Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
Lothlórien
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:40

Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door Lothlórien » 26 jan 2020, 14:10

  • Wat is het probleem?
    In een notendop: ik kan niet meer upgraden of updaten. Langere versie type ik hieronder. Ik zou héél graag iemand met veel verstand van phpBB willen laten meekijken, liefst direct via mijn eigen forum, en ben ook bereid daar wat voor te geven maar ik mag zo'n oproep niet plaatsen voor ik hier 5 berichten gedaan heb.

    Wanneer ontstond het probleem?
    Ik update al een hele tijd niet meer omdat ik problemen kreeg met cascades aan foutmeldingen, heb het forum daarom laten doorlopen op een oude versie. De servers van mijn host werden echter gehackt en nadat hij alles weer terug had (in eigen beheer, hij heeft geweigerd losgeld te betalen) bleek mijn forum niet meer goed te werken omdat het té ver verouderd was.


    Adres van je forum: http://cosycornerforum.nl

    Extensies op je forum:
    Ik heb geen idee. Ik heb jaaaaaren terug een forum van iemand overgenomen met zeer basale kennis, kan min of meer omgaan met mijn admin panel maar weet er inhoudelijk te weinig van. Waar kan ik dat vinden?

    Huidige stijl:
    Om het forum nu basaal te kunnen laten functioneren heb ik enkel ProSilver nog maar aan staan.

    phpBB versie:
    3.0.14 en php 5.6.40, diverse pogingen te upgraden zijn mislukt

    Waar is je forum gehost:
    Knoth Hosting

    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Om het forum nog gaande te houden heb ik enkel ProSilver nog maar actief en de forumtaal naar British English gezet, ook een vereiste voor updaten en upgraden, maar het blijft mislukken.
Extra informatie: mijn host heeft diverse pogingen gedaan dit op te lossen. Nadat zijn servers gehackt waren, kwam mijn forum weer online met een back up dus we waren slechts 24u kwijt. Elke keer als we daarna een bericht probeerden te posten, verwijderde het forum zodra je die wilde plaatsen de complete ingetypte tekst en gaf aan 'uw bericht is te kort'. Bovenaan de pagina kwam er dan een waarschuwing waaraan mijn host kon zien dat mijn php-versie niet meer gesupport werd (zijn woorden: "Die error verwijst naar een oude php-versie") en dat ik moest updaten.
Hij heeft toen mijn complete forum op php 7.4 gezet. Daarna bleef de error aanwezig.
Ik kopieer hieronder wat berichten die heen en weer gegaan zijn:
"Wat ik gek vind is dat je phpbb versie 3.0.14 hebt en niet kan updaten terwijl ik hier lees in een bericht uit 2018 dat ze het over 3.2 hebben. En die is dus wel php7 geschikt."
"We gaan deze proberen: https://www.phpbb.com/support/docs/en/3 ... /upgrade3/ "
"Heb je alle styles behalve prosilver gedeactiveerd en British English als enige taal ingesteld? Ze hebben het over een support toolkit database cleaner..."
"Het loopt redelijk tot nu toe, hij moet de database updaten ... maar hij staat eventjes stil op 14% ..."
" Goed poging 1 is mislukt... ik denk doordat ik dus die database eerst had moeten updaten.
Na wat lezen heb ik de support toolkit gedownload. We gaan even terug naar de installatie voor we begonnen."
"Goed ik ga een tweede poging doen"
"Ik twijfel... hij liep vast, er zijn twee stappen waar ik niet door kom:
Verwijder alle mod related changes en de taal op Engels. Wil jij de Nederlandse taal niet alleen deactiveren maar ook verwijderen? Zonder update kunnen we zo ie zo niks.
De support toolkit werkt wel maar het onderdeel voor de database dus net niet. Dit kan php versie gerelateerd zijn."
"Poging 3. Het duurt weer ff twee lange en drie korte hoor... bestanden verwijderen, nieuwe uploaden ... kost tijd
..... Goed, poging 3 ook mislukt. Na wat lezen moet ik toch dat paneel gebruiken op de database te updaten maar die lijkt niet te werken op php 7.2 of hoger."
"Ik herstel nog een keer de backup
Nah ik krijg hoofdpijn van dat forum... Inmiddels een backup van de backup server erbij gepakt. Nou hij draait weer, maar op de oude versie. Ik ga morgen even verder kijken. Ik moet er even over denken. Ik kan hem eventueel ook verplaatsen naar mijn server want daar heb ik 5.6 draaien omdat ik daar zelf kan updaten. Misschien doe ik dat wel even."
"Ik heb een backup gemaakt, die op mijn eigen vps omgeving gezet waarop knoth.nl ook draait en ik heb de nameservers gewijzigd.
Dat betekend als straks de website online is dat het draait op php5.6 dan zou feitelijk het forum het moeten doen maar ik wil vanaf dat punt de upgrade uitvoeren."
"Hij loopt weer. Hij is nu niet ge-update hè ... je draait nu op een andere server met php 5.6
Vind ik voor nu niet zo erg maar we moeten binnenkort wel even naar die update kijken."

"Ik ga eerst even kijken of die super toolkit het nu wel doet ...
Poging 1 van de dag alweer mislukt. Ik ga het nog even op een andere wijze proberen"

"Lothlórien: The forum's a bitch. Ik ben al eerder volkomen vastgelopen in niet werkende updates, vandaar dat hij op zo'n oude versie is blijven staan al die jaren."

"Ja en dat is nu dus vervelend want op een bepaald moment moet je met de tijd mee. Alleen die toolbox die ze hebben werkt voor geen meter. Ook niet onder php 5.6.
Dus ik ga de update op een normale manier onder 5.6 proberen."

"Goed het probleem is als volgt: die toolkit zou feitelijk de MOD-related changes moeten fixen in de database. Maar die loopt vast en verwijdert (zo lijkt het) de complete database. Als ik de tookit niet gebruik dan kan ik na het uploaden van de nieuwe bestanden de update via de installer uitvoeren maar die blijft hangen op 14% en stopt daarna met een shitload aan fouten.
Ik heb de backup weer terug gezet die ik had gemaakt. Die php versie die je nu hebt vervalt op een bepaald moment. Dan gaan er andere fouten optreden. Dus het lijkt mij wel handig om er even naar te laten kijken door iemand van phpbb.
Als de versie ge-update kan worden is in ieder geval het gevaar geweken. Misschien moet je de vraag even uitzetten op het phpbb forum in Nederland?"

"Lothlórien: Pffff... gedoe zeg. Is het mogelijk, zijweg nemend, om dit forum te laten lopen, intussen ergens op de achtergrond een volledig nieuw forum op te bouwen via nieuwere en veiligere software, en dan daarna alles over te zetten? Of ben je dan alle oude berichten kwijt?"

"Daar zit nu juist het hele probleem, alles staat in de database en daar zitten naar mijn idee de voornaamste problemen.
Dus je kan best wat opzetten maar dan ben je dus de oude berichten kwijt. Daarom leek mij een update het meest gewenst."

Wie oh wie kan hier wat mee?

Lothlórien
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:40

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door Lothlórien » 26 jan 2020, 14:14

PS Als het nodig is om eerst te upgraden naar 3.2, dan mag dit topic zo nodig verplaatst worden naar het andere subforum...

PaulusB
Berichten: 604
Lid geworden op: 18 mei 2006, 09:26

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door PaulusB » 26 jan 2020, 18:17

Kan je eventueel wel helpen als je wil zat van zulke updates gedaan :) 3.0.14 is wel even geleden :)

Lothlórien
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:40

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door Lothlórien » 26 jan 2020, 18:51

PaulusB schreef:
26 jan 2020, 18:17
Kan je eventueel wel helpen als je wil zat van zulke updates gedaan :) 3.0.14 is wel even geleden :)
Jaaaa geweldig! Ik hoop dat het jou wel lukt... Ik zag je verzoek op mijn forum, ik schakel het in en geef je admin-rechten.

PaulusB
Berichten: 604
Lid geworden op: 18 mei 2006, 09:26

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door PaulusB » 26 jan 2020, 18:55

PB mij anders ook even de FTP en Control paneel inlog dit om een kopie te maken voordat ik wat ga doen :) En heb die zo ie zo nodig anders kan ik niks uploaden :mrgreen:

Lothlórien
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:40

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door Lothlórien » 26 jan 2020, 20:03

PaulusB schreef:
26 jan 2020, 18:55
PB mij anders ook even de FTP en Control paneel inlog dit om een kopie te maken voordat ik wat ga doen :) En heb die zo ie zo nodig anders kan ik niks uploaden :mrgreen:
Done. Mijn hele forum houdt fingers crossed :D

PaulusB
Berichten: 604
Lid geworden op: 18 mei 2006, 09:26

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door PaulusB » 27 jan 2020, 01:58

Vanavond een heel eind gekomen die database was goed gaar. De toolkit had je voor deze database niks aan die wist er geen raad mee. Ook het direct upgraden naar phpbb 3.1, 3,2 of 3,3 was geen optie teveel oud zeer ook niet met pleisters plakken. Stuk voor stuk geprobeerd. Dus database maar helemaal met het handje geschoond. Morgen omzetten naar 3.3 en nog permissies goed zetten. Dan kan hij naar je server terug.

Wat voor mods waren er in het verleden geïnstalleerd geweest op dit forum?

Lothlórien
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:40

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door Lothlórien » 27 jan 2020, 08:22

PaulusB schreef:
27 jan 2020, 01:58
Vanavond een heel eind gekomen die database was goed gaar. De toolkit had je voor deze database niks aan die wist er geen raad mee. Ook het direct upgraden naar phpbb 3.1, 3,2 of 3,3 was geen optie teveel oud zeer ook niet met pleisters plakken. Stuk voor stuk geprobeerd. Dus database maar helemaal met het handje geschoond. Morgen omzetten naar 3.3 en nog permissies goed zetten. Dan kan hij naar je server terug.

Wat voor mods waren er in het verleden geïnstalleerd geweest op dit forum?
Oef, dit klinkt alsof we blij mogen zijn dat het überhaupt nog werkte.
Ik had niet het idee dat er grote veranderingen gedaan waren die echt schadelijk konden zijn... een nieuwe gebruikersgroep aangemaakt, 3 stijlen gedownload en geïnstalleerd, wat aanpassingen aan de grootte van bijlagen, paar nieuwe smileys... Mogelijk dat oude herstelpogingen toen updaten voor het eerst compleet mis ging wel e.e.a. verergerd hebben ipv op te lossen.

PaulusB
Berichten: 604
Lid geworden op: 18 mei 2006, 09:26

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door PaulusB » 27 jan 2020, 09:44

De database structuur voor de stijlen was niet meer intact.
De database structuur voor de post was niet meer intact.

Toen ik die gefixt had kreeg ik wel de upgrade voor elkaar maar toen ik het admin paneel in ging was daar weer van alles mis omdat de modules op oude plekken stonden. Daar heb je ook een script voor op phpbb 3.1 maar die had geen effect om deze te resetten allemaal verouderd en geen support meer op. De manier hoe de passwords opgeslagen waren moesten ook geupdate worden.

Maar inmiddels op phpbb 3.1.12 met een schone database structuur.

Hij is nu de index opnieuw aan het opbouwen zo de permissies globaal goed zetten.

Afbeelding

Daarna door over op 3.3

Lothlórien
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:40

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door Lothlórien » 27 jan 2020, 10:58

Daar waren mijn host en ik dus echt nooit zelf uitgekomen!

PaulusB
Berichten: 604
Lid geworden op: 18 mei 2006, 09:26

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door PaulusB » 27 jan 2020, 11:24

Inmiddels op mijn test forum alles op 3.3 gekregen alle permissies hersteld zowaar mogelijk de instellingen allemaal gelijk gezet aan het oude.

Dus gasten geen toegang.
Set van gedeactiveerde gebruikers.
Gebruikers Registratie activatie door admin.
etc etc.

Zo even nog naar de bbcodes kijken.

Dan alles weer terug zetten op jou eigen server.

Lever hem met prosilver op dan kun je zelf bekijken wat je met de stijl doet.

PaulusB
Berichten: 604
Lid geworden op: 18 mei 2006, 09:26

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door PaulusB » 27 jan 2020, 13:36

haha normaal doe ik er niet zo lang over maar dit was een hoop werk :D

Het forum staat op de laatste versie online.

Laat je gebruikers hun cookies en geschiedenis even wissen anders gaat het inloggen niet goed.

En anders even wachtwoord vergeten functie laten gebruiken.

Lothlórien
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:40

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door Lothlórien » 27 jan 2020, 13:47

Ik ben zoooo blij met je werk. Laat me weten wat ik voor je kan doen of wat je krijgt, want het was duidelijk een monsterklus!
Heel veel dank (en voortaan moet ik maar meteen aan de slag als een update niet lekker loopt ipv dan maar een oude versie terug te zetten en niets doen :oops: :oops:

PaulusB
Berichten: 604
Lid geworden op: 18 mei 2006, 09:26

Re: Upgrade niet mogelijk, toolkit werkt ook niet, mogelijk database probleem?

Bericht door PaulusB » 27 jan 2020, 14:09

@Komt goed kijk maar zie PB op je forum.

Weet iemand nog query om alle originele topic starter in het forum overzicht te synchroniseren?

In het forum overzicht willen ze nog wel is verkeerd staan maar als je het topic in gaat staan ze gewoon goed. De standaard synchronisatie tools pakt geven geen effect.

Plaats reactie