Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
Database_Digger
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 17:34

Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door Database_Digger » 16 mei 2021, 18:43

  • Wat is het probleem?
    Ik ben op zoek naar phpBB database-tabel-relaties documentatie en afbeeldingen:

    Wanneer ontstond het probleem? Adres van je forum:
    Extensies op je forum: Huidige stijl:phpBB versie:
    - Onbekend - Ik ben op zoek naar phpBB achtergrond kennis

    Waar is je forum gehost:
    Dit is puur een theoretische vraag om:
    - Zelf meer te leren over de phpBB interne architectuur en "hoe-het-werkt-onder-de-motorkap"
    - Daarna anderen met deze opgedane kennis te ondersteunen / helpen troubleshooten.

    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Nee, (zie boven) Ik ben geen admin van een phpBB forum


=============================================================================
Hallo allemaal. (dit is mijn 1e posting hier, dus vergeef me als ik mijn vraag in het verkeerde forumgedeelte heb gezet)
Ik ben technische achtergrond zaken aan het uitzoeken m.b.t. de opbouw van de onderliggende SQL databases.
Ik ben op zoek naar een visueel plaatje van de database structuur en alle relaties tussen de tabellen.
In ICT-vaktermen: "Database ERD" en/of "Database Tables Relational Diagram"

Voorbeeld van zo'n plaatje wat ik zoek staat hieronder:
Afbeelding


WAT HET IK AL ZELF GEDAAN?
1. Via verschillende zoekmachines het internet afgeschraapt op zoek naar een plaatje.
-> Nergens te vinden, zelfs niet op officiële (developer) websites/forums/wikkies van phpbb.com en phpbb.nl

2. De laatste versie van PHP software gedownload en geunzipped in een tijdelijke folder:
3. De readme's en installatie handleiding doorgelezen. Conclusies:
-> ..\install\app.php start een geheel verse phpBB installatie op een webserver

4. Verder gezocht in alle bestanden naar SQL "database table creation" statements:
-> ..\install\schemas\ bevat schema.json met een soort van database-tabel-structuur definities zoals:
--> Namen van verschillende database tabellen die door phpBB worden aangemaakt op een SQL-server.
---> Binnen die tabellen:
----> Namen van de velden in die tabellen
-----> Per veld: een data-soort definitie (integers / strings / booleans en meer)

3. Op de phBBb.com developer wiki heb ik alleen deze pagina gevonden met alle namen van de losse TABELLEN:
- https://wiki.phpbb.com/Tables

Echter heb ik - tot nu toe - nog niet kunnen vinden:
A - Hoe de phpBB installer scripts precies de relaties tussen de losse tabellen leggen.
-> Welke index-velden er zijn binnen welke tabellen.
-> Hoe deze indexen de ene tabel worden gekoppeld welke andere tabel
--> Bijv. Zijn deze relaties (1-1, 1-veel, veel-op-veel of veel-op-1)

B - Ik heb nog geen (wiki) documentatie of een duidelijk plaatjes gevonden.

VRAAG: Wie kan me hierbij helpen op er een duidelijk plaatje van te vinden?
Alvast bedankt voor alle hints, tips en tricks

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door El torro » 16 mei 2021, 18:57

Als je je echt zo diep wil gaan verdiepen in phpbb kun je beter direct naar area51 van phpbb gaan.
Daar zitten de ontwikkelaars.

Database_Digger
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 17:34

Re: Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door Database_Digger » 16 mei 2021, 19:57

El torro schreef:
16 mei 2021, 18:57
Als je je echt zo diep wil gaan verdiepen in phpbb kun je beter direct naar area51 van phpbb gaan.
Daar zitten de ontwikkelaars.
Olá El torro. Dank je wel voor je razendsnelle response en doorverwijzing naar "Area51". Echter.
3. Op de phBBb.com developer wiki heb ik alleen deze pagina gevonden met alle namen van de losse TABELLEN:
- https://wiki.phpbb.com/Tables
Als je kijkt naar bovenstaande quote zie je dat ik daar net vandaan kom, omdat ik daar niet kon vinden wat ik zocht.
Vandaar dat ik nu hier - in Holland - begonnen ben met het stellen van mijn vraag.

Even een paar vragen om - als noob in de phpBB community - mijn weg beter te kunnen vinden:
1 - Werken de officiële phpBB developers exclusief via het phpBB.COM forum?
2 - Zijn er op het phpBB.NL forum wel/geen mensen aanwezig die iets op developer level doen met phpBB?
3 - Is het phpBB.[bNL[/b] forum alleen bedoeld als een Nederlandstalig end-user support community?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door El torro » 16 mei 2021, 20:28

Vandaar dat ik nu hier - in Holland - begonnen ben met het stellen van mijn vraag.
Je bedoelt hier op het Nederlandstalige forum?
Dat dat alleen op Holland gericht zou zijn is wel een beetje kort door de bocht :roll:


1) ik denk niet dat er officiële phpBB developers zijn, het is opensource software en wordt door vrijwilligers onderhouden.
Maar de meeste zijn (mede) actief op https://area51.phpbb.com/ niet perse op het phpBB.com forum.
2) Dacht het wel.
3) Nee, je kan hier ook stijlen of extensies aanbrengen of verbeteren.

Database_Digger
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 17:34

Re: Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door Database_Digger » 17 mei 2021, 08:45

El torro schreef:
16 mei 2021, 20:28
Vandaar dat ik nu hier - in Holland - begonnen ben met het stellen van mijn vraag.
Je bedoelt hier op het Nederlandstalige forum?
Yes zo bedoelde ik dat idd.
El torro schreef:
16 mei 2021, 20:28
Dat dat alleen op Holland gericht zou zijn is wel een beetje kort door de bocht :roll:
Vergeef mij, ik ben (nu) nog noob binnen in de gehele wereldwijde phpBB community en ben nog bezig mijn weg te zoeken hierin.
Dit leek me een logische conclusie, mede ook omdat ik - al surfende op het Internet - al meerdere phpBB gerelateerde forums (in vele andere landen en talen) heb gevonden nog voordat ik besloot om mijn vraag hier in de Hollandse taal te plaatsen.
El torro schreef:
16 mei 2021, 20:28
1) Ik denk niet dat er officiële phpBB developers zijn, het is opensource software en wordt door vrijwilligers onderhouden.
Maar de meeste zijn (mede) actief op https://area51.phpbb.com/ niet perse op het phpBB.com forum.
2) Dacht het wel.
3) Nee, je kan hier ook stijlen of extensies aanbrengen of verbeteren.
Wederom dank voor je verhelderende antwoorden El Torro.
Ik zal nu ook een account aanmaken en mijn vragen stellen op het Aera51 forum.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door El torro » 17 mei 2021, 09:24

Ik snap je fixatie over Holland niet zo?
Er zijn veel meer plaatsen in de wereld waar er mensen Nederlands spreken.

Database_Digger
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 17:34

Re: Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door Database_Digger » 17 mei 2021, 09:49

El torro schreef:
17 mei 2021, 09:24
Er zijn veel meer plaatsen in de wereld waar er mensen Nederlands spreken.
Daar heb een punt en heb je helemaal gelijk in El Torro. Ik had mijn vraag beter direct moeten stellen op het phpBB Aera51 board.

Ik heb er inmiddels als een account aangemaakt en ga daar verder met het zoeken naar mijn antwoord(en).
Nogmaals, Dank je wel voor je snelle replies en doorverwijzing naar het Aera51 board.

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door toska » 21 mei 2021, 16:16

Misschien is het de bedoeling om zelf een platform te starten, vandaar die informatie dat hij nodig heeft? :roll:

Database_Digger
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 17:34

Re: Op zoek naar database-tabellen-relatie plaatje van de phpBB database tabellen

Bericht door Database_Digger » 23 mei 2021, 14:17

Om deze draad nog even volledig af te maken voor iedereen. Ik ben nu op 80% van het geheel
- Ik heb nu een manier gevonden om ter allertijde een up-to-date database tabel te maken
- Nu nog uitzoeken waar ik de informatie kan vinden over de relaties tussen de tabellen

Wat en Hoe heb ik het gedaan?
1. WAMP gedownload en geïnstalleerd (Wamp is voor Windows, Lapmp is voor Linux)
Het WAMP. pakket installeert de volgende applicaties op een computer:
- Apache webserver
- MqSql databse server
- Php Admin
- https://www.wampserver.com/

2. PhpBB v3.24 forum software op WAMP geïnstalleerd
- https://www.phpbb.com/downloads/

3. Oracle's MySql workbench - CE Versie 8.0 geïnstalleerd
- https://www.mysql.com/products/workbench/

4. Binnen MySql workbench is er een optie om een bestaande database te reverse-engineren
- https://www.mysql.com/products/workbench/design/
Hiervoor sluit je MySql Workbench aan op de PhpBB-forum Sql-database
Je geeft wat parameters op, voor het database ontdekkings process
MySql Workbench maakt dan vervolgens een database tabeln voor je

5. Zie deze link voor de MySql Database tabel.
Dit is het soort afbeelding waar ik naar op zoek was.
- https://www.dropbox.com/s/tdkqmfgi4f29c ... bles_1.jpg

To be continued..

Plaats reactie