Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.2! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 24 nov 2018, 15:32

  1. Wat is het probleem? Ineens zomaar uit het niets schakelt het forum zichzelf ineens uit zonder herkenbare reden. Wanneer ik die instelling wijzig naar 'ingeschakeld' en opsla en daarna terugkijk staat het toch weer 'uitgeschakeld'. Wanneer ik inlog als beheerder dan verschijnt het forum weer gewoon, maar niet als gewone gebruiker. En enkele minuten later als ik niets verander en opnieuw het cache van de browser leeg en in het forum kijk dan is het er ineens weer beschikbaar om even later weer niet beschikbaar te zijn.
  2. Wanneer ontstond het probleem? Sinds gisteren 23 november 2018.
  3. Adres van je forum: https://mkservices.nl/computerhulp
  4. Extensies op je forum: verschillende
  5. Huidige stijl: Green Split
  6. phpBB versie: 3.2.4
  7. Waar is je forum gehost: mijndomein.nl
  8. Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Na gemaakte wijzigingen 3 dagen geleden bleven de instellingen bestaan (o.a cookiebeveiliging via SSL) en toen schakelde het forum zich niet uit. Het lijkt willekeurig te gebeuren. Het ene moment is het forum online en het andere moment ineens niet beschikbaar.
Laatst gewijzigd door BBgebruiker op 25 nov 2018, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 25 nov 2018, 00:01

Intussen lijkt het zich te herstellen. Het enige dat ik heb veranderd is in mijn domein de omleiding ingeschakeld van http naar https.
En in het forum heb ik 'cookiebeveiliging SSL' maar weer uitgeschakeld, dat had ik 3 dagen geleden ingeschakeld en dat leek toen goed te gaan.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door AarClay » 25 nov 2018, 18:56

Ik zou toch even naar de oplossing zoeken waar het vanzelf gebeurde. Het forum doet dat niet zomaar.
Misschien dat iemand anders admin-rechten heeft? Ik zou eerst even de access_logs uitspitten wie die actie uitgevoerd heeft. En anders even je rechten onder de loep nemen.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 26 nov 2018, 10:23

AarClay schreef:
25 nov 2018, 18:56
Ik zou toch even naar de oplossing zoeken waar het vanzelf gebeurde. Het forum doet dat niet zomaar.
Misschien dat iemand anders admin-rechten heeft? Ik zou eerst even de access_logs uitspitten wie die actie uitgevoerd heeft. En anders even je rechten onder de loep nemen.
Dank voor je reactie,
De logs heb ik nagekeken, daar is niets te vinden.
Maar uit voorzorg heb ik het wachtwoord gewijzigd, maar toch blijft het gebeuren dat ineens zonder enige reden het forum uitschakelt en dan niet meer beschikbaar is.
Net zo plotseling is het dan toch weer online.
Erg vreemd ...
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door El torro » 26 nov 2018, 10:56

ww database ook aangepast, misschien heeft er iemand toegang toe?

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door AarClay » 26 nov 2018, 12:35

Welke logs heb je nou bekeken? Want als het forum in de admin wordt uitgeschakeld, dan moet dit via een script gebeuren.
Of iemand die direct toegang heeft tot de database vanaf buitenaf.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 27 nov 2018, 09:19

AarClay schreef:
26 nov 2018, 12:35
Welke logs heb je nou bekeken? Want als het forum in de admin wordt uitgeschakeld, dan moet dit via een script gebeuren.
Of iemand die direct toegang heeft tot de database vanaf buitenaf.
Ik heb de gelogde beheerders acties bekeken van de afgelopen dagen op de tab 'algemeen'.
En in de tab 'onderhoud' heb ik ook de gebruikers, moderators, beheerders en fouten logs bekeken, daarin waren geen recente 'vreemde' gebeurtenissen.
Daarnaast merk ik dat inloggen met enige vertraging gebeurt d.w.z als ik inlog met een 'gewone' gebruikers account dan krijg ik eerst 'forum is niet beschikbaar' te zien, als ik enkele keren F5 druk dan verschijnt het forum wel weer.
Server cache heb ik geleegd, browser cache geleegd ... toch blijft het wel/niet beschikbaar aan de gang.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door John Leeuwis » 27 nov 2018, 11:27

Het forum is voor mij meteen beschikbaar.
Klik ik een paar keer op verversen, krijg ik inderdaad dat het forum tijdelijk niet beschikbaar is.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door AarClay » 27 nov 2018, 11:28

Ja, maar er is ook een access_log op de webserver die *alle* acties bijhoudt.
Kijk daar eens naar, die staat vaak boven je publieke directory waar jouw forum en site in staat. Dit is vaak bovenaan /www, /public_html, /public of /htdocs of iets in die trant. Vraag anders je webhoster waar die zich bevindt, mocht je hem niet vinden.

Een forum sluit zich niet vanzelf.

Edit:
Hoewel, misschien is er wel iets waarbij het vanzelf sluit omdat de webserver het te druk heeft?

Maak eens een bestand aan met:

Code: Selecteer alles

<?php
system('uptime');
?>
En lees deze eens uit in je browser op het moment dat de boel eens niet werkt.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door Ger » 27 nov 2018, 14:09

Kijk eerst eens in je instellingen:
Beheerderspaneel, tab Algemeen, Laadinstellingen, bovenaan: Beperk systeembelasting:
Wat staat daar voor waarde ingesteld?

Idem voor iets daaronder: Beperk sessies:

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door AarClay » 27 nov 2018, 15:35

Dan zou ik alsnog de systeembelasting controleren, en dit melden bij de hostingbeheerder als dit hoger dan 1.00 is.
Mijn eigen server staat voornamelijk op een load tussen de 0.00 en 0.05

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door Ger » 27 nov 2018, 16:38

Dat klopt, ALS in voornoemde velden een waarde anders dan 0 is ingevuld; DAN moet je de serverload in de gaten gaan houden.

Wat je ziet is namelijke een melding van het forum zelf; meer specifiek BOARD_UNAVAILABLE. Die kan op 2 manieren getriggerd worden:
1. indien het aantal sessies hoger is dan toegestaan
2. inden de server load hoger is dan toegestaan

@BB gebruiker: je hoeft verder niet in access logs of error logs te kijken; er is namelijk geen fout opgetreden en ook niemand die stiekem aan de knoppen zit. Zoek dus even in het beheerderspaneel de genoemde instellingen op en kijk (indien relevant) of de server load niet te hoog is.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 27 nov 2018, 16:50

Ger schreef:
27 nov 2018, 14:09
Kijk eerst eens in je instellingen:
Beheerderspaneel, tab Algemeen, Laadinstellingen, bovenaan: Beperk systeembelasting:
Wat staat daar voor waarde ingesteld?

Idem voor iets daaronder: Beperk sessies:
Goeie vraag.
Ik heb gekeken en er stond '1' ingesteld, ik heb het op '0' ingesteld als het laadlimiet niet kan worden verkregen.
Benieuwd of dat betere resultaten geeft.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 28 nov 2018, 10:49

AarClay schreef:
27 nov 2018, 15:35
Dan zou ik alsnog de systeembelasting controleren, en dit melden bij de hostingbeheerder als dit hoger dan 1.00 is.
Mijn eigen server staat voornamelijk op een load tussen de 0.00 en 0.05
Het lijkt toch aan de laad instellingen te liggen, want nu ik die terug op '0' heb gezet is het gedoe afgelopen.
Deze stond op '1'.
Gisteravond en vanochtend nogmaals geprobeerd en levert geen vertragingen meer op.
Laatst gewijzigd door BBgebruiker op 28 nov 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 28 nov 2018, 10:54

AarClay schreef:
27 nov 2018, 11:28
Ja, maar er is ook een access_log op de webserver die *alle* acties bijhoudt.
Kijk daar eens naar, die staat vaak boven je publieke directory waar jouw forum en site in staat. Dit is vaak bovenaan /www, /public_html, /public of /htdocs of iets in die trant. Vraag anders je webhoster waar die zich bevindt, mocht je hem niet vinden.

Een forum sluit zich niet vanzelf.

Edit:
Hoewel, misschien is er wel iets waarbij het vanzelf sluit omdat de webserver het te druk heeft?

Maak eens een bestand aan met:

Code: Selecteer alles

<?php
system('uptime');
?>
En lees deze eens uit in je browser op het moment dat de boel eens niet werkt.
Ik heb de map 'logs' idd gevonden en staat boven de 'public' folder.
Er is een 'errorlog' en een 'accesslog'.

Het bestand dat ik ga maken, hoe moet het heten, waar moet ik het opslaan?
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 28 nov 2018, 10:58

John Leeuwis schreef:
27 nov 2018, 11:27
Het forum is voor mij meteen beschikbaar.
Klik ik een paar keer op verversen, krijg ik inderdaad dat het forum tijdelijk niet beschikbaar is.
Deze meldingen krijg je nu niet meer, had toch met de laad instellingen te maken verwacht ik.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door Ger » 28 nov 2018, 14:27

BBgebruiker schreef:
28 nov 2018, 10:54
Het bestand dat ik ga maken, hoe moet het heten, waar moet ik het opslaan?
Naar mijn mening kun je dit achterwege laten, tenzij je heel goed weet hoe je de cijfers moet interpreteren. Er is ook geen garantie dat dit überhaupt werkt aangezien je host dit uitgeschakeld kan hebben.

Wat je hiermee doet is opvragen hoe lang je server actief is (irrelevant) en de gemiddelde serverload weergeven van respectievelijk de afgelopen minuut, afgelopen 5 minuten en afgelopen kwartier. Dat cijfer moet je wel kunnen relateren aan je server hardware c.q. VPS instellingen. Een serverload van 1 betekent dat 1 rekenkern 100% belast wordt. Maar zolang je niet weet hoeveel rekenkernen je server heeft of hoeveel er aan jouw VPS zijn toegekend (misschien 1, misschien 48 of alles wat daartussen zit), kun je daar nog niets mee; het is dan een waarde zonder duiding.

Bovendien maak je hiermee een momentopname; je kunt niet verder kijken dan een kwartier geleden. Als je hier wat mee zou willen, dan moet je dit over lange termijn meten, vastleggen en weergeven in bijvoorbeeld een grafiek. De vraag is vervolgens wat je ermee wil en kunt. Ik neem aan dat je shared hosting afneemt en je host dit allemaal voor je verzorgt.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door AarClay » 28 nov 2018, 20:03

Nu het probleem getackeld lijkt is het niet echt spannend meer. Maar als je het wilt bekijken, dan kan je het een willekeurige naam geven. Het zit toch niet vastgeweven in een andere web-applicatie. Dus uptime.php zou een mooie naam zijn.

Je ziet dan onder meer getallen die aangeven hoe druk een server het heeft in een momentopname van 5, 10 en 15 minuten. maar je moet dan wel weten hoeveel cores er gebruikt worden. Dus soms is 1 best veel, en soms valt het wel mee. En als het hoger is kan het niet direct veel kwaad, maar bij extreem hoge waardes dan kan de server mogelijk vastlopen.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Waarom schakelt het forum zichzelf uit zonder dat er in het log fouten staan?

Bericht door BBgebruiker » 29 nov 2018, 11:02

Dank voor deze duidelijke uitleg, ik verwacht dat de reset naar '0' voor de laadinstellingen de oorzaak is geweest. Als ik uptime op mijn eigen webserver ga monitoren kan ik dit hulpmiddel inzetten. In 'shared hosting' waar ik geen toegang tot servers heb zal dit nauwelijks mogelijk/zinvol zijn. Ik heb hier weer veel geleerd en dank jullie voor de inzet.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Plaats reactie