Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.2! Problemen lossen we samen met je op.
DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 10 mar 2019, 21:08

  • Wat is het probleem?
    Wanneer ontstond het probleem?gisteren gehoord
    Adres van je forum: https://www.duikteamamphora.nl
    Extensies op je forum:
    Huidige stijl:
    phpBB versie: 3.0.14
    Waar is je forum gehost: MijnDomein
    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
Ik ben blijkbaar een slechte website beheerder :? In juni 2018 werkte ons forum nog prima en een enkele keer heb ik via de knop "controleer versie" gekeken of wij nog de juiste versie hadden. Er werd geen melding gemaakt, dat de versie niet juist was. Lang verhaal kort makend. Gisteren hoorde ik van een forumlid, dat hij geen bericht kon aanmaken. Onze website wordt gehost bij MijnDomein en zij hebben in het najaar de http verbinding gewijzigd naar https. Of dat er mee te maken heeft? Geen idee, zover reikt mijn kennis van computers en internet niet. Nu zag ik op de homepage van phpBB, dat de nieuwste versie 3.2.5 zou zijn, maar ik lees berichten over wijzigingen van 5.0 naar 7.0..

Al met al snap ik er niet veel meer van. Kan/wil iemand mij helpen?

Alvast dank voor het lezen.

Met vriendelijke groeten van
Roel Daleman

Webmaster van www.duikteamamphora.nl

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 10 mar 2019, 21:18

Je host heeft de php versie aangepast, als nu nu nog moet gaan updaten van 3.0.14 is dat lastig zonder werkend forum.
Het beste kun je dat dan ergens anders doen (andere host of op je eigen computer)

Ik zie dat je forum nog wel werkt?
Dan zo snel mogelijk updaten volgens dit document
https://www.phpbb.com/support/docs/en/3 ... /upgrade3/

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door AarClay » 11 mar 2019, 01:13

DTA_Admin schreef:
10 mar 2019, 21:08
Nu zag ik op de homepage van phpBB, dat de nieuwste versie 3.2.5 zou zijn, maar ik lees berichten over wijzigingen van 5.0 naar 7.0..
Om dit even te verduidelijken.

phpBB is een forumsoftware-pakket welke gebouwd is met de programmeertaal PHP.
Momenteel worden binnen programmeertaal PHP de versies 5.6 en 7.1, 7.2 en 7.3 officieel ondersteund.
Ook phpBB als forum heeft een eigen versie, dat is nu 3.2.5

Je praat dus over twee verschillende dingen ;)

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 11 mar 2019, 18:05

Dank voor je uitleg over deze beide verschillende begrippen. Dat was mij in de berichten, die ik las, niet duidelijk geworden. :oops:

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 22 mar 2019, 22:14

Ik heb ons forum geupdate volgens de instructie, die El Torro heeft gegeven.
Om een voor mij onduidelijke reden kan ik nu niet meer op ons forum inloggen om de database weer te installeren. Inloggen lukt ook niet met de SupportToolKit. Als ik ons forum aanroep krijg ik de volgende melding:

General Error
SQL ERROR [ mysqli ]
Table 'md194091db223427.phpbb_config_text' doesn't exist [1146]
An SQL error occurred while fetching this page. Please contact the Board Administrator if this problem persists.

Het zegt mij allemaal heel weinig, daarom roep ik jullie hulp in.

Alvast enorm bedankt voor het lezen van dit bericht.

Roel (webmaster tegen wil en dank :-) )

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 22 mar 2019, 22:57

Om een voor mij onduidelijke reden kan ik nu niet meer op ons forum inloggen om de database weer te installeren.
Er staat nergens in de instructie dat je de database weer moet installeren?

Kun je beschrijven wat je exact hebt gedaan en wanneer je die melding kreeg?

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 25 mar 2019, 21:19

Ik heb alle mappen en bestanden van het oude forum naar mijn PC overgehaald. Daarvoor heb ik speciaal Filezilla geïnstalleerd. Dat werkt overigens beter dan CoreFTP wat ik gebruikte. In Filezilla heb ik ook de kleine aanpassing gedaan (van de Knowledge Base: Transferring attachment files with Filezilla), zodat echt alles zou moeten zijn overgekomen.

Voor zover ik weet, heb ik precies de instructie gevolgd . . . . . . .

Bij punt 11 van de instructie viel op, dat er meldingen in het rood voorbij schoten, die aangaven, dat sommige dingetjes niet goed werden geupload van de uitgepakte versie 3.2.5 Ik kreeg ook niet de vraag "You may be prompted to overwrite the remaining files. If prompted to merge or overwrite directories, choose to merge them".

Vervolgens staat in punt 12 "Update the database". Dat wilde ik doen door de indexpagina van ons forum op te roepen en dan via het beheerderspaneel de database te updaten. Ik had de database tenslotte ook veilig gesteld op mijn PC. Daarbij kreeg ik de General Error (daar heb ik een schermafdruk van gemaakt)

Heb je hier wat aan?

Groeten en dank van
Roel (webmaster tegen wil en dank :-) )

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 25 mar 2019, 21:52

Dat wilde ik doen door de indexpagina van ons forum op te roepen en dan via het beheerderspaneel de database te updaten.
In de instructie staat:
Using your web browser, visit install/ in your board's root. (e.g. http://www.example.com/yourforum/install)
Of in het Nederlands
Ga naar: http://<pad_naar_jouw_forum>/install/
Via het beheer wordt nergens als optie vernoemt en kan ook helemaal niet.
Ik heb alle mappen en bestanden van het oude forum naar mijn PC overgehaald.
Ook dat wordt nergens vermeld, waar heb je nu de nieuwe bestanden staan??

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 26 mar 2019, 21:50

Hieronder de tekst van de instructie met daarbij mijn opmerkingen over hoe ik het opgevat en uitgevoerd heb.
1. Ensure that your server meets the requirements for running phpBB 3.2: Section 1.1, “Requirements”
Ik ga ervan uit, dat de systemen van MijnDomein (waar onze site gehost is) daar aan voldoen.
2. Make a backup of the original files
Met behulp van FileZilla alle bestanden van de server naar mijn PC thuis overgehaald.
3. Make a backup of the database
Gedaan via het Beheerderspaneel, zowel als tekstbestand, als de gehele database. Opgeslagen op mijn PC thuis.
4. Deactivate all styles except for prosilver
Ook dat was niet zo moeilijk om via het Beheerderspaneel uit te voeren, totdat ProSilver als standaard stond.
5. Remove all MOD-related changes from the database. The Support Toolkit's Database Cleaner can be used for this.
Dit was wat lastiger. De Toolkit gaf aan, dat er geen onregelmatigheden (meer) waren.
6. Set British English as the only language pack
Ook dit was niet zo lastig om via het Beheerderspaneel uit te voeren.
7. Download the phpBB 3.2 Full Package archive
Dat was het simpelste.
8. Extract the contents of the archive to your computer and open the phpBB3 directory
Dat was even een nieuwe map op mijn PC thuis aanmaken en opslaan.
9. Delete the following files from the package:
• The config.php file
• The images/ directory
• The files/ directory
• The store/ directory
Goed opletten, dat je de juiste bestanden/mappen verwijderd.
10. On your website, delete all files from your board EXCEPT for:
• The config.php file
• The images/ directory
• The files/ directory
• The store/ directory
Ook hier goed opletten, dat je de juiste bestanden van de server verwijderd.
11. Upload the contents of the phpBB3 directory from your computer to your forum's directory. You may be prompted to overwrite the remaining files. If prompted to merge or overwrite directories, choose to merge them.
Voor zover ik kan nagaan, is dat goed gegaan. Echter - zoals in het voorgande bericht al gemeld- zag ik bij het uploaden rode teksten voorbij vliegen, waarin gestaan moet hebben, dat sommige bestanden niet goed op de server zijn terecht gekomen. Ik weet niet WELKE bestanden dat zijn. Ook kreeg ik nergens een vraag of ik bestanden wilde verwijderen of samenvoegen.
12. Update the database:
Daarbij wilde ik als beheerder inloggen en kreeg ik de melding van een Genaral Error, zoals eerder beschreven.

De Install-directory heb ik een andere naam gegeven. Dat heb ik het verleden bij de oude versie ook gedaan en dat werkte goed.

De root .htaccess file is zeker meegestuurd.

Ik hoop je hiermee meer duidelijkheid te hebben verschaft.
Using your web browser, visit install/ in your board's root. (e.g. http://www.example.com/yourforum/install)
Deze opmerking uit jouw laatste bericht heb ik zojuist uitgevoerd, maar dan krijg ik ook de General Error.

Is het een idee om de huidige nieuwe versie van de server te verwijderen en dan de BackUp weer te uploaden om te kijken of de oude gegevens nog werken?

Ik ben niet eerder dan donderdag avond in de gelegenheid om te reageren.

Alvast wederom dank.

M.vr.gr.
Roel Daleman.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 26 mar 2019, 22:08

Voor zover ik kan nagaan, is dat goed gegaan. Echter - zoals in het voorgande bericht al gemeld- zag ik bij het uploaden rode teksten voorbij vliegen, waarin gestaan moet hebben, dat sommige bestanden niet goed op de server zijn terecht gekomen. Ik weet niet WELKE bestanden dat zijn. Ook kreeg ik nergens een vraag of ik bestanden wilde verwijderen of samenvoegen.
In FileZila zie je links onder een overzicht van de geuploade bestanden en de fouten tijdens de update.
Misschien best om ze nogmaals te uploaden.
(ik doe trouwens alle bestanden behalve de config.php)

Deze opmerking uit jouw laatste bericht heb ik zojuist uitgevoerd, maar dan krijg ik ook de General Error.
Direct nadat je op de install pagina komt?

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 28 mar 2019, 21:03

Direct nadat je op de install pagina komt?
Ik had de install map al een andere naam gegeven. Zojuist kom ik er achter, dat ik dat nog niet had moeten doen, want ik heb die map zojuist weer de naam "install" gegeven en kom nu op een instructie pagina. Moet ik daar kiezen voor volledige installatie of voor Update of voor Convert? Omdat ik deze vraag nog heb, heb ik nog even niks gedaan en de internetverbinding verbroken.

Zouden we er dan toch uit kunnen komen?

Groeten van Roel.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 28 mar 2019, 22:07

Klik op update :-)

ps. ik heb het al voor je gedaan, je hebt nu een 3.2.5 forum

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 29 mar 2019, 21:11

Ik zal de instructie wel niet goed gelezen of begrepen hebben, maar ik dacht echt, dat het uploaden van de uitgepakte bestanden voldoende was om de update af te maken. Daarom had ik de install map al een andere naam gegeven (dat kon ik me nog van oude updates en de eerste installatie herinneren)

Enfin, zojuist heb ik de naam van de install map gewijzigd en ik kon weer inloggen. Ik zag, dat ook alle oude berichten bewaard zijn gebleven. Nu kan ik gaan uitzoeken of ik de taal en het uiterlijk weer een beetje kan wijzigen, zodat het er weer als vanouds uitziet. Onze leden zijn niet zo gecharmeerd van veranderingen; zal wel aan de leeftijd liggen :roll:

Omdat veel oude instellingen bewaard zijn gebleven, neem ik aan, dat ook de zichtbaarheid van de verschillenden forums niet gewijzigd is. Daarmee bedoel ik, dat het openbare forum nog steeds voor de hele wereld te lezen is en dat de voor de leden afgeschermde forums ook echt afgeschermd blijven. Heeft iets met permissies te maken, dacht ik.

Beste El Torro. Hoewel ik je naar je eigen e-mail adres een e-mail met een verzoek tot hulp had gestuurd, waar je niet op gereageerd hebt en ik daar een beetje over teleurgesteld was, wil ik je langs deze weg ENORM bedanken voor je tijd en geduld. En natuurlijk ook voor het klikken op "update" in de laatste fase van deze missie! :lol: HELEMAAL TOP !!!! Ik realiseer me nu, dat je dit verhaal waarschijnlijk openbaar wilde houden, zodat anderen daar misschien ook iets van kunnen opsteken.

Groeten van Roel.

(dit draadje kan gesloten worden)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 29 mar 2019, 21:19

Normaal blijven alle instellingen van je oude forum bewaard, al kun je het natuurlijk altijd even controleren door uit te loggen en/of de rechten van een lid te gebruiken

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 31 mar 2019, 19:42

Daar ben ik weer :oops:

Alles lijkt nu goed te werken en ik heb ook vier nieuwe stylen geïnstalleerd. Nee, niet alleen geupload, maar ook geactiveerd :)

Dit heb ik gedaan, omdat ik bij de standaard style nergens een pad kon vinden, waarmee ik ons logo zichtbaar kon maken. Ik hoopte, dat die mogelijkheid in andere stylen wel te vinden zou zijn. Nou, ik heb dacht ik alle tabjes en linkjes bekeken, maar nergens iets kunnen vinden om het forum te vertellen waar ons logo te vinden is. Het logo heb ik nu al wel geupload naar alle image mappen van elke style. De stylen zijn geschikt voor de nieuwe versie 3.2.5; daar heb ik wel op gelet.

De stylen zijn: AllanStyle-SUBSILVER, FTH_Tropic, pro_ubuntu_lucid en prosilver_se.
Kan iemand mij vertellen WAAR ik per style het pad naar het logo kan aangeven?

Vraag twee: ik zie in het beheerderspaneel en ook op het forum vaak staan 'COLON' Wat betekent dat? Waarvoor staat het daar? Moet ik daar speciaal op letten? Ook iets met een afkorting als 'ACP'. Snap ik ook niet zo veel van.

Alvast dank voor je/jullie tijd.

Groeten van Roel.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 31 mar 2019, 19:55

Heb je wel het juiste NL taalpakket geinstalleerd.

Voor Logo of banner bestaat er een extensie (al werkt dat niet met elke stijl.)
https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2400186

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 01 apr 2019, 16:50

Hoi Jan,

Net nog een twee uurtjes bezig geweest met lezen en zoeken.
De standaard taal is officieel Nederlands.
Daarna de styles opnieuw geupload naar de EXT map, zoals beschreven in de link naar de extensie, die jij gegeven hebt. De eerdere styles verwijderd en gekeken of dat werkte. Nee, dus.

Ten slotte las ik in dat topic een opmerking over het bestaande bestand site_logo.gif vervangen door je eigen logo en dat ook site_logo.gif noemen. Uploaden, bestand overschrijven en dat werkt. Je moet dan wel je eigen logo verkleinen naar een 150 x 50 px. Daardoor kan ik nu "slechts" twee stylen gebruiken: prosilver en prosilver se. Nou ja, het is niet anders. Niet echt elegant, maar het werkt.

Als je (of iemand anders) een elegantere oplossing hebt, dan lees ik dat wel.

Overigens staat overal (ook op de pagina's voor onze leden) het woord COLON achter. Dat is eigenlijk geen gezicht. Waar komt dat vandaan? Welke functie heeft dat?

Groeten van Roel.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 01 apr 2019, 17:48

De standaard taal is officieel Nederlands.
De vraag is of je het juiste pakket hebt geinstalleerd, voor 3.2.5 dus.
Daarna de styles opnieuw geupload naar de EXT map, zoals beschreven in de link naar de extensie, die jij gegeven hebt. De eerdere styles verwijderd en gekeken of dat werkte. Nee, dus.
Styles moeten in de styles map en extensies in de ext map, niet andersom!
Overigens staat overal (ook op de pagina's voor onze leden) het woord COLON achter. Dat is eigenlijk geen gezicht. Waar komt dat vandaan? Welke functie heeft dat?
Zie de opmerking over het taalpakket.

DTA_Admin
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:13

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door DTA_Admin » 02 apr 2019, 15:27

Hoi Jan,

Euhm, ik denk, dat ik inderdaad de verkeerde versie van het taalpakket had geïnstalleerd. Eerst de standaard taal op British gezet. Verkeerde taalpakket weggehaald en het juiste pakket gedownload, uitgepakt en geupload (in het juiste mapje) Maarrrrrrrrrrrrrrrrr

Nu ben ik al een uurtje of wat bezig om pakket "dutch_casual_honorifics_2_1_5" werkend te krijgen, maar dat lukt dus ook niet. Netjes geupload naar het language-mapje. Opnieuw op het forum inloggen, maar er wordt geen nieuw taalpakket gevonden om te installeren. Geprobeerd om het pakket een andere naam te geven, zoals "dutch" of "nl" , maar ook dan wordt er bij het telkens opnieuw inloggen geen nieuw taalpakket gevonden om te installeren.

Ik wordt er langzaam aan een beetje moedeloos van. Gelukkig draait de Engelse versie wel, maar ook daar vind ik geen mogelijkheid om ons eigen logo te plaatsen.

Ik ben er inmiddels wel achter (het heeft even geduurd) wat ACP betekent. Ook de letters COLON ben ik nu in ieder geval wel kwijt: laten we dat dan maar als positief puntje beschouwen ;)

Donderdagavond heb ik weer tijd om hier mee verder te gaan.

Groeten van Roel.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Hoe update ik mijn forum vam versie 3.0.14 naar de nieuwste versie?

Bericht door El torro » 02 apr 2019, 16:16

Als je gewoon de phpbb3.2.5 bestanden van hier had genomen had je al die problemen niet gehad, daar zit het taalpakket in.
In de language map moet je een map nl hebben en in die map zitten de andere mappen en bestanden.
Daar na kun je de taal installeren.
Vermoedelijk zit de map "nl" in de mapdutch_casual_honorifics_2_1_5 die je gedownload hebt.

Plaats reactie