Database downloaden, editten en terugplaatsen mogelijk?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.2! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
Maarten1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018, 19:52

Database downloaden, editten en terugplaatsen mogelijk?

Bericht door Maarten1965 » 29 nov 2018, 20:25

  • Wat is het probleem? Mijn forum (3.0.14) bevat diverse posts waarin speciale karakters zijn verwerkt (zoals ü, é, ó) die bij updates in het verleden niet correct zijn omgezet (ö werd ö)
  • Wanneer ontstond het probleem? Lang geleden
  • Adres van je forum:
  • Extensies op je forum:
  • Huidige stijl: subsilver2
  • phpBB versie: 3.0.14
  • Waar is je forum gehost: Flexwebhosting
  • Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Andere server, SSl, maar probleem was al.
Sorry hoor, mijn vraag gaat nog over een phpBB3.014 forum met 600K posts.

Ik wil het volgende proberen:

Ik kan de database (500 MB) downloaden (vanuit het beheerderspaneel) en vervolgens editten met Notepad++. Notepad++ kan simpelweg zoeken naar karakters als ö en deze vervangen door ö. En kan dat doen voor al deze karakters die in het verleden foutief zijn geconverteerd. Daarna wil ik de gewijzigde (verbeterde) database terugplaatsen en de bestaande database overschrijven.

Mijn vraag is: Kan dit, werkt dit?

Ik hoop dat jullie willen reageren, alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Maarten
PS. Dit is een forum over oude bromfietsen van het merk Kreidler. Het forum draait sinds 2002.
Het forum bevat zeer veel waardevolle informatie en ik ben er trots op. Het forum is wat verwaarloosd, maar ik probeer het zo goed mogelijk in ere te houden. Jullie hulp wordt erg gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door Maarten1965 op 27 dec 2018, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
t h e b a t t e r y
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2018, 15:47

Re: Database downloaden, editten en terugplaatsen mogelijk?

Bericht door t h e b a t t e r y » 29 nov 2018, 20:59

Tuurlijk moeten we hier alle data goed bewaren, het beginnen van een nieuw leeg forum lijkt me uitgesloten omdat je veel content hebt.

De manier die je zelf wilt proberen, via Notepad++ (prachtig programma trouwens) is aardig, maar lijkt me niet handig omdat we praten over een 500MB database. De beste manier lijkt mij om dit via phpMyAdmin te doen via SQL queries. Maar voordat je dit process via wat simple queries kunt uitvoeren in phpMyAdmin zou ik eerst de hele zaak backuppen. Als je al een backup hebt, prima, maak er nog 1 just to be safe.

Ook zou ik de queries die je zelf gaat uitvoeren in je database eerst testen op een backup forum. Je zou eventueel op dit backup forum je live database kunnen zetten (een kopie) zodat je kunt controleren of alles goed is aangepast voordat je dit op je live database toepast.

Hier een voorbeeld van een query die de 'post_text' checked, en waarnodig aanpast. Probeer deze query in je test omgeving.

Code: Selecteer alles

UPDATE phpbb_posts SET post_text = REPLACE(post_text, 'ö', 'ö');
Denk er aan dat deze query enkel in de tabel 'phpbb_posts' kijkt, en alleen de post_text checked. Als je er zeker van wilt zijn dat alle content op je forum aangepast gaat worden, dien je niet alleen de post_text te checken, maar ook bijvoorbeeld alle titels, prive berichten, gebrukersnamen, ect.

Dus nog maals, voor niets uit op je live site tenzij je zeker bent van de goede aanpassingen, en hou je backup bij de hand. Als je die gewoon lekker op je harde schijf hebt, kun je proberen wat je wilt. Ik hoor graag een update van je!

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Database downloaden, editten en terugplaatsen mogelijk?

Bericht door El torro » 29 nov 2018, 22:30

Persoonlijk zou ik snel werk gaan maken van een update naar de laatste versie, want als jouw host morgen beslist om naar php7.+ te gaan ipv de verouderde versie waar ze nu op draaien ben je verder van huis!!
Verder wordt jouw phpbb versie hier ook niet meer ondersteund!

Eerst een test forum maken en updaten is de beste weg en dan kun je ook direct naar die tekens kijken, hoe staan die trouwens in de database?

Maarten1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018, 19:52

Re: Database downloaden, editten en terugplaatsen mogelijk?

Bericht door Maarten1965 » 30 nov 2018, 07:02

@The Battery, dank voor de uitgebreide uitleg en de query. Ik ga er mee aan de slag.

@El Torro, je hebt gelijk, ik ga er mee aan de slag. De webhost heeft de PHP versie zelfs gedowngrade naar 5.6.38

Ik moet nog vermelden dat ik zelf niet goed ben in deze materie. Destijds heeft iemand het forum voor mij geïnstalleerd, ik ben meer de moderator. Ik zoek eigenlijk wel iemand die er verstand van heeft die de updates en wijzigingen voor mij kan doen. Ik zag ook een sectie op dit forum waar ik zo iemand kan vragen.

Tot zo ver bedankt en wordt vervolgd.

Mvg Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten1965 op 03 dec 2018, 06:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Database downloaden, editten en terugplaatsen mogelijk?

Bericht door El torro » 30 nov 2018, 08:03

Je hebt pb,

Maarten1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018, 19:52

Re: Database downloaden, editten en terugplaatsen mogelijk?

Bericht door Maarten1965 » 30 nov 2018, 12:30

:)

Plaats reactie