server te gebruiken. Je kan je php versie controleren via je beheerderspaneel >> Tabblad: Algemeen >> klik dan aan je linkerkant op: PHP-informatie. Je kan daar ook zien of JSON is ingeschakeld. Neem contact op met je host als je php versie lager is dan 7.1.3 en vraag hen of het mogelijk is de php versie te updaten.
phpBB 3.3. ondersteund ook php 7.2 en hoger maar nog geen php8. Controleer voordat je deze gaat gebruiken wel of de extensies die je wilt gebruiken ook php 7 ondersteunen.

Het is aangeraden om prosilver als standaard stijl ingesteld te hebben en alle andere stijlen deactiveren en verwijderen via je beheerderspaneel.
Of te controleren of deze werken in de laatste phpbb versie.

Maak (altijd) eerst een backup van files en database.
Een back-up van je bestanden is erg belangrijk, niet alleen omdat je dan kan terug vallen bij problemen. Samen met de database tabellen, kan je deze content met gegevens zoals, naam, omschrijving, publicatiedatum, auteur enz bewaren en eventueel later als je Extensie het mogelijk maakt weer hergebruiken.

Hieronder hebben wij stap voor stap beschreven hoe jij je forum kan updaten naar 3.3. Deze methode is alleen geschikt wanneer je geen wijzigingen hebt gemaakt aan de code van je forum. Wanneer je wel wijzigingen hebt gemaakt, gebruik dan de automatische updater. (alleen voor gevorderden gebruikers)

Download de volledige laatste versie 3.3 Nederlands van phpBB.nl.
Unzip het bestand op je PC en open de phpBB3 map.
Verwijder het config.php bestand.
Ga nu naar de server waar je forum gehost staat en verwijder (of hernoem) alle phpBB3 bestanden, BEHALVE:
  • config.php
  • de map images
  • de map files
  • de map store
  • de map ext
Upload het 3.3 pakket.
Ga naar: http://<pad_naar_jouw_forum>/install/
Volg de instructies op de installatie pagina. Mogelijk krijg je een melding dat er geen update bestanden gevonden kunnen worden. Deze melding kan je negeren want je maakt geen gebruik van de automatische updater.
Verwijder dan de map install van je server.

Gebruik alleen een goed FTP programma, zoals FileZilla, om je bestanden over te zetten naar de server.
Let wel op de juiste extensie instelling

Je hebt nu je forum op versie 3.3 met de standaard stijl prosilver, inclusief alle forums, topics, berichten, gebruikers, avatars, enz.

Voor vragen of problemen, open een nieuw onderwerp in dit forum.

p.s als je wilt updaten vanaf phpbb3.0 moet je eerst de database opruimen van de eventuele mods met het STK programma.
Laatst gewijzigd door El torro op 02 jan 2021, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.

RenzeGro
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2020, 17:44

Re: Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Bericht door RenzeGro » 02 jan 2021, 17:31

Ik heb als beginneling een paar vragen n.a.v. onderstaand bericht:

1. Kan ik rechtstreeks van 3.1.4. naar 3.2 of zelfs 3.3? Url: www.ovnizeilers.nl

2. Zo ja, kan dat ook met de automatische update of moet dat handmatig?

3. Ik lees dat de handmatige aanpak alleen lukt als " er geen wijzigingen in de code van je forum" zijn gemaakt. Hoe kom ik daar achter?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Bericht door El torro » 02 jan 2021, 17:51

Met een wat kleiner forum lukt dat zeker in 1 keer.
Volg gewoon de handleiding van hierboven.

RenzeGro
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2020, 17:44

Re: Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Bericht door RenzeGro » 04 jan 2021, 19:22

Kan ik dan mijn 3.1.4 forum dat op een site met PHP 5.6 staat laten overzetten naar PHP 7, zodat ik succesvol kan opwaarderen of werkt 3.1.4. niet met PHP 7?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Bericht door El torro » 04 jan 2021, 20:03

Als je zelf de php versie niet kan aanpassen (wat wel wat vreemd is) zal je het in nauw overleg met je host moeten doen.
phpbb3.1.4 werkt niet op php7
Dus je zet dan je forum ofline, maakt alle backups
Vraag je host om naar php7.4 te schakelen (indien mogelijk, misschien moeten je dan ook van server veranderen)
Doe dan de update.

David Bakker
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2021, 11:04

Re: Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Bericht door David Bakker » 19 jan 2021, 11:08

Beste El Torro,

Ken jij iemand (jijzelf?) die mij tegen vergoeding kan helpen de forumsoftware te updaten van een forum dat nu loopt op versie 3.0.10. Ik wil zelf mijn vingers niet daaraan branden.

Mvg David

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Bericht door toska » 19 jan 2021, 11:50

Ik denk dat je hier je vraag moet zetten,posting.php?mode=post&f=102

David Bakker
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2021, 11:04

Re: Hoe update ik mijn phpBB forum naar phpBB 3.3.x?

Bericht door David Bakker » 19 jan 2021, 12:26

Dank

Plaats reactie