phpbb 3.2 rc

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.2! Problemen lossen we samen met je op.
toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

phpbb 3.2 rc

Bericht door toska » 27 dec 2016, 11:19

Kan er mij iemand zeggen of 3.2 rc al compitabel is om deze nu al te updaten?
Of is het geraadzaam om er nog mee te wachten? en wanneer zou dit dan wel kunnen?

Mvg
toska

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Paul » 27 dec 2016, 11:20

compitable met wat? RC2 is nog steeds een release candidate, zoals de naam al zegt, en het is dus nog steeds niet aangeraden om hem te gebruiken in een live omgeving.

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door toska » 27 dec 2016, 11:23

Paul schreef:compitable met wat? RC2 is nog steeds een release candidate, zoals de naam al zegt, en het is dus nog steeds niet aangeraden om hem te gebruiken in een live omgeving.
compitabel bedoel ik hiermee @paul of hij al kan geplaatst worden om een reeds een online forum en geen testforum.dus dan zal het nog even wachten zijn
bedankt paul voor de info

toska

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Hartenheer » 27 dec 2016, 12:04

Ik wacht er ook nog wel even mee.
Vele stijlen zijn hier nog niet klaar voor.
Die van mij geeft een totaal andere layout en geen iconen zien.
Groeten,
Willem
Afbeelding

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Jim » 27 dec 2016, 12:08

Hartenheer schreef:Ik wacht er ook nog wel even mee.
Vele stijlen zijn hier nog niet klaar voor.
Die van mij geeft een totaal andere layout en geen iconen zien.
Je zal ook een stijl nodig hebben die speciaal voor 3.2 gemaakt/aangepast is. :)
toska schreef:
Paul schreef:compitable met wat? RC2 is nog steeds een release candidate, zoals de naam al zegt, en het is dus nog steeds niet aangeraden om hem te gebruiken in een live omgeving.
compitabel bedoel ik hiermee @paul of hij al kan geplaatst worden om een reeds een online forum en geen testforum.dus dan zal het nog even wachten zijn
bedankt paul voor de info

toska
7 Januari komt de final van 3.2.0 uit, die zal volledig ondersteund worden en kan je gerust gebruiken op je forum. Nog even geduld dus. :)
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Hartenheer » 27 dec 2016, 12:13

Je zal ook een stijl nodig hebben die speciaal voor 3.2 gemaakt/aangepast is. :)
Daarom wacht ik voorlopig nog even.
{Nog} niet zo veel stijlen zijn er in 3.2
Ze hebben het waarschijnlijk niet verwacht dat het zo snel zou zijn.
Groeten,
Willem
Afbeelding

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Jim » 27 dec 2016, 12:32

Het hoeft ook geen sport te zijn om zo snel mogelijk te upgraden. :) Doe de upgrade alleen wanneer voor jouw forum de optimale situatie er is in de zin van dat je weet dat je een goede stijl hebt en al je extensies goed werken. 3.1 zal sowieso nog een jaar ondersteund worden.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Hartenheer » 27 dec 2016, 17:12

Uiteindelijk wordt het toch: Slikken of stikken.
Groeten,
Willem
Afbeelding

Gebruikersavatar
BennyBernaer
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 jan 2008, 17:02
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door BennyBernaer » 27 dec 2016, 19:07

Hartenheer schreef:Uiteindelijk wordt het toch: Slikken of stikken.
Verklaar je nader?
Zoals eerder gezegd het hoeft geen sport te zijn om je forum zo snel mogelijk bij te werken...
Heel wat fora werken nog steeds op 3.0 zelf op 2.0 en die werken ook nog steeds, en daar is nauwelijks tot nooit iets mee aan de hand.
Het is zelf maar wat je wil... :)

Gebruikersavatar
Froddelaar
Berichten: 272
Lid geworden op: 29 mar 2016, 15:09
Locatie: Aalst, Belgie
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Froddelaar » 27 dec 2016, 19:21

Het duurt toch altijd +- een jaar alvorens de support van een vorige versie stopt dacht ik?
Persoonlijk vind ik het beter om enkele weken te wachten alvorens te updaten.
Er zullen toch altijd nog enkele kleine bugs gevonden worden.
En de meeste extensies en stijlen zullen ook nog updaten naar de 3.2 versie. Dat gebeurt ook niet direct.
Wij promoten UW muziek in ons forum & delen alles via Sociale media!
Muziek wordt ook toegevoegd in de playlist van
textradio.be!
Mail uw single + hoesje + info naar: info@muziekpromo.net of Solidjeuh@textradio.be
Onze Website: https://www.muziekpromo.net

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Paul » 27 dec 2016, 19:29

EOL voor 3.1 is in december 2017, tot nu toe gaf phpBB.com altijd daarna nog beperkte tijd support, dus ik (Persoonlijke verwachting, het altijd anders zijn) verwacht nog dat 3.1 ondersteund wordt tot in de loop van 2018.

Gebruikersavatar
Theriddler
Berichten: 1103
Lid geworden op: 20 apr 2012, 07:47
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Theriddler » 27 dec 2016, 19:32


Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Paul » 27 dec 2016, 19:41

Theriddler schreef:zie ook de timetable: https://www.phpbb.com/about/release/
Dat is oude informatie, als per de mededeling van afgelopen weekend.

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Hartenheer » 27 dec 2016, 20:04

BennyBernaer schreef:
Hartenheer schreef:Uiteindelijk wordt het toch: Slikken of stikken.
Verklaar je nader?
3.1 wordt nog een jaar ondersteund.
Uiteindelijk kan je niets meer doen, omdat je versie het niet meer aan kunt, of nog voor geschreven wordt.
Zit je na een jaar met problemen, wordt het {officieel} niet meer ondersteund. Ook al zullen er vele niet je niet laten zitten en je helpen :mrgreen:

Wat ik hiermee wil zeggen is, verbetering is zeer fijn.
Maar als je voor die verbeteringen verschillende extensies moet laten vallen omdat die niet meer ondersteund worden, ben je toch verplicht om over te stappen.

Daar is 3.2 een heel mooi voorbeeld van.
Er werd verteld dat er weinig zou veranderen, alleen verbeteringen aan zouden komen.
Geweldig, maar dat deze versie {de oude manier van het weergeven van} iconen niet weergeven is toch een forse verandering in mijn opinie.

Zie me niet als super negatief hoor, zo bedoel ik het niet.

Probeer alleen de feiten en realistisch te zijn.
En besef zeer goed dat het allemaal door vrijwilligers belangeloos ter beschikking wordt gesteld.

Toen er overgegaan werd van 3.0 naar 3.1 was duidelijk dat er grote veranderingen aan zaten te komen.
Nu werd verteld dat het wel mee valt.
Er is {bijna] geen stijl die zich hier al op heeft voorbereid.

En heb al een bericht van een extensie die verlaten wordt, omdat het erg lastig wordt om het bij te houden.
Gelukkig is er iemand geweest {weet niet of ik zijn naam mag noemen} die deze extensie toch werkend in 3.2 gekregen heeft.

Zoals ik als eerder schreef, het is niet om jullie af te branden, maar denk dat het naar mijn menig te vroeg is gelanceerd.
De melding dat het officieel online komt had langer moeten duren, zodat de stijlen en de extensie schrijvers een streefdatum zouden hebben wanneer zij hun programma klaar zouden moeten hebben.

Buiten de gene die zeer goed zijn met hun PHP is het zeer moeilijk om over te stappen.
De gene die dat niet is {zoals ik :oops: } mogen alleen hopen dat er stijlen en extensies komen die hun forum nodig hebben om leuk te draaien.

Hopelijk wordt dit niet negatief opgevat, maar als realiteit.
Als ex interim-manager kijk je altijd met een wantrouwig oog
Groeten,
Willem
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Paul » 27 dec 2016, 20:55

De eerste RC van 3.2 is al in juni van dit jaar beschikbaar komen, waarna extension en style authors al hun werk bij hadden kunnen werken. Heel veel extensie authors hebben dit al gedaan (Of zijn er nog mee bezig) en ik weet vrij zeker dat wanneer 3.2 daadwerkelijk uitkomt een hoop extensies ook daadwerkelijk gewoon werken. Iedereen die een beetje logische nadenkt snapt dat zodra er een RC is dat het bijna de definitieve versie is, en dat je je kan voorbereide op deze nieuwe versie.

Het is simpelweg niet te doen om voor lange tijd meerdere versies te ondersteunen, zowel hier op phpBB.nl als op phpBB.com. Hierin worden bepaalde keuzes gemaakt, en soms pakt dat goed uit en soms slecht. En ik weet vrij zeker dat het development team goed nadenkt voor bepaalde keuze, zoals het gebruik van font-asome, en wat voor invloed het heeft, maar soms kan je niet zonder iets kapot te maken iets veranderen.

En zoals ik al zei, ik verwacht nog tot zeker de helft van 2018, dat is nog minimaal 1,5 jaar, dat 3.1 ondersteund wordt, en afhankelijk van wanneer 3.3 uitkomt kan dit misschien nog wel langer worden.

Gebruikersavatar
Froddelaar
Berichten: 272
Lid geworden op: 29 mar 2016, 15:09
Locatie: Aalst, Belgie
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Froddelaar » 27 dec 2016, 21:00

En de overstap van 3.0 naar 3.1 was veel "ingewikkelder" dan nu deze overstap naar 3.2.
Ik ben op mijn testforum overgestapt van 3.1 naar 3.2, en die update heeft nog geen 2 minuten geduurd.
Wij promoten UW muziek in ons forum & delen alles via Sociale media!
Muziek wordt ook toegevoegd in de playlist van
textradio.be!
Mail uw single + hoesje + info naar: info@muziekpromo.net of Solidjeuh@textradio.be
Onze Website: https://www.muziekpromo.net

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Hartenheer » 27 dec 2016, 21:02

Paul schreef:De eerste RC van 3.2 is al in juni van dit jaar beschikbaar komen, waarna extension en style authors al hun werk bij hadden kunnen werken. Heel veel extensie authors hebben dit al gedaan (Of zijn er nog mee bezig) en ik weet vrij zeker dat wanneer 3.2 daadwerkelijk uitkomt een hoop extensies ook daadwerkelijk gewoon werken. Iedereen die een beetje logische nadenkt snapt dat zodra er een RC is dat het bijna de definitieve versie is, en dat je je kan voorbereide op deze nieuwe versie.

Het is simpelweg niet te doen om voor lange tijd meerdere versies te ondersteunen, zowel hier op phpBB.nl als op phpBB.com. Hierin worden bepaalde keuzes gemaakt, en soms pakt dat goed uit en soms slecht. En ik weet vrij zeker dat het development team goed nadenkt voor bepaalde keuze, zoals het gebruik van font-asome, en wat voor invloed het heeft, maar soms kan je niet zonder iets kapot te maken iets veranderen.

En zoals ik al zei, ik verwacht nog tot zeker de helft van 2018, dat is nog minimaal 1,5 jaar, dat 3.1 ondersteund wordt, en afhankelijk van wanneer 3.3 uitkomt kan dit misschien nog wel langer worden.
Snap goed wat je bedoeld Paul.

Maar als er {zover ik weet} nog geen stijl aangepast is, zal het niet interessant zijn om de nieuwe versie in de praktijk te proberen.
En dat lijkt me juist de periode voor de schrijvers fijn om de naalden uit de kussen te halen.
Groeten,
Willem
Afbeelding

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 823
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door nl1sms » 27 dec 2016, 21:06

ik weet nog goed dat 3.1.x er aan kwam...... geen modificaties meer nodig want nu heb je extensies. Lekker makkelijk! En inderdaad het was ook lekker makkelijk. Nog geen versie later, 3.2.x dus en een hoop oude extensies werken niet meer. Ik vind dat echt bezopen. Zorg dan als phpbb zijnde op zijn minst dat alle extensies compatible blijven........ anders had ik liever de oude vertrouwde modificaties gehad. (zo lastig of moeilijk waren die nou ook weer niet.)

ik ben groot fan van phpbb maar ik heb me serieus al zitten verdiepen in vbulletin of een ander betaalde fora. Juist om bovengenoemde redenen.

Ik ben het verder met Hartenheer eens, vroeg of laat word je gedwongen om over te stappen. Juist doordat er geen support meer is na een jaar ofzo. Ik draai een simpele forum met standaard style dus dat gekloot heb ik allemaal niet. Waarom? juist om dit soort style problemen te voorkomen. Ik gebruik wel simpele basic extensions die gewoon standaard in phpbb zouden moeten zitten zoals sortables captcha, primelinks en sitelogo. Het is maar de vraag welke van deze extensies het nog gaan doen. Als 3.2 uit komt ga ik eerst op een test server alles updaten en testen. Eigenlijjk is dat ook al bezopen. Maarja wie ben ik?

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door Paul » 27 dec 2016, 21:16

Hartenheer schreef:
Paul schreef:De eerste RC van 3.2 is al in juni van dit jaar beschikbaar komen, waarna extension en style authors al hun werk bij hadden kunnen werken. Heel veel extensie authors hebben dit al gedaan (Of zijn er nog mee bezig) en ik weet vrij zeker dat wanneer 3.2 daadwerkelijk uitkomt een hoop extensies ook daadwerkelijk gewoon werken. Iedereen die een beetje logische nadenkt snapt dat zodra er een RC is dat het bijna de definitieve versie is, en dat je je kan voorbereide op deze nieuwe versie.

Het is simpelweg niet te doen om voor lange tijd meerdere versies te ondersteunen, zowel hier op phpBB.nl als op phpBB.com. Hierin worden bepaalde keuzes gemaakt, en soms pakt dat goed uit en soms slecht. En ik weet vrij zeker dat het development team goed nadenkt voor bepaalde keuze, zoals het gebruik van font-asome, en wat voor invloed het heeft, maar soms kan je niet zonder iets kapot te maken iets veranderen.

En zoals ik al zei, ik verwacht nog tot zeker de helft van 2018, dat is nog minimaal 1,5 jaar, dat 3.1 ondersteund wordt, en afhankelijk van wanneer 3.3 uitkomt kan dit misschien nog wel langer worden.
Snap goed wat je bedoeld Paul.

Maar als er {zover ik weet} nog geen stijl aangepast is, zal het niet interessant zijn om de nieuwe versie in de praktijk te proberen.
En dat lijkt me juist de periode voor de schrijvers fijn om de naalden uit de kussen te halen.
Ik weet relatief weinig van styles, maar wat ik begreep was het voor een style author relatief eenvoudig om een style te updaten. Of er al 3.2 stylen zijn durf ik niks over te zeggen, daarvoor zit ik er niet genoeg in qua stylen. Wel zie ik dat er al een aantal in development zijn ( https://www.phpbb.com/community/viewforum.php?f=596 ), dus wat je zegt klopt niet helemaal ;).
Wel weten styles authors al maanden dat dit er aan gaat komen zoals k al zei.

nl1sms schreef:ik weet nog goed dat 3.1.x er aan kwam...... geen modificaties meer nodig want nu heb je extensies. Lekker makkelijk! En inderdaad het was ook lekker makkelijk. Nog geen versie later, 3.2.x dus en een hoop oude extensies werken niet meer. Ik vind dat echt bezopen. Zorg dan als phpbb zijnde op zijn minst dat alle extensies compatible blijven........ anders had ik liever de oude vertrouwde modificaties gehad. (zo lastig of moeilijk waren die nou ook weer niet.)
Op een aantal extensies na werken de meeste extensies nog. De enige extensies die geheel niet meer werken zijn extensies welke het notificatie systeem gebruiken. Vanwege performance issues is dit iets aangepast waardoor extensie authors iets moeten aanpassen. Het aantal extensies wat gebruik maakt van notificaties is echter zeer klein ;) Daarnaast weet ik van een hoop authors dat ze al nieuwe versies klaar hebben die correct werken met 3.2.
Ik ben het verder met Hartenheer eens, vroeg of laat word je gedwongen om over te stappen.
Het is simpelweg niet te doen voor vrijwillegers (Wat iedereen in team hier als op phpBB.com zijn) om voor jarenlang een groot aantal versies te ondersteunen. Hierin moeten keuzes gemaakt worden, en ik vind 1.5 jaar na een nieuwe major release support geven toch best redelijk
Juist doordat er geen support meer is na een jaar ofzo.
3.0 is ondersteund van 2007 tot eind 2016, dat was bijna 10 jaar (Waarvan tussen 2015 en eind 2016 ook 3.1 ondersteund was). phpBB 3.1 is ondersteund van oktober 2015 tot ik vermoed minsten juni 2018, dat is bijna 4 jaar, waarvan ongeveer 1.5 jaar samen met 3.2. Voor de meeste sites is dit genoeg tijd om over te stappen.
Eigenlijjk is dat ook al bezopen. Maarja wie ben ik?
Waarom is dat bezopen? Moet phpBB.com iedere combinatie van iedere extensie en iedere style gaan testen of dit nog correct werkt, en dan lief aan een extensie author (Die misschien gestopt is) vragen of ze alsjeblieft hun extensie willen updaten?

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 823
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpbb 3.2 rc

Bericht door nl1sms » 27 dec 2016, 21:24

Zie het als android.... een app werkt op lollipop kitkat en marshmellow. phpbb 3.1 en hoger zouden alle extensies op moeten werken. Wat is anders het nut van het invoeren van extensies? Juist als een maker er mee stopt is het belangrijk dat die extensie nog werkt. ik hou nu al me hart vast voor phpBB 3.3 want wat gaat er dan gebeuren met extensies enzo......

sitelogo is zo'n extensie die volgens mij niets met notificaties te maken heeft maar niet meer werkt onder 3.2. ik heb contact opgenomen met de maker en gelukkig is er inmiddels een versie voor 3.2 nu. Ik vind het gewoon niet handig. Je krijgt nu validated extensions en non validated extensions voor 3.1 en dan ook nog eens voor 3.2. Ik zou het overzichtelijker en eenduidiger gezien willen hebben. De achterliggende gedachte van extensies was toch om het makkelijker te maken, niet verwarrender ?!?!

Plaats reactie