phpBB-forum van serverhost veranderen

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

phpBB-forum van serverhost veranderen

Bericht door 607phpBB » 13 jan 2020, 21:10

Hoi!
Ik heb vorige week een phpBB-forum aangemaakt, en dat ging me verrassend makkelijk af. Het was leuk, ook. De volgende dag ben ik overgestapt op een betaalde host, omdat de gratis host die ochtend een aantal uur achter elkaar offline was en ik een erg goedkope (Nederlandse) host had gevonden. Het is me echter nog steeds niet gelukt om m'n forum te verplaatsen.
De volgende dingen lukken me afzonderlijk wel:
  • Een nieuw phpBB-forum maken met Installatron
  • Een nieuw phpBB-forum maken door de benodigde bestanden te uploaden en naar /install te gaan
  • Een database aanmaken op de nieuwe server en daarheen de oude tabellen importeren (met phpMyAdmin)
Ik kan echter niet de eerste of tweede met de derde combineren. Als ik eerst een nieuw forum aanmaak kan ik niet de oude tabellen importeren naar de database aangemaakt door Installatron of phpBB, want die tabellen bestaan al (aldus de foutmelding). Als ik eerst de tabellen importeer naar een nieuwe database en dan probeer phpBB te installeren met Installatron of /install uit de phpBB-map kan ik niet de bestaande database kiezen, omdat de tabellen al bestaan.
Hoe kan ik dan mijn forum van host veranderen? Ik zou toch zeggen dat dat mogelijk moet zijn!
Alvast bedankt voor je tijd. Ik heb een aantal dagen heen en weer gemaild met de support van mijn nieuwe host, maar geen van de drie mensen die m'n ticket hebben behandeld leken het beter te begrijpen dan ikzelf. ;)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: phpBB-forum van serverhost veranderen

Bericht door El torro » 13 jan 2020, 21:33

Op de eerste plaats nooit met Installatron werken, dat geeft alleen maar problemen en wij kunnen geen ondersteuning geven omdat we niet precies weten welke bestanden gebruikt worden.
En je host weet dat ook niet.

Voor je forum te verhuizen ga je als volgt te werk:
Download alle bestanden van je oude host naar je computer met een goed ftp programma als Filezilla.
upload ze dan naar je nieuwe host.
Download de database van je oude host
Importeer de database bij je nieuwe host.

Pas het config.php bestand aan door deze naar de nieuwe database en gebruiker te laten verwijzen.
Nu kun je als het goed is inloggen op je forum bij de nieuwe host.
pas de cookie instellingen eventueel aan
klaar

Als je filezilla gebruikt let dan even op het volgende:
Afbeelding

607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

Re: phpBB-forum van serverhost veranderen

Bericht door 607phpBB » 14 jan 2020, 16:26

Bedankt! Een goed FTP-programma bleek niet nodig; het missende puzzelstukje was het aanpassen van config.php. :)

Plaats reactie